Bassfeller, et missforstått vidunder. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 162
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk at når receiveren måler avstand så tar den også hensyn til fase, ikke bare reell avstand. Receiveren forsinker signalet fra (noen av) høyttalerne slik at alle høyttalerne skal bli i fase med hverandre i lytteposisjon, derfor får man ofte "feil" måleresultat i displayet, men lyden blir riktig.

Prøv å kjør en full romkorreksjon og lytt på resultatet uten å overstyre innstillingene receiveren kommer frem til. Hvordan blir resultatet da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Husk at når receiveren måler avstand så tar den også hensyn til fase, ikke bare reell avstand. Receiveren forsinker signalet fra (noen av) høyttalerne slik at alle høyttalerne skal bli i fase med hverandre i lytteposisjon, derfor får man ofte "feil" måleresultat i displayet, men lyden blir riktig.

Prøv å kjør en full romkorreksjon og lytt på resultatet uten å overstyre innstillingene receiveren kommer frem til. Hvordan blir resultatet da?

Hvorfor skulle dette gjøre en forskjell? Så lenge høyttalerne har samme fase ut, så skulle distansen også bli lik den absolutt avstanden. Har han ikke Klipsch hele veien rundt?

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei jeg har hørt det når du går,inn på reciveren og velger hvor langt unna du sitter og sånt,vist vi sier at tar romkoreksjon nå da og havner på 3 meter på subben,så har jeg fått et råd at legg på det dobbelte på subben, altså 6 meter manualt etterpå,og det funket faktisk hos meg

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    hei jeg har hørt det når du går,inn på reciveren og velger hvor langt unna du sitter og sånt,vist vi sier at tar romkoreksjon nå da og havner på 3 meter på subben,så har jeg fått et råd at legg på det dobbelte på subben, altså 6 meter manualt etterpå,og det funket faktisk hos meg
    Hørtes rart ut? Er ikke det bare en dobbling av tid/phase da? 3x2=6
    dobbling av lengden er altså en dobbling av syklusen som er 360 grader. Så det vil være akkurat det samme.

Kan hende jeg er helt på jordet men :P Vennligst rett om feil

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    dobbling av lengden er altså en dobbling av syklusen som er 360 grader. Så det vil være akkurat det samme.

ja men jeg ser folk skriver at di ikke hører bassen sin,unna på 2 meter,da skjønner jeg ikke hvilken subber di har,nærmere jeg kommer til subben min meir bass får jeg,dette med og doble meter med subben,er bare et råd jeg fikk spurte ikke hvorfor.men det er noe anet di kan gjøre da,det er og sette subben mitt i rommet,gå rundt i rommet der di hører bassen best,så setter di bassen akkurat der di,hørte den best

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg nå har begge subbene mine foran rett i mot meg,ved siden av høytalerene,og til meg trykker det og rister og you name it,og jeg sitter bare 3 meter unna subbene mine...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hvorfor skulle dette gjøre en forskjell? Så lenge høyttalerne har samme fase ut, så skulle distansen også bli lik den absolutt avstanden. Har han ikke Klipsch hele veien rundt?
    Vil ikke romrefleksjoner o.l bidra til at man kan få litt forskjellig fase i lytteposisjon? Jeg tror det, men er absolutt ingen ekspert på området. Jeg hadde uansett prøvd å lytte til resultatet receiveren kom fram til før jeg begynte å forandre innstillingene manuellt.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja men jeg ser folk skriver at di ikke hører bassen sin,unna på 2 meter,da skjønner jeg ikke hvilken subber di har,nærmere jeg kommer til subben min meir bass får jeg,dette med og doble meter med subben,er bare et råd jeg fikk spurte ikke hvorfor.men det er noe anet di kan gjøre da,det er og sette subben mitt i rommet,gå rundt i rommet der di hører bassen best,så setter di bassen akkurat der di,hørte den best
    Det med å sette subben i sweetspot har jeg hørt ikke er noe tilfelle. Fungerer bare en sjelden gang så er derfor ikke noen generell regel man kan forholde seg til.

Men uansett grunne til at folk ikke hører subben sin på 2m avstand er jo ikke fordi de har en dårlig sub, er jo bare fordi de har et rom hvor det er kanselleringer/nullpunkter og at de sitter i akkurat det punktet hvor det er værst, er ikke subben sin feil det, kunne vel hatt verdens beste sub og likevel hadde man fått nullpunkter.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å sette subben i sweetspot har jeg hørt ikke er noe tilfelle. Fungerer bare en sjelden gang så er derfor ikke noen generell regel man kan forholde seg til.

Men uansett grunne til at folk ikke hører subben sin på 2m avstand er jo ikke fordi de har en dårlig sub, er jo bare fordi de har et rom hvor det er kanselleringer/nullpunkter og at de sitter i akkurat det punktet hvor det er værst, er ikke subben sin feil det, kunne vel hatt verdens beste sub og likevel hadde man fått nullpunkter.
    jeg mente ikke noe vondt ment med dette,men vist jeg tar stolen min og setter meg 2 meter unna subben,så hører jeg dem enda bedre,har di prøvd og stille på phase bakpå subben da,du kan jo velge 0 til180 var det vel

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Vil ikke romrefleksjoner o.l bidra til at man kan få litt forskjellig fase i lytteposisjon? Jeg tror det, men er absolutt ingen ekspert på området. Jeg hadde uansett prøvd å lytte til resultatet receiveren kom fram til før jeg begynte å forandre innstillingene manuellt.
    Det vil helt avhenge av hvordan recieveren jobber. Dersom den tar en midling av energien som treffer mikrofonen innenfor en viss tid (f.eks 20mS), så er resonementet ditt korrekt. Men dette ville jo føre til at direktelyden, som jo er den kraftigste, vil bli ut av fase. Men det er jo mulig at de gjør en eller annen form for beregning på det.

Det siste du sier er jeg helt enig i, selv om min tillit til slike innebygde RK systemer er heller laber.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Både ja og nei. Hvor mye 3 ekstra meter utgjør vil avhenge av bølgelengden.

La oss si at subben virker fra 80Hz og ned. Da vil faseforskyvingen som introduseres av 3m være dobbelt så stor ved 80Hz som ved 40Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å sette subben i sweetspot har jeg hørt ikke er noe tilfelle.
    Dette er ett triks som faktisk er korrekt. Problemet er at ulike noder vil ha maks/min punkter på ulike steder i rommet. Uten akustikkbehandling, vil man i de aller fleste tilfeller måtte velge mellom pest eller kolera uansett.

Men sånn rent teknisk er lyden du opplever i lytteposisjonen helt reversibel i forhold til kilden. Altså. Dersom du setter høyttaleren i lytteposisjon, og måler der høyttaleren egentlig står, vil målingen være lik. Dette gjelder rundstrålende punktkilde. Siden sub kan sees på som rundtstrålende blir det greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja men jeg ser folk skriver at di ikke hører bassen sin,unna på 2 meter,
    Det var ikke det som var problemet. Han mistet bassen 2 meter fra frontveggen sin, uavhengig av plassering. Dersom du står i ett nullpunkt, vil lydtrykket være null der (ved en gitt frekvens, eller flere), uansett hvor du plasserer kilden.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei. Hvor mye 3 ekstra meter utgjør vil avhenge av bølgelengden.

La oss si at subben virker fra 80Hz og ned. Da vil faseforskyvingen som introduseres av 3m være dobbelt så stor ved 80Hz som ved 40Hz.
    så jeg var inne på noe der ja,med og doble metrene

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så jeg var inne på noe der ja,med og doble metrene
    Nei.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ett triks som faktisk er korrekt. Problemet er at ulike noder vil ha maks/min punkter på ulike steder i rommet. Uten akustikkbehandling, vil man i de aller fleste tilfeller måtte velge mellom pest eller kolera uansett.

Men sånn rent teknisk er lyden du opplever i lytteposisjonen helt reversibel i forhold til kilden. Altså. Dersom du setter høyttaleren i lytteposisjon, og måler der høyttaleren egentlig står, vil målingen være lik. Dette gjelder rundstrålende punktkilde. Siden sub kan sees på som rundtstrålende blir det greit.
    va det jeg sa jeg,men det som er lurt og gjøre er og sette subbene der du vil ha dem først,så tar du romkorreksjon,og etter dette så tar du sub-subbene midt på gulvet og finner et sweetspot,og så setter du subbene der manuelt etter du har tatt romkorreksjon.så finner du plassen der det trykker mest,så setter du sub-subbene der

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.
    nei vel, er nå rart det funket hos meg da

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    va det jeg sa jeg,og finner et sweetspot,og så setter du subbene der manuelt etter du har tatt romkorreksjon.så finner du plassen der det trykker men det som er lurt og gjøre er og sette subbene der du vil ha dem først,så tar du romkorreksjon,og etter dette så tar du sub-subbene midt på gulvet mest,så setter du sub-subbene der

Men hvorfor skal du sette den der det trykker mest. Det betyr at du har en veldig ujevn respons, men noen veldig høye topper.

Jeg skjønner ikke hva du skriver her egentlig. Annet enn at du vil ha høyest mulig peaker. Resten gir ingen mening (setningene altså)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei vel, er nå rart det funket hos meg da

Ja det kan hende, men har du fått en jevner bass? eller bare større topper (som du kanskje ønsker). Det kan uansett ikke brukes som en almennregel.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare glem dette folkens,dere finner sikkert ut av det selv