En "arabers" garasjekino prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En "arabers" garasjekino prosjekt

Hei!

Etter å ha lest flere tråder her inne i mange timer, så har jeg blitt så inspirert at jeg ønsker å begynne på noe jeg har har planer om i flere år. Har også lovt ungene ett rom i flere år, men nå når de har blitt litt eldre, kan jeg nok smette inn rommet som ett AV-rom/oppholdsrom :-)

Jeg har en garasje på ca 50 kvm. Det er ikke gjort noe mer med "innmaten", dvs det går an å se rett gjennom takstolene og opp i 2.etg.

Ønsker å gjøre mye likt Dwdbard. Det ser ut som at løsningene hans kan passe overens med mitt utgangspunkt. Jeg ønsker å lage ett rom som gir oss mye glede, og som vi kan bruke uten å holde naboene våkne. MEN....pris er viktig :-) Jeg er heller ikke den som ønsker å bruke en årslønn på utstyr, men jeg ønsker å legge opp til at jeg en gang muligens blir det

Jeg begynner snart å legge på difusjonsåpen vindpapp i taket mellom garasje og 2.etg. Deretter lekter jeg ut med lydbøyler, for så å få opp 2 lag med gips. Første spm: Samme hvilken type gips en bruker?
    Etter dette legger jeg i 15 cm isolasjon i gulvet før jeg legger over gulvspon.

Så begynner utfordringen:

Hvordan dele av rommet?

Jeg skal ha trapp fra garasjen og opp. Denne blir i det nord-vestre hjørne (se bilde). Lurer da på om jeg skal sette opp en vegg slik at man da går inn i selve rommet når en har gått opp trappen.

En annen tanke er å lage til ett rom når en kommer opp i 2.etg hvor man kan oppbevare div. ting (krav fra madammen.... . Deretter lage en vegg som issoleres etter alle kunstens regler med en lydtett dør.

Så kommer utfordringen:
    Hvor skal jeg har lerrettet, og hvor stort kan jeg få det?
    Som dere ser på bildene, så har jeg ett vindu i sør. Ønsker ikke å fjerne dette, men ser jo at ett lerret kunne fått henge "i ro" dersom jeg hadde hatt det ved den veggen der

Synspunkter?

Legger ved ett par bilder, så håper jeg at jeg klarer å dra nytte av all den uendelig kunnskap som dere besitter!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med kinoprosjekt!

I taket på garasjen kan du godt bruke plast/dampsperre. Vindsperre brukes på utsiden av yttervegger, Tyvek o.l. Har du tenkt å isolere veggene i garasjen også (1. etg)? Og det går vel å isolere med 20 cm isolasjon i gulvet?

Siden rommet ditt er så langt kunne du sikkert delt hele rommet ved trappeoppgangen din, kanskje satt en delingsvegg på fjerde takstolen fra yttervegg, så hadde du hatt ca 1,80 m av rommet til lagring. Og ca 6,10 m med kino. Evt mer eller mindre etter ditt behov Muligheter for å få et teknisk rom og få gjemt bort alt av utstyr også

Lerretet må vel henge ganske lavt for å få noe særlig bredde, men om du noen gang får åpnet igjen vinduet ditt er en annen sak Det er jo mulig å ha et lerret som kan trekkes ned. Men du må sikkert også ha en rullgardin e.l. for å unngå lys på baksiden av lerretet.

Uansett har du et fint utgangspunkt, blir spennende å følge med videre

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!! Her var det mye som så kjent ut!! :-D
    Artig og se at det er flere som bruker garasjen til noe fornuftig!!

Når det gjelder gips så bruk vanlig std. Gips som er 13mm tykke. Også kjøper du deg en bøtte med gips skruer..

Når jeg monterte gipsen i taket så brukte jeg en gips heis, det var egentlig ett must..

Når det gjelder lerret så har jo du litt andre mål enn meg, jeg ønsker størst mulig bilde, derfor velger jeg og gå for ett lydtransparent lerret, da kan jeg dra bilde helt ut også setter jeg høyttalere bakenfor. Jeg får ihvertfall da plass til ett 106" lerret. Men du må nesten måle deg frem selv hvordan det blir hos deg..
    Jeg kommer til og plassere lerretet foran vinduet. Vinduet er der egentlig mest
    for det kosmetiske utvendig.

Eller lykke til videre! Der er bare og spørre vis det er noe jeg kan hjelpe deg med!

Helt til slutt vil jeg anbefale deg og legge ut bildene feks igjennom Image hosting, free photo sharing & video sharing at Photobucket

Med vennlig hilsen
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får lånt deg en slik en sparer du mye tid med skruingen

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1thomasx
    Hvis du får lånt deg en slik en sparer du mye tid med skruingen

Ser litt ut som en MPL haha.

Men blir spennende å se på dettte prosjektet.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med kinoprosjekt!

I taket på garasjen kan du godt bruke plast/dampsperre. Vindsperre brukes på utsiden av yttervegger, Tyvek o.l. Har du tenkt å isolere veggene i garasjen også (1. etg)? Og det går vel å isolere med 20 cm isolasjon i gulvet?

Siden rommet ditt er så langt kunne du sikkert delt hele rommet ved trappeoppgangen din, kanskje satt en delingsvegg på fjerde takstolen fra yttervegg, så hadde du hatt ca 1,80 m av rommet til lagring. Og ca 6,10 m med kino. Evt mer eller mindre etter ditt behov Muligheter for å få et teknisk rom og få gjemt bort alt av utstyr også

Lerretet må vel henge ganske lavt for å få noe særlig bredde, men om du noen gang får åpnet igjen vinduet ditt er en annen sak Det er jo mulig å ha et lerret som kan trekkes ned. Men du må sikkert også ha en rullgardin e.l. for å unngå lys på baksiden av lerretet.

Uansett har du et fint utgangspunkt, blir spennende å følge med videre
    Heisan!

Mente jeg leste ett sted (dvdbard?) at man brukte difusjonsåpen papp på den kalde siden i garasjen? Er det det samme som dampsperre? Er litt grønn, så jeg komemr nok til å spørre om mye rart her inne

Kommer nok ikke til å isolere nede i 1.etg. Her må alle pengene kanaliseres til de rette tingene 8) Men 20 cm med isolasjon i gulvet kan nok være lurt ja. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg har skrevet og tenkt 15 cm :-) But, 20 it is then!

Har også vurdert å dele rommet ja, men ser for meg å ta den avgjørelsen når jeg har fått på gulvet. Klarer ikke helt å se det for meg nå når det kun er takstoler der :-)

Må nok si at vinduets plassering er det som jeg bruker mest tid på nå. Har lyst at lerretet skal være inne i en ramme, slik at jeg ikke ser for meg å dra opp og ned lerretet. Har hørt at lerretet fort kan bli ødelagt/skrukker når en bruker det som en rullegardin....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Hei!! Her var det mye som så kjent ut!! :-D
    Artig og se at det er flere som bruker garasjen til noe fornuftig!!

Når det gjelder gips så bruk vanlig std. Gips som er 13mm tykke. Også kjøper du deg en bøtte med gips skruer..

Når jeg monterte gipsen i taket så brukte jeg en gips heis, det var egentlig ett must..

Når det gjelder lerret så har jo du litt andre mål enn meg, jeg ønsker størst mulig bilde, derfor velger jeg og gå for ett lydtransparent lerret, da kan jeg dra bilde helt ut også setter jeg høyttalere bakenfor. Jeg får ihvertfall da plass til ett 106" lerret. Men du må nesten måle deg frem selv hvordan det blir hos deg..
    Jeg kommer til og plassere lerretet foran vinduet. Vinduet er der egentlig mest
    for det kosmetiske utvendig.

Eller lykke til videre! Der er bare og spørre vis det er noe jeg kan hjelpe deg med!

Helt til slutt vil jeg anbefale deg og legge ut bildene feks igjennom Image hosting, free photo sharing & video sharing at Photobucket

Med vennlig hilsen
    Stian
    Takk for hyggelig svar Stian :-)

Ettersom jeg ikke har noen kjeller på huset mitt, så måtte jeg forsøke å få til en løsning på garasjen som alle (les: meg og ungene ;-) kunne akseptere. Da tror jeg ett slikt rom er rett vei å gå 8)

Bra du tok det med gipsen. Jeg hadde tenkt å spørre hvilken type gips jeg bør bruke. Ser at de har takgips i litt mindre dimensjoner enn std. gips. Problemet der er at det blir endel dyrere med slik type gips. Går nok for det du sier :wink: Gipsheis og noe elektrisk til å skru skruene med er nok også smart.

Akkurat nå heller jeg mot å sette skjermen i den enden hvor vinduet befinner seg. Når vi først skal bygge ett slikt rom, er det dumt å velge en løsning som ikke føles så optimal som den KUNNE ha vært....

Takk for det, og jeg kommer nok til å spørre :-) Greit å lære av andre, og slik jeg ser det, er det mange her inne som sitter på mye kunnskap og erfaringer!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Ser litt ut som en MPL haha.

Men blir spennende å se på dettte prosjektet.
    Vel, så bra ut den :-D Funker den slik som denne, så har jeg en viss erfaring allerede......:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten teknisk detalj....

Ett par spørsmål:

Hvilke dimensjon lekter bruker en når en lekter ut (spikerslag)?
    Hvor drar jeg røropplegget? Gjennom lektene eller takstolene?
    Hva bruker man for å få 5 cm med luft mellom sutaksplatene og isolasjonen?
    Må man søke kommunen når man skal til med ett slikt prosjekt?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier lekter, mener du til oppe i kinoen eller til taket i garasjen?
    Jeg har hovedsakelig brukt 48x48 lekter, Men dette fordi jeg har brukt det til og fore ut veggene. Jeg har valgt og lekte ut for og ha alt av rør på innsiden av plasten, en annen fordel er jo at man ikke svekker tak konstruksjonen. Vis du skal ha samme løsning som meg så ser du jo i tråden min hvor mye rør det faktisk blir! Jeg har også hørt at man bør prøve og unngå og ha rør på kald side når de skal inn i ett varmt rom, pga kondens.

Når det gjelder taket i garasjen med lyd bøyler og slik så har jeg brukt 23x48 lekter, det kan du lese mer om i tråden min her.

Når det gjelder hva du skal bruke i taket så fikk jeg annbefalt difusjonsåpen papp ( vindpapp) det fordi det ikke skal være noen stor grad av varme i garasjen. Men veit det er mange meninger rundt dette.. Jeg gjorde som jeg
    fikk beskjed av min snekker.

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Enda et godt prosjekt å følge med på! Lykke til med planlegging og bygging!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 1 etg blir "kald" er det helt rett å bruke difusjonsåpen papp Jeg så for meg at du skulle isolere den også.
    Men husk at du skal bruke dampsperre både på gulv, vegger og tak i selve kinorommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 1 etg blir "kald" er det helt rett å bruke difusjonsåpen papp Jeg så for meg at du skulle isolere den også.
    Men husk at du skal bruke dampsperre både på gulv, vegger og tak i selve kinorommet.
    Her issoleres kun det som trengs..... :wink:
    Dampsperre i gulv også da? Denne legges oppå isolasjonen/gulvbjelkene på loftet?

En annen ting: Blir det stor forskjell dersom jeg bruker 150 mm isolasjon i gulvet kontra 200mm? Prismessig ser jeg at det nesten blir halv pris (Glava kontra Lambda, byggmax) Er Glava så mye bedre?

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halv pris?? Trodde isolasjon var priset etter cm3.. Hvilken leverandør du bruker tror jeg ikke har såå mye og si..
    Jeg vil anbefale deg og isolere mest mulig i gulvet, blir fort gulv kaldt..

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Etter dagens krav med trykktesting, må det gjøre sånn for å komme innenfor kravene. Men det gjelder nye bygg etter sommeren 2010 hvis jeg ikke husker feil. Om det faktisk er nødvendig er en annen sak.

Henger meg på Stian angående 20 cm isolasjon. Når det er plass til det er det ingenting å lure på.
    Hadde ikke trodd prisforskjellen skulle være så stor, men ser at byggmax lambda isolasjon også finnes i 20 cm tykkelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe skjer :-)

Da har jeg kommet litt i gang, og har fått hengt opp difusjonsåpen papp, samt satt opp mesteparten av lydbøylene.
    MEN.....kom til å tenke på om takstolene ville holde rommet :-)

Legger ved ett bilde av det som står på takstolene, så håper jeg at noen kan gi meg ett svar :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lekting

Da har jeg kommet meg litt i gang. Har fått opp vindsperren, og satt opp lydbøyler. Har begynnt å lekte, men lurer litt på hva jeg skal gjøre i "endene". Har dere andre "kubbet" i mellom for å lage spikerslag, eller har dere bare festet gipsplatene i selve lektene? :?:

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg lektet ned med lydbøyler kubbet jeg for hver 120cm. Hadde to lag gips i taket, og følte at taket ville sitte bedre med lekter og kubbing i alle skjøter til gipsplatene. Brukte også GG, og med kubbing blir det ikke særlig sagging på platene. Dermed kan luft i mellom platene unngås. Fant et dårlig bilde, ser du godt etter ser du kubbingen:

En "arabers" garasjekino prosjekt-img_1600-jpg

Her er det satt opp tre lekter (som går i fra dørveggen) med kubbing for hver 120 cm.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorvald30
    Takk for hyggelig svar Stian :-)

Ettersom jeg ikke har noen kjeller på huset mitt, så måtte jeg forsøke å få til en løsning på garasjen som alle (les: meg og ungene ;-) kunne akseptere. Da tror jeg ett slikt rom er rett vei å gå 8)

Bra du tok det med gipsen. Jeg hadde tenkt å spørre hvilken type gips jeg bør bruke. Ser at de har takgips i litt mindre dimensjoner enn std. gips. Problemet der er at det blir endel dyrere med slik type gips. Går nok for det du sier :wink: Gipsheis og noe elektrisk til å skru skruene med er nok også smart.

Akkurat nå heller jeg mot å sette skjermen i den enden hvor vinduet befinner seg. Når vi først skal bygge ett slikt rom, er det dumt å velge en løsning som ikke føles så optimal som den KUNNE ha vært....

Takk for det, og jeg kommer nok til å spørre :-) Greit å lære av andre, og slik jeg ser det, er det mange her inne som sitter på mye kunnskap og erfaringer!
    Jeg ville uten tvil satt et rammelerret foran vinduet. et lyd transparent lerret ville vært det optimale, for å få bildet så stor som mulig. Vinduet ville jeg bare ha gjort lystett, slik at det ser greit ut uten i fra, men ikke slipper inn noe lys.

Her finner du duker og rammer.
    Lydtransparente duker
    AVshop.no / 16:9 Widescreen

For en billig inngang til kinoen din med komponenter, kunne du jo gått for noe slikt som dette. Får samme settet med Yamaha forsterker også, om du syns det er av mer interesse.
    Onkyo TX-NR609 Black m/ Dynavoice M-65 EX 5.0 Black + XTZ W99 12.16 Piano 5.1 m/Sub/Forsterker | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Har selv hatt et Dynavoice surround sett, men med M85 høyttaleren i stede for M65. Var veldig overrasket hvor mye lyd jeg fikk for pengene. Ser også at lyd og bilde liker disse her. Er i alle fall noe du kan vurdere. Om ikke dette passer for deg, har surround.no mye annet fint også til en behagelig pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Da jeg lektet ned med lydbøyler kubbet jeg for hver 120cm. Hadde to lag gips i taket, og følte at taket ville sitte bedre med lekter og kubbing i alle skjøter til gipsplatene. Brukte også GG, og med kubbing blir det ikke særlig sagging på platene. Dermed kan luft i mellom platene unngås. Fant et dårlig bilde, ser du godt etter ser du kubbingen:

En "arabers" garasjekino prosjekt-img_1600-jpg

Her er det satt opp tre lekter (som går i fra dørveggen) med kubbing for hver 120 cm.
    Hmmmm. Høres ut som ett smart valg. Så her skal det kubbes :smile:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •