Problem med stående bølger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med stående bølger

Sliter med en del akustikkproblemer i den fortsatt nokså nye hjemmekinoen.
    Problemet er at uansett hvilke plassering jeg bruker på subwooferene (2x15" TCsounds) blir det bare bass i endene av rommet, og i midten blir det mer eller mindre ingenting.
    Har prøvd alle mulige plasseringer foran og bak, men ingenting fungerer.
    Det virker på meg som om det bygger seg opp en stående bølge i lengderetningen i rommet Samme oppsett har funget helt vanvittig bra i andre rom i huset, til og med med en puslete SVS sub (PB13 ) ble det masser av god bass i resten av huset, men altså ikke i hjemmekinoen.

Rommet er bygd opp slik som tegningen viser, men noen førsterefleksjonsdemping som er bygd av 15mm akustikkplater, samt noen pyramide/skum plater. Taket er lektet ned 10 cm med takhimling.Håper noen kanskje kan hjelpe med tips til hvordan bekjempe disse problemene!?

Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen forslag ?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være du sitter i ett nullpunkt hvor bassen forsvinner.
    Hadde samme problem selv da sweetspot var midt i rommet, ble en god del bedre etter flytting av sittepos 25-30 cm bakover.

Du vil alltid få mer bass i rommets hjørner der hvor tak/vegg/gulv møtes.
    Skråstilte bassfeller i hjørner hjelper å dempe denne energien slik at lydbildet blir litt ryddigere.

Demper du hjørner kan du skru opp bassen litt mer uten at den oppleves som buldrete i sweetspot.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min egen hjemmekino hadde samme problemet, kun bass bakerst. Det som virket for meg var å kle hele bakveggen med 12" tykk skum.
    Det virket veldig bra for meg, men det funker sikkert like bra å lage noe lignende med rockwool plater. Ellers så skal jo justerbare resonatorer være veldig bra å bruke ved slike bass problemer.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oida den løsningen der var jo seriøs!
    Hadde det hatt samme effekt å bygge en vegg kledd med molton 50cm ut bak i rommet og fylle den med rockwool?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det tror eg absolutt vile hatt noe for seg! Men det holder å bruke 25cm tykk rockwool/glava med 25 cm luftlag bak. Effekten blir ca det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Molton på hele bakveggen, uten vindu da, kan gå. Synn å skjule den flotte tapeten jeg har der...
    Kan lage en "lettvegg" som blir kilt fast inntil veggen, da med mulighet til å eventuelt fjerne den.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd med tapeten, men enda verre å skjule all bassen!!
    God ide å lage en lettvegg, hvis du kler den med høyttaler-grill stoff kan du i tillegg skjule subber og bakhøyttalere bak den.
    I første omgang kunne du laget rammeverket med midlertidige "støttelabber" på begge sider, slik at du etter å ha montert opp rockwoolen kan eksperimenter med å skyve hele veggen frem og tilbake for å tune bassen mest optimalt.
    Ganske drastisk tiltak dette, men dette er typisk for et rom som er dimensjonert slik som ditt.

Hadde som sagt akkurat samme problemet selv, løsningen ble fulldemping av bakveggen for å få bra respons ned til ca 40 hz og plassere subben bak i et hjørne.
    Men det virket utrolig bra. Målinger etterpå viste nesten flat respons ned til 35 hz, og det var med stativhøyttalere FØR subben var koblet til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •