Lite og enkelt "kinorom". Tips hadde vært kjekt...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite og enkelt "kinorom". Tips hadde vært kjekt...

Kona og jeg har nylig kjøpt oss et lite hus, og jeg skal bruke et rom og en bod til å ha anlegget mitt i (anlegget skal stå i boden og jeg skal sitte i rommet og være fortvilt over situasjonen.... ) Neida, har akkurat begynt å rive skilleveggen nå, og når den er nede blir målene på rommet 3,75m x 4,05 eller ganske nøyaktig 15 kvadratmeter. Rommet blir helt rektangulært uten noen kringler eller kroker. Matrialet som er der er panel rund baut, dvs. alle vegger og tak. Siden jeg ikke er noen stor fan av ubehandlet panel, må det males i en eller annen farge.
    Skal ikke begi meg inn på noen kjempejobb (tror jeg....). Hadde tenkt å legge gulv. male vegger og kanskje taket.
    Anlegget mitt er pr. dags dato en Yamaha 1400-reciever, Finlux 32 tommers widescreen, Wharfedale fronhøyt. m/3x8 tommer + diskant, Audio Pro sub Nova (10 toms med 150w forsterker) samt Audio pro senter og to enkle Sony bakhøytalere (men tenkte å skaffe meg to til slik at jeg får 7.1). Med tid og stunder (akkurat nå ser det ut som det blir lenge til) planlegger vi å kjøpe projektor.
    Tar takknemlig mot tips fra folk som har erfaring med dette.
    Kan begynne med noen spm.:

1. Hvordan er panel for lyden? Kan det bli hard lyd eller mye etterklang, og hva er en lur og rimelig måte å bli kvitt de verste problemene på i tilfelle.?

2. Hvilke gulv bør jeg legge (ikke vegg til vegg teppe, er plaget med allergi...) og hva koster de ulike alternativene.

3. Er rommet for lite til å få til en tilfredstillende løsning eller vil det gå greit. Er spesielt bekymret for sitteacstand fra projektor når den evt. kommer i hus om en god stund.
    Det ser ikke spesielt stort ut (selv om jeg bodde på 12kvm i mange år... En blir bortskjemt med åra...)

4. Hadde tenkt å male veggene lyse for at rommet ikke skal virke enda mindre enn det er, men det er kanskje dumt med tanke på fremtidig prosjektorkjøp? Ser ar mange her velger mørke farger....

5. Hadde tenkt å møblere med to forholdvis store recliner i skinn samt en sofa en kan sløve på når en bare skal se tv.(langs veggen, ikke på tvers av rommet). Dette går så noenlunde rent plasseringsmessig, men det blir litt trangt mellom møblene... Er det lurt å begrense møbleringen eller er det greit å hive inn noen møbler for å dempe etterklang o.l.

Dette er spm. jeg har for øyeblikket, men jeg setter pris på alle tips. Sikkert mye jeg ikke har tenkt på og det dukker nok opp flere spm. etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lite og enkelt "kinorom". Tips hadde vært kjek

1. Hvordan er panel for lyden? Kan det bli hard lyd eller mye etterklang, og hva er en lur og rimelig måte å bli kvitt de verste problemene på i tilfelle.?
    Har ingen erfaring selv når det gjelder panel, men det er mange som mener at panel fungerer bra. For å minske etterklang og hard lyd så går det an å henge opp tepper på veggene. En noe dyrere løsning vil være å henge opp absorbentplater. Det gir som regel en litt mindre WAF-faktor (Wife Accepting Factor), men samtidig bedre demping.

2. Hvilke gulv bør jeg legge (ikke vegg til vegg teppe, er plaget med allergi...) og hva koster de ulike alternativene.
    Det går an å bruke laminatgulv evt. parkett, gjerne med trinnlydplater eller andre typer dempematter under. Pris vil kanskje ligge på rundt 4000-5000 kr alt etter type og merke.

3. Er rommet for lite til å få til en tilfredstillende løsning eller vil det gå greit. Er spesielt bekymret for sitteacstand fra projektor når den evt. kommer i hus om en god stund.
    Selv om rommet ikke er så veldig stort burde du helt klart få til en tilfredstillende løsning, også når det gjelder projektor og sitteavstand. Vær imidlertid oppmerksom på hvor lang kasteavstand projektoren trenger for en gitt lerretstørrelse da dette varier fra projektor til projektor.

4. Hadde tenkt å male veggene lyse for at rommet ikke skal virke enda mindre enn det er, men det er kanskje dumt med tanke på fremtidig prosjektorkjøp? Ser ar mange her velger mørke farger....
    Du burde helt klart velge en mørk farge for å få best mulig sortnivå fra projektoren.

5. Hadde tenkt å møblere med to forholdvis store recliner i skinn samt en sofa en kan sløve på når en bare skal se tv.(langs veggen, ikke på tvers av rommet). Dette går så noenlunde rent plasseringsmessig, men det blir litt trangt mellom møblene... Er det lurt å begrense møbleringen eller er det greit å hive inn noen møbler for å dempe etterklang o.l.
    Flere møbler ala sofa og reclinere vil hjelpe på å dempe bass. Men som du sier selv kan det bli litt trangt. Samtidig vil det være bedre med litt symmetri i rommet.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på hvordan jeg har gjort det, har omtrent akkurat samme romstørrelse på min hjemmekino.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har panel på alle vegger og i taket, og jeg har litt etterklang og ekko. Det kan sikkert ha noe med rommet å gjøre også, men jeg velger ikke panel neste gang jeg skal bygge kino rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg har panel på alle vegger og i taket, og jeg har litt etterklang og ekko. Det kan sikkert ha noe med rommet å gjøre også, men jeg velger ikke panel neste gang jeg skal bygge kino rom.
    Du hadde fått etterklang og ekko med gipsplater også. Hvor mye etterklang og ekko du får har noe med hvor mye og hva som henger på veggene evt. om det er teppe på gulvet.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips så langt!
    Har bestemt meg for en mørk rød farge (med tanke på fremtidig projektor forstår jeg det ikke er så lurt med lyse farger.) Noen som vet om en farge som blir bra på panel?

Taket er jeg litt mer usikker på... Har tenkt litt på en lys gråfarge eller noe. Tar gjerne mot tips her også....

Det er litt skråtak på slutten i ene enden av rommet. Det går ikke så veldig langt ned og skråen er temmelig skarp. Tipper den går ned til ca 1,70 m. Hvilken ende er det best å stille anlegget mot? Skrådelen eller der det er full takhøyde?

Ellers har jeg en Dali 808 som fungerer og lurer på om det er mulig å bruke den som senterhøytaler over eller under tv`en. Blir vel ikke helt rett å bare tippe den sidelengs da diskant og bass vil bli ganske skjevfordelt iom. at rommet kun er 4 meter langt? Må den i tilfelle bygges om?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •