Akustikkjaget for voldsomt? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 332
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe mange med Klipsch da
    Klipsch er nok blant det som er mer egnet til vanlige oppholdsrom ja, og særlig vil jeg tippe vintage Klipsch slik du har er blant det beste side de har hornlading også i mellomtonen. Men de er ikke designet med smooth power-respons som hovedprioritet så det er nok høyttalere som gjør det enda bedre.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du mister ikke gjenklangen som ligger lagret på platen ved å dempe rommet ditt. Du mister bare gjenklangen i ditt eget rom.
    Ja, har fått det med meg nå, så demping er nå enda mye mer aktuelt for meg, så mye at jeg har bestemt meg for å gjøre noe med 1 refleks på sidevegg og bakvegg.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nei, vil jeg ikke si.
    Jeg har hele tiden vert innforstått med at demping har mye for seg.
    Men jeg stiller bare spørsmålet, om det har tatt av?

Ser ingen grunn for at det ikke skal vere lov å få stille det spørsmålet,
    da det er så mye annet som en stiller spørsmål om også.

For en fersk person innen dette med akustikkdemping, får en inntrykk av at en må dempe ned i øst og vest før det blir så bra at en får "godkjent" av gutta her inne.

Når jeg vil ha "live" lyd på en "live" plate, så ser jeg med skeptis på for mye demping, og er litt redd for å miste rommet/salen osv som innspillingen er gjort i.
    Men lest at det skal en ikke miste, men kanskje motsatt.

Det er ikke alt som er innspilt i eit fullt neddempet og dødt rom.
    Det lydbildet vil ikke jeg ha, med mindre innspillingen er slik.

Da er det klart at en blir litt skeptisk til demping over alt, når en har en normal stue med normal møblemang som skal gje, var det ca 40% demping?
    Som skal vere ok, sies det mange steder.
    skjønner du meg nå?

Jeg skjønner bare at du ikke skjønner noen ting når det gjelder akustisk behandling av et rom.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har fått det med meg nå, så demping er nå enda mye mer aktuelt for meg, så mye at jeg har bestemt meg for å gjøre noe med 1 refleks på sidevegg og bakvegg.

Bakvegg? Jeg håper for guds skyld det er frontveggen du snakker om, altså veggen bak høyttalerne? Hvis ikke, skjønner du ikke begrepet 1. refleksjon i det hele tatt? Eller sitter du med hodet tett på bakveggen i rommet? I så tilfellet bør første punkt være å trekke frem stolen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bakvegg? Jeg håper for guds skyld det er frontveggen du snakker om, altså veggen bak høyttalerne? Hvis ikke, skjønner du ikke begrepet 1. refleksjon i det hele tatt? Eller sitter du med hodet tett på bakveggen i rommet? I så tilfellet bør første punkt være å trekke frem stolen
    Vegg bak høyttaler eller frontvegg om du vil ja.
    Har mange meter bakenfor sofaen.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg skjønner bare at du ikke skjønner noen ting når det gjelder akustisk behandling av et rom.
    Vis det er sånn at jeg er totalt blåst, så går det an å forklare hva jeg bommer på enn å trykke folk ned i driten som du og andre her gjer!!!! :twisted:
    Høyttalere:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis det er sånn at jeg er totalt blåst, så går det an å forklare hva jeg bommer på enn å trykke folk ned i driten som du og andre her gjer!!!! :twisted:
    Det er vel ingen her som mener å trykke deg ned i driten? Enkelte prøver bare å opplyse deg om at du kanskje ikke sitter på så mye kunnskap om akustikk som du gir utrykk for og derfor heller burde ta til deg informasjonen folk prøver å gi deg, istedet for å arrogant avfeie dette til fordel for dine egne desverre misforståtte kunnskaper om akustikk. Alt du spør om er besvart i trådene dine så mange ganger at det egentlig burde være helt undøvendig å engang stille dette spørsmålet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er hele trådens tema BEF mener er totalt feil? Du kan ikke stille spørsmål om akustiske tiltak via et forum. Hvert rom er jo forskjellig (joda, vet at det finnes like i her i verden), så man må jobbe med rommet. Ingen kan svare deg på om det ene eller det andre vil kunne "fungere", uten å ha vært i rommet ditt, og funnet ut hvor problemene ligger. Riktig demping vil 100 prosent sikkert gi deg et lydbilde du bare kan drømme om i dag. Feil-demping, kan gi deg ditt verste mareritt. Du må enten jobbe sammen med noen som kan akustikk (dugnad hos andre?), og opparbeide deg litt kunnskap/erfaring, eller så må du betale noen for å komme hjem til deg å fortelle deg hva som vil fungere.

Å stille merkelige spørsmål, eller fremsette hypoteser om akustisk "tuning", er totalt meningsløst så lenge de du diskuterer med ikke har erfaring med problemet (nemlig rommet ditt).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tror nok det er hele trådens tema BEF mener er totalt feil? Du kan ikke stille spørsmål om akustiske tiltak via et forum. Hvert rom er jo forskjellig (joda, vet at det finnes like i her i verden), så man må jobbe med rommet. Ingen kan svare deg på om det ene eller det andre vil kunne "fungere", uten å ha vært i rommet ditt, og funnet ut hvor problemene ligger. Riktig demping vil 100 prosent sikkert gi deg et lydbilde du bare kan drømme om i dag. Feil-demping, kan gi deg ditt verste mareritt. Du må enten jobbe sammen med noen som kan akustikk (dugnad hos andre?), og opparbeide deg litt kunnskap/erfaring, eller så må du betale noen for å komme hjem til deg å fortelle deg hva som vil fungere.

Å stille merkelige spørsmål, eller fremsette hypoteser om akustisk "tuning", er totalt meningsløst så lenge de du diskuterer med ikke har erfaring med problemet (nemlig rommet ditt).

Veldig dumt og synd du ikke svarte først, da hadde vi sluppet mye synsing fra meg.

Tusen takk for eit oppklarende svar.

Da får jeg tenke på å få folk hit som kan dette.

:wink:
    Høyttalere:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du leser bakover i tråden står det mange gode svar. Din reaksjon på disse svarene var og opprette en ny tråd der man måtte se bort fra akustiske produkter og heller hva man kunne gjøre med ting i hjemmet. Når du da i tillegg fører en hersketeknikk på at du vet hva du snakker om blir det hele for dumt.

Som jeg skrev i starten kan rommet utgjøre ca.70% av den opplevde lyden, med andre ord, ingen tiltak kan gjøre større endringer/oppgraderinger av et anlegg enn gode akustiske tiltak.

Jeg snakker ikke om demping, men akustiske tiltak.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du leser bakover i tråden står det mange gode svar. Din reaksjon på disse svarene var og opprette en ny tråd der man måtte se bort fra akustiske produkter og heller hva man kunne gjøre med ting i hjemmet. Når du da i tillegg fører en hersketeknikk på at du vet hva du snakker om blir det hele for dumt.

Som jeg skrev i starten kan rommet utgjøre ca.70% av den opplevde lyden, med andre ord, ingen tiltak kan gjøre større endringer/oppgraderinger av et anlegg enn gode akustiske tiltak.

Jeg snakker ikke om demping, men akustiske tiltak.
    Hersketeknikk, skriver du?

nei, det syns ikke jeg, men å stille et spørsmål med videre demping må vere lov, selv om det spørsmålet ikke ble populert.
    Det må vere lov å spørre om en kan oppleve innbilt forskjell, uten at en blir stemplet med diverse ting.
    Noen ting er tydeligvis tabu kanskje, siden det skapte sinne hos mange.
    Men det var eit helt ok spørsmål, for det er sånn vi lærer.
    Høyttalere:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nei, det syns ikke jeg, men å stille et spørsmål med videre demping må vere lov, selv om det spørsmålet ikke ble populert.
    Det må vere lov å spørre om en kan oppleve innbilt forskjell, uten at en blir stemplet med diverse ting.
    Du stiller ikke noen upopulære/tabubelagte spørsmål, for noe tull. Det har ingenting med spørsmålene du stiller å gjøre, annet enn at du stiller samme spørsmålene om og om igjen selv om du har fått svar. Problemet er at du avfeier svarene du får og gir inntrykk av at du vet bedre, selv om du ikke har noe som helst innsikt i temaet. Problemet er at du umulig kan lese svarene du får eller forstå dem. Hadde du lest/forstått svarene du har fått, hadde du ikke svart som du gjorde nå. Hadde du lest svarene du får hadde du nå hatt mye mere kunnskap om akustikk og ikke de misoppfatningene du i stedet sitter på.
    Dette er til informasjon og jeg prøver absolutt ikke å dumme deg ut eller lignende.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare åpnings setningen din viser din form for hersketeknikk. Det er ikke snakk om å stille upopulære spørsmål, det er mere snakk om du faktisk klarer å ta innover deg de svarene du får. Du ønsker jo ikke å ta dem innover deg,men stiller samme spørsmål igjen og igjen med argument om at det ødelegger lydbilde. Så jeg håper du selv snart kan lærer av din spørsmål og ikke komme på nytt og på nytt med utsagn som ikke stemmer.

Din forståelse av akustiske tiltak beviser du igjen er meget liten. For det er ikke snakk om demping, men akustiske tiltak. Man gjør ikke rommets akustikk dårligere ved slike tiltak, men bedre.

Med andre ord,man får en bedre og mere korrekt gjengivelse av avspilt musikken. Målet er hele tiden og komme så nært som mulig den lyden som produsenten/artisten ønsker å gjengi.

Om du da mener akustikkjaget har blitt for voldsomt, ok, men det er din mening. Du kan uansett ikke få god lyd i et rom uten og tenke på akustikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare åpnings setningen din viser din form for hersketeknikk. Det er ikke snakk om å stille upopulære spørsmål, det er mere snakk om du faktisk klarer å ta innover deg de svarene du får. Du ønsker jo ikke å ta dem innover deg,men stiller samme spørsmål igjen og igjen med argument om at det ødelegger lydbilde. Så jeg håper du selv snart kan lærer av din spørsmål og ikke komme på nytt og på nytt med utsagn som ikke stemmer.

Din forståelse av akustiske tiltak beviser du igjen er meget liten. For det er ikke snakk om demping, men akustiske tiltak. Man gjør ikke rommets akustikk dårligere ved slike tiltak, men bedre.

Med andre ord,man får en bedre og mere korrekt gjengivelse av avspilt musikken. Målet er hele tiden og komme så nært som mulig den lyden som produsenten/artisten ønsker å gjengi.

Om du da mener akustikkjaget har blitt for voldsomt, ok, men det er din mening. Du kan uansett ikke få god lyd i et rom uten og tenke på akustikken.
    Word.

Enkelt oppsumert.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver hele tiden om demping når du snakker om akustiske tiltak.

Det er også noe som heter diffusorer når akustikken skal forbedres og bli mer lyttevennlig i hifi sammanheng i et rom.

Et fulldempet rom er ikke spesiellt behagelig å bruke hørselen i, man føler seg i et akkustisk vakum.

Diffusorer brukes ofte sammen med dempende absorbenter for å bryte opp og redusere stående bølger og for å øke eterklangs tiden for å gjøre det lettere å høre direktelyden fra anlegget i forhold til rommets påvirkning. Direktelyden i anlegget er det som inneholder all rom og "3D" informasjon i stereo inspillingen.

Er man ute etter å høre "micro detaljer" i en inspilling, da trenger man ofte å tilpasse lytterommet man sitter i, slik at ikke det overdøver opptaket.

Man trenger ikke gjøre en proffesjonelle analyse av rommer og sette opp en permanent løsning med en gang. Vil du teste og få litt egen erfaring hvordan demping i rommet kan påvirke lyden du hører fra anlegget Lovemusikk, da kan du en gang du er alene hjemme, ta dyner og puter osv, henge disse opp i første refleksjons områdene og f.eks hindre refleksjoner fra området bak sitte possisjon (selv med litt anvstand til vegg bak) og teste dette helt gratis.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Man trenger ikke gjøre en proffesjonelle analyse av rommer og sette opp en permanent løsning med en gang. Vil du teste og få litt egen erfaring hvordan demping i rommet kan påvirke lyden du hører fra anlegget Lovemusikk, da kan du en gang du er alene hjemme, ta dyner og puter osv, henge disse opp i første refleksjons områdene og f.eks hindre refleksjoner fra området bak sitte possisjon (selv med litt anvstand til vegg bak) og teste dette helt gratis.
    Et godt forslag

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Du skriver hele tiden om demping når du snakker om akustiske tiltak.

Det er også noe som heter diffusorer når akustikken skal forbedres og bli mer lyttevennlig i hifi sammanheng i et rom.

Et fulldempet rom er ikke spesiellt behagelig å bruke hørselen i, man føler seg i et akkustisk vakum.

Diffusorer brukes ofte sammen med dempende absorbenter for å bryte opp og redusere stående bølger og for å øke eterklangs tiden for å gjøre det lettere å høre direktelyden fra anlegget i forhold til rommets påvirkning. Direktelyden i anlegget er det som inneholder all rom og "3D" informasjon i stereo inspillingen.

Er man ute etter å høre "micro detaljer" i en inspilling, da trenger man ofte å tilpasse lytterommet man sitter i, slik at ikke det overdøver opptaket.

Ja, skal prøve med dyner.
    Har prøvd litt med tepper, uten at det gav noe forskjell,så må sikkert noe tykkere til.
    Men tror ikke det er så gæli her mot mange andre hus.
    Men seff prøve litt.
    Diffusorer, bør jeg nok da ha litt fokus på forstår jeg.
    Bak sitteposisjon, er det vel 3-4 meter, så trengs det fordet?
    Høyttalere:

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntrykk av at det faktisk er nødvendig med avstand til bakvegg for at diffusjon skal ha god effekt. Imidlertid er det andre som er mer kvalifisert til å svare på dette enn meg.

Skal i gang med dette selv når jeg kommer hjem fra ferie, men det blir demping av førsterefleksjonspunktene og cornerchunks som skal på plass før jeg begynner å se på diffusjon. Må vel få tak i en kalibrert mikk og lære meg REW også. Learning by doing

Jeg er ikke fornøyd med lyden i kinoen. Men jeg bytter ikke utstyr før jeg har fått på plass noen grunnleggende akustiske tiltak. Hvem vet, kanskje forbedringen blir stor nok til at det høyst beskjedne anlegget mitt blir stående

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting skal du ha Lovemusikk.... du har fått folk engasjert

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    En ting skal du ha Lovemusikk.... du har fått folk engasjert
    Og provosert

Ta til deg de gode rådene du har fått Lovemusikk istedet for å sable mange av de rett ned. At du mener at demping/akustiske tiltak ikke kan kalles en oppgradering av anlegget er jo helt greit. Det du ihvertfall IKKE kan benekte er at det er en KRAFTIG oppgradering av lyden. Benekter du det, har du ikke hørt høyttalere i et rom uten tiltak, for deretter å høre i et rom hvor det er brukt masse tid på demping/akustiste tiltak. Forskjellen er ENORM!!
    Men der håper jeg du er enig:-D

Har selv tidligere vært av den samme bastante oppfatning men på et annet område, nemlig prosjektorkalibrering. "Nei, det må være bortkastede penger tenkte jeg". Fløyta fikk en annen lyd etter at jeg fikk sett hvilken enorm forskjell det var på en ukalibrert kontra kalibrert prosjektor. Har blitt litt mer ydmyk ovenfor råd og tips man får av mange av de hyggelige og ikke minst svært kunnskapsrike menneskene som finnes på dette forumet. En større porsjon ydmykhet tror jeg vi alle kunne smurt oss inn med.

Har "akustikkjaget blitt for voldsomt"? Tvert om, det har vært altfor lite diskusjon om dette tidligere.

Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •