Sitter å planlegger påbygg med bl.a kino. Hvor stor bør/må kino'n være?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitter å planlegger påbygg med bl.a kino. Hvor stor bør/må kino'n være?

Driver og gjør siste rest av planlegging på et større påbygg på huset og lurer i den forbindelse på hvor stort må/bør kino'n være?!!?
    Ser jo at mange her inne har rom som er fra rundt 15 -> 50 m2

Har i utgangspunktet tegnet inn et rom som er på 6*6 meter og dette er bortimot spikret. MEN ser at jeg med fordel kunne trengt litt modifikasjoner i forbindelse med resten av romutnyttelsen av påbygget. En løsning på 7*5 er også mulig, men f.eks 6*5 ville passet bedre inn i bygget

Ideelt sett har jeg sett for meg et rom på 7*5 da jeg ønsker et stort bilde (ergo trenger jeg en stor framvegg) Har planer om å bruke akustisk lerret slik at jeg i utgangspunktet ikke trenger å bekymre meg for at høytalere på siden å sånt trenger plass...

Ser heller ikke for meg at det vil være så mange som kommer til å se film samtidig, så trenger ikke noe "20-manns kino" Men kunne tenkt meg 3-4 plasser i front, gjerne med en mulighet for å kunne ta bort stolen/ene i midten og erstatte denne med en playseat eller lignendes når det skal spilles i kino'n.

Ser jo unektelig kult ut med flere seterader og det er jo mulighet for å montere inn noen klapp seter eller en seterad nummer 2. Men hvor mye plass trengs egentlig for å få plass til noe sånt uten at det skal føles helt overmøblert?!

Sikkert ikke så lett å svare på disse spørsmålene men ønsker gjerne innspill uansett..

Dersom dere hadde hatt mulighet for å bygge en ny kino idag, hvor stor burde denne vært da?! (ikke kom med sånn fantasi greier takk...) Men argumenter gjerne for hva dere anser som minimumsmål etc!?

sette stor pris på alle tilbakemeldinger.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt hjemmekinorom har lengde 6,59m og bredde 4,86m. Da får jeg fint plass til 4 mindre inclinerstoler i front og samme i bakre rekke. På sikt vil jeg muligens kjøpe noen større stoler, da med 3 foran og 3 bak. Så hvis du har mulighet til å bygge 7 x 5m, ligger du godt an til å få en stor og flott kino!

Vil ikke spekulere i minimumsmål, men etter å ha sett flere småkinoer er det nesten ikke grenser for hvor lite rom man kan klare seg med...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør tenke litt på hvilke dimensjoner på rommet som er optimalt for lydgjengivelsen.Rommets utforming har ALT å si for hvor god lyd det er mulig å få.Jeg husker ikke i farten hvor man finner slik informasjon,men det er det kanskje noen andre som gjør?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i utgangspunktet tegnet inn et rom som er på 6*6 meter og dette er bortimot spikret.
    Au! Lydmessig ville jeg unngått et kvadratisk rom. Du får stående bølger (room gain) på samme frekvenser i to plan slik at de dobbler seg i effekt.

Rommet mitt er (i gulvplan) 6 x 5 meter og rommer 7 seteplasser (3x4). Jeg har prioritert å ha et oddetall sitteplasser i frontrekken slik at jeg har et sweetspot i midten til meg selv.

Tenk også på høyde i rommet. Skal du engang fore ned pga lyddemping og/eller akustiske tiltak, da er det veldig greit å ha noen ekstra cm med takhøyde å spille på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Takker for svar så langt.

Utifra planene både mine og snekker'n sine så ser vi på muligheten for takhøyde på råbygget på 3 meter. Deretter skal det jo inn både lyddemping, stjernehimmel osv, men håper på å få god høye fremdeles.

Hunsbedt, hva er/var takhøyden på ditt rom?!

Er enig i at 6*6 ikke er ideelt, så ser derfor på enten 5*7 (som lager litt kluss i resten av påbygget, eller et kompromiss rundt 5*6 meter, men så skal det jo isoleres etc, så da kryper det jo innover fra de målene også...

Ser at MANGE bygger utrolig kult i små rom, og som nevnt trenger jeg ikke plass til 20 personer liksom, men vil samtidig ikke bare ha 1 plass.
    Kommer nok mest sannsynlig til å gå for en løsning med 3 plasser i front der jeg kan ta bort den i midten, og sette inn playseat, eller alternativt bygge noe ratt-pedal oppsett som i en annen tråd her der dette tilpasses en "sofa" og lettere kan pakkes bort.
    Dama har og ymtet frampå om at hun gjerne skulle hatt mulighet for en "danse/trenings-plass" så hun kan leke seg med zumba og gudene vet hva det heter på storskjerm... Med god ventilasjon og treningsmatter av noe slag så vil vel dette la seg gjøre også?? men det krever da at jeg kan trekke stolene/sofa'n litt bakover... Må forske litt mer på det der før det blir i boks.

Hunsbedt, er veldig spent på hvordan det blir seendes ut med deg da du jo har et noenlunde tilsvarendes rom som jeg planlegger. Blir greit å se "hvor stort 7*5 meter egentlig er.. når det blir møblert..)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unngå helst et firkantet rom, satts på et mere avlangt rom.

Rom i rom 7*5 og 6*5 vil gi en bedre frekvensrespons

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Takker for svar så langt.

Utifra planene både mine og snekker'n sine så ser vi på muligheten for takhøyde på råbygget på 3 meter. Deretter skal det jo inn både lyddemping, stjernehimmel osv, men håper på å få god høye fremdeles.

Hunsbedt, hva er/var takhøyden på ditt rom?!
    Høyden ser jeg nå at jeg har glemt å få med på forsiden min. Skal rette opp dette. Rårommet (gipset ferdig) har en høyde på 245cm. Bjelkelaget var 250cm over gulv, og jeg har brukt lydbøyler og dobbel gips.

Høyde opp til ferdig undertak, som går rundt stjernehimmelen, blir 224cm. Over plattingen bak blir høyden bare 194cm, så her er det ikke mye å gå på.
    Hvis du starter med 3m har du plenty å gå på, og det vil sikkert være positivt for lyden!

Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Er enig i at 6*6 ikke er ideelt, så ser derfor på enten 5*7 (som lager litt kluss i resten av påbygget, eller et kompromiss rundt 5*6 meter, men så skal det jo isoleres etc, så da kryper det jo innover fra de målene også...

Ser at MANGE bygger utrolig kult i små rom, og som nevnt trenger jeg ikke plass til 20 personer liksom, men vil samtidig ikke bare ha 1 plass.
    Kommer nok mest sannsynlig til å gå for en løsning med 3 plasser i front der jeg kan ta bort den i midten, og sette inn playseat, eller alternativt bygge noe ratt-pedal oppsett som i en annen tråd her der dette tilpasses en "sofa" og lettere kan pakkes bort.
    Dama har og ymtet frampå om at hun gjerne skulle hatt mulighet for en "danse/trenings-plass" så hun kan leke seg med zumba og gudene vet hva det heter på storskjerm... Med god ventilasjon og treningsmatter av noe slag så vil vel dette la seg gjøre også?? men det krever da at jeg kan trekke stolene/sofa'n litt bakover... Må forske litt mer på det der før det blir i boks.

Hunsbedt, er veldig spent på hvordan det blir seendes ut med deg da du jo har et noenlunde tilsvarendes rom som jeg planlegger. Blir greit å se "hvor stort 7*5 meter egentlig er.. når det blir møblert..)
    Føler at rommet mitt egentlig ble stort nok. 6,59 x 4,86 bredde på rårommet er jo ikke så galt. Når det blir ferdig blir det litt mindre, da rammene på hver side vil bygge ut 10 cm på hver side. Blir også spennende å se på lydegenskapene jeg vil få. Rommet bestemmer jo mye, og når man først er låst til en størrelse har man bare mulighet til å "reparere litt" hvis det blir problemer. En ting er å regne ut egenskaper med en romkalkulator, men når rommet blir såpass ombygget som hos meg, med plattinger, nedbygd tak, akustikkrammer osv, vet man egentlig ikke resultatet før man er ferdig.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •