Bassfeller, et missforstått vidunder. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 162
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Både ja og nei. Hvor mye 3 ekstra meter utgjør vil avhenge av bølgelengden.

La oss si at subben virker fra 80Hz og ned. Da vil faseforskyvingen som introduseres av 3m være dobbelt så stor ved 80Hz som ved 40Hz.
    Ok takker for oppklaring når det gjeder det med subben i sweetspot så mener flagerborg og kringlyd gutta noe annet.

Sitat:
    "Lydens Mythbusters
    Blant de mange problemer hjemmekinoentusiastene sliter med er alle reglene og mytene om hva som er gode og dårlige plasseringer, ifølge Kringlyd-gutta, som ser seg selv som en slags lydens Mythbusters.

– En av disse mytene, som til og med etablerte eksperter forfekter, er at man kan sette sub-en der en selv normalt skal sitte og høre (sweet spot), gå rundt i rommet og høre hvor lyden er best, og så plassere den der. Det kan ”høres ut” som det stemmer i noen tilfeller, men kontrollmåling viser at dette sjeldent er tilfelle, forteller Flageborg."

Kan leses på første side, første post her
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...01-2011-a.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ok takker for oppklaring når det gjeder det med subben i sweetspot så mener flagerborg og kringlyd gutta noe annet.

Sitat:
    "Lydens Mythbusters
    Blant de mange problemer hjemmekinoentusiastene sliter med er alle reglene og mytene om hva som er gode og dårlige plasseringer, ifølge Kringlyd-gutta, som ser seg selv som en slags lydens Mythbusters.

– En av disse mytene, som til og med etablerte eksperter forfekter, er at man kan sette sub-en der en selv normalt skal sitte og høre (sweet spot), gå rundt i rommet og høre hvor lyden er best, og så plassere den der. Det kan ”høres ut” som det stemmer i noen tilfeller, men kontrollmåling viser at dette sjeldent er tilfelle, forteller Flageborg."

Kan leses på første side, første post her
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...01-2011-a.html

Enkelt å greit, bare tullball.

Jeg gjetter på at folk ikke egentlig setter suben der de skal sitte. Altså de setter kassen der, men det blir feil i forhold til det akustiske senteret til suben. Hvilken vei man setter suben, og hvordan den er laget vil bestemme hva som er korrekt.

HUSK AT DET ER AKUSTISK SENTER SOM SKAL I LYTTEPOSISJON, IKKE DEN FYSISKE BOKSEN.

På samme måte er det akustisk senter som skal plasseres der bassen er best etterpå.

Edit: Ett annet spørsmål er jo hva man lytter etter. Er det mest mulig sømløs overgang til frontene, eller er det mest mulig skyv, for morro. Disse to går ikke nødvendigvis hånd i hånd.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med akustiskt senter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med akustiskt senter?

Huff og huff.....Ja hvordan forklarer jeg det på en enkel måte. Det er altså det punktet lyden ville kommet fra dersom vi hadde en perfekt punktkilde uten størrelse.

Det akustiske senteret flytter seg med frekvens. For høye frekvenser er det en god antagelse å si at senteret er i senter av elementet. For lave frekvenser er det noe mer komplisert. For lave frekvenser vil det akustiske senteret ligge noe forran elementet. Ofte regnes det men en halv baffelbredde. Dette er for trykkammer. For bassrefleks, vil akustisk senter variere rundt krysningspunktet mellom output fra elementet og bassport.

Edit. Det er på mange måter dette "senteret" vi flytter på når vi justerer fasen.

Edit2: Ref. J. Vanderkooy - The Acoustic Center: A New Concept for Loudspeakers at Low Frequencies. AES paper: 6912

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff og huff.....Ja hvordan forklarer jeg det på en enkel måte. Det er altså det punktet lyden ville kommet fra dersom vi hadde en perfekt punktkilde uten størrelse.

Det akustiske senteret flytter seg med frekvens. For høye frekvenser er det en god antagelse å si at senteret er i senter av elementet. For lave frekvenser er det noe mer komplisert. For lave frekvenser vil det akustiske senteret ligge noe forran elementet. Ofte regnes det men en halv baffelbredde. Dette er for trykkammer. For bassrefleks, vil akustisk senter variere rundt krysningspunktet mellom output fra elementet og bassport.

Edit. Det er på mange måter dette "senteret" vi flytter på når vi justerer fasen.

Edit2: Ref. J. Vanderkooy - The Acoustic Center: A New Concept for Loudspeakers at Low Frequencies. AES paper: 6912
    Jesus dette blir vanskelig.

Kan spørre på en annen måte om det kanskje blir lettere forklare :P

Hvordan putter man en sub i akustiskt senter for dermed kunne gå rundt finne perfekt plassering? Hvis det da blir feil putte den fysiske kassen altså selve subben der, hva skal man liksom putte der i sweetspot da :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jesus dette blir vanskelig.

Kan spørre på en annen måte om det kanskje blir lettere forklare :P

Hvordan putter man en sub i akustiskt senter for dermed kunne gå rundt finne perfekt plassering? Hvis det da blir feil putte den fysiske kassen altså selve subben der, hva skal man liksom putte der i sweetspot da :P

Nei det er ikke enkelt. Men prøv å la en halv subbredde forran elementet havne i lytteposisjon.

Etterpå lar du en halv subbredde forran elementet plasseres der lyden er best.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med at man skal sette suben i sitteposisjon og krabbe rundt på gulvet for å finne best posisjon, tror jeg er noe stort tull. Det innebærer blant annet at man bare hører akkurat de bassfrekvensene man spiller der og da. Det er nok målinger som gjelder.

Forøvrig kan det ofte være fordelaktig å ha en sub godt opp fra gulvet. Og bruke alltid minst 2 suber.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke enkelt. Men prøv å la en halv subbredde forran elementet havne i lytteposisjon.

Etterpå lar du en halv subbredde forran elementet plasseres der lyden er best.
    altså bredden på subben / 2?

Si subben er 1m bred målt fra elementet, dermed plasserer du subben en 50cm fra sweetspot med elementet pekende mot sweetspot?

Dermed gå rundt finne hvor lyden er best, dermed plassere den med samme avstand altså 50cm med elementet pekende mot der lyden var best.

Eller loker jeg helt ? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stemmer, men målt fra sentrum av elementet.

Ellers enig med Orso, at målinger er mye bedre til dette. Nå er nå engang slik at ikke alle har tilgang til godt måleutstyr.

Bare sånn at du er klar over det, så er dette noe forenklet. Det ligger en del andre hensyn man må ta, for å få ett godt resultat. Det var bare ment som en illustrasjon på konseptet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Dette med at man skal sette suben i sitteposisjon og krabbe rundt på gulvet for å finne best posisjon, tror jeg er noe stort tull. Det innebærer blant annet at man bare hører akkurat de bassfrekvensene man spiller der og da. Det er nok målinger som gjelder.

Forøvrig kan det ofte være fordelaktig å ha en sub godt opp fra gulvet. Og bruke alltid minst 2 suber.

Man kan jo bruke ett sweep som bare går på repeat.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig rart. Å detektere avstand er noe av det simpleste som kan gjøres med ett synkronisert system. Jeg har inntrykk av at dette får de fleste recievere til nesten samme hvor man plasserer høyttalerne. Du har ikke bare vært veldig uheldig med mikrofonplasseringen?

Hvilke reciever/prosessor har du?

Edit: Glemte å skrive tidligere at du vil få en dip ved rundt 100Hz med en slik plassering. Du vil alltid få en dip der avstanden til veggen bak høyttalerne er 1/4 bølgelengde.
    Jeg bruker Harman/Kardon 255 som en prosessor og Carver A-753x og A-500x i effekt. Har Klipsch i alle kanaler, men også en B&W sub i tillegg til Klipsch 12" som jeg har lånt bort.

Har brukt rom korreksjonen til H/K'n flere ganger, både i leiligheten og i mitt nåværende rom, uten problemer. dette er førstegang jeg har oppdaget at den ikke får til avstand riktig. Har også sjekket enda en gang at alle HT er koblet likt til forsterkeren og det er de, så skal ikke være noe fase problem mellom de i alle fall.

Syns hele greia med mitt problem er meget spesielt. I lytte posisjon har jeg mindre bass en forventet, går jeg fram, så kommer jeg til et punkt hvor det er akkurat som om jeg går igjennom en vegg og der er det bass. jeg kan stoppe på kanten og ha samme mengde bass som lytteposisjon og beveger jeg kun hode fram litt, så er det masse bass.
    Men det jeg hører helt fin, er lyden av 12" elementene som jobber litt for mye, i og med at jeg har litt mye gain for å få litt mer bass i sweetspot.

Vil det i det hele tatt hjelpe med å sette opp akustikk tiltak på dette spesifikke problemet? Bassfeller, demping av bakvegg og sidevegg ved HT og tak over lytte posisjon? Pr. dd, så er det tregulv og ingen dempe tiltak, men jeg skal ha teppe på gulv og tak etter hvert, noe som også vil hjelpe med demping.
    Vil lage dempe tiltak av glava plater, noe jeg tror vil fungere helt greit. noen som har prøvd dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det hjelper med tiltak. Akkurat hva du behøver er vanskelig å si uten å se en måling av rommet.

Du vil trenge veldig tykk glava om det skal ha effekt i subområdet.

Se om du kan få målt rommet skikkelig før du gjør noe.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det hjelper med tiltak. Akkurat hva du behøver er vanskelig å si uten å se en måling av rommet.

Du vil trenge veldig tykk glava om det skal ha effekt i subområdet.

Se om du kan få målt rommet skikkelig før du gjør noe.
    Ser på div guider, så bruker de 4", som er 101,6 mm til bassfeller og andre steder. Jeg er jo ganske så uerfaren når det kommer til slikt. Trodde kanskje det holdt.
    Har ikke også glava akustikk plater? Jeg hadde tenkt og bruke helt vanlige plater jeg da. Har ikke uendelig med penger etter huskjøpet. Er jo alene på og betale for all moroa :P

Kjenner ingen her jeg bor som har utstyr til å måle et rom. Tenkte jeg kanskje skulle gå til innkjøp av XTZ sitt room analyzer til 2000 kr.
    Software | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4" glava tar ikke subbass, uten at de plasseres langt utpå gulvet. En kombinasjon av dempeplater og diffusorer til å ta 80-100Hz+, og en resonator eller 2 til å ta dypbassmodene burde gjøre susen.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4" glava tar ikke subbass, uten at de plasseres langt utpå gulvet. En kombinasjon av dempeplater og diffusorer til å ta 80-100Hz+, og en resonator eller 2 til å ta dypbassmodene burde gjøre susen.
    Resonator er det samme som bassfeller? Som feks bygge en skråvegg inn mot et hjørne, med en perforert plate og litt glava bak?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er en resonator?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er en resonator?

Nå tenkte jeg mest på Helmholtzer jeg, men plateresonatorer går også, men er mer tricky å få til.

En helmholtz er bare en boks med ett rør i. Tenk bassrefleks i revers.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå følte jeg meg plutselig litt dum... vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i det du sier. Resonator? Googlet det, men kom da opp med noe annet enn hva du må tenke på...
    Resonator - Wikipedia

Jeg har heller ikke råd til og kjøpe de ferdig tiltakene, som den mengden bassfeller man trenger, eller de andre. Hadde planer om å lage diffusorer for bakvegg og tak, men har ikke helt funnet ut hvordan, siden lengde og antall staver ikke er helt vilkårlig (Skyline).
    Lurte også på om jeg kun skal ha RPG Skyline i tak (inspirert av DIY til BEF) og bruke en QRD diffusor på bakvegg

Har jo sett litt på youtube for løsninger/inspirasjon
    DIY dempe paneler
    YouTube - ‪Small Studio Acoustic Treatment, Bass Traps, Acoustic Panels.‬‏
    YouTube - ‪rockwool sound absorber.wmv‬‏

Det var denne videoen som inspirerte meg med diffusorer av Ethan Winer
    YouTube - ‪All About Diffusion‬‏

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY Helmholtz koster deg den astronomiske sum av ca 250,-

Her er litt stoff: Helmholtz Resonance

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Si subben er 1m bred målt fra elementet, dermed plasserer du subben en 50cm fra sweetspot med elementet pekende mot sweetspot?

Dermed gå rundt finne hvor lyden er best, dermed plassere den med samme avstand altså 50cm med elementet pekende mot der lyden var best.

Eller loker jeg helt ? :P
    aukustik aukustik aukustik

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •