FILMartins byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer FILMartin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post FILMartins byggetråd

Forhistorie:

Personlig er jeg en filmelsker, menmer spesifikt en kinoelsker. Jeg ble kåret til "Hamars ivrigste kinoegjenger i 2004, 2006 og 2008 med påfølgende gratis kinogåeing hele det følgende året. Jeg så den gang mellom 100 og 130 filmer i året.

Med tiden kom samboer, ett barn, ekteskap, husbygging og to barn. Tiden til kinointeressen er naturlig begrenset og jeg ser nå ganske nøyaktig en film i uka i snitt.

Jeg og kona bygget hus i 2009. Et rom i kjelleren ble avsatt som plass til hjemmekino for både å kunne dyrke interessen min videre, men den har frem til nå fungert som en uinredet bod. Det har ikke vært så mye penger å oppdrive, og mye annet arbid med det nye huset har måttet gå foran. Det inkluderte blant annet å innrede to større boder i samme kjeller, slik at hjemmekinoen nå endelig har blitt helt ryddet. I sammeperiode har jeg spart, og handlet inn noe utstyr tidvis, slik at jeg nå er klar for ås tarte på moroa!

Som lærer har jeg nå i uke 8 hatt vinterferie, og brukt denne til å komme igang med hjemmekinorommet. Jeg har tatt fatt på jobben som ren amatør, og lest meg og spurt meg frem til det meste om hvordan jobben skal gjøres. Det er ikke lett, og som en av snekkerne sa: Spør du ti mann, får du ti ulike svar.

Nettoppgrunnet dette har jeg lagt meg på en linje hvor jeg følger råd som går igjen mye her på forumet, samt bruker sunn fornuft, tenker økonomi, og gjør jobben på en måte hvor jeg kun vil ha meg selv å skylde på.

De kommende innleggene er alle skrevet på samme dag, men jeg tar for meg steg for steg jeg har måttet utføre i kinoen frem til nå. Jeg håper selvsagt på feedback, tips og lignende undervegs.

Kinoen er liten. L: 4,75m, B: 2,92m, H. 2,4m.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post selve rommet

Her er bilder fra rommet etter at det var ryddet for første gang. Beklager den uklare kvaliteten, men for alle som har prøvd å koste/støvsuge en betong-bod så vet man at støvet ikke legger seg med det aller første:wink:

Rommet, settt fra alle fire hjørner
    Vedlegg 76398

Vedlegg 76399

Vedlegg 76400

Vedlegg 76401

Som dere ser er to av veggene leca (forøvrig isolert på usiden av bygget), og to vegger av gips. Den korte grenser mot teknisk rom, og den lange mot en kjellerstue (brukes nå som lekerom og oppholdsrom for barn. Taket er gips med isolasjon opp mot første etasje. Over bjelkelaget ligger et kjøkken, med støpt betonggulv og fliser.

tanken er å lydisolere alle vegger og tak. Gulvet vil det ikke bli gjort noe med/foruten å legge enten laminat eller teppeflis. Ikke bestem enda, og ganske uviktig foreløpig.

Det har vært mye frem og tilbake med lecaveggene. Fikk til slutt sterke anbefalinger om å isolere, siden de leger rett opp i bjelkelaget som igjen fører lyd til første etasje. vet ikke om jeg kommer meg helt utenom dette faktum da lecaen allerede støter mot betonggulvet...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er 0 vinduer eller ventiler i vegger.
    Har du noe form for ventilasjon i rommet?
    Blir svett og klamt i en liten kino etter en time eller to med film

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Lydbøyler og himling

Etter å fått beskjed om å både starte med vegger og tak, valgte jeg til slutt selv og gå fra taket og nedover. Lydbøyler ble kjøpt inn (Fy f¤%& så dyre de er) og lekter på 30x48 ble hengt opp.

Vedlegg 76402
    Glava bøyler koster ca 40 kr stk, men for oss Hamrsinger er det mulig å få god rabatt på Maxbo, dersom man er medlem av HOBBL :lol:

Vedlegg 76403
    Montert etter glavas egne anvisnigner.

Vedlegg 76404
    Ca 10-15 mm avstand mellom lekter og eksisterende vegger.

Brukte laservater for å få det rett, og avdekket da at den ene veggen i rommet er ca 3 cm lenger enn den andre (bakveggen mot tekniskrom er altså litt skrå, men ikke mer enn at jeg gir fulsltendig blaffen.

Jeg har forresten også slammet leca veggene. for å dekke de verste åpningene og porene her.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Ser det er 0 vinduer eller ventiler i vegger.
    Har du noe form for ventilasjon i rommet?
    Blir svett og klamt i en liten kino etter en time eller to med film
    Går ikke godt frem av bildene men det er en ventil på den lange lecaveggen, oppe i hjørnet. Denne går rett ut under verandaen og er for tiden isolert. utenfra. Denne skal åpnes opp så fort snøen går, men jeg har allerede lurt på hvordan den kan isoleres i forhold til lyd. Er det nødvendig?

Vedlegg 76405

Ellers er ventilasjon noe jeg også har tenkt på, men valgt å ikke bry meg alt for mye med foreløpig. Rommet har varmekabler i gulvet som kan slås ned på null, og er rimelig friskt og kaldt nå. Skjønt med ny isolasjon og noen ganske varme maskinerier gående... ser hvor det kan bære ja!

TIPS TAKK!!!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Leste 2. posten din nå.

Er gipsplatene hengt rett på bjelkelaget?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Elektriker på besøk. Hva bør jeg tenke på her?

Etter at lektene i taket var p plass var elektrikeren på besøk. Mitt store spørsmål har hele tiden vært: Trengs det en egen sikringskurs? Dette ble (heldigvis) avkreftet. Kjelleren vår går på en kurs, men hittil benyttes den bare til taklamper. Gulvvarmen styres av varmepumpe, og alle disse store apparatene på tekniskrom står på egne kurser. Det er derfor planty å ta av til et kinorom som i mange år fremover kommer til å være i budsjettklassen :-)

Men vi kartla hva som skal inn, og hvor. I den sammenheng påpekte han at HDMI-kablen må gå i et større rør enn resten, så han la igjen et slikt så jeg kunne sette det opp selv (kabel har jeg allerede). I den sammenheng fikk jeg også testet ut projektoren, og målt til avstanden den må ha fra veggen, slik at røret ble plassert korrekt. Jeg satte også opp noen forsterkende lekter i området projektoren skal henge, slik at jeg vet det er trygt å henge den opp i det doble gipslaget som skal dekke taket.

Vedlegg 76411

Vedlegg 76412

Rommet vil ha ti stikkonktakter under lerrettet, to ved bakveggen og en i taket bak projektoren. Videre legges det opp uttak til tre vegglamper, og trekkerør til et potensielt 7.1 system, selv om det kun settes opp 5.1 i første rekke. Videre legges det opp til tv selvfølgelig.

Enda en positiv ting er at rommet allerede har innlagt strømforskyning gjennom et punkt i veggen. jeg sparer meg altså denne delen av arbeidet. Alle rør kan strekkes derfra

Vedlegg 76420

Jeg spør nå etter råd om hva annet av strøm det bør legges opp til i en hjemmekino. Ventilasjon har allerede vært et tema fra en av dere. Hva bør jeg tenkte på her når det kommer til strøm?

Veien videre blir å sette opp reisverk ved alle vegger, slik at han kan returnere, og ordne hele opplegget sitt på én dag.
    Hvordan er deres erfaringer? Noen som gjør dette opplegget selv? Trekke rør osv?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edit:
    Leste 2. posten din nå.

Er gipsplatene hengt rett på bjelkelaget?
    Ja. Taket som allerede er i rommet henger i bjelkelaget. Masse isolasjon opp til videre tregulv, varmekabler, betang og til slutt fliser. Snakket md en som mente himling var helt unødvendig, men den gemene hop ser ut til å si det motsatte. Gikk derfor for en ndfelt lydhimling.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FILMartin
    Ja. Taket som allerede er i rommet henger i bjelkelaget. Masse isolasjon opp til videre tregulv, varmekabler, betang og til slutt fliser. Snakket md en som mente himling var helt unødvendig, men den gemene hop ser ut til å si det motsatte. Gikk derfor for en ndfelt lydhimling.
    Nedfelt himling er greit om lydbøyler er hengt rett i bjelker.
    Det jeg ser på bildet hos deg er en potensiell triple leaf konstruksjon

Understanding the Triple Leaf Effect – Green Glue Company

Ventilasjon kan også lydisoleres. Lenger kanal=bedre lydisolering.

Lydfelleventiler

En ventil rett gjennom veggen er det samme som å slippe lyden i rommet rett ut.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Veggene skal reises.

I dette rommet er det varmekabler i gulvet. Dette ar et lite hinder på vegen. Jeg ville foretrukket å lekte ut veggene ved å legge en bunnsvill på enten en liten isolasjonstrimmel, eller på pakninger. Istedet er jeg tvinget til å lime direkte i gulvet med Superfix. har nå gått runden og lagt bunnsvillen på alle vegger. Lar det hvile minst et døgn før jeg går videre med reisverket. Mangler dessuten en del materialer.

Vedlegg 76419
    Varmekabler styres trådløst fra denne lille boksen som kan flyttes enkelt etter behov

Vedlegg 76417
    De nederste svillene på plass. De oppå er kument som ballast.

Har latt det være en liten cm mellom bunnsvillene der de møtes i hjørnene. Vanskelig å få konsultert noen om slikt på en søndag, så jeg la dem såpass tett at mellomrommet er der hvis det trengs, og det kan dekkes med stående lekter hvis det er nødvendig.

Vedlegg 76417

Jeg har møtt utfordringer også her. jeg har til slutt valgt å legge bunnsillene 30 mm fra vegg (målt til med biter av 30x48mm lektene far taket). for å kunne feste toppsvillen mot de eksisterende veggene via lydbøyler. Slik sett trenger jeg ikke bekymre meg for at det ikke ligger gips i taket enda, men kan målet meg til hvor høyt opp jeg skal legge toppsvillene, og enkelt og greit feste dem der.

Vedlegg 76417
    Avstand til vegg 30 mm. Ganske stor luftlomme.

(Merker jo nå at diskusjonen om man skal ta vegger eller tak først absolutt kunne trengt utdypning og ytterligere ekspertise. Samme det. Det vil fungere fint slik jeg gjør det nå.)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nedfelt himling er greit om lydbøyler er hengt rett i bjelker.
    Det jeg ser på bildet hos deg er en potensiell triple leaf konstruksjon

Understanding the Triple Leaf Effect – Green Glue Company

Ventilasjon kan også lydisoleres. Lenger kanal=bedre lydisolering.

Lydfelleventiler

En ventil rett gjennom veggen er det samme som å slippe lyden i rommet rett ut.
    fabelaktige lenker! Tusen takk :-D

Må sette meg mer inn i ventilasjon. Ser jo det med "rett ut " prinsippet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fant du monteringsanvinsning for lydbøylene? Og det ene bilde der du har trukket et tykt rør i taket, er det til hdmi til prosjektor? Hvilken dim på dette?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det gått med dette prosjektet? Har det stoppet opp?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Radok
    Hvor fant du monteringsanvinsning for lydbøylene? Og det ene bilde der du har trukket et tykt rør i taket, er det til hdmi til prosjektor? Hvilken dim på dette?
    Monteringsanisninger for lydbøyler husker jeg ikke eksakt hor jeg fant, men det var etter iherdig søking her på forumet (tror det var på galvas-sider). Men lydhimlingen er montert på ters av taklektene som ligger over det eksisterende gips laget. Hver av de nye lektene er plassert med 60 cm mellomrom, og hver lydbøyle ligger 120 cm fra hverandre på lekten. Man må imidlertid ha feste innerst mot veggen på alle lekter, så på mitt lille rom vil det se ut som om de står tett enkelte plasser. Hvis du ser på takbildene ser du også at de ikke monteres parallellt på alle lektene. Det forskyves 60 cm for hver gang. Dette er for å skape god avstand mellom punktene som forbinder lydhimlingen til taket ditt.

Røret i taket er til HDMI, ja. Dimmen husker jeg ikke i farten. Skal måle senere.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvordan har det gått med dette prosjektet? Har det stoppet opp?
    Godt spørsmål, og heldivis er svaret nei. Men det går smått. Jeg jobber 100%, studerer på høgskole ved siden av, og har familie og barn. Kinoen kommer i endre og tredje rekke i forhold til både dette og økonomi. Skal allikevel poste litt flere bilder snart. Har øagt opp rør til alt av lys, punkter, tv osv, samt isolert hele rommet.

Skal skjerpe meg

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FILMartin
    Godt spørsmål, og heldivis er svaret nei. Men det går smått. Jeg jobber 100%, studerer på høgskole ved siden av, og har familie og barn. Kinoen kommer i endre og tredje rekke i forhold til både dette og økonomi. Skal allikevel poste litt flere bilder snart. Har øagt opp rør til alt av lys, punkter, tv osv, samt isolert hele rommet.

Skal skjerpe meg
    Det var nesten et helt år siden siste oppdatering. Det kan vi jo ikke ha noe av...
    Neida, jeg skjønner situasjonen din veldig godt. Jeg har selv planer om å bygge på huset og bygge kino/familierom i kjelleren på nybygget. Og selv om jeg har store planer, vil neppe kinoen komme høyest på prioriteringslista... Jeg ser for meg et langtidsprosjekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •