Lydfelleskum? Akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydfelleskum? Akustikkplater

Noen som har erfaring med dette materialet?

Lydfelleskum

Noen som vet hvordan disse er akustikkmessig i forhold til rockwool og glava? Kompiser av meg som sa at rockwool eller glava ikke ville fungere i det hele tatt siden de bare ble flate med engang? Mener da at det er mange her inne som har brukt disse materialene når de har laget egne akustikkplater?? Skal bare dempe førsterefleksjoner, sitter i en betongbygg med masse EKKO :P det er ikke så deilig høre på bass da.

Glava og rockwool er en del rimeligere en disse lydfelleskumplatene, derfor jeg lurte

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken er nok feil, men sånn er det om natta... Tror ikke glava og rockwool mister fasongen om det får henge i fred...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker lydplaten til rockwool detter ikke denne sammen. Disse har jeg prøvd å sitte på bare får å teste. Her er en link til en som leverer ferdig trekte plater http://www.ehed.no/shop/

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig rockwool detter sammen men ikke akustikkplatene.

Når det gjelder lydfelleskum så mener du sikkert noe alla dette som ble brukt på Tid for Hjem på TV2?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan vi selvsagt vente til Mr.Chill våkner, men jeg vil tro det er mer i retning av dette Skumplast Senteret AS - Lydfelleskum:

Sitat Opprinnelig postet av Skumplast Senteret AS
    Armert skumplast er et særdeles støydempende materiale som egner seg godt til isolasjon av motorrom i båter og biler og ellers der ubehagelig støy oppleves

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemer, så det på TV2 - tid for hjem.

Nevotex er vel samme greiene, bare en annen leverandør, var skumplastsenteret som jeg hadde prøvd linke til.

Ok men hvis rockwool og glava fungerer så lenge det får henge i fred er det vel ikke noe problem, da går jeg heller for det da det er mye billigere.

Men Baldrick sier at vanlig rockwool ikke detter sammen? Er det noen forskjellige typer rockwool og glava? Har vært på maxbo og sett på den Glava A37 som de har der, vil den fungere? LINK

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes definitivt forskjellige typer rockwool og glava. Rockwool hadde (godt mulig de har det enda) en type som som de kalte akustikkplater f.eks. Denne er mye fastere enn A37, som jo er helt myk og kan presses sammen.

Jeg ville prøvd og fått tak i rockwool akustikkplater eller såkalte "markplater". Disse har høyere tetthet enn vanlig rockwool/glava og er mer formfaste.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henning_pedersen
    Det finnes definitivt forskjellige typer rockwool og glava. Rockwool hadde (godt mulig de har det enda) en type som som de kalte akustikkplater f.eks. Denne er mye fastere enn A37, som jo er helt myk og kan presses sammen.

Jeg ville prøvd og fått tak i rockwool akustikkplater eller såkalte "markplater". Disse har høyere tetthet enn vanlig rockwool/glava og er mer formfaste.
    Ok høres bra ut, får vel høre med maxbo om hvor man eventuelt kan få tak i det, eller om de kan det

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markplater er generelt ikke anbefalt siden de rett og slett er for faste i fisken. Hele poenget er at lyden/energien skal trenge inn i det absorberende materialet, men hvis tettheten på absorbsjonsmaterialet er for høy vil lyden i stedet reflekteres tilbake til rommet. Akustikkplater er nøye konstruert for oppgaven; den er passe luftig slik at energien trenger gjennom overfalten og inn i absorbsjonsmaterialet, og den er passe tett slik at lyden ikke passerer gjennom og reflekteres i veggen og ut igjen i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en server stående i en innvendig bod (ca. 2,5m x 2,5m) i blokkleilighet, og viftestøyen fra denne serveren er egentlig litt i overkant. Jeg kunne derfor godt tenke meg å legge lydisolerende materiale i veggen. Er det noe av dette materialet som fungerer spesielt godt mot denne typen støy?

Jeg planlegger også å legge inn kabelrør i den ene veggen, så jeg må ha av gipsplatene på den ene siden uansett, så det er ikke spesielt viktig for meg å finne på noe som ikke krever fjerning av gipsplater.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •