Spm ang plassering av helmholz resonator.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm ang plassering av helmholz resonator.

Synes etterhvert at jeg begynner å få ganske god lyd på kino. Men jeg har et lite problem med overdreven bass i det høye bass området.
    Synes bassen tar noe overhånd under akustiske sanger. Aner ikke i hvilken frekvens det gjelder, da jeg verken har målt eller er veldig god på akkurat dette området. Men hvis bass gitaren ligger på høye toner merkes dette veldig godt.
    Håper dere forstår hva jeg mener og kansje noen flinke menesker kan hjelpe meg på dette området.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, jeg har bestilt med antimode sub kalibrerer, denne skal visst være bra har jeg hørt og lest her inne kanskje det hadde vært noe for deg også koster 1990kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Hey, jeg har bestilt med antimode sub kalibrerer, denne skal visst være bra har jeg hørt og lest her inne kanskje det hadde vært noe for deg også koster 1990kr.
    Kalibreringen av subben er grei da jeg bruker A.R.O til Jl Audio.
    Det er da jeg har direkte signaler uten noen form for romkorreksjon at denne "feilen" oppstår.
    Ønsker ikke å bruke korreksion på musikk spilling.
    Da må det nok noen flere tiltak til, for å dempe denne spesielle frekvens peaken.
    Bruker heller ikke subb på musikk. Kunn film.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du ikke ARO aktivert når du spiller musikk?

Slik du beskriver det, kan det høres ut som du har det som kalles "en stående bølge". Flytt på subben og kjør ny kalibrering.

Selv om ARO er en enkel form for korreksjon, hjelper det utrolig mye å få ryddet opp i det verste. Høyst sannsynlig vil en ny plassering og ny korreksjon flytte problemet. Trikset er å holde på til problemene forsvinner ut av frekvensområdet subben skal gjengi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Trikset er å holde på til problemene forsvinner ut av frekvensområdet subben skal gjengi.
    Dersom dette er en av egenmodene til rommet, så er dette så og si umulig i ett normalt rom. Dersom man sitter 1/3 av rommet fra sidevegg og bakvegg, vil plasseringen der rommet ikke gir bidrag være 1/3 ut fra front eller sidevegg, avhengig av om det er en sideveismode eller langsgående mode. Dette gjelder 1. moden. For høyere moder blir det enda mer komplisert.

Sitter man nærmere bakvegg/sidevegg, vil ideell subplassering bli lengre ut fra front/sidevegg. Problemet med en slik tilnærming er at man vil få trøbbel på andre frekvenser. Primært en dip som følge av førsterefleksjonen fra frontveggen, som kanselerer ut direktelyden fra suben. Jo lengre ut fra frontvegg, jo lavere i frekvens inntreffer denne dippen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Hvorfor har du ikke ARO aktivert når du spiller musikk?

Slik du beskriver det, kan det høres ut som du har det som kalles "en stående bølge". Flytt på subben og kjør ny kalibrering.

Selv om ARO er en enkel form for korreksjon, hjelper det utrolig mye å få ryddet opp i det verste. Høyst sannsynlig vil en ny plassering og ny korreksjon flytte problemet. Trikset er å holde på til problemene forsvinner ut av frekvensområdet subben skal gjengi.
    Subben er ikke problemet. Under film er det helt knall.

Men det er under musikk da jeg kjører (Hegel HD10-Forrforsterker-effekt-ht) at jeg får et problem.
    Mulig jeg har formulert meg dårlig.

Har prøvd å flytte på ht en del, men føler at jeg sitter med det samme problemet nesten uansett.
    Ønsker ikke å bruke lx83 som forrforsterker da denne kommer for kort opp mot feks pass labs xp10 som jeg bruker nå.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Subben er ikke problemet. Under film er det helt knall.

Men det er under musikk da jeg kjører (Hegel HD10-Forrforsterker-effekt-ht) at jeg får et problem.
    Mulig jeg har formulert meg dårlig.

Har prøvd å flytte på ht en del, men føler at jeg sitter med det samme problemet nesten uansett.
    Ønsker ikke å bruke lx83 som forrforsterker da denne kommer for kort opp mot feks pass labs xp10 som jeg bruker nå.
    Mulig at ting virker som det kommer til kort. Prøv å plassere om subben, sett en delfrekvens, la subben ta seg av det som er under 70-90 Hz. LX 83 er neppe noen svakhet så lenge den øvre middbassen din faller på plass, uten at vi skal diskutere premisser på elektronikk! Husk på at du kan trikse ganske mye med JL for å få den bassen du ønsker. Det tar bare litt tid for å få det helt optimalt.

Glem det du har i bakhodet med den kostare elektronikken et lite øyeblikk.
    Mitt forslag er å prøve å integrere subben i oppsettet ditt til HiFi-lytting, jobb med dette og da viser JL seg med attack og og sinnsyk dynamikk. Jobber du godt nok er "pukkelen" i øvre område borte.

Skal du du ta det ut, er det selvfølgelig mere kostbare måter som ganske garantert tilfredstiller. F.eks sette opp bassfeller / kontrollere bass. da snakker vi dimensjonerte og tekniske rom. Et rom som er laget for lyd. Slik jeg forstår deg har du dette i stua? Da tar vi enkle grep og det blir kompromisser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en stund fikk jeg endelig rotet meg til måling.

Det viser seg at jeg har en heftig peak ved 100hz. Ca 17db over resterende.
    Og en betydelig kanseliring ved ca 45hz.

Derfor har jeg bestemt meg for å bygge en Helmholtz resonator for å prøve å dempe 100hz peaken.
    Det i seg selv er en grei skuring, men plassering av denne/disse er jeg mere usikker på.

Skal det som med feller plasseres der hvor db blir høyest, eller er det en gitt plassering på disse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •