Narna`s hjemmekino prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Narna`s hjemmekino prosjekt

Hei godt folk.

Har hatt huset i knappe to år nå. Vi har gjort mye både innendørs og utendørs. Fruen har fått tilslag på mye av sine ideer, (mest gjennom diverse oppussings program på tv) men nå er det min tur.

Har ikke tenkt å legge all verden med penger i kinoen, men den skal se bra ut, og helst ikke så mye lyd skal komme opp til de i første etasjen.

Det skal bli et oppholdsrom for alle i familien, så Wii og X-Box skal ned her.

Rommet som er tiltenkt hjemmekino, er i kjelleren. Det er ca 6,40 m langt og ca 4 m bredt. Takhøyden fra betonggulv til eksisterende tretak er 2,20 m langt.

Gulvet er så å si i vater, det samme gjelder veggene. Tørt og fint er det også, men har vært fukt i det ene hjørnet. Her stod det et skap fylt opp med permer (fra gulv til tak) Alle lufteventiler i rommet var lukket og malt over. Ingen tilstrømning av luft her i gården.

Jeg skal han ny drenering (mest sannsynlig i sommer) på den ene lang veggen av huset (her det har vært litt fukt fra før). Det har stått pappesker på gulvet i over et år, og det er ikke antydning til fukt i eskene.
    Som dere vil se på noen av bildene, så er det ene hjørnet ikke akkurat lekker. Man ser helt tydelig at her har det vært fukt. Usikker på om jeg skal gjøre noe med veggen, men vist noen av dere har tips, så tar jeg i mot med takk

Narna`s hjemmekino prosjekt-dsc_0162-jpg

Så lagt har jeg flyttet en lettvegg, lektet ut 2 vegger og puslet med andre ting.

Planen videre er å gjøre ferdig veggene med stendere, sette opp lydbøyler i taket, trekke rør for strøm og lyd kabler.

Det kommer til å bli litt gulvkaldt, da det ikke blir varmekabler her. Legger plastikk, rulle papp og pergo rett på gulvet.

Vegger blir til slutt lagt på gips, det samme i taket men med to lag.

Lydanlegget er ikke å skryte over, men det er et 5.1 Pioner anlegg jeg anskaffet meg for 5-6 år siden. Fungerer helt greit for meg.

Det jeg må kjøpe er et ramme lerret samt en prosjektor. Kanskje en Optoma HD20LV, vi får se.

Prøver å få til noe hver kveld, men ser at det ikke lar seg gjøre. Mye på jobb, 2 små barn og andre gjøremål sier at jeg ikke blir ferdig med det første.

Når det er sagt, så har jeg mye hjelp fra jobb og naboen (ingeniør i byggfaget). Jobber til en entreprenør men er ei “kontorrotte”, så en anleggskusk er jeg ikke. Er villig til å prøve med mine tommeltotter, og da er det godt at naboen er kjempekar som kan inspisere og gi gode råd, og hjelpe til med eventuelle uføre jeg skaper.

Men har tilgang til mye tøft utstyr og ikke minst kunnskap på hvordan ting skal bygges.

Legger ved noen bilder, og skal prøve å få litt “liv” på denne tråden.

-N-

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra utgangspunkt dette her Du bør få med deg ingeniøren og sjekke hva du bør gjøre med det hjørnet hvor det har vært fukt. Ser ikke helt bra ut. Ikke skjul dette innen i vegg uansett, før du evt har fått fjernet det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Bra utgangspunkt dette her Du bør få med deg ingeniøren og sjekke hva du bør gjøre med det hjørnet hvor det har vært fukt. Ser ikke helt bra ut. Ikke skjul dette innen i vegg uansett, før du evt har fått fjernet det.
    Vi er på saken og det blir ikke kledd igjen før det er "borte".

Det er tørt og fint nå, men det ser bare helt jæ**lig ut.

-N-

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halla, kult at du er igang

Du har en god del kvelder foran deg.
    Tar meg gjerne en tur en kveld og ser på det i realife.

Vil tro det er en del ting jeg kansje kan bidra med i forhold til min erfaring.
    Den fokusen jeg hadde på lydemping virket faktiskt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart få til en omvisning ja, sette over litt kaffi vise herligheten Vi får bare sette av litt tid en kveld

Har hatt noen diskusjoner på jobb i dag, angående mitt dårlige hjørnet. Luft er ofte undervurdert. Har en lufteventil, men den er midt på veggen. Muilg jeg må borre litt i veggen å få en i hjørnet.

Fikk også tilgang til SINTEF byggforsk, så jeg får se hva jeg finner om fukt/kjeller og andre konstruksjoner

-N-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke gulvvarme?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bruke minst mulig penger på rommet......

Tenkte på varmekabler, men fant ut at det ble for dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips:

Lag en enkel skisse over rommet og lek litt med tankene på hvordan du ser for deg å ha høytalerne.

- Du ønsker ikke lufteventil der venstre surround høytaler skal stå f.eks.
    - Jeg vil tro det er taket du ønsker å få lydempet, her finens det ulike løsninger.
    - Skal du legge kablene skult ? Greit å tegne/tenke ut hvordan du skal legge de.
    - Flytende golv ? Dobbelt golv ?
    - Hvordan skal du plassere høyterlarne imot lerettet ?
    - Hvordan skal du få rommet 100% mørkt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en veldig enkel skisse (se vedlegg)

2 vegger skal jeg lekte ut ca 10 cm. Blir en 3 cm luftelomme fra murveggen og til stendere.

Spørsmål: Hvorfor skal jeg ikke ha et lufteventil der den venstre høytaler skal være? I følge byggforskrifter o.l., bør det være et i hjørnet pga av luft skal komme ned og videre langs veggen. (noe i den duren) Kablene skal komme til et panle rett under lerretet.

Tenkte å legge meste av kabler skjult i rør bak luftelommen.

Gulvet tenkte jeg rett og slett å legge plastik, rulle papp og pergo. Flytende.

Hvor høytalerne skal bli plassert i forhold til lerretet....not sure. Men tips mottas med takk.

I rommet er det kun et lite vindu. Tenkte bare å kjøpe noe mørk solfilm og klistre på innsiden. Ellers er det bare å slukke slys lukke dører..

-N-

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av narna
    Har en veldig enkel skisse (se vedlegg)
    Tegnet på noen av mine tanker.

Narna`s hjemmekino prosjekt-tegning-jpg

- Centern må stå i linje med frontene, her må du ta hensyn til at dette er mulig med tanke på det stereobordet e.l du bruker i front.

- De grønne stjernene er områder du bør kunne plassere en bokhylle/gardin/dempeplate e.l, dette fordi lyden reflekteres til deg og gjør bildet uskarpt. Det kan være greit å tenke ut hvordan du kan løse dette, enten med møbler eller spisse tiltak som akkustikk plater.

- Har du ikke sub ?

- Du tegner bare opp en stol/lytte possisjon. Hvordan skal du ha det med sofa, sakkosekk e.l slik at hele familien kan kose seg der nede,men når de går til sengs så kan du "lett" flytte deg i sweetspot ?

2 vegger skal jeg lekte ut ca 10 cm. Blir en 3 cm luftelomme fra murveggen og til stendere.
    Ok, kjenner lite til det som skal til for å få det tørt og tett.

Spørsmål: Hvorfor skal jeg ikke ha et lufteventil der den venstre høytaler skal være?
    Mitt poeng var bare å avdekke hvor de skal plasseres, slik at du ikke plutselig har røret der bakhøytalerne burde være f.eks.

I følge byggforskrifter o.l., bør det være et i hjørnet pga av luft skal komme ned og videre langs veggen. (noe i den duren) Kablene skal komme til et panle rett under lerretet.
    Hehe, jeg tenkte ikke på lufting og driver å hacker det til nå

Tenkte å legge meste av kabler skjult i rør bak luftelommen.
    Nice. De rørene jeg kjøpte på biltema er mye vanskeligere å trekke en den "kvalitets" rørene jeg fikk fatt i av en elektriker.

Jula har hatt salg på bokser m.m, kan være greit å følge med for å spare noen kroner.

Gulvet tenkte jeg rett og slett å legge plastik, rulle papp og pergo. Flytende.
    Hvor er området du ønsker å lydtette mest ?

Hvor høytalerne skal bli plassert i forhold til lerretet....not sure. Men tips mottas med takk.
    Noen har issues med at lerretet blafrer når du drar på litt f.eks.

I rommet er det kun et lite vindu. Tenkte bare å kjøpe noe mørk solfilm og klistre på innsiden. Ellers er det bare å slukke slys lukke dører..
    -N-

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine tanker er tatt med T1ger Har skrevet ut bildet med stjerner på, og bruker det videre.

Glemte å plassere suben ser jeg ja, samt sitte gruppe. Jeg har 2 stoler som jeg tenkte å ha i from, samt en 3 seter sofa som jeg hadde tenkt å plassere bak. Muligens på en oppbygd “platå”.

Sakkosekk kommer nok til å være her også, men har et rom rett ved siden av hvor jeg kan flytte på.

Et stereobord må jeg nok også ha.

Snakket med en på jobb, han nevnte at man kunne kjøpe ferdig rør med ledning. Slipper å trekke så mye, men kan se for meg at det er en del dyrere… vi får se.

Det område som jeg ønsker mest å lydtette er nok taket. Har kjøpt inn lydbøyler og tanken er å få 2 lag med gips i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt produksjon i dag.

Fikk meget god hjelp fra en kollega. Har spurt han mange spørsmål om hvordan jeg skal gjøre “ting og tang”, og han har sagt fra at jeg må bare si i fra så skulle han hjelpe.

I går sa han at han hadde tid og ville gjerne ta seg en tur, og jeg takket selvsagt ja for det.

Fikk opp alt av stendere til veggene, pluss litt riving av kobberrør og andre småting.

Han har tatt fagbrev i elektro og har jobbet lenge i entreprenør bransjen i ulike avdelinger for bygg, betong, betong saging osv. Samt han har vært med på mange installasjoner av lyd/video anlegg i hjem og stuer – najs.

Så når dagen var omme, la vi en slagplan for resten av kjelleren.

Har handleliste klar, og når den er i boks tar han seg en tur til og bistår med el, gips og det som jeg ellers måtte ha hjelp til – igjen Najs.

Her er noen bilder av det vi har gjort i dag.

--------------------------

Utstyr jeg har tenkt å bruke - Forsterker, høytalere.

Sub: PSB Image SubSonic 6
    Forsterker: Pioneer VSX-D510
    Høytalere: Pioneer S-H230V-QL (Front)
    Senter og bak: Pioneer S-CR32-QL

Har som kjent ingen avspiller og prosjekter (samt lerret), men det blir det

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Der kommer avfukteren du låner av meg til sin rett! Blir da bra dette her Snakkes på jobb imorra

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe avfukteren fungerer veldig bra. Den har stått på nesten en uke nå, og "koppen" er kanskje halvfull. Det har jo vært mildvær og mye vann rundt veggene, så jeg er ikke bekymret for fukt i veggene.

Snakkes i mårra

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål til dere der ute

Tanken er å lekte ned taket med lydbøyer og kle taket med 2 lag gips.

Vist jeg setter i 8 stk spotter, blir ikke lyddempingen opp mot 1.etasjen "ødelagt"?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål til dere der ute

Tanken er å lekte ned taket med lydbøyer og kle taket med 2 lag gips.

Vist jeg setter i 8 stk spotter, blir ikke lyddempingen opp mot 1.etasjen "ødelagt"?

Helt ødelagt blir den ikke, men den blir nok merkbart dårligere.
    Alternativet er å lage egne tette kasser av gips der spottene skal plasseres, men jeg tror fremdeles dette forringer lydisoleringen.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke være et alternativ å bygge spotkasser langs veggene? Ville vel bygd spotkasser av gips ja, å så fuget rundt.Vil nok punktere lyddempingen noe, men igjen, det vil sikkert holde i massevis.Vil jo uansett bli utrolig stor forskjell ifht å dra med seg anlegget ned nå å vrenge opp lyden.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Det kan ikke være et alternativ å bygge spotkasser langs veggene? Ville vel bygd spotkasser av gips ja, å så fuget rundt.Vil nok punktere lyddempingen noe, men igjen, det vil sikkert holde i massevis.Vil jo uansett bli utrolig stor forskjell ifht å dra med seg anlegget ned nå å vrenge opp lyden.
    Om han legger hele taket først og så lager spotkasser langs vegger nedom der igjen vil dette ikke påvirke lydisolering negativt.
    Det jeg mente var tette kasser av gips bak selve spotpæra i taket. Altså på baksiden av takplatene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte litt på di første refleksjonen dine. Det er to steder til, du bør dempe. Hvis du tenker deg venstre ht har den også en første refleksjon på h side og høyre ht en på venstre side. Husk også å ta med deg demping av refleksjonene i taket. Tenkte litt på dette gulvet du skal legge. Ville nok vurdert en teppeløsning i steden for et hardt laminatgulv. Dette for å få en mye bedre rom akustik og da får du ikke så kalt gulv som du nevnte tidligere i tråden.
    Eller så har du jo en knall utgangspunt til en drømme kino.
    Ville også gjort som MindWaste nevner, å legge hele taket først så lage spottekasser.
    Lykke til. Skal følge denne tråden videre.:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ang. refleksjoner, du får også refleksjoner fra venstre høyttaler på høyre vegg og vice versa.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •