Bassfeller, et missforstått vidunder. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 162
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser ut som kan bli en interresant tråd skal følge med

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Kult! Jeg har også endel problemer med bassen hos meg, men i motsetning til Espen84 sitt problem, så er det i aller høyeste grad snakk om buldring og romling i lyden. Har fått endel gode råd, men ikke fått somlet meg til å gjøre noen permanente tiltak.

Noen gode tips til et lite rom?

Lengde: 3,6
    bredde: 2,87
    Høyde: 1,95

Her er frekvensene som er problem i ditt rom

-05-06-jpg

Måten rommet ditt er innredet på vil det lønne seg med noe mere absobasjon på veggene.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, kompis! Men vil det altså rydde opp i bassen??? Jeg trodde (uvitende som jeg er) at akustikk panelene bare ville ta diskanten. Vil det da kanskje bety at jeg slipper å lage superchunks langs gulv og tak på bak veggen?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, kompis! Men vil det altså rydde opp i bassen??? Jeg trodde (uvitende som jeg er) at akustikk panelene bare ville ta diskanten. Vil det da kanskje bety at jeg slipper å lage superchunks langs gulv og tak på bak veggen?
    Diffusor skal vel ta seg av diskant/høye frekvenser, mens absorbenter skal ta seg av lavere frekvenser.

For mye absorbenter vil gjøre at diskanten blir altfor dempet som kan gjøre at hele lyden høres død ut. (merk feks om du har dempet hele rommet med absorbenter). Derfor er det bedre med difusorer som sprer energien istedenfor å sende den tilbake samme vei som kan lage resonanser

PS! Hvordan i allverden kom du fram til alle de frekvensen for rommet hans? Er det noe måle/utregningsprogram du har der?

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har prøvd fasevender, den er trinnløs og jeg kan ikke høre noen forskjell.

mitt rom er:
    B 3.34
    L 7.0
    H 2.13

Planen er teppe på gulvet, duk i taket og noe dempematerialer på vegger.
    Men hvordan skal i grunn det og vite hvilken frekvenser som er problemet hjelpe meg? Er ikke en bassfelle en bassfelle, mer eller mindre? Er en del noob når det kommer til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Diffusor skal vel ta seg av diskant/høye frekvenser, mens absorbenter skal ta seg av lavere frekvenser.

For mye absorbenter vil gjøre at diskanten blir altfor dempet som kan gjøre at hele lyden høres død ut. (merk feks om du har dempet hele rommet med absorbenter). Derfor er det bedre med difusorer som sprer energien istedenfor å sende den tilbake samme vei som kan lage resonanser

PS! Hvordan i allverden kom du fram til alle de frekvensen for rommet hans? Er det noe måle/utregningsprogram du har der?
    Er bare en enkel roommode kalkulator.

RealTraps - ModeCalc f.ex

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her var det mye rart!
    Så enkelt er det ikke.
    Både absorpsjon og diffusjon brukes på strategiske plasser.

Når det gjelder bassfeller, så er det mer enn bare frekvensresponsen som betyr noe. Man må se på energien og vannfall. Så selv om man ikke endrer frekvensresponsen med bassfeller, så kan alikevel bassen endre seg stort. Modal ringing og hvor lenge bassen henger igjen i rommet betyr veldig mye. Men selvsagt ønsker man også å gjøre noe med stående bølger. I dypbassen er resonatorer det mest effektive til det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Her er frekvensene som er problem i ditt rom

-05-06-jpg

Måten rommet ditt er innredet på vil det lønne seg med noe mere absobasjon på veggene.

Den kalkulatoren din må ha noen begrensninger. Det er mange frekvenser som mangler der.

Edit: Ser det nå. Den tar kun hensyn til rene X, Y, og Z moder. Ikke kombinasjoner. De er også viktige å få med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, høytalerenestår på kortveggen. Suben flyttes litt rundt, men ingen voldsom forskjell om den står foran eller bak.

Hei.

Trenger også å vite hvor du har plassert høyttalerne og lytteposisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Ja, har prøvd fasevender, den er trinnløs og jeg kan ikke høre noen forskjell.

mitt rom er:
    B 3.34
    L 7.0
    H 2.13

Planen er teppe på gulvet, duk i taket og noe dempematerialer på vegger.
    Men hvordan skal i grunn det og vite hvilken frekvenser som er problemet hjelpe meg? Er ikke en bassfelle en bassfelle, mer eller mindre? Er en del noob når det kommer til dette.
    Må vite fra deg også hvor du har plassert høyttalere og lytteposisjon

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Må vite fra deg også hvor du har plassert høyttalere og lytteposisjon
    ja, høyttalerne kan du se her på første bilde:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/ErikE
    De står 40 cm fra bakvegg. Kun 10cm fra sidevegg, men vinklet, så avstanden er ca 20 i front av HT.
    Subbene står på innsiden av de. Dem har jeg prøvd og flytte rundet, men det har ikke hjulpet.
    lytteposisjon er 5.5m bak i rommet og 1m til siden, men den skal flyttes lenger fram. Måtte bli sånn pga racket, men nå er det solgt og anlegget skal flyttes bak i rommet. skal også bytte ut kinostolene med en sofa, så en del vil jo bli endret med tanke på dagens posisjon. Ønsker også et lyd transparent lerret som tar nesten hele bredden på rommet. På den måten kan jeg plassere HT litt lenger ut fra sidevegger.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Her var det mye rart!
    Så enkelt er det ikke.
    Både absorpsjon og diffusjon brukes på strategiske plasser.

Når det gjelder bassfeller, så er det mer enn bare frekvensresponsen som betyr noe. Man må se på energien og vannfall. Så selv om man ikke endrer frekvensresponsen med bassfeller, så kan alikevel bassen endre seg stort. Modal ringing og hvor lenge bassen henger igjen i rommet betyr veldig mye. Men selvsagt ønsker man også å gjøre noe med stående bølger. I dypbassen er resonatorer det mest effektive til det.
    Ok, var bare noe ethan winer hadde sagt, at absorbenter primært brukes til lavere frekvenser mens diffusorer primært brukes til høyere frekvenser.

helt klart at det skal plasseres strategiske plasser, poenget mitt var bare forklare hva de to forkjellige brukes til. Hvor et helt dempet rom med absorbenter vil høres død ut, så derfor med noen diffusorer eller rett og slett harde flater i kinoen vil hjelpe til med å få det til å høres litt mer "livlig" ut. selvlgelig hvor hverken absorbenter/bassfeller eller diffusorer ikke bare er plassert i hytt og pine :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, høyttalerne kan du se her på første bilde:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/ErikE
    De står 40 cm fra bakvegg. Kun 10cm fra sidevegg, men vinklet, så avstanden er ca 20 i front av HT.
    Subbene står på innsiden av de. Dem har jeg prøvd og flytte rundet, men det har ikke hjulpet.
    lytteposisjon er 5.5m bak i rommet og 1m til siden, men den skal flyttes lenger fram. Måtte bli sånn pga racket, men nå er det solgt og anlegget skal flyttes bak i rommet. skal også bytte ut kinostolene med en sofa, så en del vil jo bli endret med tanke på dagens posisjon. Ønsker også et lyd transparent lerret som tar nesten hele bredden på rommet. På den måten kan jeg plassere HT litt lenger ut fra sidevegger.
    Ok. Da sitter du omtrent midt i nullpunktet for noden som opptrer på langs av rommet ved 49Hz. Denne noden har også nullpunkt rett under 2m fra fronten, så dette passer bra med beksrivelsene dine.

Du vil også tilsvarende nullpunkter ved 71Hz, 94Hz og 102Hz. 102Hz er som følge av stående bølge på tvers, som nuller ut 1.3m fra sideveggen.

I tillegg får du nullpunkt i 1m høyde ved 80Hz og 95Hz.

Prøv å flytt lytteposisjonen til 4.5m fra frontveggen. Da skal du kun ha nullpunkt i lengderetningen ved 98Hz, samt de som går sideveis.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ok. Da sitter du omtrent midt i nullpunktet for noden som opptrer på langs av rommet ved 49Hz. Denne noden har også nullpunkt rett under 2m fra fronten, så dette passer bra med beksrivelsene dine.

Du vil også tilsvarende nullpunkter ved 71Hz, 94Hz og 102Hz. 102Hz er som følge av stående bølge på tvers, som nuller ut 1.3m fra sideveggen.

I tillegg får du nullpunkt i 1m høyde ved 80Hz og 95Hz.

Prøv å flytt lytteposisjonen til 4.5m fra frontveggen. Da skal du kun ha nullpunkt i lengderetningen ved 98Hz, samt de som går sideveis.
    Takk skal du ha
    Dette skal helt klart prøves ut. Har jo lånt bort klipsch 12" min denne helgen da, siden jeg lurer på og selge den, så får ikke testet før den eventuelt er tilbake
    lyst til og prøve 15"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For axielle moder (de som bare går mellom 2 flater) er grunnmoden den frekvensen der bølgelengden er dobbelt så lang som rommet. Altså at rommet representerer en halv bølgelengde.

Dette er fundamentalen, og så bare ganger du oppover. Så dersom grunnmoden er f.eks 50Hz, så vil rommet ha moder på 100, 150, 200, osv....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha
    Dette skal helt klart prøves ut. Har jo lånt bort klipsch 12" min denne helgen da, siden jeg lurer på og selge den, så får ikke testet før den eventuelt er tilbake
    lyst til og prøve 15"

Dette tester du med bare høyttalerne. Såpass dypt går de.

Edit: Du vil også få en jevnere respons, om du kan dra høyttalerne litt lengre frem fra frontveggen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da skal jeg ned og koble opp igjen elektronikken og teste ut litt. takk igjen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, var bare noe ethan winer hadde sagt, at absorbenter primært brukes til lavere frekvenser mens diffusorer primært brukes til høyere frekvenser.

helt klart at det skal plasseres strategiske plasser, poenget mitt var bare forklare hva de to forkjellige brukes til. Hvor et helt dempet rom med absorbenter vil høres død ut, så derfor med noen diffusorer eller rett og slett harde flater i kinoen vil hjelpe til med å få det til å høres litt mer "livlig" ut. selvlgelig hvor hverken absorbenter/bassfeller eller diffusorer ikke bare er plassert i hytt og pine :P
    Det nekter jeg å tro at Ethan Winer har ment. Jeg har lest uttalige innlegg av Ethan Winer og vet godt hva han står for. Ethan Winer vil garantert anbefale demping av tidlige refleksjoner som er høyere frekvenser.
    Diffusjon er vanlig å bruke til senere refleksjoner (altså større avtander) og primært lateralt og bak lytteren i et mindre rom.

Det du sier på generelt grunnlagt er feil. Ikke ta det personlig, men vær gjerne litt varsom å komme med klare meninger uten at du vet hva du snakker om.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det nekter jeg å tro at Ethan Winer har ment. Jeg har lest uttalige innlegg av Ethan Winer og vet godt hva han står for. Ethan Winer vil garantert anbefale demping av tidlige refleksjoner som er høyere frekvenser.
    Diffusjon er vanlig å bruke til senere refleksjoner (altså større avtander) og primært lateralt og bak lytteren i et mindre rom.

Det du sier på generelt grunnlagt er feil. Ikke ta det personlig, men vær gjerne litt varsom å komme med klare meninger uten at du vet hva du snakker om.
    Vet du hva du har helt rett, bare jeg som mente å ha sett det i en video av han, men så den igjen nå, og da siern angående (bakveggen), "diffuse mids and highs, and absorb the bass" :P Så altså ikke generelt men angående bakvegger som du sier her.

Takk for at du retter opp

Her er forsåvidt videoen på youtube:

YouTube - ‪All About Diffusion‬‏

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt orden. Vi er alle underveis. Men følte jeg mått korrigere deg litt siden dette er en tråd som er startet om akustikk.
    Har selv sagt ting som jeg vet var feil i etterkant og det gjør jeg sikkert stadig. :-D
    Akustikk er et spennende tema, men også utfordrende. Dessuten beror det hele på hvilke akustisk konsept man skal følge. Jeg holder meg pr. dags dato til det som det finnes mest psykoakustisk forskning på.

Ethan Winer kan forøvrig mye om akustikk, men han er ikke akustiker. Det finnes folk med mye mer kunnskap og erfaring enn han.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •