Akustikkjaget for voldsomt? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 332
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dette blir for meg for dumt, Lovemusikk.

Selvfølgelig leser jeg hva du skriver. Flere ganger faktisk. Og jeg sliter fremdeles med å skjønne helheten og logikken i mye av det du skriver.

Utsagnet ditt:

samt

er rett ut dumt, uten kunnskap og diskriminerende for svært mange musikkelskere. Alle rom, uansett om de er dempet eller ikke, vil slite med bestemte frekvenser som bestemmes av rommets innredning og ikke minst dimensjoner. Med hodetelefoner slipper du dette problemet, da du får lyden rett i øra uten påvirkning fra rom.

Dessuten så snakker du hele tiden om demping som du skulle vattdekket hele heimen. Det er her snakk om, som jeg har påpekt flere ganger, forskjell mellom å barbere seg og kutte av seg huet. Du oppnår et mye bedre balansert lydbilde med å innrede rommet ditt med stoffer, tekstiler, møbler og annet som ikke bare demper, men bryter opp lyden slik at du ikke sliter med direkte refleksjoner. Diffusjon er også viktig, og det nevner du ikke med et eneste ord. For er det noe du bør gjør i taket er det vel mer snakk om diffusjon, enn demping?

Hva vet du om hvordan det låt i det rommet låten ble innspilt? Igjen; det er ikke snakk om å dekke hele rommet med akustikkplater og se ut som et demorom for Glava. Jeg tror bare rett og slett på at du hadde kommet et godt stykke lenger med utstyret ditt med å dempe førsterefleksjoner samt, tepper på gulv, gardiner, planter m.m. Og; at det da fremdeles ser ut som et hvilket som helst rom.

Nakne gipsvegger, store glassflater og fliser eller parkett på gulv er i hvert fall drepen, slike rom har jeg aldri hørt lyden svært godt presentert i (og nei, jeg sier ikke at ditt rom er eksakt som dette. Men som et eksempel).

Om du synes at jeg snakker som en far har en skjennepreken til sin sønn; vel deg om det. Det var ikke ideen. Men du uttaler deg så ufattelig bastant om ting du ikke har testet ut selv og opplevd men kun lest deg til, og da blir det for dumt at en ikke skal kunne si seg uenig i dine oppfatninger basert på saklig grunnlag.

Forøvrig; tenåringssammenligningen er kanskje ikke så søkt allikevel. Tenåringer flest tror vel ofte selv også at de sitter med fasiten til livets mysterier og at foreldre ikke har peiling i det hele tatt. Etter en ti-femtens års tid er vel oppfatningen oftest av mor og far faktisk visste hva de snakket om allikevel.... :-)
    Hodetelefoner er ikke for meg.

Jamen dere leser jo ikke hva jeg skriver, bare maser om og om igjen på det samme og da er det ikke rart at jeg oppfatter det som at en bør dempe mye med diverse.
    Igjen, så har jeg planer om 1 refleks på siden og bak. Ellers så er bare det du har sett på bilder to vegger som er tomme.
    Veggene og tak, er ikke gips, men vegger som demper bedre.
    osv..
    Men virker som ja..at en må dempe mye mer enn dere selv har, og en blir litt oppgitt av dette maset.
    F.eks skrev jeg at jeg oppgraderer/bytter ut anlegget, til jeg føler jeg er der jeg skal.
    NEI DU MÅ IKKJE DA TULLING, DU MÅ DEMPE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sånn oppfatter jeg det. Demping oppgraderer ikke lyden med detaljer osv.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er akkurat det det gjør. Demping rydder opp i lydbølger du ikke ønsker, som gjør lyden du hører klarere. Diffusjonen skaper liv. Det at du skal ta førsterefleksjonene kan gjøre mye for deg. Du kommer til å oppleve en renere lyd, og det gjør nok dama di over tid også. Detta ordner seg skal du se, men jeg håper og tror du har et par tre gode aha-opplevelser fremover.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Jamen dere leser jo ikke hva jeg skriver, bare maser om og om igjen på det samme og da er det ikke rart at jeg oppfatter det som at en bør dempe mye med diverse.
    Vet ikke hvem som ikke leser hva som skrives, jeg. :neutral: Det jeg skriver er jo det motsatte av det du sier. Du skal IKKE fulldempe rommet. Men et naturlig innredet, og da ikke moderne nakent rom uten tekstiler, vil bidra til et bedre lydbilde. Ryddigere, bredere, mer naturlig og enda flere detaljer da de ikke drukner i refleksjoner. IMO

Men det blir ikke bedre å gjenta seg selv til det uendelige her. Jeg avventer til du har gjort dine forsøk i eget rom, eller opplevd forskjellene i praksis, og ikke bare hva du har lest deg til.

Da kan diskusjonen kanskje bli en anelse mer fruktbar....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror lyden høres akkurat like ekte ut om man har dempet rommet eller ikke. Lyden av mitt pioano høres da veldig ekte ut i stuen min uten at det er tatt spesielle hensyn til akustikken annet enn tykke tepper og gardiner. Det er naturligvis ikke behagelig å lytte til det nakent i et rom, da kan det fort bli for mye (bjelle)klang.

Fra spøk til revolver. Det er selvfølgelig store forskjeller på lytterom rundt om i de tusen hjem, men ikke alle ønsker fulldempede kinorom. Et besøk hos en av avforums tidligere topp ti dedikerte minhjemmekinoer ga i hvert fall ikke meg lysten til å dempe ytterligere her hjemme. Hver sin smak sier nå jeg, akkurat det virker det som enkelte her dessverre har noe vanskeligheter med å akseptere.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Jo, det er akkurat det det gjør. Demping rydder opp i lydbølger du ikke ønsker, som gjør lyden du hører klarere. Diffusjonen skaper liv. Det at du skal ta førsterefleksjonene kan gjøre mye for deg. Du kommer til å oppleve en renere lyd, og det gjør nok dama di over tid også. Detta ordner seg skal du se, men jeg håper og tror du har et par tre gode aha-opplevelser fremover.
    joda tviler ikke på det, men regner med du las svaret mitt til anfield, så da ble det vel oppklart litt hva jeg føler. :wink:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vet ikke hvem som ikke leser hva som skrives, jeg. :neutral: Det jeg skriver er jo det motsatte av det du sier. Du skal IKKE fulldempe rommet. Men et naturlig innredet, og da ikke moderne nakent rom uten tekstiler, vil bidra til et bedre lydbilde. Ryddigere, bredere, mer naturlig og enda flere detaljer da de ikke drukner i refleksjoner. IMO

Men det blir ikke bedre å gjenta seg selv til det uendelige her. Jeg avventer til du har gjort dine forsøk i eget rom, eller opplevd forskjellene i praksis, og ikke bare hva du har lest deg til.

Da kan diskusjonen kanskje bli en anelse mer fruktbar....
    Joda, tviler ikke på at det ikke er forskjell, men håper du skjønner meg litt og.
    Og litt demping vil komme.
    Høyttalere:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen dere leser jo ikke hva jeg skriver
    Demping oppgraderer ikke lyden med detaljer osv.
    Med den siste setningen der forteller meg at du enten
    1) Overhodet ikke leser andres innlegg eller forstår hva andre skriver.
    2) At du desverre til de grader har misforstått det du har lest om akustikk.

Jeg foreslår at i stedet for å stille de samme spørsmålene om og om igjen:
    1) Leser svarene du får.
    2) Omformulerer spørsmålene dine hvis du føler du ikke får svar på det du spør om, for det er jaggu ikke enkelt å forstå hva du vil hvis du mener svarene ikke er tilfredstillende.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai, da prøver vi på nytt.

Har jo fått inntrykk av at en MÅ dempe, for å få godkjent lyd så da er tingen:

Jeg har fått godkjent demping på sidevegg og veggen bak høyttalerne.
    Tenker da en plate eller to på sidevegg og en bak hver høyttaler.
    Det blir ingen demping i tak osv.
    Dette er en stue og skal forsatt se ut som en stue.

Stuen er normalt møblert, men noe tynt på bakvegg og venstre sidevegg, som en ser på bilder.

Vegger og tak er ikke gips, men mykere materialer er benyttet, men usikker hva.

Tepper i dag er av "standard" og tenker på sikt noe mer tykke foran høyttalerne.
    På høyre vindu ved lytteposisjon har vi diskutert noe lyddempende greier jeg ikke husker hva het. ala persienner..men er ikke det. Liftgardiner sier ho, som legger seg i etg.
    Usikker på om en har noe å hente, ved å også kjøre liftgardiner på hvinduet som ligger godt bak lytteposisjon på høyre side + dei to hvinduene på dei to bakveggene?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med den siste setningen der forteller meg at du enten
    1) Overhodet ikke leser andres innlegg eller forstår hva andre skriver.
    2) At du desverre til de grader har misforstått det du har lest om akustikk.

Jeg foreslår at i stedet for å stille de samme spørsmålene om og om igjen:
    1) Leser svarene du får.
    2) Omformulerer spørsmålene dine hvis du føler du ikke får svar på det du spør om, for det er jaggu ikke enkelt å forstå hva du vil hvis du mener svarene ikke er tilfredstillende.
    Jeg leser, men når dei sier omigjen og omigjen + at eg skifter ut anlegget og det er tull, for jeg må dempe, da er jeg uenig. Se nedenfor for grunnen til min uenighet.

Du heller skjønner ikke. Demping kan IKKE produsere detaljer, men kanskje fremheve dei som ligg på CDen.
    Og ikke har lyden vert ekte heller, så difor bytter jeg mye utstyr, men har nå etter denne forholdsvis drastiske avgjørelse å kvitte seg med alt jeg hadde og kjøpe inn nytt utstyr, mye høyere i prisklasse, virkelig gjort stor suksess.

Dette greiene her var for at noen mente jeg burde dempet istedefor å skifte ut utstyret, men jeg sa da at eg gidde ikke ha noe som ikke er godt nok. da ble det litt "rabalder" og slikt.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, jeg mener at vis en oppgraderer anlegget så gjør en ikke det med å dempe rommet.
    For da forbedrer en bare lyden i rommet, men noen vil ikke skjønne meg.

Linken jeg hadde her bommet jeg på, den omhandlet ikke demping, men romkorreksjon.
    Så difor er den linken fjernet.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser, men når dei sier omigjen og omigjen + at eg skifter ut anlegget og det er tull, for jeg må dempe, da er jeg uenig. Se nedenfor for grunnen til min uenighet.

Du heller skjønner ikke. Demping kan IKKE produsere detaljer, men kanskje fremheve dei som ligg på CDen.
    Og ikke har lyden vert ekte heller, så difor bytter jeg mye utstyr, men har nå etter denne forholdsvis drastiske avgjørelse å kvitte seg med alt jeg hadde og kjøpe inn nytt utstyr, mye høyere i prisklasse, virkelig gjort stor suksess.

Dette greiene her var for at noen mente jeg burde dempet istedefor å skifte ut utstyret, men jeg sa da at eg gidde ikke ha noe som ikke er godt nok. da ble det litt "rabalder" og slikt.
    Tror ikke folk mente at du ikke ville få bedre lyd, med å bytte ut anlegget. Men at du først skulle prøve å dempe litt her å der, siden dette er en mye billigere løsning.
    Kansje du hadde fått lyden mere lik slik du var på utkikk etter, med litt demping.

Men mann kan selvfølgelig ikke sammenligne det gamle annlegget ditt, med det du har i dag.
    Blir jo nesten en selvfølge at det nye kan varte opp med mye bedre oppløsning og detaljer enn det gamle.

Om du får dempet på di riktige stedene i tillegg, vill du oppleve enda mere detaljer og bredde i lydbildet, enn du har i dag.
    Siden du får dempet rom refleksjonene, vill detaljene komme klarere frem i lydbildet. Stemmene og instrumentene vill også ble bedre separert fra hverandre.
    Bassen vill strammes opp, og da mann har bass med skikkelig punsh, vill denne oppleves tight og ikke buldrene.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Tror ikke folk mente at du ikke ville få bedre lyd, med å bytte ut anlegget. Men at du først skulle prøve å dempe litt her å der, siden dette er en mye billigere løsning.
    Kansje du hadde fått lyden mere lik slik du var på utkikk etter, med litt demping.

Men mann kan selvfølgelig ikke sammenligne det gamle annlegget ditt, med det du har i dag.
    Blir jo nesten en selvfølge at det nye kan varte opp med mye bedre oppløsning og detaljer enn det gamle.

Om du får dempet på di riktige stedene i tillegg, vill du oppleve enda mere detaljer og bredde i lydbildet, enn du har i dag.
    Siden du får dempet rom refleksjonene, vill detaljene komme klarere frem i lydbildet. Stemmene og instrumentene vill også ble bedre separert fra hverandre.
    Bassen vill strammes opp, og da mann har bass med skikkelig punsh, vill denne oppleves tight og ikke buldrene.
    Flotte ord og fordeler som klinger godt i mine tanker. :-D
    Litt sykt å tenke på at det skal bli enda bedre en nå, men ja takk. 8)

Vet dere andre har sakt det samme og ja det er klart det ville blitt billigere, men da hadde jeg gått glipp av denne fantastiske lyden.
    Eg kan og sei med hånden på hjertet at denne klassen var målet og det gikk fortere enn jeg trodde. Mye takket vere bruktmarkedet.
    Og nå sist, gode tips fra folk som tok seg tid til å gje meg sine tips på PM.
    tusen takk til dere alle! :-D
    Spesielt folka i AP og Burmester tråden, tusen takk. :-D

Tilbake til dempingen ja.

Vil en få eit greit lydbilde når jeg har gjort dette, eller er det forsatt for lite, selv om få gjør noe mer?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    = Bedre lyd...

Lovemusikk, du står jo på ditt (og all respekt for det), men du sier at du ikke er helt fjern for demping, og ønsker litt av det hjemme for førsterefleksjonene (hurra!). Allikevel klarer du fortsatt å melde at det ikke gir bedre lyd/ oppgraderer lyden?!

I et normalt hus med et bra utgangspunkt så klarer du kanskje å dra ut 60% av anlegget ditt, og da har du bra med flaks for det er å ta hardt i. Har du bra anlegg så er det jo sinnsykt å se seg blind på elektronikken når selve rommet har så innmari mye å si for lyden! Det er jo økonomisk galskap spør du meg, men for all del så godtar jeg at du ikke er enig med meg her. Med riktige tiltak i rommet ditt, så kanskje du får dratt ut 20-30% mer glede av anlegget ditt, og det for mindre enn det du har betalt for stereobenken din.

Jeg respekterer at du er uenig med oss andre her, men sånn jeg fortsatt forstår det så er du helt låst i at det er elektronikken som er oppgradering av lyd. Det er fortsatt snakk om når og hvor mange ganger en og samme lydbølge treffer øret ditt. Er du enig med meg her? Det vil i såfall si at du egentlig er enig i at demping er en oppgradering av LYDEN som øret ditt oppfatter. Jeg misstenker sterkt at du er litt enig, i og med at førsterefleksjoner skal dempes hjemme hos deg.

Uansett, jeg føler meg litt som en av disse gateselgerene som prøver å få deg til å kjøpe tranpiller til trippel pris her nå, så jeg tror jeg gir meg mens leken er god. Jeg tror at du må få deg en god del flere erfaringer hos deg selv og gjerne hos andre før du evt kan velge å bytte ståsted. ønsker deg uansett lykke til med dempingen din, og håper fortsatt du deler erfaringer etter at du har prøvd ut litt forskjellie løsninger hjemme hos degselv.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    = Bedre lyd...

Lovemusikk, du står jo på ditt (og all respekt for det), men du sier at du ikke er helt fjern for demping, og ønsker litt av det hjemme for førsterefleksjonene (hurra!). Allikevel klarer du fortsatt å melde at det ikke gir bedre lyd/ oppgraderer lyden?!

I et normalt hus med et bra utgangspunkt så klarer du kanskje å dra ut 60% av anlegget ditt, og da har du bra med flaks for det er å ta hardt i. Har du bra anlegg så er det jo sinnsykt å se seg blind på elektronikken når selve rommet har så innmari mye å si for lyden! Det er jo økonomisk galskap spør du meg, men for all del så godtar jeg at du ikke er enig med meg her. Med riktige tiltak i rommet ditt, så kanskje du får dratt ut 20-30% mer glede av anlegget ditt, og det for mindre enn det du har betalt for stereobenken din.

Jeg respekterer at du er uenig med oss andre her, men sånn jeg fortsatt forstår det så er du helt låst i at det er elektronikken som er oppgradering av lyd. Det er fortsatt snakk om når og hvor mange ganger en og samme lydbølge treffer øret ditt. Er du enig med meg her? Det vil i såfall si at du egentlig er enig i at demping er en oppgradering av LYDEN som øret ditt oppfatter. Jeg misstenker sterkt at du er litt enig, i o g med at førsterefleksjoner skal dempes hjemme hos deg.

Uansett, jeg føler meg litt som en av disse gateselgerene som prøver å få deg til å kjøpe tranpiller til trippel pris her nå, så jeg tror jeg gir meg mens leken er god. Jeg tror at du må få deg en god del flere erfaringer hos deg selv og gjerne hos andre før du evt kan velge å bytte ståsted. ønsker deg uansett lykke til med dempingen din, og håper fortsatt du deler erfaringer etter at du har prøvd ut litt forskjellie løsninger hjemme hos degselv.
    Ja sier det men jeg tenker litt annerledes enn dere på det.
    Alså bedre lyd, oppgraderer lyden osv, det får en ved å skifte ut høyttalere til bedre, forsterker til bedre og ikkje minst cd spiller til bedre.
    Det er slik jeg ser på oppgradere.

Demping av rom ser jeg på som å bedre lyden i rommet som er komt utfra høyttalerne og jeg ser ikke på det som å oppgradere lyden , men snarere og kanskje mer riktig, akustiske behandlinger av rommet som vil gje en mer riktig direktelyd uten at det klinger i alle retninger. Beklager, jeg ser ikke på akustikkbehandling som noen oppgradering.
    8)

Jo er enig med deg og andre, at demping er viktig for å unngå diverse ulumskheter, men ordet oppgradering er jeg uenig i...det er mer prinsippet av ordet oppgradering som gjelder alså. 8)

Akustik rombehandling eller noe slikt,burde vert mer riktig, som igjen fører til at lyden blir bedre, ved at en får forbedret lyden fra høyttalerne.

vart litt greut dette.. men det er ordet, oppgradering jeg ikke er enig i at en da tenker akustikk.

8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...html#post85001

Les gjerne siste avsnitt til snitte snicers.

Og det er dette jeg og har meint.
    Hva mener du her? Du linker til hele tråden og ikke et spesifikt innlegg, så det er jo umulig å vite hvor du vil hen her....

Snickers sitt utgangspunkt i denne tråden er at romkorreksjon er et siste lille "finpusshjelpemiddel" etter at du har gjort de fysiske "inngrep" i rommet som trengs, og at romkorreksjon ikke kan gjøre underverker i et håpløst utgangspunkt av et rom. Det ligger jo et stykke fra hva ditt utgangspunkt i denne tråden....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sier det men jeg tenker litt annerledes enn dere på det.
    Alså bedre lyd, oppgraderer lyden osv, det får en ved å skifte ut høyttalere til bedre, forsterker til bedre og ikkje minst cd spiller til bedre.
    Det er slik jeg ser på oppgradere.

Demping av rom ser jeg på som å bedre lyden i rommet som er komt utfra høyttalerne og jeg ser ikke på det som å oppgradere lyden , men snarere og kanskje mer riktig, akustiske behandlinger av rommet som vil gje en mer riktig direktelyd uten at det klinger i alle retninger. Beklager, jeg ser ikke på akustikkbehandling som noen oppgradering.
    8)

Jo er enig med deg og andre, at demping er viktig for å unngå diverse ulumskheter, men ordet oppgradering er jeg uenig i...det er mer prinsippet av ordet oppgradering som gjelder alså. 8)

Akustik rombehandling eller noe slikt,burde vert mer riktig, som igjen fører til at lyden blir bedre, ved at en får forbedret lyden fra høyttalerne.

vart litt greut dette.. men det er ordet, oppgradering jeg ikke er enig i at en da tenker akustikk.

8)
    Snakk om å snakke rundt seg selv. Det er jo det jeg, og andre, har forsøkt å fortelle deg; det er jo akustisk rombehandling vi snakker om. Der demping av eksempelvis førsterefleksjoner er en av tiltakene som kan gjøres innen akustisk rombehandling.

Et rom som er akustisk behandlet (les gjerne normalt møblert) vil ha kortere etterklangstid enn et nakent og ubehandlet rom. Enig? I så fall, dess kortere etterklangstid, dess mer kontroll på lyden. Enig? I så fall mener jeg at alle anlegg, uansett prisklasse og størrelse, vil låte bedre i et akustisk behandlet rom enn et som er fullstendig ubehandlet. Og med akustisk behandlet, så mener jeg gardiner ved vinduene eller vegg-til-vegg-teppe på gulv minst like mye som akustikkplater for å dempe førsterefleksjoner. Altså et normalt møblert rom og en stue som både mor og far kan trives i.

Ergo; et akustisk behandlet rom er første steg på veien til best mulig lyd, og vil forbedre lyden i alle anlegg, billig som dyrt. Vil lyden bli bedre med bare å bytte komponenter? Opplagt! Får du utnytter det fulle potensialet i investeringen i nye komponenter i et håpløst utgangspunkt av et rom? Nei!

Bottom line: Dess bedre utgangspunkt i rommet = dess bedre lyd? Om det er oppgradering av lydkvalitet? I så høyeste grad. Og en billig en også.

Så får vi enes om å være uenige. Så lenge du er fornøyd....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette ble en helt rar tråd å lese. Det virker som Lovemusikk ikke tar poenget i det hele tatt. Og når det så henvises til tråden til Snickers (som forøvrig var meget interessant lesing) så begriper jeg ikke hva det henvises til??

For eks slike påstander fra Lovemusikk: "Beklager, jeg ser ikke på akustikkbehandling som noen oppgradering."

Da har man et langt stykke å gå, og mye å lære...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Nei, dette ble en helt rar tråd å lese. Det virker som Lovemusikk ikke tar poenget i det hele tatt. Og når det så henvises til tråden til Snickers (som forøvrig var meget interessant lesing) så begriper jeg ikke hva det henvises til??

For eks slike påstander fra Lovemusikk: "Beklager, jeg ser ikke på akustikkbehandling som noen oppgradering."

Da har man et langt stykke å gå, og mye å lære...
    Nei, det er ikke forandring av direktelyden...merkelig at alle må ha det skrevet på k... og run... det i seg..

Ergo, ingen oppgradering.

Mulig eg er vanskelig no, men å skrive oppgradering av lyden med 30-40% mens noen som virkelig kan det som jeg linket til i første innlegg, siste avsnitt, skriver at det er småjusteringer.

Men poenget var bruk av ordet oppgradering.
    Blir det samme som å skifte dekk på bilen..en har da ikke oppgradert bilen for det.

En forandrer ikke lyden utav anlegget, men en forandrer hvordan det utfoller seg i rommet.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst??? Ok, så kvaliteten på det som kommer ut av høytalera dine blir ikke oppgradert, men lyden som hjernen din registrerer blir klarere. Ok, enig. Hvis du tror at å behandle rommet utgjør veldig lite så er det jo deg om det. Vi har fått ekstremt forskjellig utbytte av tråden til Snickers i allefall! Uansett så er det bare å kjøre på i ønsket retning i god tro. Vi behøver jo ikke å være enige, og ikke er det særlig produktivt heller. Kjøp dyre komponenter du. Du får sikkert best lyd av det i dine ører, og det er jo egentlig det som teller. At du trives med det du har i din stue.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men poenget var bruk av ordet oppgradering.
    Blir det samme som å skifte dekk på bilen..en har da ikke oppgradert bilen for det.
    Har du opplevd forskjellen på billige, regummierte dekk og skikkelige dekk på bilen din på bane? Personlig opplevde jeg overgangen fra "normale" sommerdekk til "racing" dekk som en stor oppgradering når jeg for mange år siden kjørte Alfa på bane sammen med Alfaklubben.

Skifte av dekk kan helt klart være oppgradering av bilen, akkurat som akustisk behandlig av rommet kan være en oppgradering. Tror noe av utfordringen i denne tråden er at noen (meg selv inkludert) ser på anlegget og rommet som et komplett system som sammen utgjør opplevelsen, mens andre ikke nødvendigvis ser på rommet som den samme komponenten i helheten.

Heldigvis trenger vi ikke å være enige her, så lenge den enkelte er fornøyd med det man får til innenfor det budsjett man har. Personlig så gleder jeg meg til å få startet bygging av ny kino til høsten. Har en mistanke om at det kommer til å bli den største oppgraderingen jeg har opplevd på lang tid til tross for at det siste året har kommet ramlende inn ny JVC projektor, ny Onkyo Pre/Pro og Parasound Halo effekt. Ja - jeg tror på akustisk behandlig av rom!

Gøran

Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •