Plassering av stereohøgtalarar.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av stereohøgtalarar.

Hei.

Eg byggjer meg no to DIY stereohøgtalarar til å stå på stativ. Eg kjøpte settet (sr71, Zaph Audio) frå madisound:
    https://www.madisound.com/store/prod...oducts_id=8307

Kor langt frå kvarandre bør/må eg plassere dei for å få skikkeleg stereolyd?
    Kor nærme kan eg plassere dei utan å øydeleggje lyden?

Har ikkje veldig mykje plass å gå på, med mindre eg må ominrede heile rommet. Er eit soveromm eg skal ha høgtalarane i. Omlag 5x5 meter stort.

Mvh Kingsbay

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KingsBay
    Hei.

Eg byggjer meg no to DIY stereohøgtalarar til å stå på stativ. Eg kjøpte settet (sr71, Zaph Audio) frå madisound:
    https://www.madisound.com/store/prod...oducts_id=8307

Kor langt frå kvarandre bør/må eg plassere dei for å få skikkeleg stereolyd?
    Kor nærme kan eg plassere dei utan å øydeleggje lyden?

Har ikkje veldig mykje plass å gå på, med mindre eg må ominrede heile rommet. Er eit soveromm eg skal ha høgtalarane i. Omlag 5x5 meter stort.

Mvh Kingsbay
    2,5 - 3 meter synes jeg er bra, men det kan jo variere litt.. du må nesten teste litt selv da du er ferdig med de men ikke mindre enn 2 meter vil jeg tro

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser dem i en trekant, hvor avstanden mellom høyttalerne blir lik avstanden fra lytter til midtpunktet mellom høyttalerne.

Sørg også for at det er godt med luft mellom høyttalerne og lytteposisjon, og ha gjerne høyttalerne et lite stykke ut fra veggene, ca. en halv meter. I høyden bør de stå slik at diskanten kommer i ørehøyde.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Plasser dem i en trekant, hvor avstanden mellom høyttalerne blir lik avstanden fra lytter til midtpunktet mellom høyttalerne.

Sørg også for at det er godt med luft mellom høyttalerne og lytteposisjon, og ha gjerne høyttalerne et lite stykke ut fra veggene, ca. en halv meter. I høyden bør de stå slik at diskanten kommer i ørehøyde.
    lite spm til den teorien der.

Er det mer et kjerringråd? i samme form av at man kan plassere subwooferen i sweetspot og gå rundt å høre etter beste plassering for den, og det funker som regel best.

Eller er det et faktum at i den perfekte trekant så er det alltid bra lyd, uavhengig av utfasinger, stående bølger etc i rommet?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @MR.Chill

Dette er det jeg har lest meg til, en det er vel ikke nødvendigvis noen "fasit". Poenget er vel å gjenskape det stereoperspektivet som var intensjonen ved innspillingen, og da vil dette funke bra. Det er jo ikke avstandene i seg selv som er avgjørende, men forholdet mellom punktene. Sitter du langt vekk, må høyttalerne lengre vekk fra hverandre for å få samme bredden i lydbildet.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha ok, skjønner

Så det går på det å gjenskape et "best" mulig eller "riktig" mulig lydbilde

akkurat som i kinosalen er det jo best sitte i midten

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi...

Har i utgangspunktet berre ein meter å gå på, also ein meter mellom dei.

Kan sjå ut som at eg må ommøblere litt ja :P

Angåande å plassere dei i "ein trekant" AV-fallet: Meiner du då at høgtalarane skal peike innover, eller skal dei peike rett fram. Står på Zaph audio si side at desse HT er best egna med å peike rett fram...

Kor mykje vil kvailiteten på musikken synke om eg ikkje har moglegheit til å plassere dei optimalt?

Takk fro mange svar

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de skal peke vinklet innover.

Tror ikke det er det værste om de ikke er helt optimale, er vel mer for å skape et riktig perspektiv av lydbildet.

eg har mine vinklet ca 10-20 grader innover mot lytteposisjon. Men jeg har ingen gyllen trekant mellom fronter og sweetspot

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med vinkling tror jeg ikke er så nøye, kommer kanskje litt an på høyttalerne. Noen høyttalere har med spredning en andre, det er egentlig bare å prøve seg frem. Poenget med trekanten er at du får lik retning og avstand fra hvert øre til hver høyttaler. Tenk deg hvis du sitter mye nærmere en av høyttalerne: da høres det ut som om all lyden kommer fra den ene, og da forsvinner alt av romfølelse og perspektiv i lydbildet. Riktignok blir ikke musikken dårligere da...
    Hvis du har liten plass, og er avhengig av å plassere høyttalerne nærme bakvegg, bygg de da med basserflexporten på framsiden (jeg har ikke sett på byggesettet) slik at den ikke står og "sparker" i veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @AV-fallet

Eg har ganske god plass bak til bakveggen, så det er ikkje noko problem.

Så forholdane mellom avstandane er viktigare enn kor langt i fra dei er plassert?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det ja....