En "arabers" garasjekino prosjekt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Jeg ville uten tvil satt et rammelerret foran vinduet. et lyd transparent lerret ville vært det optimale, for å få bildet så stor som mulig. Vinduet ville jeg bare ha gjort lystett, slik at det ser greit ut uten i fra, men ikke slipper inn noe lys.

Her finner du duker og rammer.
    Lydtransparente duker
    AVshop.no / 16:9 Widescreen

For en billig inngang til kinoen din med komponenter, kunne du jo gått for noe slikt som dette. Får samme settet med Yamaha forsterker også, om du syns det er av mer interesse.
    Onkyo TX-NR609 Black m/ Dynavoice M-65 EX 5.0 Black + XTZ W99 12.16 Piano 5.1 m/Sub/Forsterker | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Har selv hatt et Dynavoice surround sett, men med M85 høyttaleren i stede for M65. Var veldig overrasket hvor mye lyd jeg fikk for pengene. Ser også at lyd og bilde liker disse her. Er i alle fall noe du kan vurdere. Om ikke dette passer for deg, har surround.no mye annet fint også til en behagelig pris.
    Takker og bukker for mange gode tips :-) Tror også jeg heller mot ett lydtransparant lerret som jeg plasserer der hvor vinduet befinner seg. Lyd har jeg såvidt begynnt å se på. Prissegmentet du viser til passer meg godt :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    før du går "bananas" med elektrisk skruer og gipsplater, skal du legge noe trekkrør til spotter, ledninger og "dilldall" i taket er det lettest å gjøre dette tidlig.

Du sier ikke noe om belysning foreløpig som jeg har sett, men kanskje lurt å legge opp noen trekkrør i tilfelle?

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorsteinAa
    før du går "bananas" med elektrisk skruer og gipsplater, skal du legge noe trekkrør til spotter, ledninger og "dilldall" i taket er det lettest å gjøre dette tidlig.

Du sier ikke noe om belysning foreløpig som jeg har sett, men kanskje lurt å legge opp noen trekkrør i tilfelle?
    i grunn et veldig godt forslag. Du burde nok tenke rommet ferdig før du begynner, slik at du ikke får en sånn DOPE! opplevelse
    Om du ikke har innredning til minste detalj, så i alle fall hvor du skal ha ting som lys, varme, kontakter osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    i grunn et veldig godt forslag. Du burde nok tenke rommet ferdig før du begynner, slik at du ikke får en sånn DOPE! opplevelse
    Om du ikke har innredning til minste detalj, så i alle fall hvor du skal ha ting som lys, varme, kontakter osv.

Har IKKE lyst på en slike DOPE! opplevelse :-D
    Har tenkt meg ting i litt grove trekk. Har hatt besøk av en elktriker, og skal ha besøk av en som driver på med ventailasjon. Har også hatt ett par andre innom for tips og råd :-)

Skal først få lagt diffåpen papp, lydbøyler og 2 lag med gips ned mot den "kalde" garasjen. Deretter går jeg ovenpå og starter der. Legger endel k-rør som skal gå under gulvet, før jeg isolerer i gulv og legger på gulvspon.

DA skal jeg begynne med litt mer "presisjonsplanlegging"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått opp gipsen i taket (undersiden). Skal straks begynne å sprakle, men tror du ikke at jeg fikk meg en "golf-arm" her i forrige uke :-( Blir ikke mye jobbing da......
    MEN.....har endelig fått med madammen på å øke lånet for å få fortgang på prosessen :-D

Sitter og regner ut ett lite overslag, og lurer litt på hvor mye isolasjon jeg trenger. Hva er normalt å legge i gulv, knevegg og skråtaket? Snakker vi 10-15-20 cm eller mer?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorvald30
    Da har jeg fått opp gipsen i taket (undersiden). Skal straks begynne å sprakle, men tror du ikke at jeg fikk meg en "golf-arm" her i forrige uke :-( Blir ikke mye jobbing da......
    MEN.....har endelig fått med madammen på å øke lånet for å få fortgang på prosessen :-D

Sitter og regner ut ett lite overslag, og lurer litt på hvor mye isolasjon jeg trenger. Hva er normalt å legge i gulv, knevegg og skråtaket? Snakker vi 10-15-20 cm eller mer?

Jeg har ihvertfall lagt 20cm i gulv vegger og tak, samt at jeg har lektet ut veggene 5cm som også er isolert med glava. (sjekk tråden min)

Om det er fasitten er vanskelig og si,jeg har jo ikke testet rommet på vinters tid, men det er ihvertfall det jeg har blitt anbefalt.

Lykke til!

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

What to do?

Ting tar tid, men nå er jeg ferdig med det viktigste: Overbevise madammen om at det er helt riktig å bruke 50000 på å lage ett AV-rom i garasjen :-D

Har ikke kommet så mye lengre siden sist, men holder nå på å sparkle gipsplatene i taket på selve garasjen. Jeg har noen jernbeslag som går inn i bjelkelaget, dvs gjennom gipsplatene. Jeg funderer litt på hva jeg skal bruke for å tette dette hullet........

Fugeskum? Hullet er vel ca 10x5 cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart..:razz: Havnet på feil sted denne....denne var ang kubbingen i taket

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet litt i gang, og har fått hengt opp difusjonsåpen papp, samt satt opp mesteparten av lydbøylene.
    MEN.....kom til å tenke på om takstolene ville holde rommet :-)

Legger ved ett bilde av det som står på takstolene, så håper jeg at noen kan gi meg ett svar :-)

Bump.....

Noen som har noen tanker her? Det kommer jo opp endel kg når en tenker på gulvspon, gips, dør, komponenter og sofa, stol etc.....og ett par kg menneske :-)
    Vil det da holde med takstolene slik de er, eller må de forsterkes? Hvordan gjør en i tilfelle dette.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump.....

Noen som har noen tanker her? Det kommer jo opp endel kg når en tenker på gulvspon, gips, dør, komponenter og sofa, stol etc.....og ett par kg menneske :-)
    Vil det da holde med takstolene slik de er, eller må de forsterkes? Hvordan gjør en i tilfelle dette.
    Jeg er ingen bygg-ingeniør eller snekker... Har grunnkurs byggfag ;-) ... Men, det første du må finne ut av er om de tallene gjelder hele loftet eller pr. takstol?

Det står vel 2000kg nyttelast der? Hvis det er for hele taket, da vet jeg sannelig ikke... 40 plater med gips veier 1100kg, jeg trenger 48 plater for mitt rom på ca. 17-18 kvm ferdig innvendig rom (20 kvm utgangspunkt). Sponplater i gulvet veier en god del, men har ingen tall på de.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel-post pga. server-nedetid.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

isolasjon

Hmmmmm...

Har fått ett godt tilbud på 5 cm glava. Litt ukurrant størrelse (120 cm bredt), men det bør jo ikke være problem? Jeg skal også isolere i 20, 15 og 10 cm tykkelser. Er det greit da f.eks å legge 3 rader med 5 cm istedenfor 15 cm, eller blir dette feil? :-)

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm...

Har fått ett godt tilbud på 5 cm glava. Litt ukurrant størrelse (120 cm bredt), men det bør jo ikke være problem? Jeg skal også isolere i 20, 15 og 10 cm tykkelser. Er det greit da f.eks å legge 3 rader med 5 cm istedenfor 15 cm, eller blir dette feil? :-)

Jaså er du igang igjen.. Er ikke noe problem og bruke den isolasjonen, blir jo en del mer jobb for deg da.. Men isolerings messing så kan det være en fordel med flere lag, ihvertfall så lenge du forskyver skjøter.. Men tror ikke det gir noe dårligere isolering med og bare legge de i 3 lag isteden for en på 15cm..

Lenge siden du har lagt ut bilder.. Har du fått gjort noe mere?

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Jaså er du igang igjen.. Er ikke noe problem og bruke den isolasjonen, blir jo en del mer jobb for deg da.. Men isolerings messing så kan det være en fordel med flere lag, ihvertfall så lenge du forskyver skjøter.. Men tror ikke det gir noe dårligere isolering med og bare legge de i 3 lag isteden for en på 15cm..

Lenge siden du har lagt ut bilder.. Har du fått gjort noe mere?

Stian
    :-) Ting tar tid ja :-)
    Nå har jeg fått finansene på plass, lagt en foreløpig plan og er straks klar til å gå igang med isoleringen. Må bare gjøre meg ferdig med å tapetsere 2 rom (lettere å få madammen med på å sprenge budsjettet da...hehehe )

Jeg drar da til med det tilbudet jeg fikk. Er ett godt tilbud, så da får jeg bruke opp det jeg har kjøpt :-)

Har kjøpt inn dette da: Makita LXT202 + BFR550Z - 18V LXT Lithium-Ion Combi 2 Piece Kit + Auto-Feed Screwdriver (LXT-202)

Bring it on!! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump.....

Eininga her er nok Newton, og gjeld pr m2, altså 2kN (200 kg) nyttelast pr m2, noko som er normal dimensjonerande nyttelast. Du treng ikkje forsterke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnkey
    Eininga her er nok Newton, og gjeld pr m2, altså 2kN (200 kg) nyttelast pr m2, noko som er normal dimensjonerande nyttelast. Du treng ikkje forsterke.
    Takker og bukker

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppstart!!!

Da er jeg endelig ferdig med å pusse opp rommene til de søte små, så nå skal jeg endelig ta fatt på "grotta" :-)

Har gått til innkjøp av endel isolasjon, og har brukt litt tid på å tenke på hvordan jeg skal isolere ute i kneveggen. Etter å ha spurt meg endel rundt, så har jeg landet (foreløpig) på denne løsningen: Isolerer helt ut til raftet, men ikke utover dette. Legger diffusjonsåpen vindpapp på 1,2x0.7 rundt den delen som ligger nærmest raftet for å unngå trekk inn i isolasjonen.

Isolerer da fullstendig i kneveggen med 20 cm og 15 cm i taket (pluss 5 cm lufting). Eneste jeg kommer til å bruke innsiden av kneveggen til er å plassere inn en kanalvifte og rør med luft inn til rommet.

Har også kjøpt inn litt utstyr fra toolstop: Makita LXT202 + BFR550Z - 18V LXT Lithium-Ion Combi 2 Piece Kit + Auto-Feed Screwdriver (LXT-202)

Nå skulle jeg bare hatt goooood tid til meg selv og mitt

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere så mye med flott verktøysett!! Jeg har samme drillen selv og er kjempe fornøyd!
    Skulle virkelig ønske at jeg hadde den gipsskrue drillen! Veit ikke om jeg hadde spart så mye tid, men guuud Og kult det er!!

Stå på videre! Jeg følger med! 8)

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Da Får du bare gi gass, så er du plutselig i mål.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ting skjer!!!

Da har jeg endelig begynnt å få gjort noe på loftet. Har klart å legge inn 20 cm med isolasjon i gulvet. Fikk kjøpt inn noen ruller med 5 cm. Fikk det billig, men har ved flere anledninger angret på det. Når det i tillegg var 120 bredt, så ble det endel ekstra arbeid. Men....kjekt når jeg var ferdig :-)

Har fått lagt på endel gulvspon, men usikker på om jeg også skal legge innenfor kneveggen. Skal ihvertfall legge i den ene, ettersom jeg der skal ha en kanalvifte med 2 ventiler for innblåsning av luft. Som dere ser så har jeg kledd isolasjonen med vindsperre.

Jeg lurer nå på hvor jeg skal ha døren. Ett alternativ er å ha døren i toppen av trappen, dvs at en går direkte inn "skrått" i rommet fra trappen.
    Alternativ 2 er å lage en vegg 2 "takstoler" inne i rommet hvor jeg også plasserer døren.
    Skal forsøke NOK EN GANG å lære med Sketchup ;-) Lettere å vise hva jeg ser for meg. Alternativ 2 gir meg større rom, mens alternativ 2 gir meg mulighet for å lagre noe utenfor kinoen......

:???:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •