Bassfeller, et missforstått vidunder. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 162
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    herregud dette ble plutselig veldig morsom lesing :P Alltid morro når noen ikke får med seg sammenhengen i tråden :P

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    holm_thomas@hotmail. com og MR.Chill kan dere ta hintet, nå har jeg slettet deres innlegg 2 ganger. Hold dere til tema!

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    holm_thomas@hotmail. com og MR.Chill kan dere ta hintet, nå har jeg slettet deres innlegg 2 ganger. Hold dere til tema!
    +1 Vær snill å ikke ødelegg tråden for oss andre.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hvor bor du?
    Jeg bor vel et stykke unna alle tror jeg... Rjukan, i Tinn Kommune, Telemark.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har prøv litt forskjellig, bl.a et par Glava-tønner, 50 cm i diameter, 110 cm høye. På bildet ser du også 10 cm Rockwool markplater på tvers av hjørnet, de hadde ganske liten effekt.

Måleresultater her.
    Hvis det ikke hjelper stort, så er det jo ikke vits i og bruke masse tid på det heller. ser du har vanlig isolasjon i hjørnene på det ene bildet. Går ut i fra at den er kuttet i trekant. Hvordan fungerte det? Kan ikke se det i din nåværende kino.
    Det er forresten slik jeg ønsker min egen kino. Veldig rein og ikke masse ting inne. Ønsker jo at mine akustikk tiltak vil blande seg inn og bli en naturlig del av rommet og ikke bare noe som ikke ser bra ut, men gjør bra.

Noen som forresten vet om XTZ sitt rom analyse verktøy er bra? Har jo aldri brukt et slikt program, så det blir jo en utfordring å fårstå hva programmet forteller meg....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ sitt måleprogram er veldig begrenset og i grunnen ganske ubrukelig i forhold til å gjøre tiltak i rom.
    Kjøp heller en kalibrert mikrofon, lydkort og bruk f.eks REW som er gratis. Du har dog mye å sette deg inn i. Både i forhold til målinger og tiltak. Alternativet er å spare opp til en akustiker som hjelper deg.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    hei jeg så på et bilde av rommet ditt ,og jeg syntes subbene stod så tette sammen,har du prøvd og ta hver sub og ha dem i hvert sitt hjørne,så setter du høytalerene,ved siden av hver sub skrå mot deg.det er sånt jeg har det se på et av bildene mine,så skjønner du hva jeg mener...
    http://avforum.no/minhjemmekino/show...%40hotmail.com
    Hvis du ser bedre etter på bildet, så vil du se at jeg ikke vil få plass til og ha subbene i hjørnet og HT på innsiden av de. rommet er 3.34 i bredden og jeg tror lerret er 2.6 gir ikke mye rom for flytting her og der. RF83 trenger også å stå noe ut fra veggen + at de er 50 cm dype. Det vil si at HT kommer veldig langt ut i rommet og vil kunne skape problemer med lerretet. Flytte HT tettere vil også forstyrre stereo følelsen tenker nå jeg.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    XTZ sitt måleprogram er veldig begrenset og i grunnen ganske ubrukelig i forhold til å gjøre tiltak i rom.
    Kjøp heller en kalibrert mikrofon, lydkort og bruk f.eks REW som er gratis. Du har dog mye å sette deg inn i. Både i forhold til målinger og tiltak. Alternativet er å spare opp til en akustiker som hjelper deg.
    Tror jeg da ender opp med ditt siste alternativ. Vanskelige greier dette med lyd!:shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFiForum.nu - Bättre bas med basabsorbent ! Bilder!

En väldigt bra tråd om kvartsvågspipor.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Hvis det ikke hjelper stort, så er det jo ikke vits i og bruke masse tid på det heller. ser du har vanlig isolasjon i hjørnene på det ene bildet. Går ut i fra at den er kuttet i trekant. Hvordan fungerte det? Kan ikke se det i din nåværende kino.
    De hjørneabsorbenten gav veldig liten effekt, målbart men minimalt. I følge noe teori og andre som har prøvd, skulle det gitt bedre resultat enn jeg fikk, men jeg tror egentlig at rommet mitt er ganske bassvennlig fra før pga. frontveggen. Hjørnene var dekket med 10 cm markplater, slik at det ble et hulrom bak platene. Siden de ikke ga noe særlig ble de demontert. I etterkant har jeg lest en del mer og det er nok slik, i teorien hvertfall, at hjørnet fylt med vanlig Glava skal fungere bedre.

Glava-tønnene derimot ga mye større målbar effekt i frekvensdomenet men ikke så mye på decay. Men de ble for dominerende i rommet, så jeg gav de bort.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye vil en akustiker koste montro?

Himmel og hav det var noen voldsomme rør :P og disse skal bare være tomme?

Ser det kan bli vanskelig integrere noe slikt inn i en kino uten at det ser .. merkelig ut? :P

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Jeg bor vel et stykke unna alle tror jeg... Rjukan, i Tinn Kommune, Telemark.

Det er forresten slik jeg ønsker min egen kino. Veldig rein og ikke masse ting inne. Ønsker jo at mine akustikk tiltak vil blande seg inn og bli en naturlig del av rommet og ikke bare noe som ikke ser bra ut, men gjør bra.

Noen som forresten vet om XTZ sitt rom analyse verktøy er bra? Har jo aldri brukt et slikt program, så det blir jo en utfordring å fårstå hva programmet forteller meg....
    når jeg satt opp mitt utsyr,så lastet jeg ned noe som,heter sound mester så måler db,så gikk jeg inn på reciveren manuelt på speakers,alt av høytalere er satte på 80 hz,så målte jeg meter og avstand så,brukte jeg den db målern jeg lastet ned på min lg optimus x2 p990 android,og målte slik at jeg fikk lik db på hver høytaler og det funket bedre enn romkorreksjons høytaleren jeg fikk med,så her trykker det og er så fin og fyldig lyd bilde, som det går ant og få...:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    mye vil en akustiker koste montro?
    Telemark var litt langt unna ja.

Prisen er 2000,- ink mva for å måle, og komme med anbefalinger. Det tar noe tid med en slik målinger.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prisen er 2000,- ink mva for å måle, og komme med anbefalinger. Det tar noe tid med en slik målinger.
    Det er en god investering. Folk bruker store summer på bytte av høyttalere og elektronikk, men det er rommet det er mest å hente på. Setter man av 10-20k til akustikk, så vil det gjøre underverker. Lager man alt selv, kommer man mye billigere unna selvsagt.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det syns jeg hørtes forferderlig billig ut :P

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    HiFiForum.nu - Bättre bas med basabsorbent ! Bilder!

En väldigt bra tråd om kvartsvågspipor.
    Dette var veldig nyttig info. Dette skal jeg prøve da jeg sliter med boomy bass ved enkelte frekvenser. Svært spennende. Takk for nyttig info.

Kjelli

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut et bilde av hva som er gjort med loftrommet jeg har postet tidligere i tråden. Side 2 hvis jeg husker rett.
    -lofty-gif

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er dette et rom du har dempet selv?

Var utrolig spenstig dempet Likte "diffusorene" eller deflectorene

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    er dette et rom du har dempet selv?

Var utrolig spenstig dempet Likte "diffusorene" eller deflectorene
    Nei, fant denne på nett. Her er tråden hvis noen vil lese.
    Har selv et loft som jeg holder på med, derfor interessen8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitat tols1:
    På bildet ser du også 10 cm Rockwool markplater på tvers av hjørnet, de hadde ganske liten effekt.

Måleresultater her.
    markplater har en densitet som er høyere enn det som er ideelt for steinull(markplate densitet- 135kg/m3), i tillegg så er markplater tilført mer olje under produksjon.

Det sikreste valget for 10 cm konstruksjon er rockfon eller ecophon, ved tykke konstruksjoner (over ca 30cm) kan man med fordel bruke standard byggisolasjon (flexi-a osv)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrik Salvesen
    sitat tols1:

markplater har en densitet som er høyere enn det som er ideelt for steinull(markplate densitet- 135kg/m3), i tillegg så er markplater tilført mer olje under produksjon.

Det sikreste valget for 10 cm konstruksjon er rockfon eller ecophon, ved tykke konstruksjoner (over ca 30cm) kan man med fordel bruke standard byggisolasjon (flexi-a osv)
    Ja det stemmer nok. Både teori og test hos meg bekreftet dette. Bakgrunnen for at jeg testet markplater var at andre hadde opplevd bedre effekt markplater enn akustikkplater.

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •