Min byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min byggetråd

Hei hei alle sammen.

Jeg har i senere tid planlagt å bygge meg AV rom i kjelleren i huset jeg bor i, jeg har googlet mye og lest igjennom 'guider' her på forumet hvordan jeg bør gjøre det for å få best resultat. Ettersom alle hus og rom er individuelle når det kommer til støydemping så tenkte jeg å legge ut noen bilder så kanskje noen kan bidra med bedre løsninger enn hva jeg har klart å tenke meg til selv.

Først min plan...

Rommet er 5,6m langt, 3,7bredt og 2,40 takhøyde fra betong til tak. To av veggene er betong(betongveggene har innstøpt isolasjon).

Det var allerede bygd stendere mot de 2 eksisterende rommene så der var det bare å montere noe isolasjon. På murveggene har jeg bygd stenderverk og montert isolasjon.
    På veggen med vinduer så måtte jeg begrense meg til å bygge et lag på 2x2" med tanke på vinduskarmene, og har prøvd å kompansere på dette med rockwool A plate isolasjon.

Så kommer vi til det jeg ikke har fått begynnt på.

Gulv: Har tenkt å bygge mest mulig flytende gulv. jeg tenkte å bygge gulvet med 20-30 mm luftspalte til kantene og så bygge opp hele gulvet med 30mm "klosser".

Vegger: Ja dette blir jo da lag nr 2 med vegg, tanken er her også å ha en 20-30mm luftspalte til eksisterende vegger, 100mm isolasjon og dobbel gips. Har også fått høre at det skal være bra med et lag gips på baksiden inn mot eksisterende vegg er det noen som har gjort det før??

Tak: tanken var å la taket hvile på det nye stenderverket jeg bygger, men i og med at jeg ikke får muligheten til å bygge dobbel vegg med vinduene så ble det litt amputert. Så min nye plan er da å feste med lydbøyler på den siden som vinduene er, evt finne noen fancy søyler jeg kan plassere på den siden av rommet uten at det ser helt forjæ.... ut.
    Dobbel gips også i taket og isolasjon selvfølgelig

Alle gode råd er hjertelig velkomne hos meg, er første gang jeg bygger meg sånn type rom så er egentlig ganske grønn på dette.

Bildene under skulle egentlig klippes sammen så det ble vegg for vegg, men hadde ikke noe bilderedigeringsprogram så jeg måtte laste ett og ett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble bråstopp i byggeprosjektet ettersom jeg har begynnt å pendle til jobb istedenfor offshore rotasjon.

Har nå fått bygget gulv, vegg nr2 og skal til med tak når jeg kommer hjem til helgen.

Har blitt fortalt at jeg trenger fuktsperr på alle veggene innvendig, er dette en nødvendighet eller trenger jeg kun på de veggene som vender mot mur? Dette er vel sånn sett byggtekniske spørsmål som jeg kunne spurt en snekker om, men det er vel noen som har erfaring med det her på forumet også??

Newcomer redline3 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med fuktsperre håper jeg andre kan svare på! Lite aktivitet på tråden din gitt! Blir det ett dedikert kinorom? Hva slags utstyr skal du ha inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vert lite aktivitet i selve byggeprosjektet også, så det er da forståelig.

Det blir kino og musikk rom, jeg spiller aktivt gitar (av typen rock/metal og stor scene forsterker) og jeg har blitt fortalt at det kan høres på flere km avstand, så jeg får prøve å skåne resten av nabolaget.

Det jeg har av utstyr når er egentlig litt nybegynner greie, har tenkt å kvitte det jeg har og gå over til klipsch rf-7(hvis jeg ikke finner noen rf-83 noen har liggende), og matchende surround høytalere og sub(er).

Det jeg har nå er CV CLS215, Onkyo tx-sr608, Dynavoice M65 EX, noe dynavoice surround høytalere, og XTZ99W12 sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med å bruke denne type Lydbøyler?

Det står at de skal brukes til 30x48 lekter, leste en annen plass at det skulle brukes minst 30mm lekt. Går det å bruke 98mm feks? Jeg føler at jeg trenger 100mm isolasjon i taket ettersom det er den plassen det lekker mest lyd.

Jeg har egentlig tenkt å bygge taket i ett med indre vegg, for å prøve å få mest mulig flytende rom. Hvis lydbøyler fungerer med tanke på lydisolering så er det jo en del enklere å bruke det, men jeg er interessert i å høre hva andre har gjort og mener?

Newcomer cbl sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har et godt utgangspunkt for rommet ditt
    Angående det med de lydbøylene så har jeg brukt samme type (du ser bilde av det i tråden min).
    Jeg lektet ned og brukte 50mm isolasjon mellom lektene, deretter gipsplater som jeg sparklet skjøtene på før jeg til slutt satt opp mdf.
    Jeg vurderte å sette opp dreneringspapp mellom taket og isolasjonen, men droppet det.
    Lydmessig så har det hjulpet veldig mye.
    lykke til videre 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått tid å holde på i kjelleren igjen, blir lite fremgang med å kun være hjemme i helgene.

Fant ut at jeg likegodt kunne legge gulvplatene, så jeg slipper å balansere på stenderene når jeg går frem og tilbake.(har jobbet for lenge i offshore bransjen så jeg tenker for mye på HMS hjemme )

Når jeg skulle finne ut hvor mange plater jeg trengte så regnte jeg ut areal jeg trengte og kjøpte plater deretter, det jeg ikke tenkte på er at nesten halverer siste "lag" med platene så da ble jo regnestykket mitt litt feil så manglet til slutt en plate

Noen bilder fra galskapen:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •