Mac bygger hemmabio - Behöver tips till Center - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm...inte det jag läste från de nya 2010 reglerna. 1.5 däremot är inte lov mer än upp till 10 amp. 2.5 upp till 16 och 4 därefter.
    Men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Det var faktist elektriker och grossist som verifierade detta för mig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tog 2 timmar att dra igenom 2 st RK 6mm kablar igenom 8 meter med Biltema 16mm rör, är det vanligt? Zalo hjälpte en del, men i *******? Har ett par solida underarmar efter denna fas....då har jag andra sidan kvar.

Frontväggen blev i alla fall klar i dag. Har i tillägg ordnat med reglar för bakhögtalare och projektor.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Tog 2 timmar att dra igenom 2 st RK 6mm kablar igenom 8 meter med Biltema 16mm rör, är det vanligt? Zalo hjälpte en del, men i *******? Har ett par solida underarmar efter denna fas....då har jag andra sidan kvar.

Frontväggen blev i alla fall klar i dag. Har i tillägg ordnat med reglar för bakhögtalare och projektor.

Zalo er bare drit, glidemiddel beregnet til trekking funker myye bedre.
    Om rørene henger løst (ser slik ut på bildet) blir trekking værre.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Lydplatene til rockwool er ganske så kompakte og tror ikke du på noen som helst måte greier å presse denne sammens til å bli bare 1.5 mm eller for den saks skyld 15 mm om det var det du mente...

Bortsett fra det så vil jeg tro at en slik type sandwich funksjon gjerne vil funke bra. Altså gips (som er sparklet og fuget 100% tett) deretter en trinnlydplate og nok et lag med gips som igjen sparkles og fuges tett.

Et annet alternativ hadde vært om en fikk tak i gummimatter. (brukte transportbånd eller lignendes som kunne skjæres opp og legges imellom platelagene?!)
    Litt sen tilbakemelding her, men forsøker likevel.
    Du vil aldri klare å presse trinnlydplater sammen til 1,5mm. no way!
    Men istede for green glue kan du forsøke dette. Dette er også veldig dyrt, men kanskje likevel billigere enn grenn glue. Du kan jo sammenligne med hva du klarer å anskaff green glue for. AVshop.no / Auralex ShetBlok Plus Sound Barrier (ca. 1,2x9m rull)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at du aldri får presset trinnlydplater til 1,5! Jobber med produksjon av de. Hvis du skal trekke flere kabler, mange meter så hvorfor ikke fredig trukket. Renoverer et rom i huset og det er jo genialt, enkelt og greit! Kjøpte 100m til ca.1300kr. Dyrt eller ikke, men syns nå det er grei pris.
    Du får dem også i 25/50m lengde. Kjøpte de i Bauhaus.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av høston
    hae vel strengt talt ikke lov å bruke 16 A på 2,5 mm2 kabel lenger, nå er det 13 som gjelder
    Og hvor kan du henvise dette til? La nettopp opp 2,5mm i renovering for fremtidig skift til 16a. Så nå banner jeg høyt. hehehhe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Kan bekrefte at du aldri får presset trinnlydplater til 1,5! Jobber med produksjon av de. Hvis du skal trekke flere kabler, mange meter så hvorfor ikke fredig trukket. Renoverer et rom i huset og det er jo genialt, enkelt og greit! Kjøpte 100m til ca.1300kr. Dyrt eller ikke, men syns nå det er grei pris.
    Du får dem også i 25/50m lengde. Kjøpte de i Bauhaus.
    Jag har letat efter färdiga rör med 2X6mm RK men har inte funnit några desvärre...... men jag skall inte dra så fantastiskt mycket av de så jag tror det skall gå bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snart bara gips kvar. Har ett par rör att dra först bara.

Ni som limmat Molton eller barkduk på gips..gick det bra? Enkelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av høston
    hae vel strengt talt ikke lov å bruke 16 A på 2,5 mm2 kabel lenger, nå er det 13 som gjelder

Kan bruke 16 A sikring. disse selger Schneider. Sikkringer så kom for NEK 2010

Har ikke el nr på dem her :/

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har jag fått gjort en del. Lady pure color är fantastiskt att jobba med.

På en av bilderna syns första stryk av tak. Desvärre dålik folus på bilderna pga lång låstid på kameran. Det syns dåligt, men taket har 2 nyanser ljusare, fönster och listverk kommer ha nyans mitt emellan vägg och tak. Till det kommer svarta ljudabsorbenter och ett antracitgrått teppeflis.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har ändrat på planerna om möbler. Vi har en Ektorp 3-sits i vardagsrummet och den är vi så nöjda med att vi bestämde oss för en till, fast svart.
    Var på vippen att beställa en på Ikea när jag såg snabbt på Finn och fant en nästan helt ny för 500 spänn! Ska köpa 2 stk Ektorp puffar så har man reclinerfunktion samt att flera ungar kan sitta i bion.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matta lagd. Kl. 21.00 märkte jag att det fattades 4 flis (fan!), så jag blev inte riktigt färdig. Nu är det bara listverk, rammelerret och montering av eluttag kvar.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut! Lady pure color ser ut til å gi en fantastisk finish?

Hvor kjøpte du teppeflisene, og kan jeg spørre hva de kostet?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lady Pure Color är helt fantastisk. Jag är normalt inte glad i Jotun sina färger. Hade nån annan "fin" Jotun inne på sovrummet och det var en mardröm. 4 stryk och fortsatt inte bra. Kommer få en check från Jotun efter en "arg" samtale.

Men LPC är saker. Jag har 3 olika nyanser i rummet. Tak och vindu har samma nyans. Listverk har en egen och väggar har egen. Men det är så lite skillnad att det må ljus till för att egentligen se skillnad på det, men det blir fint, samtidigt som det är en batcave när man släcker. Desvärre är LPC dyrt. Kan du hitta någon nätbutik som kan blanda och sända så gå för det. Köpte totalt 10 liter och det hamnade på gott och väl 2000.

Teppeflis köpte jag på OBS på tiller. 179 per kvm och man måste inte köpa hela paket. Du kan köpa flera färger, en av varje och ta med hem och testa för att sedan lämna tillbaka de om du vill. Jag har väl svidd av 100,000 där så de 3% man får tillbaka utgör ju en del, framför allt om man handlar på tilbud som ingen annan matchar. Men man får ingen hjälp i den butiken då, så där bör du veta vad du skall ha. De är alltid billigst på Glava.

Koder på LPC jag har är: 2732 på vägg, 10249 i tak och vindu, 1233 på listverk. Grundmålning (jag använde en eldgammal takfärg som grund) och 2 stryk med fin roller duger. Något grovare roller i taket. Beräkna att "pensla" i "fogarna" på mdf plattorna.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret beställt!

Fick kanonpris på 100" rammelerret. Elite Screens, någon som har provat detta märke förr?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Golv klart!

Golv klart, listverk målat, klart för att spikas upp i morrn. Hade totalt fel vitbalans på kameran och det ser ju ut som om listverk är vitt och soffakuddar är blåa något de definitivt inte är.
    Soffa är utan överdrag då det ligger i tvättmaskinen. Gud som jag glädjer mig till premiär inom förhoppningsvis en vecka.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fick kanonpris på 100" rammelerret. Elite Screens, någon som har provat detta märke förr?
    Elite Screens går for å være helt greie lerret, og det er utrolig mye solgt i USA.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Första ljudtest avklarat!

Har inte kört kalibrering ännu, men märker redan enorm skillnad mot innan jag började göra om rummet. Teppeflis och ett flossteppe på det vid sitteposition/första reflektion på golvet gör otroligt mycket för ljudet.

Är också klart nöjd med isoleringen utåt. Det var aldrig ett mål att få bort ljudet helt, det hade vart ett omöjligt prosjekt, men jag kan i alla fall ha 2-3 ggr så högt nu utan att min bättre halva märker det i sovrummet. Men dörren läcker nog mest skulle jag tro. Här måste jag finna ut nånting.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inte mycket till action i denna tråd, men jag har lovat mig själv att köra löpet ut.

Lerret monterat. Närmar sig premiär.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inte mycket till action i denna tråd, men jag har lovat mig själv att köra löpet ut.

Lerret monterat. Närmar sig premiär.
    Se der ja! Regner med at du gleder deg til premiere? :-D
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •