Bankrupt's byggetråd :) -første "prøvetitt"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Bankrupt's byggetråd :) -første "prøvetitt"

Da blir det omsider husbygging. Foreløpig er det riktignok kun på papiret, men skjer fort ting utover sommeren/høsten.

Etter litt forhandling med fruen har jeg fått tildelt et rom i kjelleren(som forøvrig er større enn kjøkkenet):wink:

Hva tror folket om rommet? Kan dette bli duganes til kino?

Er rommet øverst til venstre som er ca. 5,5mX5,5m. Over befinner deg seg bad/vaskerom. Og ytterveggene befinner seg bak jord. Er dog usikker på om luftsystemet vil kunne håndtere å gi nok frisk luft til rommet uten å støye for mye.

Ser ikke for meg å lage en batcave, men noen akkustiske tiltak vil nok bli iverksatt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *reservert til senere*

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!!

Dette var jo ett kjempe bra utgangspunkt!!
    Det skal være full takhøyde i kjeller også eller?

Lykke til med bygginga av huset, det er et skikkelig slit, men aboslutt verdt det når man ser slutt resultatet! Vi flyttet inn i nytt hus i sommer og vi angrer ikke ett sekund på at vi bygget nytt! du må bare forberede deg på og gi avkall på allt sosialt det neste året! samtidig som du også får virkelig testet forholdet deres...

Lykke til!!

Stian

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke planer har du om utstyr og slikt da?
    Baffelvegg/falsk vegg eller bare kle vegger og møblere?

Kvadratiske rom er sjeldent ett godt utgangspunkt, du får nok noen utfordringer der. Det er ikke dermed sagt at rommet er uegnet til kinobruk

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Hei!!

Dette var jo ett kjempe bra utgangspunkt!!
    Det skal være full takhøyde i kjeller også eller?

Lykke til med bygginga av huset, det er et skikkelig slit, men aboslutt verdt det når man ser slutt resultatet! Vi flyttet inn i nytt hus i sommer og vi angrer ikke ett sekund på at vi bygget nytt! du må bare forberede deg på og gi avkall på allt sosialt det neste året! samtidig som du også får virkelig testet forholdet deres...

Lykke til!!

Stian
    Hehe....så heller dystert på en del objekter av typen puss opp, dermed ble valget å bygge nytt. Så nå slipper jeg å se for meg brann i det 50 år gamle elektriske systemet

Nå skal heldigvis fagfolk gjøre det aller meste av jobben over kjellerplanet så det "styrker" jo ethvert forhold. Blir sikkert mer enn nok å gjøre likevel.

Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Kvadratiske rom er sjeldent ett godt utgangspunkt, du får nok noen utfordringer der. Det er ikke dermed sagt at rommet er uegnet til kinobruk
    Blir et rent kinorom. Har fått en egen vegg i stua til tv + stereo. Så vil fortsette å prioritere stereo til musikk. Særlig etter at jeg fikk en high-end cd-spiller som gav nytt liv til samlingen.

Er veldig usikker på valg av kinoutstyr. Kunne vært meget bra å snurre en konsert på BR uten at lyden er helt ræva. Så da er kanskje jamo's lekkre THX system utelukket:
    Jamo D 500

Har et par mirage OS-3 som jeg trolig vil bruke som presence. Dermed er det naturlig å starte med å bytte ut reciveren. Tenker da litt mot onkyo/yamaha.

SVS'n blir trolig værende og siden jeg er meget fornøyd med de rimelige xtz'ene ser jeg ikke bort fra at den pakken utvides til en 7.2 fra Xtz + mirage og 1-2 svs'er som bunn.

Klipsch og Monitor Audio kan også være aktuelle kandidater. Men satser da primært på et 9.2-system.

Ifht. til rommet tenkte jeg på rom-i-rom, men fikk da et meget fælt blikk fra min bedre halvdel. Så blir nok bare å kle vegger, møblere, koble opp utstyr og iverksette lydtiltak. Takhøyden er foreløpig(på papiret) standard 2.40.

Mange tanker, noen planer -sånn i korte trekk.....

Newcomer wakka sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ville jeg absolutt ha tenkt på skikkelig lydisolering. Veldig kjedelig dersom du vil se film med et anstendig lydvolum - og resten av huset blir "plaget" av dette. Her snakker jeg av erfaring;-)

Dette trenger ikke å bli så forferdelig mye dyrere enn et vanlig rom:
    -Dobbel gips eller kombinert spon/gips på vegger
    -Lydhimling i taket
    -En lyddør hører også med

Med disse "enkle" tiltakene vil rommet fortsatt være et "vanlig" rom:-)

Men:
    Jeg ser at det er en pipe i rommet. Det kan være at denne ikke vil gjøre det så lett med tanke på forplantning av lyd til resten av huset. Regner med at det er noen eksperter her på forumet som kan si noe om det.

Dette blir spennende å følge med på....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wakka
    Men:
    Jeg ser at det er en pipe i rommet. Det kan være at denne ikke vil gjøre det så lett med tanke på forplantning av lyd til resten av huset. Regner med at det er noen eksperter her på forumet som kan si noe om det.

Dette blir spennende å følge med på....
    Noen som kan svare på det? Opprinnelig stod pipen inne i selve rommet, men fikk flyttet den ut/inn i veggen i det minste. Har ikke tenkt på lydforplantning via pipen sant og si...

Newcomer wakka sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vad med och dela av rummet efter dörren så gör du rummet ikke-kvadratiskt och du får ett tekniskt rum på samma gång? Eller dela av norra delen av rummet och ha en liten träningsstudio där och tekniskt rum?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Vad med och dela av rummet efter dörren så gör du rummet ikke-kvadratiskt och du får ett tekniskt rum på samma gång? Eller dela av norra delen av rummet och ha en liten träningsstudio där och tekniskt rum?
    Hmmm....har kjempet meg opp fra 12 kvm til et over dobbelt så stort rom, så er lite lysten på å redusere størrelsen. Men løsningen med å lage teknisk rom kan være noe. Fort gjort å sette opp en lettvegg for å dele av rommet.

Dette må vurderes forløpende i løpet av ukens AVdager -også kjent som arbeidsdager:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Hmmm....har kjempet meg opp fra 12 kvm til et over dobbelt så stort rom, så er lite lysten på å redusere størrelsen. Men løsningen med å lage teknisk rom kan være noe. Fort gjort å sette opp en lettvegg for å dele av rommet.

Dette må vurderes forløpende i løpet av ukens AVdager -også kjent som arbeidsdager:wink:
    Ser den att det är härligt med ett stort rum och jag är i grund avundsjuk
    Men ett kvadratiskt rum är ingen lek i en del tilfällen. Men jag hade nog hellre haft 20 kvm rektangulärt än 24 i kvadrat. Jag tror inte du behöver mindre lerretsstorlek om du gör rummet mindre. Sätter du lättvägg på sidan av dörren blir du också av med pipeproblemet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og her skal det bli kino....

Mangler bare et tak og et par vegger(samt resten av huset rundt kino'en)

Er fortsatt usikker på hvordan rommet skal lages(utformingen/falsk vegg osv.). Vil satse på å kun bruke det til kino/spill, så da er vel ikke formen like viktig som ved et musikk-oppsett?

DIY-benken(stilaset) skal ikke brukes videre......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •