Akustikkjaget for voldsomt? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 332
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...html#post85001

Les gjerne siste avsnitt til snitte snicers.

Og det er dette jeg og har meint.
    I innlegget og avsnittet du refererer til snakker Snickers-IS om ELEKTRONISK romkorreksjon, ikke om akustisk behandling av rom.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke forandring av direktelyden...merkelig at alle må ha det skrevet på k... og run... det i seg..

Ergo, ingen oppgradering.

Mulig eg er vanskelig no, men å skrive oppgradering av lyden med 30-40% mens noen som virkelig kan det som jeg linket til i første innlegg, siste avsnitt, skriver at det er småjusteringer.
    Du tenker helt feil her. I små rom med dårlig demping kan reflektert lyd være opp til 60% av det totale materialet du får inn i ørene dine. Så hvordan kan du si at behandling av 60% av det totale materialet ørene dine mottar ikke kan bidra til en oppgradering av lyden?

Slik du beskriver det er refleksjoner en svært liten del av lydbildet, men det motsatte er faktisk tilfelle. En kraftig reduksjon i refleksjoner vil forandre lydbildet totalt og er ikke sammenlignbart med å f.eks bytte cdspiller eller forsterker, som knapt er hørbart til sammenligning.

Og igjen, avsnittet du refererer til i snickers-is sitt innlegg handler om noe helt annet (elektronisk romkorreksjon, som i liten grad reduserer eller håndterer refleksjoner).
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du tenker helt feil her. I små rom med dårlig demping kan reflektert lyd være opp til 60% av det totale materialet du får inn i ørene dine. Så hvordan kan du si at behandling av 60% av det totale materialet ørene dine mottar ikke kan bidra til en oppgradering av lyden?

Slik du beskriver det er refleksjoner en svært liten del av lydbildet, men det motsatte er faktisk tilfelle. En kraftig reduksjon i refleksjoner vil forandre lydbildet totalt og er ikke sammenlignbart med å f.eks bytte cdspiller eller forsterker, som knapt er hørbart til sammenligning.

Og igjen, avsnittet du refererer til i snickers-is sitt innlegg handler om noe helt annet (elektronisk romkorreksjon, som i liten grad reduserer eller håndterer refleksjoner).
    Javel ja. ok.

dere sier at vis jeg fikser E39 la oss si, tre-fire mil, så har jeg oppgradert bilen min.. Det sier ikke noe om meg, men dere.

Og vis dere ikke skjønner at jeg skjønner dere, så synd for dere.

Men tingen er ikke om jeg får 1% eller 100% oppgradering på lyden i stua, men tingen er at jeg mener oppgradering av anlegget ikke har noe som helst med demping å gjøre.
    Dette er bare prinsipper på ordene "oppgradering av anlegget".
    Uansett hva dere skriver har ikke dette noe samenheng.
    Hverken høyttalere, forsterker eller cd spiller, spiller bedre av å dempe rommet.
    Helt utrulig at dere ikke skjønner så pass, men lære andre, skal en..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel ja. ok.

dere sier at vis jeg fikser E39 la oss si, tre-fire mil, så har jeg oppgradert bilen min.. Det sier ikke noe om meg, men dere.

Og vis dere ikke skjønner at jeg skjønner dere, så synd for dere.

Men tingen er ikke om jeg får 1% eller 100% oppgradering på lyden i stua, men tingen er at jeg mener oppgradering av anlegget ikke har noe som helst med demping å gjøre.
    Dette er bare prinsipper på ordene "oppgradering av anlegget".
    Uansett hva dere skriver har ikke dette noe samenheng.
    Hverken høyttalere, forsterker eller cd spiller, spiller bedre av å dempe rommet.
    Helt utrulig at dere ikke skjønner så pass, men lære andre, skal en..
    bilen din går vel stillere og mer behagelig på ny asfalt? kjør samme bilen på gammel asfalt også kjør den på ny, med bind for øyene så ville du nok følt at du sitter i en bedre bil på ny asfalt:P

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    bilen din går vel stillere og mer behagelig på ny asfalt? kjør samme bilen på gammel asfalt også kjør den på ny, med bind for øyene så ville du nok følt at du sitter i en bedre bil på ny asfalt:P
    ÅÅååå guuuuud.. går det an?

DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til tråden da?

Er akustikkjaget for voldsomt?

Hvorfor er det slik, og evnt hvorfor ikke?

Etter mange sider her, kan en jo få inntrykk av at det er for voldsomt, da ingen leser at f.eks stua mi er normalt møblert med frue i huset. (minus veggen rundt anlegget)
    En får inntrykk av at det nesten bare er ungkarer som tror det ser likt ut hos meg, som hos dei, med nakne vegger og lite møbler,bilder,gardiner osv.
    Men sånn ser det ikke ut her.
    Har dere som ikke skriver her, giddet å følgt med i tråden, vil dere ha sett jaget etter å påtrykke meg masse lyddemping for å få "godkjent" hos disse folka, som kanskje ikke får til lyden sin selv, og måtte flytte ut på eget rom, der dei kunne dempet ned rommet som dei har lest seg til og sånt.

Snakker vi hjernefantasi, som ofte dei samme personene snakker om, finnes under kabelbytting??

Tja. jeg tror det og kan hende her, at ikke alt, gjør noe med lyden, men at dei fantaserer, som dei selv sier eg gjør når jeg skifter kabel.

:-)
    Høyttalere:

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til tråden da?

Er akustikkjaget for voldsomt?

Hvorfor ikke og evnt hvorfor ?
    Ja det er alt for voldsomt - det er mye bedre med kabel oppgraderinger!

Lettere å skjule er det også:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk,en av grunnene til at akustisk behandling av refleksjoner i rommet faktisk oppfattes av lytteren som om direktelyden fra annlegget forandres er noe som kalles "presedence effect"

Tidlige refleksjoner fra vegger som treffer øret innenfor ca 50ms blir "justert" og tolkes i stor grad som om de kommer fra høyttalerene.

Hadde ikke vi hatt denne egenskapen så ville vi hørt mange tydelige ekko i små rom.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrik Salvesen
    Lovemusikk,en av grunnene til at akustisk behandling av refleksjoner i rommet faktisk oppfattes av lytteren som om direktelyden fra annlegget forandres er noe som kalles "presedence effect"

Tidlige refleksjoner fra vegger som treffer øret innenfor ca 50ms blir "justert" og tolkes i stor grad som om de kommer fra høyttalerene.

Hadde ikke vi hatt denne egenskapen så ville vi hørt mange tydelige ekko i små rom.
    Skjønner ikke at dere gidder.. jeg kan det meste så.. Det er ikke dette det handler om.

Les heller her.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1696362

Vis dere ikke liker mine tanker er det bare å holde seg unna, så jeg kan få mer svar fra dei som bare leser og ikke gidder skrive her, da dei ser det blir problemer.
    Høyttalere:

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå troller du fælt Lovemusikk. Du avfeier innsiktsfulle og kunnskapsrike innlegg på en uhøflig måte, leser ikke/forstår ikke mange innlegg samtidig som du beskylder andre for det samme, tillegger andre meninger og utsagn de ikke har og det er rett og slett trangt om plassen her i tråden pga alle stråmennene.

Om jeg var trådstarter ville jeg vært takknemlig for at svært kompetente mennesker tok seg tid til å svare i tråden min og benyttet sjansen til å lære noe istedet for å framstå som en kunnskapsløs kranglefant som alltid vet best.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk burde få tilsnakk av moderatorer snart. Er møkklei av å lese trådene hans hvor han ber om innspill og så sabler ned saklige inlegg fordi de er "under hans nivå". Når han gang på gang viser at han ikke skjønner det mest grunleggende. Det går igjen over alt, og de reagerer likt på sentralen også. Siste eksempel er linken han ga til Snickers sitt inlegg om elektronisk romkoreksjon. Håpløst.

Hva er poenget med å søke ny kunnskap om man uansett ikke vil endre på sine overbevisninger?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Nå troller du fælt Lovemusikk. Du avfeier innsiktsfulle og kunnskapsrike innlegg på en uhøflig måte, leser ikke/forstår ikke mange innlegg samtidig som du beskylder andre for det samme, tillegger andre meninger og utsagn de ikke har og det er rett og slett trangt om plassen her i tråden pga alle stråmennene.

Om jeg var trådstarter ville jeg vært takknemlig for at svært kompetente mennesker tok seg tid til å svare i tråden min og benyttet sjansen til å lære noe istedet for å framstå som en kunnskapsløs kranglefant som alltid vet best.
    Ja det er eg som er problemet?

Når jeg sier at en ikke oppgraderer anlegget ved å dempe rommet, så mener jeg at anlegget spiller likt uansett, og det er rommet en evnt gjør noe med slik at den totale lyden blir bedre.

Så da er jeg problemet..ja takk for den.

Ellers må det og vere lov å stille spørsmål med all demping som en gjør med kabelbytte.
    Kan noe av forskjellen når en demper skyldes fantasi i hjernen?
    En kan måle her og, men er det hørbart?
    Høyttalere:

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier at en ikke oppgraderer anlegget ved å dempe rommet, så mener jeg at anlegget spiller likt uansett, og det er rommet en evnt gjør noe med slik at den totale lyden blir bedre.
    det er vel for såvidt hvordan jeg har forstått at andre også mener det er... akustiskbehandling endre opplevelsen av lyden, ikke selve anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, la oss se på det på en annen måte.

Lyden du oppfatter = lyden fra anlegget + lyden fra rommet

Demper du rommet gjør du ikke noe med lyden fra anlegget, men du gjør noe med lyden du oppfatter.

Oppgraderer du lyden fra anlegget? Nei.
    Oppgraderer du lyden du hører? Ja.

Case closed, kan vi komme tilbake til topic nå?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med akustiske tiltak er vel at man kan oppgradere lyden UTEN å oppgradere anlegget.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    det er vel for såvidt hvordan jeg har forstått at andre også mener det er... akustiskbehandling endre opplevelsen av lyden, ikke selve anlegget.
    Akkurat - og er det ikke nettopp LYD-opplevelsen vi er ute etter og forbedre da??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ok, la oss se på det på en annen måte.

Lyden du oppfatter = lyden fra anlegget + lyden fra rommet

Demper du rommet gjør du ikke noe med lyden fra anlegget, men du gjør noe med lyden du oppfatter.

Oppgraderer du lyden fra anlegget? Nei.
    Oppgraderer du lyden du hører? Ja.

Case closed, kan vi komme tilbake til topic nå?

Jepp! 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Poenget med akustiske tiltak er vel at man kan oppgradere lyden UTEN å oppgradere anlegget.
    Jepp, og jeg skal ikke oppgradere anlegget nå. For har nå fått et som spiller mer som jeg vil ha.

Den diskusjonen oppstod her og sikkert min feil, får bare beklage det.
    Men er dårlig i skriving, så kan vere lett å misforstå alt sammen i en blanding av nynorsk og bokmål + feilskriving + data der markøren gjør som den vil.

Diskusjonen oppstod vel fordi jeg ikke ville styre med demping før jeg hadde funnet et anlegg som spilte godt nok for meg.
    Da ble det litt heftig her pga av folk mente jeg burde dempe og ikke kjøpe dyrt anlegg. Fordi eg hadde fått opptil 60% bedre lyd uten å bytte anlegg.
    Høyttalere:

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke at dere gidder.. jeg kan det meste så.. Det er ikke dette det handler om.

Les heller her.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1696362

Vis dere ikke liker mine tanker er det bare å holde seg unna, så jeg kan få mer svar fra dei som bare leser og ikke gidder skrive her, da dei ser det blir problemer.
    1. Nå syns jeg du er seriøst ufin. Det er flere enn meg som har svart høffelig her, til tross for at jeg er uenig med deg på flere punkter. Å be oss om å holde oss unna fordi vi ikke liker det du skriver er bare drit frekt.

2. Du kan det meste ja??? GRATULERER! Du anser ikke det som en smule arrogant å melde når brorparten av innleggene her Peker i en litt annen retning???

Du kan ikke oppføre deg på denne måten og samtidig forvente konstruktive tilbakemelinger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener akustiske tiltak er verd å bruke tid og penger på.

Alle kontor/arbeidsteder/offentlige bygninger/møterom/forelesningssaler er konstruert med tanke på gjenklang, ekko, absorbering osv av lyder.

Her finnes det ofte spesifikke krav til gjenklang, spredning av lyd, og materialene som benyttes regulerer dette.

Men jeg er også tilhenger av at man bør kjøpe det anlegget man har lyst på (les dyrt anlegg) deretter behandle akustikkdelen.

Å behandle det akustikkmessig trenger ikke å være dyrt (les rockwool-plater), mens oppgradering av anlegg ofte er dyrere, og noe man etterstreber mere (bedre høyttalere osv).

Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •