Bassfeller, et missforstått vidunder.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 162
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Bassfeller, et missforstått vidunder.

Vil bare en gang for alle fortelle at en bassfelle ikke brukes for å fjerne all bass som evt.skulle befinne seg i rommet ditt. Det er vel tilnærmet det motsatte som er hensikten. Oppgaven til en bassfelle er å utligne trykkbølgene som samler seg i hjørner,langs vegger og tak for faktisk å gi en basslyd i sweetspot som er jevn, med riktig amplitude og som er tydlig definerbar.

eks: Et rom er 4 m langt. Da vil frekvensen 86hz og alle oktaver over denne frekvensen 172....344.....688 osv.faktisk bli totalt kansellert 2 m inn i rommet.

Dette skjer p.g.a at den stående bølgen ved 86hz uhindret (ingen bassfelle).
    kan forplante seg mellom disse to veggene som har en avstand på 4m.

Så til alle de som bytter utstyr i tide og utide. Gjør heller tiltak i rommet.

Tenk etter denne formelen: 30% utstyr. 70% akustiske tiltak.

mvh: Per m

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Permorten2@live.no
    Vil bare en gang for alle fortelle at en bassfelle ikke brukes for å fjerne all bass som evt.skulle befinne seg i rommet ditt. Det er vel tilnærmet det motsatte som er hensikten. Oppgaven til en bassfelle er å utligne trykkbølgene som samler seg i hjørner,langs vegger og tak for faktisk å gi en basslyd i sweetspot som er jevn, med riktig amplitude og som er tydlig definerbar.

eks: Et rom er 4 m langt. Da vil frekvensen 86hz og alle oktaver over denne frekvensen 172....344.....688 osv.faktisk bli totalt kansellert 2 m inn i rommet.

Dette skjer p.g.a at den stående bølgen ved 86hz uhindret (ingen bassfelle).
    kan forplante seg mellom disse to veggene som har en avstand på 4m.

Så til alle de som bytter utstyr i tide og utide. Gjør heller tiltak i rommet.

Tenk etter denne formelen: 30% utstyr. 70% akustiske tiltak.

mvh: Per m
    Konklusjonen din er rett, men resonementet er feil.

Oppgaven til en bassfelle er å fjerne/redusere bassen der den er plassert for at ikke bassfrekvensen(e) skal slippe gjennom, eller bli reflektert fra veggen bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

feil resonement.

Å utligne en forskjell betyr å eliminere den, eller gjør det ikke det???

per m (akustiker/lydtekniker).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Permorten2@live.no
    Å utligne en forskjell betyr å eliminere den, eller gjør det ikke det???

per m (akustiker/lydtekniker).
    Avhenger litt av vinkling. Diffusering er å utjevne energispredningen i rommet. Dette vil også fjerne stående bølger. Ved diffusering bevares den totale energien (diffraksjonstap vil være en faktor).

Med demping så demper man bort det som skaper den stående bølgen. Energien i rommet blir altså redusert.

Jeg vil si at diffusering er det du sikter til med "utligning". Ihvertfall slik du har beskrevet effekten. utligning slik jeg har forstått det betyr "å endre til ett annet nivå". Hva det nivået er kan være så mangt.

PS: Det er ikke trykket en absorbent reduserer direkte. Det er en indirekte effekt. Det som dempes er partikkelhastigheten (vibrasjonen som skjer i luften omdannes til friksjonsvarme). En bassabsorbent skal altså ideelt sett ikke stå helt inne i hjørnet, men litt utenfor. Høyest effekt er det ved 1/4 bølgelengde fra veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke diffusere veldig hensiktsmessige å bruke for å fjerne stående bølger ??.

Vidar:neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfeller.....................

Det har du rett i, da jeg som eneste produsent av diffusere i Norge (så vidt jeg vet), kan jeg fortelle at "stavene" da ville blitt uforholds-messig lange. Men hvis rommet hadde vært ekstremt lite, ville de nok i noen grad ha fjernet stående bølger, men da ville de ikke virket som diffusere. Alle diffusere har også en virkningsgrad som gjør at man må beregne diffuserne etter hvor man oppholder seg i rommet ved lytting.

Som eks. kan jeg nevne en diffuser som vi produserer som virker ned til 400hz.
    Dette er en QRD diffuser. Denne har 40cm dype staver "de lengste" ,og 76mm kvadrater.
    Så allerede ved 400 hz krever disse stor plass. Denne diffuseren har en minimumsgrense til lytter på 2,6m. .

Synes forøvrig at vi fjerner oss veldig langt fra det som var hensikten med tråden.:???:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidar østby
    Nå er vel ikke diffusere veldig hensiktsmessige å bruke for å fjerne stående bølger ??.

Vidar:neutral:
    Upraktisk, men det er mulig.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo interessant lesing.
    Jeg har et kjempe problem i min kino ang. bass. Omtrent all bass stopper 1,5-2m fra frontrekka. Har prøvd og flytte subbene, men det hjalp ikke mye og om det hadde hjulpet, ville fortsatt frontene hatt problemet. Rommet er ikke ferdig, så jeg har ikke gjort noen tiltak, men jeg lurer jo felt på hva slags tiltak jeg skal ta for og løse det....

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Jeg har et kjempe problem i min kino ang. bass. Omtrent all bass stopper 1,5-2m fra frontrekka. Har prøvd og flytte subbene, men det hjalp ikke mye og om det hadde hjulpet, ville fortsatt frontene hatt problemet. Rommet er ikke ferdig, så jeg har ikke gjort noen tiltak, men jeg lurer jo felt på hva slags tiltak jeg skal ta for og løse det....
    Hvis du setter opp en bassfelle (gjerne med åte) så kan du fange bassen og slippe den ut der du vil ha den !!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvis du setter opp en bassfelle (gjerne med åte) så kan du fange bassen og slippe den ut der du vil ha den !!
    Ingenting er som hifi-humor.

Geir Arne

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Akkurat samme problem hos meg... uansett hvor og hvordan subben står i frontrekka, så blir bassen helt borte etter 2 meter!! HELT BORTE!! Jeg måtte sette subben min bak for å få skyv i sweetspot!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Akkurat samme problem hos meg... uansett hvor og hvordan subben står i frontrekka, så blir bassen helt borte etter 2 meter!! HELT BORTE!! Jeg måtte sette subben min bak for å få skyv i sweetspot!
    Det høres også litt ut som et oppsett-problem. Har du prøvd å fasevende suben? Har du kjørt RK?

Geir Arne

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært bra om denne tråden kunne bidra til hva og hvordan man kan/bør bruke bassfeller. +hvordan de fungerer. Har sett flere som har prøvd å lage slike, men ikke sett noen som har kommet med skikkelige før og etter målinger/lytteintrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84

Dette betyr at du har en rommode som går langs rommet, og som har nullpunkt ca 2m fra frontrekka di. Når dette er tilfellet så hjelper det ikke samme hvor du setter suben. Nullpunktene vil holde seg konstante uansett.

Hva er dimensjonene på rommet ditt? Og takhøyde?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kan jeg bruke en nabo som åte?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Kan jeg bruke en nabo som åte?

Bare i september.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Jeg har også endel problemer med bassen hos meg, men i motsetning til Espen84 sitt problem, så er det i aller høyeste grad snakk om buldring og romling i lyden. Har fått endel gode råd, men ikke fått somlet meg til å gjøre noen permanente tiltak.

Noen gode tips til et lite rom?

Lengde: 3,6
    bredde: 2,87
    Høyde: 1,95

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Kult! Jeg har også endel problemer med bassen hos meg, men i motsetning til Espen84 sitt problem, så er det i aller høyeste grad snakk om buldring og romling i lyden. Har fått endel gode råd, men ikke fått somlet meg til å gjøre noen permanente tiltak.

Noen gode tips til et lite rom?

Lengde: 3,6
    bredde: 2,87
    Høyde: 1,95
    Har du høyttalerne på kortveggen?

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic kansje, men er det mulig å tenke likt hvis man har et rom med skråtak, som et loft? Kan man forutsi plassering av HT ol på samme måte som et vanlig rom? Holder på å innrede loftet, og lurer veldig på om det er noe jeg kan gjøre konstruksjonsmessig for å få et godt utgangspunkt til god lyd.
    Her er tegninger av rommet

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Har du høyttalerne på kortveggen?
    Ja, høytalerenestår på kortveggen. Suben flyttes litt rundt, men ingen voldsom forskjell om den står foran eller bak.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •