"Reodorfelgen-løsning" på manglende jording?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Reodorfelgen-løsning" på manglende jording?

Hei. Jeg skal ta med en skjerm til utlandet hvor det står at den må jordes ellers risikeres brann og at man får støt.

Har dårlig erfaring med å ikke lytte til slike råd tidligere, da jeg fikk bl.a. kraftig støt en gang.

Skal reise et sted til Spania hvor jording ikke er vanlig.

Er det noen måte å få laget et jordet uttak på? Evt. koble jord til gods eller finnes det noe man kan kjøpe som kan evt. gjøre det mindre farlig å bruke utstyret?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig løsning:

En bekjent av meg mener at om jeg kobler den på en forgrening for jordet utstyr (padde) og har annet utstyr som skulle vært jordet så vil det oppstå et jordingspotensiale mellom de to apparetene. Høres dette logisk ut?

Altså en slik: HQ Grenuttak med bryter - www.okelektriske.no

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mangoguru
    Hei. Jeg skal ta med en skjerm til utlandet hvor det står at den må jordes ellers risikeres brann og at man får støt.

Har dårlig erfaring med å ikke lytte til slike råd tidligere, da jeg fikk bl.a. kraftig støt en gang.

Skal reise et sted til Spania hvor jording ikke er vanlig.

Er det noen måte å få laget et jordet uttak på? Evt. koble jord til gods eller finnes det noe man kan kjøpe som kan evt. gjøre det mindre farlig å bruke utstyret?
    hvilken skjerm er det snakk om? hvis det er tv det er snakk om så er dei stort sett dobbelisolert og trenger dermed ikkje jordes.
    einaste måten å få støt på er å ta på utganger på tven, men da må nesten gjera da med vilje

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke en tv, det er en datamonitor:

Hei. For å være helt presis er det en presisjonsmonitor (datamonitor) for å få korrekte farger type Eizo SX2262W (22 tommer) som har apparatkablel for strøm (altså 3 poler inn i skjermen)....

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jording er der bare i tilfelle noe skulle gå feil inne i apparatet. Hvis du vil lage din egen jording er ikke det noe vanskelig. Slå et jordspyd i bakken og koble en jordingsledning fra det til veggstøpselet du skal bruke, som da selvfølgelig er av typen som tar jordete kontakter. Eventuelt kan du dra en jordingsledning til vannledningen som kommer inn til huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men er det noe i dette?

Takk, men kan det være noe i dette resonnementet?

Sitat Opprinnelig postet av Mangoguru
    En bekjent av meg mener at om jeg kobler den på en forgrening for jordet utstyr (padde) og har annet utstyr som skulle vært jordet så vil det oppstå et jordingspotensiale mellom de to apparetene. Høres dette logisk ut?

Altså en slik: HQ Grenuttak med bryter - www.okelektriske.no

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på hva du mener her. Men jeg prøver meg allikevel; Monitoren vill ikke plutselig bli jordet selvom du kobler den parallelt med annet utstyr som har jordingspotensiale.
    Det elektriske anlegget må være jordet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke sikker selv..

Takk for svar. Som sagt en kompis mente noe om dette med jordingspotensiale. Men det beste er vel å ta ut kontakten når jeg forlater utstyret dersom jeg evt. ikke får jordet det. Evt. bruke 2 fas bryter på forgreningen som av bryter og så ta ut kontakten av veggen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •