Linux sin Kino! - Bygging er startet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Linux sin Kino! - Bygging er startet

--------------------------------------

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde nok starte med å tegne hvordan du vil ha det hele.
    Så få en snekker til å sette opp det meste, og så få en elektrikker til å trekke kabler dit du skal ha de, før en snekker kommer å får på plass alt av glava og lukker igjen alt =)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ----------------------

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linux
    - Kan jeg satse få et lydtransperant lerret med min romlengde?
    Du mener vel bredden på rommet? Skulle i såfall ikke være noe problem å fylle en vegg med et lerret på 295cm. Blir kanskje litt voldsomt med så stort lerret i et så smalt rom, men noe av lerretsbredden vil jo gå vekk i lerretsmaskeringen.

Ellers er det ikke noen fordel med rene betongvegger. Det enkleste du kan gjøre er å henge opp et tykt teppe , ihvertfall ved 1.refleksjonspunktene. Dette vil ikke stjele noe av bredden. Man kan også bruke akustikkplater, men disse bygger ut minst 5cm.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -------------------

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linux
    Takk for svar, det blir nok lydtransprant lerret. Normalt er å sette dette frem rundt 50-70cm?
    Vet ikke hva som er normalen, det kommer vel litt ann på hvor store høyttalere du skal bruke. Tror ikke jeg ville hatt noe mindre enn en halvmeter ihvertfall.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

når det kommer til hva slags lerret løsning du skal velge så er det ett valg du må ta. Ønsker du ett stort bilde så er lydtransprant lerret veien og gå, men vis du ikke skal bruke bredden på rommet uansett så kan du like gjerne gå for ett normalt ett og ha høyttalere på sidene.

Når det gjelder komponent rom så er jo det en lur løsning når du ikke liker lys!¨
    Kan jo enten ha komponentene bakerst i rommet eller i ett eget rom.
    Styring av komponentene er ikke noe problem uansett, finnes mange løsninger for dette!

Lykke til med byggingen!

Stian

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker høyt så er min første tanke at du bør flytte forsterkeri og kilde ut av rommet for å spare plass og få en mer elegant løsning.
    Sett opp et 19" rack på utsiden av rommet langsmed kortveggen jeg regner med blir lerrets-siden.

Finnes forsterkeri som kan rackmonteres, ikke alt er PA.
    PC og filserver kan jo ta opp en del U-er etterhvert, så da har du noe å gå på.
    En PC-basert dac, innebygd eller USB rett i effektforsterkere kan du styre gjennom nettverk. Trådløs med en liten slate/tablet eller mobiltelefon.

Det du trenger av internkabling i rommet er til høytalerkabel. Evt. kan du gå signalkabel og bruke aktive høyttalere eller sette effektforsterkere her og der. Aktive høyttalere er mer plasseringsvennlige enn mindre høytalere og effektforsterker separat. Legg for all del dette opp i Rør langs gulvet, 20rør eller større. Da kan du bytte kabler etter eget forgodtbefinnende senere. Det blir jo en del 230V på den siden som alt står, effektforsterkere rundt omkring er i så måte et virrvarr av kabling. Prosjektør skal ha spenning den også, så den må vel trekkes midt i taket, signal skal jo samme veien. Kabelgate som er sånn midt på treet skjermet går fint til digitale signaler.

Lydtransparent nedrullbart er fint. Kan være greit å ha ikke lystransparent nedfellbart så du dekker over vinduet i samme slengen. Blir litt mindre da siden du ikke kan krasje med høyttalerne. Evt kan du bygge høyttalere inn i veggen.

Overdimensjoner så mye som mulig og bruk Linux, lykke til

Edit: er "suglet" eller infinitiv "snugle" den norske versjonen av lurk?

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde omtrent samme mål som deg da jeg begynte med mitt rom, men gikk for 13-15 cm totalt med vegg på hver side siden lyddemping er en viktig del av et eget kinorom imo!! Kjedelig å ha et heftig rom om du ikke kan skru opp!
    Bruker også ett lydtransparant lerret og er veldig fornøyd med størelsen på 2.35cm i bredde og 2.35:1 i format. angående komponentene så var tanken å gå for noe ala den løsningen jeg hadde under tv'n i stuen før kinorommet ble bygd. Se vedlagt bilde. Blir god plass under lerrettet om du går for 2.35:1. og jeg personlig synes det er veldig kjekt å ha komponentene inne i rommet.
    Blir ikke sjenerende lys om du bruker høyttalerstoff på dørene, og fjernkontrollen fungerer veldig fin igjenom.

Linux sin Kino! - Bygging er startet-2007-04-09-143624a-jpg
    Linux sin Kino! - Bygging er startet-2007-04-09-143900b-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0