Akustikkjaget for voldsomt? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 332
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Dette har jeg seff erfart selv, men er vel mer ute etter at når en har dempet ned dette, og kanskje tanken går mot at å dempe litt til, om det da kan bli slik jeg spør om?
    Regner med du lurer på effekten av å dempe tak i tilllegg til 1. refleksjon på vegger?

Har dessverre ingen egenerfaring, 1. refleksjons "veggene" mine er vindu + åpen kjøkkenløsning. Ingen av de egner seg for demping(om en ikke investerer i DYRE lamellgardiner med demping).

Tak er vel normalt 1. rekleksjon i likhet med veggene, så i teorien er vel effekten av takdemping den samme som demping av vegg gitt at høyttalerne stråler likt i alle retninger?

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns jo ikke spørsmålet er så relevant om man kan dempe for mye. Når vi kommer til det stadiet etter at rommet har blitt behandlet for det verste av refleksjoner, så blir det jo fryktelig individuelt hva hver enkelt liker.
    Noen liker et studio dempet rom andre igjen syns det er pyton og liker ikke et så dødt rom.
    man kommer til et krysningspunkt punkt hvor man syns man har fått noe, til at man eventuelt syns rommet blir for dødt. Hvor det skjæringspunktet er blir jo noe en kan filosofere over

Du kan jo bare gjøre div akustiske tiltak helt til du syns det blir for mye, å gå tilbake et steg. da vet du i alle fall hvor ditt krysningspunkt er. Det er jo det som er det viktigste, siden det er du som skal høre på ditt anlegg.
    Er redd for at eneste måten du kan få svar på ditt spørsmål, er og prøve deg fram. Er jo ikke sikkert du kommer til ditt krysningspunkt. Kan jo hende du må gjøre noen kompromisser lenge før det (les: Bedre halvdel sier stopp :P )

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Regner med du lurer på effekten av å dempe tak i tilllegg til 1. refleksjon på vegger?

Har dessverre ingen egenerfaring, 1. refleksjons "veggene" mine er vindu + åpen kjøkkenløsning. Ingen av de egner seg for demping(om en ikke investerer i DYRE lamellgardiner med demping).

Tak er vel normalt 1. rekleksjon i likhet med veggene, så i teorien er vel effekten av takdemping den samme som demping av vegg gitt at høyttalerne stråler likt i alle retninger?
    Ja.. vis en demper 1 refleks, og så etterpå legger opp takdemping utenom dei plassene 1 refleks er, vil det da ha noe hørbar effekt?

Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Syns jo ikke spørsmålet er så relevant om man kan dempe for mye. Når vi kommer til det stadiet etter at rommet har blitt behandlet for det verste av refleksjoner, så blir det jo fryktelig individuelt hva hver enkelt liker.
    Noen liker et studio dempet rom andre igjen syns det er pyton og liker ikke et så dødt rom.
    man kommer til et krysningspunkt punkt hvor man syns man har fått noe, til at man eventuelt syns rommet blir for dødt. Hvor det skjæringspunktet er blir jo noe en kan filosofere over

Du kan jo bare gjøre div akustiske tiltak helt til du syns det blir for mye, å gå tilbake et steg. da vet du i alle fall hvor ditt krysningspunkt er. Det er jo det som er det viktigste, siden det er du som skal høre på ditt anlegg.
    Er redd for at eneste måten du kan få svar på ditt spørsmål, er og prøve deg fram. Er jo ikke sikkert du kommer til ditt krysningspunkt. Kan jo hende du må gjøre noen kompromisser lenge før det (les: Bedre halvdel sier stopp :P )
    Ja okai. Og takk for skikkelige svar begge to. :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Lovemusikk]Ja.. vis en demper 1 refleks, og så etterpå legger opp takdemping utenom dei plassene 1 refleks er, vil det da ha noe hørbar effekt?

Vedkommende akustiker som målte akustikken og anbefalte hvor jeg skulle dempe foreslo to dempeområder; 1. refleks i tak samt et annet takområde som ikke ligger i 1. refleksområdet. Har kun dempet 1. refleksen fra taket, vurderer å dempe "tilleggsområdet" en gang i fremtiden. Rommet har for øvrig en L-form. Om dobbel demping av taket anbefales f.eks. pga. manglende veggdemping har jeg ingen formening om.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Otern]
    Ja.. vis en demper 1 refleks, og så etterpå legger opp takdemping utenom dei plassene 1 refleks er, vil det da ha noe hørbar effekt?

Vedkommende akustiker som målte akustikken og anbefalte hvor jeg skulle dempe foreslo to dempeområder; 1. refleks i tak samt et annet takområde som ikke ligger i 1. refleksområdet. Har kun dempet 1. refleksen fra taket, vurderer å dempe "tilleggsområdet" en gang i fremtiden. Rommet har for øvrig en L-form. Om dobbel demping av taket anbefales f.eks. pga. manglende veggdemping har jeg ingen formening om.
    Ja, nei mente at vis en demper 1 refleks på vegger og tak, vil en evnt videre demping ha noe for seg da?
    Det tileggsområdet i taket, kunne vert intressant å vite hva det var og evnt hvorfor?

Er det dyrt å få noen til å ta en sånn måling, hva koster det?
    Eller er det like bra å bruke speilmetoden?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Lovemusikk]
    Sitat Opprinnelig postet av Otern

Ja, nei mente at vis en demper 1 refleks på vegger og tak, vil en evnt videre demping ha noe for seg da?
    Det tileggsområdet i taket, kunne vert intressant å vite hva det var og evnt hvorfor?

Er det dyrt å få noen til å ta en sånn måling, hva koster det?
    Eller er det like bra å bruke speilmetoden?
    Betalte et par tusen om jeg ikke husker feil. Gjorde det for å slippe prøve- og feilemetoden. I tillegg til anbefalinger rundt hva jeg skulle gjøre fikk jeg diverse grafer som sier hvilke frekvensområder som er problematiske etc.

Totalt sett uten sammenlikning den beste VFM investeringen jeg har gjort. Hadde vært verd prisen om prislappen hadde vært 10 ganger så stor.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Otern]

Betalte et par tusen om jeg ikke husker feil. Gjorde det for å slippe prøve- og feilemetoden. I tillegg til anbefalinger rundt hva jeg skulle gjøre fikk jeg diverse grafer som sier hvilke frekvensområder som er problematiske etc.

Totalt sett uten sammenlikning den beste VFM investeringen jeg har gjort. Hadde vært verd prisen om prislappen hadde vært 10 ganger så stor.
    Var ikke så gale den summen nei. :-D
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedkommende akustiker som målte akustikken og anbefalte hvor jeg skulle dempe foreslo to dempeområder; 1. refleks i tak samt et annet takområde som ikke ligger i 1. refleksområdet. Har kun dempet 1. refleksen fra taket, vurderer å dempe "tilleggsområdet" en gang i fremtiden
    Har flere ganger opplevd et kraftig løft i lydbildet etter bruk av bredbåmnsabsorbsjon 1.refleksjon tak

første gang i et øvelokale/lytterom som ble isolert,det ble brukt 20cm isolasjon mellom bjelkene i tak, plast utenpå dette og så akustikkplater ytterst,holdt på plass av svartmalte planker.

Har nå nå et område på 120*180 dempet i førsterefleksjon

godt tips å bruke en akustiker, man kan også få gode råd m høytaler plassering e.t.c

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel ja. ok.

dere sier at vis jeg fikser E39 la oss si, tre-fire mil, så har jeg oppgradert bilen min.. Det sier ikke noe om meg, men dere.

Og vis dere ikke skjønner at jeg skjønner dere, så synd for dere.

Men tingen er ikke om jeg får 1% eller 100% oppgradering på lyden i stua, men tingen er at jeg mener oppgradering av anlegget ikke har noe som helst med demping å gjøre.
    Dette er bare prinsipper på ordene "oppgradering av anlegget".
    Uansett hva dere skriver har ikke dette noe samenheng.
    Hverken høyttalere, forsterker eller cd spiller, spiller bedre av å dempe rommet.
    Helt utrulig at dere ikke skjønner så pass, men lære andre, skal en..
    Du må tilgi meg hvis jeg ikke kommenterer E39, jeg har ikke fantasi nok til å sammenligne motorveier og lydgjengivelse.

Bare vi er enige i at lyden kan bli radikalt mye bedre ved hjelp av akustisk behandling av rommet, så er det samme for meg om du velger å kalle dette oppgradering eller ikke.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er eg som er problemet?

Når jeg sier at en ikke oppgraderer anlegget ved å dempe rommet, så mener jeg at anlegget spiller likt uansett, og det er rommet en evnt gjør noe med slik at den totale lyden blir bedre.

Så da er jeg problemet..ja takk for den.

Ellers må det og vere lov å stille spørsmål med all demping som en gjør med kabelbytte.
    Kan noe av forskjellen når en demper skyldes fantasi i hjernen?
    En kan måle her og, men er det hørbart?
    1. Det er ikke så lett å forstå at du mener at man kun skal forholde seg til hvordan komponenten spiller, da dette er en lyd det er umulig å lytte til i praksis. Samtlige komponenter lar seg påvirke av rommet det står i, så å si at anlegget spiller likt uansett er en svært spesiell formulering.

2. Naturligvis kan folk innbille seg at f.eks det å henge opp et bilde gir større forskjell enn det gjør i praksis. Men det er hevet over enhver tvil ta akustisk tilpasning kan gi svært stor forskjell i lyd (har du kanskje vært inne i en katedral før, hvordan tror du anlegget ditt vil låte der?) - mens det er svært omstridt hvorvidt kabler gir forskjell overhodet. Dermed er dette ikke sammenlignbart.

Hvis du sammenligner lyden når du prater eller spretter en ball i stua di sammenlignet i en stor gymsal, så tror jeg du kan svare helt selv på hvorvidt rommets akustiske egenskaper hørbart påvirker lyd som gjengis.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det litt heftig her pga av folk mente jeg burde dempe og ikke kjøpe dyrt anlegg. Fordi eg hadde fått opptil 60% bedre lyd uten å bytte anlegg.
    Jeg har ikke sagt noe som helst om at du kan få 60% bedre lyd, jeg sa at opptil 60% av lyden som når ørene dine er reflektert lyd. Altså ikke direktelyd, men lyd som først har vært innom en eller flere flater i rommet ditt før den treffer øret dittt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8)

For spørsmålet er helt greit, kan en oppleve samme forskjeller på kabler som ved å dempe rommet ytterligere utover 1 refleks?
    Tenker da på om hjernen tror det kan vere forskjell på hørbar lyd, mens det kanskje ikke er noe forskjell.
    Tror at i en evnt blindtest, skulle en ha slite med å høre forskjell på om det var montert et par plater i taket.

Bastant nei, kom det fra et par, men hvorfor ikke?
    Placebo er tilstede og fungerende i alle sammenhenger. Korrekt og god demping av rommet gir som nevnt svært hørbare forskjeller, og er dermed ikke umiddelbart sammenlignbart med kabler, hvor det er marginalt om noen hørbare forskjeller. Si et rom med 0.3s gjenklang og et med 0.6s gjenklang (begge kan være tilfelle i dagens stuer avhengig av størrelse og møblering) - vil gi en endring i lyden som er langt større enn bytte av kabler, forsterkere, dacer og cdspillere - og i mange tilfeller til og med større enn et bytte av høyttalere.

NB: DETTE ER GENERELL INFORMASJON, IKKE ET ARGUMENT FOR AT DU TRENGER Å DEMPE DITT ROM.

Det virker som endel av misforståelsene her kommer av at folk svarer på generelt grunnlag, mens du tar det som personlige råd til deg og din situasjon.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du må tilgi meg hvis jeg ikke kommenterer E39, jeg har ikke fantasi nok til å sammenligne motorveier og lydgjengivelse.

Bare vi er enige i at lyden kan bli radikalt mye bedre ved hjelp av akustisk behandling av rommet, så er det samme for meg om du velger å kalle dette oppgradering eller ikke.
    E39 motorvei? hahahaha Du kjenner ikke veiene på vestlandet..

Joda vi er helt enig der du. :wink:
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Placebo er tilstede og fungerende i alle sammenhenger. Korrekt og god demping av rommet gir som nevnt svært hørbare forskjeller, og er dermed ikke umiddelbart sammenlignbart med kabler, hvor det er marginalt om noen hørbare forskjeller. Si et rom med 0.3s gjenklang og et med 0.6s gjenklang (begge kan være tilfelle i dagens stuer avhengig av størrelse og møblering) - vil gi en endring i lyden som er langt større enn bytte av kabler, forsterkere, dacer og cdspillere - og i mange tilfeller til og med større enn et bytte av høyttalere.

NB: DETTE ER GENERELL INFORMASJON, IKKE ET ARGUMENT FOR AT DU TRENGER Å DEMPE DITT ROM.

Det virker som endel av misforståelsene her kommer av at folk svarer på generelt grunnlag, mens du tar det som personlige råd til deg og din situasjon.
    Til det siste først..ja det stemmer, da jeg tenker litt råd til meg selv, men konser på generell basis nå.

Takk for mange seriøse svar. Setter pris på det. :wink:
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E39 motorvei? hahahaha Du kjenner ikke veiene på vestlandet..

Joda vi er helt enig der du. :wink:
    Berg og dalbane......

edit: snakket om E39

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Berg og dalbane......
    Nei, vil jeg ikke si.
    Jeg har hele tiden vert innforstått med at demping har mye for seg.
    Men jeg stiller bare spørsmålet, om det har tatt av?

Ser ingen grunn for at det ikke skal vere lov å få stille det spørsmålet,
    da det er så mye annet som en stiller spørsmål om også.

For en fersk person innen dette med akustikkdemping, får en inntrykk av at en må dempe ned i øst og vest før det blir så bra at en får "godkjent" av gutta her inne.

Når jeg vil ha "live" lyd på en "live" plate, så ser jeg med skeptis på for mye demping, og er litt redd for å miste rommet/salen osv som innspillingen er gjort i.
    Men lest at det skal en ikke miste, men kanskje motsatt.

Det er ikke alt som er innspilt i eit fullt neddempet og dødt rom.
    Det lydbildet vil ikke jeg ha, med mindre innspillingen er slik.

Da er det klart at en blir litt skeptisk til demping over alt, når en har en normal stue med normal møblemang som skal gje, var det ca 40% demping?
    Som skal vere ok, sies det mange steder.
    skjønner du meg nå?
    Høyttalere:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Vil også si at det finnes mange høyttalerkonstruksjoner som fungerer bra i normalt møblerte rom uten spesielle akustiske tiltak. Men slike høyttalere har ikke de fleste. Det er også mulig å gjøre enkelte grep med det elektriske signalet for å tilpasse det rommet. F.eks senke energien i områder hvor rommet forsterker lyden, men det er kun behandling av symptomene, ikke en kur i de fleste tilfeller.
    hehe mange med Klipsch da

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler at mine funker bra her, enda jeg ikke har dempet noe enda.
    Men jeg tar jo feil, sier alle her, så da får jeg bare innfinne meg med det. 8)

Men blir spennende å begynne å dempe litt 1 refleks og slikt, men tror fallhøyden er stor og at det blir lite forskjell.

Men ønsket er vel en person eller to som kunne ha stilt inn høyttalere og alt, da jeg ikke har greie på det
    Høyttalere:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, vil jeg ikke si.
    Jeg har hele tiden vert innforstått med at demping har mye for seg.
    Men jeg stiller bare spørsmålet, om det har tatt av?

Ser ingen grunn for at det ikke skal vere lov å få stille det spørsmålet,
    da det er så mye annet som en stiller spørsmål om også.

For en fersk person innen dette med akustikkdemping, får en inntrykk av at en må dempe ned i øst og vest før det blir så bra at en får "godkjent" av gutta her inne.

Når jeg vil ha "live" lyd på en "live" plate, så ser jeg med skeptis på for mye demping, og er litt redd for å miste rommet/salen osv som innspillingen er gjort i.

Da er det klart at en blir litt skeptisk til demping over alt, når en har en normal stue med normal møblemang som skal gje, var det ca 40% demping?
    skjønner du meg nå?
    Jeg noterer meg at du fremdeles ikke kan ha lest et eneste ord av hva som er skrevet om akustikk i denne tråden.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skjønner du meg nå?
    Du mister ikke gjenklangen som ligger lagret på platen ved å dempe rommet ditt. Du mister bare gjenklangen i ditt eget rom.
    --
    Thorbjørn

Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •