Mac bygger hemmabio - Behöver tips till Center

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mac bygger hemmabio....

Även om vi bor i "block" har jag såpass flax att vi inte har folk under oss. Att jag dessutom har ett helt rum att boltra mig med tillhör nog avdelningen flax skulle jag tro. Jag har ej heller folk som bor bredvid

Rummet mäter ganska precis 4,20X3,15 meter. På bilden nedan är det betong där Lerret hänger och betong i tak och golv. Tak kommer jag sänka med runt 20 cm och sätta dubbla gipslag. Hade rummet varit lite bredare hade jag nog funderat på rum-i-rum. Min fokusering på isolering ligger i tak och väggen mot gången. Idag är det en sorts stenhård huntonit utan isolering. Det borde bli stor skillnad med 10cm Roskwool och 2 lag med gips i stället. Klädsel på väggarna tänkte jag antingen Huntonitplattor eller Molton, har inte helt bestämt mig.

Ventilation är så gott som intet i dag och det blir redan dålig luft härinne efter en film. Kan jag enkelt ordna med bättre ventilation mot ytterväggen? I så fall, vad borde jag montera där?

Ljus tänkte jag ordna med ett par skenor på varje långsida med 2-3 spots på varje.

Golv: Här tänker jag teppeflis med ett stort flossteppe på det.

Budget på byggematerial (uppdaterar denna med tiden)
    34 gipsplaterX66 kr=2244kr
    4 paket glava 37 10cmX299kr=1196kr

Annat material: Teppeflis eller vägg till vägg=1600kr

Utrustning:

Onkyo TX-875
    Front: B&W DM-685
    Bak/Surround: Dali Concept 1
    Center: Jallacenter, skall uppgraderas asap
    Sub: Jallasub, skall uppgraderas till 10 eller 12" XTZ
    PJ: Optoma HD20. Drömmer om en Sony HW15
    Lerret: 84" DYI, skall uppgraderas till max 100"

Tidsrum: Jag hade faktist tankarna inne på en "total makeover" över en weekend med hjälp av en kompis, men jag har inte plats för allt material på en gång, annars hade vi nog klarat det på 3-4 långa dagar. Mitt mål är att bli klar i slutet på golfsäsongen i september nån gång.....

Inspirationskällor: Tomron, oyvink, RuneW, Hunsbedt med flera....
    Sist endret av mackanzocz; 10-08-2013 kl 17:46

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut! Likte Sketchupskissen din godt! Det var noen fiffige diffusorer/absorbenter du hadde tegnet inn, har ikke sett denne typen før.

Veldig viktig at du ordner deg med god ventilasjon! Det enkleste er en ventil (gjerne eksisterende), og et nytt hull i veggen til en kanalvifte, så langt fra eksisterende ventil som mulig. Det er masse forskjellige vifter å velge i ( for eks Ventilasjon og sentralstøvsuger - Ren og frisk luft i boliger og næringsbygg - Flexit AS , eller Vifter & Miljø AS ), så her må du bare bruke litt tid til å bestemme deg. Gå for en modeli som ikke støyer for mye!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, tack. Noe liknande som AK ser ut att ha gjort? De var i de banorna jag tänkte i alla fall. I världen av PC tänker man frisk luft in lågt, brukt luft ut högt. Blir väl något liknande koncept här tippar jag?

Bara så det är sagt, jag är helt oduglig på att teckna saker och det var mitt första försök med Sketchup så det är säkert en miljon fel där.....

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo utrolig kult ut, gleder meg til det blir min tur en dag personlig ville jeg nok hatt sitteplasser og surround side litt lenger fram, og eventuelt hatt mulighet for opphevet sitteplaser bak, sånn at flere kan bli med å se på.

Men dette er jo veldig smak og behag, for meg er film litt mere sosial event i tillegg

Syns det ser sykt kult ut ellers.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ide, som jeg syns kunne vært kult, siden du har stativht i front, kunne jo vært å ha bygd lærretet litt fram og puttet HT bak lærretet.

Også har du komponentene under i den tv. racket du har tegnet opp. Så du kun ser komponentene under. Vet ikke helt om jeg klarte forklare dette på en bra måte men :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    En annen ide, som jeg syns kunne vært kult, siden du har stativht i front, kunne jo vært å ha bygd lærretet litt fram og puttet HT bak lærretet.

Også har du komponentene under i den tv. racket du har tegnet opp. Så du kun ser komponentene under. Vet ikke helt om jeg klarte forklare dette på en bra måte men :P
    Det hade ju varit drömmen det, men jag är rädd att det blir svårt att få ut stor nog bild med bara 3 meter mellan objektiv till lerret i så fall.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Det hade ju varit drömmen det, men jag är rädd att det blir svårt att få ut stor nog bild med bara 3 meter mellan objektiv till lerret i så fall.
    Det er sant, men ser jo uansett veldig bra ut som du har det nå, misunner deg litt vil også bygge kino

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Det er sant, men ser jo uansett veldig bra ut som du har det nå, misunner deg litt vil også bygge kino
    Du må ha en snill kone som gir deg lov og bruke ett rom til kino.
    Ser veldig bra ut dette. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiguru 2
    Du må ha en snill kone som gir deg lov og bruke ett rom til kino.
    Ser veldig bra ut dette. :-D
    Ja, hon ger väldigt med support i detta prosjekt. Men som allting annat så är det tradeoffs och så skall det ju vara. Jag har använt det mesta av de sista 6 månaderna till att renovera resten av lägenheten. 110 kvm golv, lika mycket vägg, listverk, maling osv, och skall snart hiva mig på med att flislägga badet i tillägg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter och tvivlar på detta med Green Glue mellan lag på plattor ja....det finns ju ingenting som är lika bra (enligt spec) som kostar mindre ser det ut som.
    Men så fick jag en ide. Rockwool gör ju lydplator. Egentligen samma som vanlig isolation men denna ska visst vara ännu bättre för ljudisolation.
    De gör en som är 30mm tjock:
    Lydplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Om man sätter den mellan lag om plattor, då "pressas" lydplatan till kanske 1,5mm. Den stora effekten av platan försvinner troligtvis när den blir pressad "hård", men kan det jämföras med för exempel green glue? Jag förstår att det kan vara svårt att svara på, men har någon erfarenhet med "pressad" isolation?

Detta skall inte på något sätt vara till för själva isolationen, men mellan platelag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Sitter och tvivlar på detta med Green Glue mellan lag på plattor ja....det finns ju ingenting som är lika bra (enligt spec) som kostar mindre ser det ut som.
    Men så fick jag en ide. Rockwool gör ju lydplator. Egentligen samma som vanlig isolation men denna ska visst vara ännu bättre för ljudisolation.
    De gör en som är 30mm tjock:
    Lydplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Om man sätter den mellan lag om plattor, då "pressas" lydplatan till kanske 1,5mm. Den stora effekten av platan försvinner troligtvis när den blir pressad "hård", men kan det jämföras med för exempel green glue? Jag förstår att det kan vara svårt att svara på, men har någon erfarenhet med "pressad" isolation?

Detta skall inte på något sätt vara till för själva isolationen, men mellan platelag.
    Lydplatene til rockwool er ganske så kompakte og tror ikke du på noen som helst måte greier å presse denne sammens til å bli bare 1.5 mm eller for den saks skyld 15 mm om det var det du mente...

Bortsett fra det så vil jeg tro at en slik type sandwich funksjon gjerne vil funke bra. Altså gips (som er sparklet og fuget 100% tett) deretter en trinnlydplate og nok et lag med gips som igjen sparkles og fuges tett.

Et annet alternativ hadde vært om en fikk tak i gummimatter. (brukte transportbånd eller lignendes som kunne skjæres opp og legges imellom platelagene?!)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sånt "trinnlydsplast" hade jag i tankarna också faktist, men rockwool borde ge mer fyllnadseffekt när den pressas mellan 2 plattor.
    En *******s prisskillnad blir det hursomhavers jämfört med GG. Men effekten kan bli något vansklig att få dokumenterad.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rockwool har noe de kaller akustikklim da, jeg vet ikke hva det er eller hvordan det fungerer men det kan vel være verdt et forsøk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vart en del stiltje i denna tråd, men inte helt utan grund. Jag och fru Z bestämde oss för att få färdigt ett par andra rum först. Säng och garderobsdörrar stog högt på listan.

Sovrummet såg ut som kriget innan med målad våtrumstapet och bröstpanel i furu (bläh!!!). Jag rev ned all panel, läktade ut den väggen som gaveln till sängen är mot sedan den var av betong. Panelplattor runtom i rummet som jag har målat vit.
    Garderobsdörrar och säng går för billiga priser för tiden då det är generell "low season". Vi fick tag på en fantastisk Jensen Kontinental 180cm för 10000 som egentligen kostar 15000. Garderobemannen har 40-50% på dörrar så vi köpte till både sovrum och gång med det samma.

Kontinentalsängar från Jensen kan starkt anbefallas.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan behöva lite tips innan jag lägger rör....
    På bilden är själva rummet i svart. Där det står strömpunkt är det enda punktet som finns i rummet så all rör och kabel dras därifrån.

Annars har jag lust att montera 8 punkter både fram och bak så jag kan snu på hela rummet om den dagen kommer. Jag lägger också upp för ström till PJ på bägge ender. Estetiskt är det kanske inte snyggt att ha en klump med strömpunkter, men i detta fall får nog det estetiska ta sig en bulle mot det praktiska OM jag skulle få för mig att vända på rummet med PJ i andra enden.

Verkar detta som en ok lösning? Ska riva gamla beklädningen i morgon hoppas jag.

Ett par andra frågor. Sparar man mycket tid på att köpa färdigkablade rör för dessa strömpunkter?

Och hur ändrar man överskriften på tråden?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rivningen har börjat i vart fall. Innerväggar av masonit (!) så det är inte rart att Bente klagar när jag ser film. Inte mycket att gå på för isolering så jag måste läkta ut med 48mm till. Då får jag plats med 70mm isolering med 7mm luftspalt.

Igen, någon som kan tala om hur man ändrar trådtitel?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes det var veldig praktisk med ferdigkablede rør. Sikkert litt dyrere (har ikke fått regning fra elektikeren ennå siden jeg ikke er ferdig med all kobling før om 8-10mnd), men veldig greit...

Hvis du skal gjøre mesteparten av rørtrekkingen selv blir det vel ikke så forferdelig mye dyrere å legge opp alt slik at du kan "snu rommet"...

Endring av overskrift: Velg post 1, trykk på "ENDRE" i bunnen av posten, og velg så "Go Advanced" i vinduet som åpner seg. Da kan du endre overskriften i første post.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack!

Av det jag sett så är färdigdragna rör inte dyrare när allt kommer till.

Ser att en ny norm har kommit när det gäller innstallation av el. Knappt så 2.5 kabel är lov längre när man lägger skjult och har isolation på 16a kurs. I alla fall som jag tolkar NEK2010.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blev några timmar i bion idag.
    Är i gång med resverk och till viss del isolering och borring av hål för rör. Gick tom för träverk så jag vart tvungen att finna på något.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hae vel strengt talt ikke lov å bruke 16 A på 2,5 mm2 kabel lenger, nå er det 13 som gjelder

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •