Pipe i kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Pipe i kino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pipe i kino

Hei,
    jeg har planer om snart å begynne på min andre hjemekino, men i vårt nye hus har jeg fått et problem. Det rommet som jeg har "fått" lov til å bruke er i kjelleren og har i dag en peis og pipe. Jeg har planer om å ta bort peisen, men pipen blir vanskelig å gjøre noe med.

Jeg hadde planer om å bygge rom i rom, men spørsmålet er hvor mye lyd vil det stoppe dersom pipen ikke kan bygges inn?

Hva kan jeg gjøre med pipen og hvor mye lyd kommer til å gå via den opp til stua i etasjen over?

Håper noen som har hatt lignende problemer kan hjelpe meg litt. Jeg har ikke lyst til å legge veldig mye jobb og penger i dette dersom det uansett går masse lyd rett opp i stua.

Hilsen
    Peace

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ,

Har en potensiell lignende problemstilling i emning , så jeg er også nyskjerrig på råd og tips angående dette.
    Historisk erfart vil jeg derav tipse deg at du får mye raskere svar på denne type spørsmål om du fortrinnsvis legger ut bilder og mål , alternativt en tegna skisse med nevnte mål og avstander.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Jeg er ute å reiser nå, men skal se på det med en gang jeg kommer hjem.

Hilsen
    Peace

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt umulig å tallfeste hvor mye lekkasje du vil få gjennom en pipe. Hvis du tetter den i kjelleren vil det selvsagt hjelpe, men det aller beste er om du kan bygge den inn. Da selvsagt med noe avtagbare greier for inspeksjon.

Jeg har vært så heldig å unngå pipeproblemet, men jeg vet det er flere her inne som har hatt problemet. Vi får håpe de kommer ut av skapene sine og kan hjelpe deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme utfordring og brukte mye tid på å finne en løsning jeg kunne leve med, men den kom til slutt. Jeg bygget rom i rommet, men bygget veggen rundt pipa med god avstand til pipa. Den veggen som er foran feieluka kledde jeg ikke igjen med gips, men lot den være åpen. Åpningen fikk da en ramme rundt seg av reisverket fra veggen. Jeg lagde en egen vegg for denne åpningen som jeg monterte i åpningen. Denne veggen festet jeg med kun 2 skruer, slik at den enkelt kan flyttes ved behov. Den mobile veggen ble bygget med 2 lag gips, en ramme som passet inn i åpningen og 100 mm rockwool lydplater, som de andre veggene. Dette fungerte veldig bra for meg og isolerer veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Tegninger

Hei,
    da har jeg endelig fått tegnet opp og tatt mål av rommet. Se vedlagt noen utkast. I alle mål har jeg tatt høyde for 15 cm isolasjon/gips på alle vegger og 10 cm ekstra stein eller annet rundt pipe. Tar imot alle innspill og forslag med takk.

Har begynt å rydde rommet, men i dag er det en stor bod så dette tar tid :-)

Br
    Peace

Newcomer Givati sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er helt umulig å tallfeste hvor mye lekkasje du vil få gjennom en pipe. Hvis du tetter den i kjelleren vil det selvsagt hjelpe, men det aller beste er om du kan bygge den inn. Da selvsagt med noe avtagbare greier for inspeksjon.

Jeg har vært så heldig å unngå pipeproblemet, men jeg vet det er flere her inne som har hatt problemet. Vi får håpe de kommer ut av skapene sine og kan hjelpe deg.
    Sitter med nøyaktig samme problemet i mitt planlagte prosjekt også, og hadde tenkt å løse det slik du foreslår, nemlig å kapsle inn hele greia.
    Men jeg har to spørsmål også i den forbindelse som trådstarter også muligens har interessa av å vite.

1. Når du får en "utposning" på langveggen i rommet, slik som du ser på sketchup tegningen hans, vil det i stor grad påvirke lydbildet i rommet?

2. Det finnes bygningstekniske paragrafer for det meste nå om dagen... slår de inn her? Mener å huske noe om at man ikke har lov å bygge med brennbart materiale inntil en pipe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rydding

Hei,
    da har jeg endlig kommet godt i gang med ryddingen av rommet. Det er utrolig hvor mye man samler på kort tid. For å få ryddet rommet måtte jeg organisere og sette hyller i garasje og i bod nr 2 (vi har heldigvis to rom som dette i kjelleren).

Jeg har bestemt meg for å bygge rom i rom, men har fortsatt to områder jeg ikke har en god løsning på enda. Alle innspill mottas med stor takk.

1. Pipe. Her skal jeg enten gjøre som johnhag har gjort eller så planlegger jeg å legge et ekstra lag med stein på pipa. Er det noen som har erfaring om det funker? vil det redusere lyden? tenkte noe ala: Kongebro

2. Gulvet. Her har jeg også to alternativer:
    - legge 20 mm trinnlydspater så 22 mm spoon og til slutt T2 varmekabler og reflecta matter med parkett på toppen
    - legge refekta mattene rett på støp og parkett på toppen
    Kolstad Installasjon AS
    Er veldig usikker på hvor stor forskjellen er på disse alternativene.

Se også vedlagt noen bilder av rommet.

Peace

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •