Bassfeller, et missforstått vidunder. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 162
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Helt orden. Vi er alle underveis. Men følte jeg mått korrigere deg litt siden dette er en tråd som er startet om akustikk.
    Har selv sagt ting som jeg vet var feil i etterkant og det gjør jeg sikkert stadig. :-D
    Akustikk er et spennende tema, men også utfordrende. Dessuten beror det hele på hvilke akustisk konsept man skal følge. Jeg holder meg pr. dags dato til det som det finnes mest psykoakustisk forskning på.

Ethan Winer kan forøvrig mye om akustikk, men han er ikke akustiker. Det finnes folk med mye mer kunnskap og erfaring enn han.
    Helt klart, fikk selv boken master handbook of acoustics igår i posten så blir mye spennende lesing i sommer så det stod MYE greier i den, noe kan sikkert bli litt utfordring forstå :P

Psykoakustisk? Hva er det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill

Det er slikt man ikke spør om. Da er ******* løs.

Men sånn helt løst, kan man vel si at det har med hvordan/hvorfor vi oppfatter ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Litt offtopic kansje, men er det mulig å tenke likt hvis man har et rom med skråtak, som et loft? Kan man forutsi plassering av HT ol på samme måte som et vanlig rom?
    Metodene er de samme, men matten blir MYE mer hårete. Tommelfingerreglene strander.

Skal titte på tegningene.

Edit: Har gjort en antagelse om at flaten i taket er 70cm bred.

Edit2: Tror du skal få jobbe med å få jevn bass i ett slikt rom. Du vil få mange moder som buer inn i rommet fra skråtaket. Legger ved ett eksempel. Blå er nullpunkter, og mørk rød er maksnivå.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan for mye Tim, det er helt sikkert. :P

Forøvrig flott av vi får en slik tråd som det her, som vi alle kan lære av. For det er vel liten tvil om at det er på denne måten man kan tweake med mest lydkvalitet/krone. Flere av tiltakene er jo også helt gratis.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Du kan for mye Tim, det er helt sikkert. :P

Forøvrig flott av vi får en slik tråd som det her, som vi alle kan lære av. For det er vel liten tvil om at det er på denne måten man kan tweake med mest lydkvalitet/krone. Flere av tiltakene er jo også helt gratis.

Geir Arne

Strengt tatt kan jeg veldig lite egentlig..................

Har ørten hyllemeter med litteratur jeg har lyst å lese gjennom :P

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Helt klart, fikk selv boken master handbook of acoustics igår i posten så blir mye spennende lesing i sommer så det stod MYE greier i den, noe kan sikkert bli litt utfordring forstå :P

jeg har også boken liggende. VELDIG mye bra der 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Metodene er de samme, men matten blir MYE mer hårete. Tommelfingerreglene strander.

Skal titte på tegningene.

Edit: Har gjort en antagelse om at flaten i taket er 70cm bred.

Edit2: Tror du skal få jobbe med å få jevn bass i ett slikt rom. Du vil få mange moder som buer inn i rommet fra skråtaket. Legger ved ett eksempel. Blå er nullpunkter, og mørk rød er maksnivå.
    Takker for svar!
    Flaten i taket er 54,5 cm Høyden opp dit er 254cm. Bredde 512cm, lengde 547,5cm, knevegger 78,5cm. Men alt blir lektet ned ca 10cm + dobble gipsplater.
    Kan gjøre det jeg vil med rommet, bassfeller,akkustikkplater, diffusjon, senke taket, bredde lenge etc.. Planla å la taket skrå ned mot lerret, hvis det vil hjelpe...samt skrå alle 90° hjørner til 45°. Har også denne Master of accoustics boka, der er noen artige forslag...må nesten dra fram matte og fysikkboka igjen8) Har sett på et lignende rom som har brukt buede diffusorer + bassfeller:
    LINK
    -loftdiffusor-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du står fritt til å fikse på rommet, så bør det går greit å få ett godt resultat

Men litt jobb må du regne med. Til å ta de dypeste nodene vil jeg annbefale resonatorer. Da blir ikke tiltakene så fryktelig store.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som virker å være typisk med skråtak er bassoppsamling der hvor skråtakene møtes på toppen. Det er også som regel mye bassoppsamling hvor taket møter veggen. Dette blir jo hjørner.

Litt av utfordringen er vel at bassoppsamlingen mest sansynlig er i et stort området. En nedsenket himling som tar seg av mellombassen og resonatorer plassert i selve taket kan sikkert fungere på et vis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgende graf er "Decay" i REW og viser SPL samt kurver for hver 20 ms. dvs. nederste linje er etter 160ms. Problemområdet ved 38Hz ødelegger mye hvor energien knapt reduseres over tid.

-decay-jpg

Hvorfor ser vi ikke samme effekt ved dobbel frekvens som er 76Hz? Derimot ser vi det samme ved 94Hz, men dette er kanskje en annen node? Stusser også litt på hvorfor kurvene i noen tilfeller krysser hverandre.

Hvor mange Helmholz-bokser er nødvendig her?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy

Hvorfor ser vi ikke samme effekt ved dobbel frekvens som er 76Hz?

Fordi at 2. moden ikke er likt distribuert i rommet.

Første bilde er 1. mode, og andre bilde er 2. mode (dobbel frekvens). Du ser de er ulikt spredt i rommet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mode = node?
    Uansett, vil det ikke ha noe å si hvor høyttalere er plassert i forhold til disse beregningene? Eller er nodene kun avhengig av størrelsen på rommet....er litt i ukjent farvann når jeg snakker om disse tingene, men er gøy å lære:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mode = node?
    Uansett, vil det ikke ha noe å si hvor høyttalere er plassert i forhold til disse beregningene? Eller er nodene kun avhengig av størrelsen på rommet....er litt i ukjent farvann når jeg snakker om disse tingene, men er gøy å lære:-D
    Det heter mode så vidt jeg vet.

Og ja, de avhenger bare av rommet/innredning. De viser også hvor det er fornuftig å plassere høyttalere og lytteposisjon. Du ønsker ikke å plasere noen av delene i nullpunkt eller makspunkt. Du ønsker i utgangspunktet og 1/3 fra makspunktet og 2/3 fra nullpunktet.

Å beregne hva som skjer når du setter en spesifikk høyttaler i ett rom, er en helt annen skål. Det er fullt mulig, men da trenger jeg direktiviteten til høyttalerene.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man kan bygge seg et bra rom, ut i fra litt kalkulering. Så når man putter inn den fancy sofan kan alt gå skeis igjen Mener Jim Smith (Getbettersound.com) snakket om at en av hans klienter byttet fra stol med stoff til skinn, og dermed ble lyden betraktelig dårligere. Det burde være mye mer snakk om akustikk på dette forumet, siden rommet er den viktigste komponenten for god lyd. Gøy å lære om, koster ingenting i fohold til hva man bruker på å oppnå "godlyden". Så fremt man gidder å gjøre en innsats da

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man kan bygge seg et bra rom, ut i fra litt kalkulering. Så når man putter inn den fancy sofan kan alt gå skeis igjen
    I ett worst case tilfelle så ja. Da spesielt i små rom. Derfor tar man med interiøret når man gjør simuleringer. Ikke nødvendigvis på moder, men spredning og absorbsjon. Spesielt for høye frekvenser.

Kinosaler, konsertsaler, konferansesaler ++, blir først bygd virtuelt, og kontrollmålt etterpå.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje tråden burde bytte navn til noe med akustikk? Hvis noen har tegninger av bassfeller ol, eller erfaringer hadde det vært morsomt å høre fra dere

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Trenger også å vite hvor du har plassert høyttalerne og lytteposisjon.
    Sorry for sent svar, men det er ikke pga svekket interesse altså! Setter veldig pris på all kyndig hjelp, og jeg skal prøve ut mye før jeg blir ferdig her nede.

Litt info om front høytalerene

Plassering:
    20 cm fra sidevegg til nærmeste side av ht, 28 cm fra frontvegg til baken av ht. Vinklet litt innover. Bassporter forann.
    Diskanten sitter 102 cm over bakken (ca 1 cm over mitt øre)
    Bass/ Mellomtone sitter 118 cm fra bakken.

Pga lerretet kan jeg ikke sette høytalerene lenger inn, men kan trekke de lenger frem.

Center: 6 cm fra frontvegg, 28 cm fra gulvet (Vinklet skrått oppover)

Sweetspot er nå 270 cm fra frontvegg, 142 cm fra sidevegg

Rommets nøyaktige mål:
    Lengde: 369 cm
    Bredde: 284 cm
    Høyde: 201 cm

Nåværende akustiske tiltak: Tre amustikkpaneler. Lateralt ved hver front, og asymetrisk på bakvegg pga rør som kommer inn i rommet (kledd igjenn med panel)

Rommets oppbyggning:
    Tre vegger med trepanel med "spor", bakvegg i gips. Rommet er litt asymetrisk pga vannrøret som kommer opp fra gulvet ved bakveggen. Taket er av betong, og pergo gulv med et kuskinn oppå for å gjøre det så pent som mulig.

Legger med et bilde av bakveggen slik at du ser hvordan vannkanalen går.

-img_1757-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bassfeller

Bygg inn hjørnene bak høyttalerne med akustikkplater dvs.legg disse med 120 lengden ned slik at det blir en trekant i hjørnet (helt opp til taket). Fyll tomrommet bak med glava Ca 2 pakker bak i hvert hjørne. Hvis du har mulighet til det så gjør det samme i hjørnene bak deg også. Dette vil gjøre at du får tilnærmet lik bass-lyd i hele rommet uten buldring. NB! Gjør de så store som mulig. Vil tro at den verste problemfrekvensen din er ved 93hz.

344m/sek : 3,69m = 93hz

Denne dempes best ved å ha en bassfelle som er 1/4 bølgelengde fra porøs-absorbentet til en evt.hard flate bak. 3,69m/4 = 0.9225m. Hvis du lager en bassfelle eller flere med denne minimums-dybden vil du oppleve en dramatisk forbedring av lyden fra anlegget ditt.

per m

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tester du med bare høyttalerne. Såpass dypt går de.

Edit: Du vil også få en jevnere respons, om du kan dra høyttalerne litt lengre frem fra frontveggen.
    Da er ting testet litt. Det merkelige nå, er at ting ikke fungerer som forventet lenger.
    lytteavstand fra vegg er nå 4.5m har flyttet HT til 80cm fra vegg og 20cm fra side vegg. glemte og flytte senter under testingen og den ene 12" ble stående på gammelt sted.

Det var under kjøring av rom korreksjon ting startet å bli rart. Forsterkeren har aldri klart og finne riktig størrelse på noen av mine HT, men nå klarer den heller ikke å få riktig avstand. for eksempel, så oppgir den at min senter er 7.1m unna, men mikrofonen er faktisk 4.2m unna. rommet er jo bare 7m! samme med HF, den ble også veldig feil. Eneste riktige av de 5 HT var VF.

Målte opp riktig avstand og stilte inn. Har ikke DB måler, så volum i hver kanal måtte jeg ta etter øret, så stilte det ikke in ved første test.
    satte på nyeste star trek filmen og kjørte igjennom start senen der. Var utrolig tamt. kjente ikke igjen klipschene i det hele tatt!
    tror jeg bare får vente med dette til jeg får inn noen bassfeller i hjørnene og rommet nærmere der jeg skal ha det før jeg lager noe stort nummer ut av dette problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE

Det var under kjøring av rom korreksjon ting startet å bli rart. Forsterkeren har aldri klart og finne riktig størrelse på noen av mine HT, men nå klarer den heller ikke å få riktig avstand. for eksempel, så oppgir den at min senter er 7.1m unna, men mikrofonen er faktisk 4.2m unna. rommet er jo bare 7m! samme med HF, den ble også veldig feil. Eneste riktige av de 5 HT var VF.

Dette er veldig rart. Å detektere avstand er noe av det simpleste som kan gjøres med ett synkronisert system. Jeg har inntrykk av at dette får de fleste recievere til nesten samme hvor man plasserer høyttalerne. Du har ikke bare vært veldig uheldig med mikrofonplasseringen?

Hvilke reciever/prosessor har du?

Edit: Glemte å skrive tidligere at du vil få en dip ved rundt 100Hz med en slik plassering. Du vil alltid få en dip der avstanden til veggen bak høyttalerne er 1/4 bølgelengde.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •