Ombygging av hjemmekino(masse nye bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ombygging av hjemmekino(masse nye bilder)

Ja hvor skal man begynne?

Avforum er jo ett sted for å dele ideer og for å få hjelp i en tid i nød. Så hvorfor ikke benytte seg av det?

I denne tråden kan du følge byggingen av garageman07`s hjemmekino.

Litt om utgangspunktet: Bor idag i ett hus med tilhørende garasje,trippel garasje. Og jeg har vel strengt tatt ikke bruk for det, har jeg vel? Flyttet inn her for ca 2år siden og har hele tiden hatt en liten drøm om å bygge en skikkelig kino. Der jeg bodde før var det kun ett sett billig que høytalere,ett lerret funnet på grønnmø og prosjektor som var bygd i Kina som ble brukt som underholdning. Litt har heldigvis forandret seg siden da.
    Tok den ene delen av garasjen og bestemte meg for å bygge ett gutterom. Fra før var det sponvegger med fibertapet og flislagt gulv(tror det var klargjøringsrom for biler før jeg flyttet inn).
    Når jeg flyttet, malte jeg veggene svarte og la opp til en skikkelig mancave. Prosjektoren ble byttet ut med en Infocus X10, forsterkeren en onkyo 607,fronten består av soavo1 og bakhøytalerene er dali consept 1. Sub en gammel JBL som skal byttes ut om ikke så lenge.Senter er fremdeles que. Den skal også byttes ut.

Jeg er dog ikke kjent for å være nevneverdig tålmodig så nå legger jeg nye planer. Ønsker fremdeles å lage ett samlingspunkt for meg og mine venner, men også mer for min familie. Syns selv at mancave`n er litt dyster så lysere farger må nok til. Sitter på sketchup og lager drømmen men ønsker innspill fra dere som er her på AVFORUM. Har selv lite erfaring med bygging, men er sta som få og får som regel til det jeg setter meg som mål om å greie.

Litt om rommet: Rommet måler 6,93*4,93 + bad. Har begynt byggingen av bad, men dette er ett tilbygg til kinoen og vil ikke regnes med i de målene jeg skrev. Greit med tilhørende bad til hjemmekinoen, når det er ett eget bygg. Legger ved en skisse av utgangspunktet så kan dere gjerne komme med forslag til hvordan jeg kan bygge det. kommer også til å legge inn bilder av hvordan ting er idag og også hva jeg gjør når jeg først setter igang. Har fått streng beskjed av fruen i huset om å bruke tid på planlegginga så jeg ikke gjør noe jeg kommer til å angre på.

Setter pris på alle ideer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også laget en liten skisse om hva jeg tenker så langt. Denne filen er dog ca 15mb. Hvordan kan jeg legge de til her?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en skisse over hva jeg tenker å bygge. Bilder av hvordan status idag er kommer i løpet av helga.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er litt bilder fra statusen pr idag.

Som dere kan se så er det nå litt dystert i mancave`n, men det blir nok andre boller når ombygginga setter igang. Regner med at jeg kommer igang med det i løpet av juni.

Ønsker gjerne innspill og forslag til andre løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har ett spennede utgangspungt der! tommel opp å gi på;-)

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt! Vil tro dette kan bli suverent bra! Du har jo god plass å leke deg på, så dette kan bli veldig bra. Du får helt sikkert masse gode innspill etterhvert skal du se. lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Downlights

Da har jeg iallefall satt meg en dato for start av ombyggningen. Det blir 20juni og da starter jeg først med en uke hvor jeg prøver å ta meg fri fra jobb for å rive og lydisolere taket. Derav kommer det ett spørsmål. Når taket er lydisolert så er det vel ikke sjans for å ha downlights da? De vil jo ødelegge lydisoleringen og derfor vil det være bortkasta og lydisolere?
    Er nødt til å lydisolere/brannsikre da andre etasjen skal leies ut med tid og stunder.
    Finnes det downlights som ikke ødelegger lydisoleringen? med lydisolerende kasser kanskje? Eller blir det spotter på skinner som blir løsningen? Eller har dere noen andre gode ideer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg allerede kommet igang med ombyggingen. Alt er tatt ut av rommet,med unntak av kjøleskapet. Trenger jo noe å drikke når man jobber.
    Taket er tatt ned og i morgen skal det kjøpes lydbøyler. Deretter skal dette monteres og lekter skal opp.

Har dog ett spørsmål jeg håper noen kan svare på. Når det gjelder lydisolering og dobbeltlag gips i tak. Jeg kan da ikke lage hull i taket i det hele tatt uten å ødelegge? Tenker da på hull til spotter og høytaler kabler. Hvis dette er tilfelle må jeg jo finne andre måter å belyse kinoen på.

Forslag?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av garageman07
    Da var jeg allerede kommet igang med ombyggingen. Alt er tatt ut av rommet,med unntak av kjøleskapet. Trenger jo noe å drikke når man jobber.
    Taket er tatt ned og i morgen skal det kjøpes lydbøyler. Deretter skal dette monteres og lekter skal opp.

Har dog ett spørsmål jeg håper noen kan svare på. Når det gjelder lydisolering og dobbeltlag gips i tak. Jeg kan da ikke lage hull i taket i det hele tatt uten å ødelegge? Tenker da på hull til spotter og høytaler kabler. Hvis dette er tilfelle må jeg jo finne andre måter å belyse kinoen på.

Forslag?
    Du kan lydisolere taket og deretter fore det ned og montere spotter. på denne måten bryter du ikkje den lydisolerte delen av taket. Skal du ha spottene dine slik de er idag? Eit alternativ er jo å bygge ned ein kasse til spottene som her:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan slike kasser monteres i ettertid? Vurderte muligheten men da vil jeg se hvordan ting ser ut ferdig først. Ønsker jo en sone i hjemmekino delen og en i loungen. Er vel kanskje muligheter for å lage kassene såpass lette at de kan limes i taket? Tenker da på å ha en firkant over hjemmekino delen og en over loungen. Der hvor det kan festes i veggen vil det jo selvfølgelig festes i veggen.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg hadde jeg i allefall laget spikerslag og festet godt! Meget mulig at limet holder, men sinnsykt svett hvis det ikke gjør det da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,er jo greit å ikke få lyset i hodet midt under en film ja. Med tanke på at jeg ikke kan feste noe i taket måtte jeg jo eventuelt festet godt med skruer og patentbånd eventuelt. *tenke,tenke*

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, åssen går det? fått opp noe enda eller har du latt det ligge siden du nappa ned alt?

Amund..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hei du.

Satt igang med taket idag så blir vel ferdig med det imorgen. Har jo ferie denne uka, så blir nok jobbing ja. Håper også på å begynne med veggene i morgen. Så blir det tapetsering og scene bygging på torsdag samt maling på fredag. Resten er jo bare kos:-).

Jobber denne uka du eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra spennende du. blir moro å se når det står ferdig.
    funnet ut av om du skal ha tre rader eller to? og blir det på kortveggen, eller langveggen du har planer om å sette opp kinoen?
    jeg har siste jobbdag på fredag før ferien.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir den ideen som står skrevet her i tråden. Har idag gjort ferdig scene,vegger,sparklet to ganger(pusse igjen i morgen) samt satt opp skilleveggen. Begynner jo virkelig å ta form dette ja. legger inn bilder nå. Når er flyttedag?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det tid for bilder.

Begynner å ta form nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper på å få tapesert samt malt i morgen. Og få opp den siste delen med silikon rundt taket. Kanskje det kommer flere bilder i morgen?;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide med litt bilder igjen.

Har fått malt ferdig begge seksjonene og har nå bestemt meg for å legge tak også. Valget har falt på Parafon himling istedet for echopron sombra. Årsaken til det er prisen. Er dog litt usikker på hva de egentlig forskjellene er. Så vidt jeg har fått med meg så er det 2mm tykkelse på platene og that`s it. Og siden jeg allerede har lydisolert taket vil dette ha null å si for meg. Er det noen her som har erfaringer med Parafon?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende å følge med på!

Innkasseringer til f.eks spotter:
    Innkassinger

Kan jeg spørre om hvilke reclinere du bruker? Er du fornøyd med dem?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •