Lydisolere rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolere rom

Hei,
    Har en kollega som ønsker å lydisolere et rom i huset for å kunne bruke det som øverom uten å forstyrre naboer og andre i huset.

Har noen prøvd å kun isolere et rom med to lag gips festet rett ekstisterende vegger og tak(ev legge green glue mellom gips lagene), samt sette inn en lyddør.

Gir dette noe effekt, eller er det bare tull?

Han hadde håpet å ikke måtte bygge rom i rom.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Kinoen min består av to lag gips, med lydhimling og green glue mellom lagene. Har også lagt flytende gulv med 20mm trinnlydplater og23mm spon. Da mann stenger lyddøren holder rommet godt på lyden. Faktisk så bra at det er stort sett bare buldringen fra subbben som kommer ut. Litt hører mann, men ikke mye. Absolutt å anbefale.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hei.
    Kinoen min består av to lag gips, med lydhimling og green glue mellom lagene. Har også lagt flytende gulv med 20mm trinnlydplater og23mm spon. Da mann stenger lyddøren holder rommet godt på lyden. Faktisk så bra at det er stort sett bare buldringen fra subbben som kommer ut. Litt hører mann, men ikke mye. Absolutt å anbefale.
    Så du har ikke bygget rom i rom, kun festet gipsen rett på eksisterende vegg?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei,
    Har en kollega som ønsker å lydisolere et rom i huset for å kunne bruke det som øverom uten å forstyrre naboer og andre i huset.

Har noen prøvd å kun isolere et rom med to lag gips festet rett ekstisterende vegger og tak(ev legge green glue mellom gips lagene), samt sette inn en lyddør.

Gir dette noe effekt, eller er det bare tull?

Han hadde håpet å ikke måtte bygge rom i rom.
    Mye avhenger av den eksisterende konstruksjonen.
    Hva består gulv/vegg/tak av idag? Tykkelse, isolert eller ikke osv....?

Generelt øker 2 lag gips massen til veggen og dermed også dens evne til å dempe lydgjennomgang. Så helt bortkastet er det ikke.
    Men for best/mest effektiv lydtetting gjelder det å få rommet så lufttett som mulig. Der det lekker luft, lekker det lyd...
    Derfor kan det være litt tullete å gipse vegger/tak hvis det uansett lekker masse lyd gjennom gulvet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Mye avhenger av den eksisterende konstruksjonen.
    Hva består gulv/vegg/tak av idag? Tykkelse, isolert eller ikke osv....?

Generelt øker 2 lag gips massen til veggen og dermed også dens evne til å dempe lydgjennomgang. Så helt bortkastet er det ikke.
    Men for best/mest effektiv lydtetting gjelder det å få rommet så lufttett som mulig. Der det lekker luft, lekker det lyd...
    Derfor kan det være litt tullete å gipse vegger/tak hvis det uansett lekker masse lyd gjennom gulvet.

Takk for svar.
    Da er det jo forsøket verdt å prøve med gips først. Dette er jo en billig og enkel løsning iforhold til å lage rom i rom.
    Er jo en mulighet å legge gips på gulv også, og prøve å få det så tett som mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Så du har ikke bygget rom i rom, kun festet gipsen rett på eksisterende vegg?
    JA. Det er to lag gips med gren glue. Forskjøvet skjøt på lagene. Fuge ned mot gulvet og bygge opp et flytende gulv bestående av 20mm trinnlyd plater fra glava. Et lag 13mm gips og 23mm sponplater. Så legger du et lag med teppe eller lignende får akustiske tiltak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •