Hei,

Først av alt: Dette er vel min første posting her, men jeg har lenge hatt glede av å lese gamle og nye diskusjoner, så jeg vil allerede takke for mye nyttig info!

Jeg er i gang med å bygge om kjellerstua og ta steget fra stereo i retning av litt surround, og har noen problemer -- eller utfordringer som det heter. Etter å ha dillet med Sketchup i noen timer har jeg et utkast klart:

Rommet er ganske så avlangt og jeg bruker bare halve rommet "på tvers" til A/V. (Det som på tegningen tilsynelatende deler rommet, er en bærebjelke i taket.) Omtrentlig mål på A/V-delen blir da 3,8 x 5,2 meter, med mesteparten av venstre "vegg" åpen mot den andre avdelingen.

Jeg ser for meg lyd-transparent lerret foran fronthøyttalerne. Mot veggen bak lerret og høyttalerne vil det være bokhyller skjult bak en eller annen form for mørk gardin. Gulv vil være flis (muligens kork -- en del stilige alternativer der), mens tak og vegger vil i utgangspunktet være gipsplater.

Mitt første spørsmål er rett og slett om noen har noen konkrete akustikktips.
Ser ihvertfall for meg et dugandes teppe på gulvet, og noen diffusorer på høyre sidevegg og på veggen bak sofaen, og kanskje i taket? Noen andre idéer?

Så til noen mer utstyrstekniske spørsmål. Jeg har hittil hatt et rent stereosystem, med kun to fronthøyttalere samt et rammelerret på vegg, så jeg er ikke særlig vel bevandret i surroundmuligheter eller avansert signalprosessering.

Nå ønsker jeg å få noe mer "innlevelse" til film og spill, og til å begynne med ser jeg for meg å supplere med to bakhøyttalere. Spørsmål:

- Vil et slikt "4.0"-oppsett fungere i det hele tatt, rent lyd-/kanaldekodingsteknisk?
- Bør bakhøyttalerne stå på bakvegg eller på sidevegg hos meg?
- Hvor høyt oppe på veggen kan/bør/må bakhøyttalerne stå? (Tenker på konflikt med døra.)

Utstyret mitt på lydsiden i dag er stort sett Logitech Transporter streamer+D/A --> Parasound JC2 pre --> DP A1s effekt --> Audio Physic Avanti.

Min tanke på utstyrsfronten er da -- og korriger meg om jeg har glemt noe:

- Bytte ut JC2 med en surround pre/pro. Forslag?
- Finne noen passelige veggmonterbare bakhøyttalere. Forslag?
- Supplere med en effektforsterker for bakhøyttalere. Forslag?

Jeg er altså åpen for forslag

På forhånd takk for alle gode tips og råd!

- Øyvind