"Rom i rom"-spørsmål. Toppsviller...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer FILMartin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Rom i rom"-spørsmål. Toppsviller...

Starter denne tråden fordi jeg etter å ha søkt meg gjennom "lydisolering" (og la oss være ærlige: Det er nesten for mye å se over) og "toppsvill" har jeg fremdeles ikke funnet svar på mitt spørsmål:

To år gammelt hus, kjellerrom som skal bli kino. Taket er allerede lydisolert/nedfelt, med noen cm avstand til alle opprinnlige vegger. Nå skal dsse veggene også tas. Ideen er å bygg rom i rom, men spørsmålet mitt er:

Hvordan skal toppsvillen festes mot taket? Kan en ha direkte kontakt mot det lydtette taket, eller må det være en form for avstand der? Jeg finner ikke fornuftig svar noe sted, og har hørt alt fra lim til spiker, skruer og nye lydbøyler fra folk som kaller seg fagfolk. jeg søker svar her, hvor entusiastene finnes.

Altså: taket er allerede lydisolert, og hvordan går jeg frem når jeg skal feste en toppsvill på lydisolering av veggene når jeg bygger rom i rommet?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /disclosure, jeg er ikke fagmann på området.

Trikset er vel å ikke feste toppsvilla i taket, dvs gå med lydbøyler ut fra veggen du setter opp, og silikonere imellom diffraksjonspanelet og taket. Så demping utenpå. Det du oppnår med rom i rommet er avkobling på samme måte, men enda bedre på begge deler. Hvis du følger opp med å ikke sette subwoofer på spiker, ala spikes, så har du mye mindre mekanisk koblet støy, noe som utgjør en hel del.

Newcomer FILMartin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk!

Ja, jeg regnet med at det å feste svillen i taket ville ta vekk en del av ønsket dempeeffekt. Jeg må forøvrig lime bunnsvillen i gulvet pga varmekabler. Regner da med at det holder å feste reisverket/toppsvillen med lydbøyler kun øverst på veggen. Superfix-lim bør vel holde det bra på plass i bunnen uansett.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en del flytende løsninger her på forumet. Fra et akustikkperspektiv er det greit å forstå at dette er bedre. Om det ikke er særlig mer enn en måte å gjøre det rett på så er det ihvertfall rom, (no pun intended) for å rote det til på atskillig flere vis. Har en ide i hodet, men å dele den er første steget på å sette antagelser ut i livet i form av mulig fiasko. Får se om jeg husker å spørre dem jeg kjenner som jobber med dette når sjangsen byr seg.

Ting skal jo være fagmessig utført ikke bare i forhold til funksjon, men også godkjenning Om enn ikke for annet enn å ha ting klart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvorfor rom i rom

Hvorfor rom i rom. Har du mye støy utenfra??:neutral:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyen kommer innen fra...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Permorten2@live.no
    Hvorfor rom i rom. Har du mye støy utenfra??:neutral:
    Om det är oljud utifrån så har man som regel för lite volym på sakerna.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppfølging av denne tråden.
    Hvordan fester man toppsvillen om man skal dele av et større rom og ikke har en yttervegg å feste i? I tillegg er det heller ikke noe tak, bare bjelker. Da er kanskje det åpenbare svaret at man fester toppsvillen i bjelkelaget med lydbøyler. Men hva om den nye veggen går parallelt med bjelkelaget og kanskje ikke direkte under én bjelke?
    Er det en idé å lage kubbing mellom de to nærmeste bjelkene og feste toppsvillen i lydbøyler mellom disse kubbingene?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Oppfølging av denne tråden.
    Hvordan fester man toppsvillen om man skal dele av et større rom og ikke har en yttervegg å feste i? I tillegg er det heller ikke noe tak, bare bjelker. Da er kanskje det åpenbare svaret at man fester toppsvillen i bjelkelaget med lydbøyler. Men hva om den nye veggen går parallelt med bjelkelaget og kanskje ikke direkte under én bjelke?
    Er det en idé å lage kubbing mellom de to nærmeste bjelkene og feste toppsvillen i lydbøyler mellom disse kubbingene?
    Dersom det stadig er snakk om "rom-i rom", så skal toppsvillen ikke festes til annet enn stenderne som danner den nye veggen og det nye bjelkelaget i taket. Forstod jeg spørsmålet riktig?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Dersom det stadig er snakk om "rom-i rom", så skal toppsvillen ikke festes til annet enn stenderne som danner den nye veggen og det nye bjelkelaget i taket. Forstod jeg spørsmålet riktig?
    Ah.. Burde jo nevnt at det i denne sammenhengen ikke er snakk om "rom i rom", men en ny delevegg som vil bli sidevegg i et nytt kinorom. Innenfor denne veggen vil jeg lage ny himling i lydbøyler. Toppsvillen i den nye sideveggen skal altså monteres mot eksisterende takbjelker, langs/parallellt med disse takbjelkene. Så hvordan gjør jeg det med minst mulig mekanisk kobling samtidig som det blir stødig nok? Kan også nevne at det skal monteres en tung lyddør i denne veggen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Ah.. Burde jo nevnt at det i denne sammenhengen ikke er snakk om "rom i rom", men en ny delevegg som vil bli sidevegg i et nytt kinorom. Innenfor denne veggen vil jeg lage ny himling i lydbøyler. Toppsvillen i den nye sideveggen skal altså monteres mot eksisterende takbjelker, langs/parallellt med disse takbjelkene. Så hvordan gjør jeg det med minst mulig mekanisk kobling samtidig som det blir stødig nok? Kan også nevne at det skal monteres en tung lyddør i denne veggen.
    Ahh, da så

Lydbøyler har i utgangspunktet kun effekt når de er "spent opp" med en en vekt som samsvarer med designet på lydbøylene. Eksempevis er to lag gips ideelt for de fleste typer lydbøyler, så fremt de monteres ihht. produsentens anvisninger.

Å "frikoble" en vegg med lydbøyler har neppe så veldig mye for seg, ref. forklaringen over, og jeg tror like godt du kan koble sammen gulv og tak med den nye veggen du skal sette opp, og alternativt benytte recilent channels el.likn for å til dels frikoble innsiden av den nye veggen (mot kinorom).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Ahh, da så

Lydbøyler har i utgangspunktet kun effekt når de er "spent opp" med en en vekt som samsvarer med designet på lydbøylene. Eksempevis er to lag gips ideelt for de fleste typer lydbøyler, så fremt de monteres ihht. produsentens anvisninger.

Å "frikoble" en vegg med lydbøyler har neppe så veldig mye for seg, ref. forklaringen over, og jeg tror like godt du kan koble sammen gulv og tak med den nye veggen du skal sette opp, og alternativt benytte recilent channels el.likn for å til dels frikoble innsiden av den nye veggen (mot kinorom).
    Dett høres fornuftig ut, Ak. Takk for input!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •