Bassfeller, et missforstått vidunder. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 162
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Densitet på 135kg/m3 er altfor høyt for bassfeller. Da ender man opp med at bassen ikke dempes.

Så her er det bare å prøve på nytt tols1.
    Og til hjørner fungerer trekant formete bassfeller best. Tykke paneler satt på tvers fungerer nest best. Og eventuelt man man legge materiale med veldig lav densitet bak panelene for å øke effekten noe. Snakker da om bredbåndsfeller og ikke resonatorer.
    Bruk riktig densitet til den aktuelle tykkelsen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til hjørner fungerer trekant formete bassfeller best. Tykke paneler satt på tvers fungerer nest best
    ja, alle målinger jeg har sett tilsier dette.

Bakgrunnen for at jeg testet markplater var at andre hadde opplevd bedre effekt med markplater enn akustikkplater
    dette kan skyldes målemetode, f.eks at bassproblemene har blitt forflyttet fordelaktig for mic posisjon.

Det er vanskelig å få helt objektive data i bassområdet under 125hz , det er greit å se om det fungerer og har effekt i rommet, men disse dataene kan ikke overføres på generelt grunnlag som et objektivt utgangspunkt for andre rom imo, det er så mange parametere som spiller inn.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henrik:
    Har du gjort noen konkrete målinger på hvor f.eks rokcwool/rockfon (65 kg/m3 og 70 kg/m3) ha sin øvre grense på tykkelse for bra bass demping? Jeg vet 20 cm fungerer fint, men usikker på om kan gå helt opp til 30 cm.

Og lurer også når det er fordelaktig å gå fra 45 kg/m3 rockwool til 30 kg/m3 rockwool. Jeg skjønner selvsagt at den ene kan fungere bedre i et frekvensområdet, mens den andre i et annet. Men en grei tommerfinger regel i forhold generell bra effekt i bassen kunne vært greit og hatt.

Min har vært å bruke 65 kg/m3 til og med 20 cm, 45 kg/m3 fra over 20 cm til 30-35 cm og 30 kg/m3 over det igjen. Har dog ikke målt noe særlig på dette. Snakker da om rockwool og ikke glava.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Og til hjørner fungerer trekant formete bassfeller best. Tykke paneler satt på tvers fungerer nest best.
    Har du noen teori på hvorfor det er slik?

Med trekanter i hjørnet får man jo ikke noe luftrom bak panelene, og i mitt hode senker det virkningen.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luftrom øker demping i bassen, men å fylle luftrommet fungerer enda litt bedre så sant man bruker riktig densitet. Dette med luftrom handler mest om å best mulig effekt i forhold til pris. Hvis det ikke står på lommeboken, så er det bedre å fylle helt ut. Forskjellen er dog ikke veldig stor, men det spørs også hvor stort luftrommet er. Det er ikke slik at det blir bedre jo større luftrommet er.

Noe særlig teknisk forklaring har jeg. Det er ikke min styrke. Men det har vel noe om at bassen får enda litt mer motstand når man fyller helt ut. Grunnen til at en trekant fungerer best i hjørnet er fordi bassen kommer ikke da rundt siden den dekker fra side til side, og må da gå igjennom dempingsmaterialet.

Det er vanskelig å forstår hvorfor ASC selger fremdeles sylinder formete bassfeller, men det har nok med det er en måte å lage en poly diffusor på. En tykk panel satt på tvers i hjørnet vil fungere mye bedre i bassen enn disse dyre ASC eller DAAD sylinderne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med trekanter i hjørnet får man jo ikke noe luftrom bak panelene, og i mitt hode senker det virkningen

luftrommet bak panelene har ikke noe stort poeng i seg selv, grunnen til at paneler kan flyttes ut fra vegg er først og fremst økonmisk.

panelene plasseres ut fra vegg fordi effekten er bedre i bassområdet , det er større hastighet på luftmolekylene her. Større hastighet på luftmolekylene øker friksjonen mot det porøse materiale og dermed graden av dempning.

Grunnen til at bredbåndsfeller med tykkelse over 30cm fungerer bedre med standard isolasjon (med lavere densitet og luftmotstand), er at tettpakket rockwool/glava i slike tykkelser kan bli reflekterende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort noen konkrete målinger på hvor f.eks rokcwool/rockfon (65 kg/m3 og 70 kg/m3) ha sin øvre grense på tykkelse for bra bass demping? Jeg vet 20 cm fungerer fint, men usikker på om kan gå helt opp til 30 cm
    jeg skriver circa, det er godt mulig den øvre grensa er på 20-25cm som du skriver, det er en gradvis overgang.

Jeg baserer det jeg sier på målinger fra Bob Goulds, og erfaringer med endel 10cm bredbåndsfeller i steinull med densitet 76kg/m3 ("accuzorb" fra golden age music) jeg har hatt i lang stund og brukt i forskjellige rom , jeg har ikke målinger på disse ved 30 cm.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Takk for info begge to.

Kan man overføre denne tankegangen til "paneler" også. Av typen 10cm f.eks. Hjemme har jeg 10cm plater på 5" bord, altså ca 25mm luftrom bak panelet. Vil det ha noe for seg å legge lav densitets isolasjon bak akkustikkplaten? Eller er tykkelsen så liten at det ikke vil ha noen effekt?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rockwool vs glava

Når man konstruerer en bassfelle er det den lengste avstanden fra porøs-absorbentet til den harde flaten bak som er det vesentlige for hvor dypt i frekvens bassfellen virker. Og alle frekvenser dempes best ved en 1/4 bølgelengde. Om man bruker rockwool eller glava i bassfellen har veldig lite å bety, da jeg har prøvd begge deler, og også foretatt målinger på dette. Hvis man f.eks skal konstruere en bassfelle som virker effektivt ned til 50 hz bør avstanden fra veggen til ytterste del av porøsabsorbentet være: 344m/sek : 50 hz = 6,88 m/ 1/4 = 1,72m. Dette betyr at for å dempe en 50 hz effektivt bør avstanden være 1,72m.

Per M. (lydtekn.)

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Permorten2@live.no
    Når man konstruerer en bassfelle er det den lengste avstanden fra porøs-absorbentet til den harde flaten bak som er det vesentlige for hvor dypt i frekvens bassfellen virker. Og alle frekvenser dempes best ved en 1/4 bølgelengde. Om man bruker rockwool eller glava i bassfellen har veldig lite å bety, da jeg har prøvd begge deler, og også foretatt målinger på dette. Hvis man f.eks skal konstruere en bassfelle som virker effektivt ned til 50 hz bør avstanden fra veggen til ytterste del av porøsabsorbentet være: 344m/sek : 50 hz = 6,88 m/ 1/4 = 1,72m. Dette betyr at for å dempe en 50 hz effektivt bør avstanden være 1,72m.

Per M. (lydtekn.)
    Det vil si at å dempe nedover i frekvens ikke er veldig praktisk. Man vil jo ende opp med et veldig lite rom til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og alle frekvenser dempes best ved en 1/4 bølgelengde. Om man bruker rockwool eller glava i bassfellen har veldig lite å bety, da jeg har prøvd begge deler, og også foretatt målinger på dette
    I terorien ja, men det er mange målingstall som viser absorbsonscoefficient på 1.0 ved plassering som er langt tettere inntill vegg enn der det er maks hastighet på luftmolekylene.

under 60-80 hz, er det enklere å bruke helmholtz eller panelresonator av plasshensyn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ha noe for seg å legge lav densitets isolasjon bak akkustikkplaten? Eller er tykkelsen så liten at det ikke vil ha noen effekt?

det vil ha liten effekt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfeller.

I lytterommet jeg benytter, også til mastering,har jeg bassfeller som er bygd fra golv til tak (alle 4 hjørner) med en avstand til bakvegg på ca 110cm i hjørnene på det dypeste. Disse er bygd med liggende akustikkplater og med glava/rockwool bak. Denne virker meget effektivt ned til 50 hz. Dette er fordi den er bygd fra gulv til tak, og man oppnår derfor ved et så stort areal også en relativt god absorbering også ved frekvenser dypere enn de 110 cm skulle tilsi. (Ved 110cm er det 78hz frekvensen i bassområdet som oppnår maksimal demping).

Ved prosessering ca +/- 12db oppnår jeg allikevel en frekvensgang på +/- 2db fra 27-20000hz ved lytteposisjon , som er mer enn godt nok til mastering.

per m (lydtekn).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lytterommet jeg benytter, også til mastering,har jeg bassfeller som er bygd fra golv til tak (alle 4 hjørner) med en avstand til bakvegg på ca 110cm i hjørnene på det dypeste. Disse er bygd med liggende akustikkplater og med glava/rockwool bak. Denne virker meget effektivt ned til 50 hz. Dette er fordi den er bygd fra gulv til tak, og man oppnår derfor ved et så stort areal også en relativt god absorbering også ved frekvenser dypere enn de 110 cm skulle tilsi. (Ved 110cm er det 78hz frekvensen i bassområdet som oppnår maksimal demping).

Ved prosessering ca +/- 12db oppnår jeg allikevel en frekvensgang på +/- 2db fra 27-20000hz ved lytteposisjon , som er mer enn godt nok til mastering.

per m (lydtekn).
    Hvilke akustisk modell har du fulgt med behandling av rommet ditt? Kunne vært artig og besøkt en dag.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var sweet-spot. Får du til det samme på alle setene i en hjemmekino så begynner det å ligne noe...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

per m (lydtekn).
    Med hvilke glatting?
    Har du målinger av rommet? Både frekvensrespons uten glatting, ETC og vannfall av bassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Live-end/dead end.

Sudioet jeg har bygget, ble opprinnelig tenkt bygd etter live-end/dead-end prinsippet. Har inntil i fjor høst bare brukt absorbenter/bassfeller, men har supplert med diffusorer med stort hell. Etter innstallasjon av egenproduserte diffusorer er prossesseringen fra 400hz til 7khz heller minimal.

per m

På siden "kalibrering" kan du se frekvensresponsen i lytteposisjon "spektralab".

Untitled Page

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    imponerende frekvensgang, bruker du helmholtz /panel resonator under 50hz eller er det romdimensjonering/konstruksjon som sørger for det gode resultatet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel post

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bbc-dip

Det er kun prosessering, men oppnår kun dette resultatet i og i rimelig nærhet av lytteposisjon. Har en økning i spesielt 40-45 hz området fra 2m og mot ytterveggene fra lytteposisjon.

Har forøvrig endret litt på prosesseringen i forhold til en helt rett frekvensgang.Jeg har nå en bbc-dip med ca 3db økning i bassområdet og ca 2db ned mot diskantområdet. Det er litt mere behagelig å lytte over tid med bbc-dip.

per m

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •