Mortens (tidligere) innbyggingsprosjekt (nå on-wall prosjekt).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mortens (tidligere) innbyggingsprosjekt (nå on-wall prosjekt).

Hei,
    da er det bestemt - TV'en skal opp på veggen! Har kjøpt en Vogels wall-mount med tilt, svig, pan og turbo (link kommer senere), men den samlede tyngden lar seg ikke feste på gipsplater. Da må gipsplatene ned slik at jeg kan sette inn ekstra spikerslag og jeg kan like gjerne gå all-in når jeg først er i gang.

Kommer til å bestille noen B&W CWM LCR 7 innbyggingshøyttalere fra hiffiklubben men kommer til å droppe senterhøyttaller. Det blir gjort dels for å spare penger, dels fordi jeg allerede har en god senterhøyttaler som kan fortsette å stå i TV-benken som alikevel blir stående foran veggen.

Tilfeldigvis ligger den solfyllte sydvest-vendte terassen på yttersiden av veggen, så jeg har også tenkt å henge opp et par B&W WM6 utendørshøyttallere der.

Jeg har lett på forumet og på internett og enda ikke funnet noen pene løsninger for å ordne kabelrotet. Visjonen er at det ikke skal henge en eneste kabel ut av veggen, alt skal være ordnet i passende in-wall løsninger. Og der trenger jeg deres hjelp. Dette er mitt aller første bygge-prosjekt og jeg er ikke fagmann på noen områder. Jeg er grundig og nøyaktig og har godt verktøy, men kompetansen har jeg ikke (enda) :-D

Er det noen her som vet hvor jeg kan handle høyttaler-kontakter for innbygging i vegg?

Hva bør jeg ta hensyn til når høytallerene skal inn i veggen for ikke å forringe lydkvaliteten?

Det finnes sikkert tråder her fra før av der disse spørsmålene blir besvart, men jeg har ikke funnet dem. Hvis dere har noen tips til godt lesestoff, så kan jeg gjøre lesinga selv hvis noen kan sende meg til riktig sted?

- M

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestillt høyttallerne nå fra HiFi Klubben og venter på levering. I mellomtiden har jeg sett litt på Sagi Webshop for å finne innfellingsbokser. Det endte opp med å bli for dyrt, så jeg kommer til å begrense meg til Veggplater med to sett høyttaller-terminaler og 4stk ethernet-porter. Forbindelsen mellom TV og forsterker må derfor bli gjennom et hull i veggen. Stygt, men billig. Dessuten vil TV-benk og TV skygge for selve åpningene. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan lage et "pent" hull?

Legge forresten ved bilde av dagens løsning. Vedlegg 77871

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... har støtt på et problem. Høyttallerne skal inn i en yttervegg og jeg er nødt til å ta ut litt isolasjon og punktere (og tette) dampsperra igjen. Har noen noen synspunkter rundt dette? Ser på noen engelske nettsider at det KAN la seg gjøre, men anbefales ikke. Hva mener dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være det tregeste forumet ever :-p Ingen som har svart på innleggene mine jo!

Har nå bestemt meg for å droppe innbyggingsprosjektet, siden det er såpass kontroversiellt med høyttallere innbygget i yttervegg. Hovedankepunktet ble at jeg bør ha et tomrom bak høyttallerne på ca 20 liter, for å gi god bassgjengivelse. Det betyr at mye isolasjon må ut, og med dagens strenge bygningskrav velger jeg å ikke ta sjansen på å få en merknad på dette hvis vi i fremtiden skal selge huset.

Jeg har i stedet bestillt meg noen on-wall høyttallere, B&W FPM4. Håper disse blir tilfredsstillende. Han på Hifiklubben mente jeg burde komplementere med en subwoofer da disse høyttallerne har god diskant og mellomtone, men går bare ned til 72hz. Jeg har ikke budsjettert for noen subwoofer, så den får komme neste år. Så langt er jeg veldig fornøyd med at wifey ikke engang protesterte på prisdifferansen på 2400 kroner. Damn I'm lucky! :-)

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har sett postene dine, men jeg har ikke kommet med noen innspill, siden jeg ligger et par høytalerkablelengder etter deg i implementeringen av lignende prosjekter selv. Jeg har derimot sett på de samme høyttalerene (på nettet) som du, og er veldig spent på hva du synes om den løsningen du går for.

Jeg har to steder set kan være aktuelt med lignende prosjekter, det ene er på en murvegg (ikke så lett å felle inn høyttalere) hvor det må være passasje forbi. Det andre er i stua, hvor jeg har mulighet til å felle inn, og hvor det er en fordel både i forhold til waf, og dessuten for småbarn. Jeg har ihvertfall et håp om at det er mindre atraktivt å pille på en disktret innbygd høyttaler enn en frittstående boks.

Og når det gjelder svarraten i tråden din så skyldes det kanskje at det er relativt få som feller inn eller henger tynne høyttalere på vegg. De få postene jeg har sett om emnet er ikke overveldende positive, selv om det kan skyldes uvitenhet. Jeg håper det er det som er grunnen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det deg og meg da :-) Kona skal reise bort i midten av mai så da har jeg fått et lite vindu til å gjennomføre de støvete og støyete arbeidene innendørs. Kommer til å bruke tiden frem til da til å planlegge, måle og bestille deler jeg trenger. Skal blant annet også trekke cat6 nettverk til samme sted på veggen og apparatrommet er 2 etasjer under, på andre siden av huset - det blir litt av en jobb tror jeg.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer er noe du er helt nødt til å investere i når du velger slike høyttalere. Det blir stort sett bare diskant og mellomtone du kommer til å høre hvis ikke.

B&W-høyttalerne er gamle, men låter sikkert ok i dag selv om det nok er mye annet bra på markedet. Disse har en teknologi som er 6-7 år gamle og utviklingen har ikke akkurat stått stille på denne fronten.

Jeg hadde selv vegghøyttalere, da Infinity Cascade som spilte meget bra.
    Det finnes nå vegghøyttalere på markedet som er bedre utviklet nedover i frekvensene, men det skal mye til at man slipper unna subwoofer.
    Du får en grei subwoofer fra f.eks XTZ som ikke koster skjorta:
    XTZ 99 W8.16 sort piano Subwoofere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Et alterntiv til kabelrotet er å bruke en kabellist eller lignende, da slipper du å lage hull i veggen. Det ser dog langt bedre ut hvis man legger kablene inn i veggen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skal vel en del overtaling til for å få med kona på det tror jeg - dette blir dyrt nok fra før av. TV'en skal opp på veggen og da må gipsen ned og nye spikerslag inn først. Derfor skal jeg også skjule høyttaller kabler o.l. inne i veggen når jeg først er i gang. Kommer til å legge ut et regnskap etter hvert, så får vi se hva det ender på til slutt. Budsjett? Nei det har jeg ikke - bortsett fra at subwoofer ikke er inkludert :-)

For øvrig har jeg bestillt noen sånne fra Sagi Webshop:
    Veggplatesett for høyttaller-terminaler
    Veggplatesett for nettverk

og multibokser...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommenterer jeg også, så du ser at folk har lest tråden din.

Om du ikke har kjøpt høyttalere ennå, (evt. kan levere de tilbake) vil jeg innstendig anbefale deg å gå for en annen løsning iom. at du ikke kan anskaffe sub samtidig. Du vil få en mye bedre opplevelse om du går for rimeligere fronter og en sub, enn de høyttalerne du har sett deg ut, uten sub.
    Å kjøpe de nå og sub neste år blir som å tømme kontoen for å kjøpe 3 dritråe felger i år og ikke ha råd til den fjerde før neste sommer; du ender opp med ett rått oppsett neste år, men et ubrukelig oppsett frem til da.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av muggost
    Jeg har i stedet bestillt meg noen on-wall høyttallere, B&W FPM4. Håper disse blir tilfredsstillende.
    Jeg hadde FPM5 hengende på veggen for noen år siden og selv om lyden i de var/er god så ville jeg aldri ha kjøpt de på nytt igjen til dagens pris, spesielt ikke dersom de skulle brukes i hjemmekino.

Jeg tror du kan komme mye lenger dersom du velger noe annet, og som mange andre har sagt - sørg for å få med en sub i løsningen din.

Satte opp nytt anlegg i stua for et par år siden sammen med en 40" TV og falt da ned på pent brukte JMLab SibXL som front og center, to stk JMLab Sib bak og en pent brukt SVS SB12. Dette drives av en Marantz NR1501 som var den eneste recieveren jeg fant den gangen som var lav nok til hyllen som var tilgjengelig i eksisterende møbel.

Totalt sett kom denne pakken på noen hundrelapper mer en det listeprisen på FPM4 er i dag, og basert på min erfaring med FPM5 så vil jeg påstå at det gir mye mer moro. At det også er komplett 5.1 pakke med reciever for omtrent samme prisen som kun to fronter gjør meg enda mer overbevist om at dersom økonomiske rammer har betydning så er ikke B&W vegghengt veien å få for å få moro til film/tv/spill.

Jeg sier ikke at FPM4 er dårlige, men slik jeg skjønner din situasjon så tror jeg det er en dårlig løsning i forhold til mange andre som vil kunne gi mer moro innenfor samme budsjett.

Gøran

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pirium og Gøran: Ok, takk for innspillene. Når det gjelder formålet til høyttallerne så har det ikke så mye med hjemmekino og gjøre. Jeg har et ordentlig hjemmekinoanlegg stående der nå, men det passer ikke inn i denne stua. Vi har nettopp flyttet skjønner du - så jeg skal flytte anlegget inn på lillestua og heller bruke det som en slags kino. Det jeg anskaffer nå, skal primært brukes til å gi oss brukbar lyd under tv-titting, den odde filmen som blir spillt i hovedstua og under musikk-spilling.

Jeg har sett en del andre tråder med folk som er strålende fornøyd med FPM4 og det er jo en evinnelig diskusjon om hva som gir best lyd for penga. Her er det nok mye smak og behag som er ute å rår, og jeg liker lyden fra B&W's høyttallere. Tror jeg satser på å prøve de ut før jeg eventuellt bytter, men jeg skal ha innholdet i innleggene deres i mente. Jeg er ikke fremmed for å bytte hvis det er nødvendig.

Det med subwoofer er jo interessant - men jeg vil påstå at sammenlikningen med felgene ikke er helt god. Med tre felger kan du ikke kjøre bilen, men du kan spille musikk uten sub. :-) Pengene er der, jeg hadde bare ikke tenkt å bruke dem. Skal se om jeg får lånt med meg en sub fra hifiklubben når jeg henter høyttallerne, så får både fruen og jeg prøvd oppsettet med og uten.

Det kan jo være med på å bestemme om vi skal kjøpe sub eller ikke og eventuellt når....

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så fint med forum er at man selv bestemmer hva man velger å gjøre, men man får mulighet til å tenke gjennom sine egne forslag med noen kritiske kommentarer om man har lyst.
    Det jeg anskaffer nå, skal primært brukes til å gi oss brukbar lyd under tv-titting, den odde filmen som blir spillt i hovedstua og under musikk-spilling.
    Det er vel det de fleste av oss bruker et vegghengt anlegg på stua til. Om du kan leve med at du ikke har informasjon lenger ned enn det du kan få ut av en "liten" vegghengt ht er en prioritering du gjør.

For all del, i forhold til den innebygde lyden i en TV er FPM4 et stort skritt i riktig retning. Men å velge FPM4 uten sub når det finnes andre løsninger som for samme pris gir deg mulighet til å inkludere sub er det vel flere enn meg som mener blir uheldig (inkludert selgeren som ønsker å selge deg FPM4!)
    Jeg har sett en del andre tråder med folk som er strålende fornøyd med FPM4 og det er jo en evinnelig diskusjon om hva som gir best lyd for penga. Her er det nok mye smak og behag som er ute å rår, og jeg liker lyden fra B&W's høyttallere.
    Jeg har ingen problemer med at du liker lyden i B&W, og det er vel heller ingen som "krangler" på det. Kommentarene har vel heller vært knyttet til om det kommer til å fungere til det du har skissert, og der har vel de fleste vært samstemt - du trenger sub
    Pengene er der, jeg hadde bare ikke tenkt å bruke dem.
    Det var jo dette som var hovedpoenget mitt. Innenfor prisen av FPM4 finnes det, etter min mening bedre alternativer som totalt sett vil gi deg en mer komplett opplevelse i forhold til lyd. Jeg mener ikke at FPM4 i seg selv er problemet, men heller det at du planleger å prioritere FPM4 på bekostning av noe annet med sub.

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du har av målsetning ut over at du er fiksert på FPM4. Personlig mener jeg at å velge FPM4, men samtidig ønske å holde kostnadene nede gir en logisk brist. At du liker lyden av B&W og derfor ønsker FPM4 er ikke noe problem, men jeg mener det "går galt" i forhold til sluttresultatet når du samtdig skal spare penger på totalen.

Jeg håper uansett at du til slutt kommer i havn med en løsning du blir fornøyd med. Det er tross alt du som skal ha det på veggen og høre på resultatet. Å prøve en sub gir deg i alle fall mulighet til å oppleve forskjellen selv. Prioriteringene, kostnadene og resultatet er du ansvarlig for selv!

Gøran

p.s.
    Der kan du se hvordan det går når du klager på at ingen svarer i tråden din. Det kommer bare en hel masse folk som ikke er enig i de valgene du gjør og som forsøker å overbevise deg om noe annet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    p.s.
    Der kan du se hvordan det går når du klager på at ingen svarer i tråden din. Det kommer bare en hel masse folk som ikke er enig i de valgene du gjør og som forsøker å overbevise deg om noe annet
    Argh - så rett så rett :-)

Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Innenfor prisen av FPM4 finnes det, etter min mening bedre alternativer som totalt sett vil gi deg en mer komplett opplevelse i forhold til lyd. Jeg mener ikke at FPM4 i seg selv er problemet, men heller det at du planleger å prioritere FPM4 på bekostning av noe annet med sub.
    Ok, noen ganger må jeg ha det inn med t-skje før jeg forstår hva du mener. Nå som jeg allerede har returnert CWM LCR7 høyttallerne synes jeg det blir litt pinlig å også returnere disse før jeg har fått høre dem. Så jeg tar sjansen på at dette blir bra, det blir jo uansett artig å få prøve noe nytt. Dersom jeg ikke blir fornøyd skal du få lov til å si "I told you so." .-) Så får jeg heller ta bryet med å returnere dem da...

Har du forslag til alternativer (da inkl. sub) levert av Hifi-klubben?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forslag til alternativer (da inkl. sub) levert av Hifi-klubben?
    Med bakgrunn i min minimale erfaring med produkter i HiFi-klubbens utvalg så har jeg ikke det. Det eneste jeg har hatt av produktr fra klubben de siste 15 år er FPM5 som nevnt tidligere, og de ble solgt av samme grunn som jeg har argumentert for lenger oppe (totalpris for å lage passende pakke).
    Dersom du er låst til klubben for alternativer håper jeg andre kan bidra med produktforslag - beklager. Hadde vært enklere dersom det ikke var låst til klubben, men jeg regner med at poenget er at du allerede har handlet og at et bytte til annen løsning må gjøres hos klubben.

Gøran

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forslag til alternativer...
    Har et forslag til et helt annet alternativ som gjør det mulig å bruke innbyggingsht uten at du trenger å ta hull i veggen om du er åpen for å tenke helt nytt?

Bygg ut en "falsk" vegg ca 10 cm fra den eksisterende veggen og monter innbygging i den. Den veggen du bygger ut trenger ikke å dekke hele den eksisterende veggen. Lag den gjerne som en stort "møbel" på dagens vegg med en farge eller valg av materialer som gir kontrast mot dagens vegg. Det er flere her på forumet som har gjort dette med stort hell. Jeg har også gjort dette på stuen, men for min del står den bare noen cm ut fra veggen for å kunne legge skjult kabling uten å måtte legge det i eksisterende vegg.

Dette gir mulighet til legge alt skjult, større utvalg innen ht når du igjen kan se på innbyggingsversjoner, mulighet til å bygge inn TV også, samt mulighet til å få hele løsningen til å se ut som et komplett møbel og som et designelement i rommet.

Bare et forslag til å tenke litt utenfor den ideen du har skissert, men som vil gi deg et mye større utvalg av ht innefor det klubben kan levere.

Noe å tenke på......?

Gøran

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... ikke dumt - skal diskutere det litt med fruen. Og ja - jeg måler fortsatt skjermen min i tommer :-p

For øvrig må jeg uansett ta hull på veggen - jeg skal ha gjennomgang til utendørshøyttalere på terassen, samt cat 6 nettverk som desverre må trekkes rundt huset på yttersiden. Men det er absolutt verdt å vurdere forslaget ditt...

- M

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har diskutert med fruen og det er nok ikke aktuellt å bygge ut en boks i rommet. Ikke fordi at hun er så urimelig, det har mer med arbeidsmengden å gjøre. For å bevare stilen i rommet må vi bygge ut boksen i hele rommets høyde, samt strekke den ut til vinduskarmene på hver side av TV'en. En gang jeg har litt bedre tid kanskje - men nå blir det for mye rett og slett...

MEN - i dag ringte de fra Hifiklubben og sier at de ikke får tak i mer enn èn FPM4 høyttaler. Den er vel på vei ut tror jeg. Uflaks eller flaks? Det vil tiden vise. Jeg må velge meg et nytt oppsett hvertfall.

Jeg er jo litt ny på dette, men høres dette oppsettet greit ut?

Dali Fazon SAT 5000,-
    Dali Fazon SUB 2 5500,-

Fordelen er jo at dette oppsettet er litt billigere enn det tidligere. Eller bør jeg gå for Dali Fazon LCR til ca 7000?

- M

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestillt Dali Fazon LCR og SUB 2. Fikk prøvehørt begge variantene med og uten subwoofer og desverre for lommeboka ble det den dyre løsningen :-)

Satser på å bli fornøyd. Ellers i påsken har jeg gravd ned 25 meter med rør som skal lede cat6 nettverkskabler fra apparatrommet til stua. Det er tre etasjer og utallige rom som må forseres, så jeg har valgt å legge kablene utendørs. Det blir litt utfordrende å gå gjennom dampsperra i ytterveggen men jeg har bestillt meg noen muffer til dette formålet. Samtidig som at vi bryter opp veggen for å få på plass spikerslag til veggfestet, skal jeg også legge rør til fremtidig utvendig høyttaler og det nevnte nettverket.

Bilder kommer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var høyttalerne oppe! Det ble mer omfattende enn jeg først hadde tenkt dette prosjektet. Gjennom ytterveggen skulle også fire nettverkskabler og et sett med høyttalerkabler til terassen.

Bestilte noen muffer for gjennomgang av fuktsperre, etter tips fra noen på avforum, og fikk trukket 6 clas ohlson 16mm k-rør gjennom uten særlige problemer. Det vanskeligste var egentlig å få multiboksene på riktig sted på gipsplata som skulle tilbake i det gapende hullet i veggen. Og der gikk jeg på en smell...

Det ble for bratt vinkel for k-rørene til å bli trukket ned og inn i selve multiboksene så jeg måtte klippe k-rørene rett innenfor fuktsperre-muffa. Kablene som går gjennom får en slags knekk på seg, hvilket ikke er noe problem i seg selv, men det vil by på store utfordringer dersom jeg må trekke nye kabler en gang i fremtiden. Da må jeg antakeligvis ta ned gipsplata for å komme til.

Legger ved noen bilder, men de gir kanskje ikke så godt inntrykk av problemet.

Fyrte også opp høyttalerne i går, 2stk Dali Fazon LCR og en Fazon Sub 2. Har musikkbiblioteket liggende på en NAS så jeg streamer dette til stereoanlegget med en Sonos ZP90. Er strålende fornøyd med resultatet - klart og tydelig, pen bass i subben men jeg har ikke fått testet med film enda.

Kan trygt anbefale disse høyttalerne, pris 7000/par og 5400 for sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggfestet jeg har kjøpt kan ikke monteres rett på gipsplate, så jeg må skjære ut en liten bit og sette inn et 15mm trestykke som ekstra spikerslag slik at ikke gipsen smuldrer hvis den får for stor belastning på seg.

Må ha en feinsag til det, så derfor er ikke TV'en oppe på veggen enda. Nå skal vi litt på ferie så det blir nok et par uker til den jobben kan gjøres. Gleder meg :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •