Endelig et eget rom til meg selv :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig et eget rom til meg selv :)

Hei.

Da har jeg endelig fått registrert meg som medlem her på forumet. Har sett lenge på utstyret og de utrolige hjemmekinoene mange har. Men det ordner seg alltid for snille gutter... :smile: , så nå har jeg fått mitt eget rom i leiligheten til min hobby.... endelig :smile: .

Det ikke store rommet jeg har til disp men har planer om å utnytte det så langt det går.( 6,09 kvm) Har en stund kikket på k-rør, kabling o.s.v. Fått tegnet opp en del skisser å kost meg med prosjekteringen. Men for å få rommet helt for meg selv kostet det meg i smøring: 1 stk laptop, pusse opp soverommet samt rommet til guttungen. Så da er jeg blakk og klar til start... hehe.

Da jeg pusset opp å la ny gips på soverommet så fikk jeg en trist nyhet som jeg ikke hadde regnet med.... Det er bare 5 cm stålstendere i mellom gipslagene som er veggen mellom rommet mitt og soverommet. Da er det jo ingen plass igjen til k-rør og mine planer... Dette er også veggen der tv og forsterker er montert. (hovedvegg)

Har på montert på utsiden av tv-rommet 1 lag gips og et lag sponplate utenpå. Men når jeg nå skal starte i mitt rom så er jeg usikker på hvordan jeg skal gripe fatt i isolereingen da mine tidligere planer gikk i vasken.

Har tenkt ut noen alternativer:

1:Ta av gipsen på min side, montere 2"-2" utenpå stålstenderene for å dobble dybden i veggen å gi plass til rør og isolasjon.

2: La gipsen bli å sette opp nytt reisverk i 2"-4" å isolere å trekke rør. ( vil gi dobbel vegg ).

Hva tror dere er den beste løsningen?

Legger ved en skisse av arealet, samt bilde av "kontoret" slik det ser ut nå. Men vil også nevne at jeg har all tid i verden til å fullføre dette prosjektet slik jeg vil ha det uten å stresse eller ta raske beslutninger. Derfor tenkte jeg å søke råd hos dere før jeg startet. Når det gjelder utstyret så er å oppgradere det en del av fase 2. Men nå er det onkyo HT-R380, bose acoustimass 6, samsung LE32C635 samt onkyo BD-SP308.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kilo1, og velkommen til AVforum!

Alltid moro å lese i nye byggetråder. Og din er nok spesiell. Har aldri hørt om noen som satser såpass friskt i et så lite rom! Rett over 6 kvadratmeter må nok være rekorden (noen bedre?)!

Selv om rommet er lite ville jeg nok ha gjort som du beskriver i alternativ 1: Rive ned eksisterende vegg i rommet, lekte ut, trekke rør, isolere og legge på to lag gips. Da vil du få litt bedre demping inn mot soverommet uten at det går på bekostning av for mye plass i ditt rom.

Alternativ to, med to vegger i tillegg til veggen i soverommet vil gi deg en Triple leaf effect, som ikke er bra. Vibrasjoner i platene vil bli lettere overført på denne måten: Understanding the Triple Leaf Effect – Green Glue Company

Legg gjerne inn en skisse av rommet! Og jeg kommer til å følge med her. Blir morsomt å se hvordan du vil lage løsningene i det som kommer til å bli en av de minste hjemmekinoene her på forumet!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo Kilo1, og velkommen til AVforum.

Har du ingen mulighet til å gjøre det rommet litt større? Blir litt knapt med 6kvm. Blir ikke de rare besøket, og litt lyd demping, så mister du enda mer av rommet.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal rive veggene innvendig ville jeg vurdert å ha forskjøvet stenderverk, ville også ha brukt 2x4 for stivheten sin skyld.

Kino på 6 m2 blir spennede å følge! Har selv en liten kino på 12m2 og er meget fornøyd! tror "roffe" har ett rom på 8m2 som han har fått utrolig mye ut av!!

Lykke til. Skal følge denne videre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Takker for de svarene og tipsene jeg fikk på tråden :-D . Har gått fra butikk til butikk samt googlet i timesvis for å se etter ideer og lure løsninger på hvordan jeg skal få dette til med den lille plassen jeg har. Har lagt en plan, handlet k- rør og kabler i bøtter og spann. Har også bestemt meg for å bygge nye stendere med 2x3" for ikke å stjele for mye av arealet i rommet, da det på andre siden av veggen er: 2" stålstendere, 1 lag gips og 1 lag osb plater. Vil derfor få ca 5" plass i veggen til isolasjon, acryl og kabler. Dette skal bli stivt nok til å holde alt på plass. Skal også fore ned taket å legge inn led lys slik at det vil også hjelpe på. Har ikke funnet ut noen flere løsninger på resten av rommet men har i hvertfall tegnet opp en plan og handlet det meste av dert jeg trenger for å fullføre hovedveggen der TV og utstyret skal stå.

Legger ved en tegning på hva jeg har tenkt å gjøre. Kansje ikke så lett å lese men tror dette skal bli gjennomførbart i praksis. Må bare bli ferdig med de andre rommene i leiligheten nå så er det snart min tur til å starte

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •