Hva slags meninger har folket rundt surround og surround back ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags meninger har folket rundt surround og surround back ?

Etter å hatt en liten diskusjon angående plassering og bruk av bakhøyttalere i tråden til Pirium så hadde det vært morsomt å høre hva andre har av erfaring og meninger rundt dette Tenkte det var greit å legge den her siden det kan være interessant å lese for folk som skal bygge egen kino.

For å få litt fart på diskusjonen kan jo jeg starte med mine meninger.

Bakhøyttalere høyt opp på veggen er mest for å gi uhindret lyd til alle, om man har flere seterader. Og etter det jeg har hørt av opsett så foretrekker jeg bakhøyttalere i ørehøyde om man kun bruker en seterad.

Dipol eller diffus baklyd er for å få best mulig baklyd til flere personer, mens direktestrålende høyttalere blir best i sweetspot.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er skummelt å starte en diskusjon med en "viderekommen" på forumet, men jeg kan jo si min forståelse av surround oppsett:

Jeg mener at diffus baklyd er for å gi et bredt bilde av baklyden fordi den ikke skal komme fra samme plass hele tiden som igjen vil gi en "bredere" surroundopplevelse. Det er også viktig at lyden ikke overdøver frontlyden i kinoen.

Et slikt lydbilde kan oppnås på flere måter:
    Flere lydkanaler (5.1; 7.1; 11.1)
    Flere høytalere på bak-kanalene (dette blir vel ofte brukt i proffe kinoer)
    Bi- eller Di-pole høyttalere

Uansett metode er det anbefalt å plassere høyttalere over ørehøyde på bak-kanalene for å gi:
    a) et diffust lydbilde
    b) for å ikke overdøve fronthøytalerene

Både THX og Dolby sine nettsider anbefaler og forklarer hvorfor et slikt oppsett er optimalt:
    Surround Sound Speaker Set Up « THX.com
    Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Er skummelt å starte en diskusjon med en "viderekommen" på forumet, men jeg kan jo si min forståelse av surround oppsett:
    Er på ingen måte noe ekspert på dette! Snakker bare ut fra egne erfaringer.
    Og det er heller ingen tråd for å finne ut hva som er rett eller galt, alle har forskjellige meninger!

Jeg mener at diffus baklyd er for å gi et bredt bilde av baklyden fordi den ikke skal komme fra samme plass hele tiden som igjen vil gi en "bredere" surroundopplevelse. Det er også viktig at lyden ikke overdøver frontlyden i kinoen.
    Om du tenker på ett stereobildet fra frontene og har like høyttalere rundt det hele så er sterobildet like bra i bakkanalene. Lyden vil derfor komme fra ett sted mellom høyttalerne der hvor lyden er tenkt og ikke oppleves som direkte fra hver bakanal.
    Og stort sett de fleste surround forsterkere har romkoreksjon som kompanserer for at høyttalerne bak er nærmere en frontene.
    Et godt eksempel på dette er en SACD plate jeg har som sender samme stemmen fra alle 5 ht, det høres ut som at man har stemmen inne i hodet :P

Både THX og Dolby sine nettsider anbefaler og forklarer hvorfor et slikt oppsett er optimalt
    Eneste forklaringen er at det skal gi ett diffust lydbilde.
    Men om man stort sett sitter alene eller sammen med en samboer som ikke intreserer seg stort for lydbildet uansett, hvorfor skal man da smøre utover et ellers perfekt lydbilde i sweetspot ?
    Får jeg en kompis på besøk som er like interresert i lyd som meg så låner jeg selvsagt bort god plassen

En annen ting er at stort sett alle filmer kun har et 5.1 lydspor og da vil jo all baklyden bli diffus.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Optimalt sett ville jeg ha hatt like høyttalere rundt hele veien, av samme størrelse. Og direktestrålende høyttalere, slik at du kan høre fra hvilken retning lyden kommer fra. Men det er nå min smak, vet at meningene er mange om dette.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Eneste forklaringen er at det skal gi ett diffust lydbilde.
    Men om man stort sett sitter alene eller sammen med en samboer som ikke intreserer seg stort for lydbildet uansett, hvorfor skal man da smøre utover et ellers perfekt lydbilde i sweetspot ?
    Får jeg en kompis på besøk som er like interresert i lyd som meg så låner jeg selvsagt bort god plassen

En annen ting er at stort sett alle filmer kun har et 5.1 lydspor og da vil jo all baklyden bli diffus.
    Ja, det er jo meget mulig at "standarden" (THX, Dolby) tar utgangspunkt i at flest mulig i kinoen skal ha best mulig opplevelse av surroundlyden samtidig.

og som du sier at de fleste filmer er i 5.1 vil jo dette bety at man har et bipolt oppsett dersom man kjører 7.1 oppsett i hjemmekinoen..?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •