Lydplater mot betongvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Lydplater mot betongvegg

Hei.

Har tenkt å lekte ut en vegg med dobbel gips like utenpå en betongvegg for å få skjult installasjon og for å få ledninger til bak høyttalere skjult i veggen.

Denne veggen blir ikke store saken, kommer vel til å lekte ut en 6-10 cm ut fra betongveggen, og lurte på i den sammenheng om det kunne være en ide å "klistre" på noen lydplater e.l mot betongveggen for å kunne få en liten lydreduksjon mellom naboleiligheten på andre siden når jeg først er i gang.

Noen som har noe tips der til hva jeg kan gjøre for å gjøre denne veggen nyttig til lydreduksjon i samme slengen? Vil dette ha noen effekt?
    Tak og gulv er forøvrig også betong og jeg bor i 1 etg i en leilighet i rekke som blir ferdig oppført nå i 2011 om det er til noe teknisk hjelp ;-)

Veggen blir ca 6,25m lang og 2,40 høy

Håper på innspill

MvH

Ghos2K

Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Noen innspill:
    -Lag minst mulig hull i veggen (el veggboksel ol)
    -Sørg for at veggen er så tett som mulig(bruk fuging i skøyter ol for å få den tett)
    -vurder å forankre veggen minst mulig i betongen. f.eks ved bruk av lydbøyler ol.
    -om mulig forankr veggen i et flytende gulv
    -legg gipsplatelagene slik at det blir ingen overlappende skjøyter.
    -isoler veggen med vanlig isolasjon
    -fug/ tett rundt elbokser ved å bygge en egen kasse rundt elboksene slik at en får det tett.
    -sørg for at veggen ikke er i direkte berøring med betongen ved å ha ca 1cm glis mellom stenderverk og betong.

Det hjelper vel kanskje litt på vei, el?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tips, er noe i den duren jeg og tenkte, lurte bare på om det var noe spesiell type isolasjon jeg burde putte inn bak veggen sidne det ikke var så stort mellomrom ;-)

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    takker for tips, er noe i den duren jeg og tenkte, lurte bare på om det var noe spesiell type isolasjon jeg burde putte inn bak veggen sidne det ikke var så stort mellomrom ;-)
    Kan anbefalle avispapir som isolasjon funker fett og er billig... neida, vanlig glava isolasjon skulle fungere bra, har dog liten erfaring med dette gul glava skulle fungere bra, får det også i forskjellige tykkelser.

Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har lest meg frem til skal vanlig isolasjon være mer enn godt nok

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    Hei.

Har tenkt å lekte ut en vegg med dobbel gips like utenpå en betongvegg for å få skjult installasjon og for å få ledninger til bak høyttalere skjult i veggen.

Denne veggen blir ikke store saken, kommer vel til å lekte ut en 6-10 cm ut fra betongveggen, og lurte på i den sammenheng om det kunne være en ide å "klistre" på noen lydplater e.l mot betongveggen for å kunne få en liten lydreduksjon mellom naboleiligheten på andre siden når jeg først er i gang.

Noen som har noe tips der til hva jeg kan gjøre for å gjøre denne veggen nyttig til lydreduksjon i samme slengen? Vil dette ha noen effekt?
    Tak og gulv er forøvrig også betong og jeg bor i 1 etg i en leilighet i rekke som blir ferdig oppført nå i 2011 om det er til noe teknisk hjelp ;-)

Veggen blir ca 6,25m lang og 2,40 høy

Håper på innspill

MvH

Ghos2K
    AVshop.no / Auralex ShetBlok Plus Sound Barrier (ca. 1,2x9m rull)

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden