Div spm, Siste innspurt av hjemmekino!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Div spm, Siste innspurt av hjemmekino!

Nå er endelig hjemmekinokjelleren snart klar
    Veggene og taket er ferdig isolert, gipset, sparklet, malt og alt av det elektriske er lagt opp, inkludert 12 downlighter i et sortmalt matt tak

Men trenger noen tips og råd for å løse opp i den siste biten..

Rommet er 3.7 bredt og 7 meter langt..

Holder på med selve frontpartiet ved lerret, og er litt usikker på hva jeg skal ha og hvordan jeg skal ha det.

- For å begynne med selve lerrete, så er det 3 meter bredt og 1.7 høyt og i forbindelse med det så er jeg veldig usikker på om jeg burde felle inn lerrete i veggen kanskje en 3-4cm innforbi, eller om jeg bør bygge lerrete ut litt ifra veggen kanskje med bakrunnslys? eller eventuelt helt jevnt med veggen..
    Dette er kanskje bare en smakssak? noen som har råd eller erfaring? har trålet rundt litt på nett å kikket på litt bilder og syns det ser litt gjennomført ut å felle det inn noen cm ?

- Så er det høytalerløsningen jeg også er veldig usikker på.. strekt opp alt til et 7.1 in wall løsning klart i veggene hvis jeg skulle gå for det..
    Men det står litt lite om Inwall høytalere og erfaring her på nett syns jeg, så er litt vanskelig å vite hva man da evt skal gå for? eller er det i det hele tatt en dum løsning ?
    Har kikket litt på Klipsch sine inwall høytalere og da kanskje spes modellen R-5800-W til f.eks front høytalere, vil det funke greit? er jo så mange utgaver av klipsch sine inwall så blir litt forvirret.. Noen som har erfaring, tips? kanskje det er noen andre merker som er brukende til en litt menneskelig pris? høytalere med stk.pris på kanskje rundt 3 ?
    Å hvilken løsning er best med hensyn til montering, fritt i bakveggen med glavaen eller bør det bygges ei kasseløsning inni veggen?

Eller gulvstående løsning ? som f.eks klipsch RF-62 ?

Trenger sårt litt veiledning og tips.. jeg er ikke noe "hjemmekinoguru", men litt kan jeg og vet å sette pris på god kinolyd og bildekvalitet.. men noe hjemmekinoentusiast i hundretusnersklassen er jeg ikke

- og sist, men ikke minst projektoren.. hva er å anbefale på det området? fulgt litt med den siste tiden på det og lurte litt tidligere på å kjøpe benq w5000 men bestemte meg for å drøye det litt å vente til det kanskje kom noe nytt? eller er det den som forstatt er dominanten på bildekvalitet i en gunstig prisklasse? Hva med W6500 ?

Setter umåtelig stor pris for di som gidder å ta seg tid til å veilede meg litt ettersom jeg begynner å få rimelig stor hueverk etter all denne "kikkingen"

Kanskje ikke rart man får vondt i hue når man sitter å tenker på dette kl 03.30på en søndagnatt.. God natt

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke det at jeg har bygget noen dedikerte kinoer selv, men sitter jo alltd med ideer til hvordan jeg selv vil ha det en dag

Når det gjelder in wall HT ville jeg ikke hatt dette som front, tror du må opp i en god del kroner i forhold til hva du får som gulvHT. Pluss at jeg syns det ser utrolig kult ut om du har gulvstående fronter og center framme i kinoen.

Dette kunne isåfall vært bygget bak lerretet om du ikke vil det skal synes. In wall rundt resten er nok greit, kan nok bare bygges rett inn i til glavaen dog burde det være litt luft der vil jeg tro, skal du ha vanlige surroundHT burde du vel bygge en egen boks inni veggen.

Når det gjelder lærret ville jeg valgt bygget inn i veggen, ser jo helt klart kulest ut. Bakgrunnslys bak lærret ser jeg ikke helt noe poeng med, kan se litt kult ut med lyset av i resten av rommet, uten film på såklart, men er ikke noe jeg eventuelt hadde giddet bruke tid på. Da ville jeg heller lagd noen spotter over lærretet som lyste ned på det, ser 10 ganger bedre ut også

Når det gjelder prosjektor virker det som fra de seneste messene at det er veldig mange 3D projektorer på vei til markedet, noe som vil gjøre at prisen på andre projektorer idag og vanlige vil falle, vet jo ikke hvor mye penger du skal bruke på den, men om jeg skulle kjøpt en projektor idag, hadde jeg kjøpt en av de gamle som w5000 som er billige nå, og heller ventet til gode 3D projktorer ble billigere

Oppsumert:
    - Lærret bygd inn i vegg
    - Gulvsående fremfor in wall i front
    - in wall som surround
    - om lys bak lærret heller lys over som lyser ned på det
    - vent til gode 3D prjojektorer blir billige, kjøp en middelklasse som w5000 nå

dette er bare mine meninger på saken og hvordan jeg selv ville gjort det, sikkert noen andre som mener motsatt Uansett, lykke til med resten, blir nok en knall hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ei god veiledning MR.Chill.. Var en god pekepinne

Er nok forøvig enig med deg kanskje om frontene og inwall, uten at jeg tørr å si noe om det i og med at jeg ikke har hørt det..

Men di 4 høytalerene bak spiller kanskje ikke noe sånn "stor" rolle?
    Kan jeg gå for litt rimeligere inwall høytalere-løsning der i og med at det er surround osv? Noen tips til evnt merke ?

Å når det gjelder gulvstående høytalere i front og center.. Hva bør jeg satse på her og hva er å anbefale, syns det er så utrolig mye å velge mellom.. har kikket litt som sagt på Klipsch sine RF-62 som jeg nå kan få for 5000 for paret.. Er dette noe som blir anbefalt og er bra?
    og hva med centerhøytaler?

Når det gjelder projektoren så er det kanskje ikke store forskjellen på
    Benq w5000 og w6500 ? Har ikke sett noen av di så har ikke så mye å gå etter

Takk for svar

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jallasame
    Takk for ei god veiledning MR.Chill.. Var en god pekepinne

Er nok forøvig enig med deg kanskje om frontene og inwall, uten at jeg tørr å si noe om det i og med at jeg ikke har hørt det..

Men di 4 høytalerene bak spiller kanskje ikke noe sånn "stor" rolle?
    Kan jeg gå for litt rimeligere inwall høytalere-løsning der i og med at det er surround osv? Noen tips til evnt merke ?

Å når det gjelder gulvstående høytalere i front og center.. Hva bør jeg satse på her og hva er å anbefale, syns det er så utrolig mye å velge mellom.. har kikket litt som sagt på Klipsch sine RF-62 som jeg nå kan få for 5000 for paret.. Er dette noe som blir anbefalt og er bra?
    og hva med centerhøytaler?

Når det gjelder projektoren så er det kanskje ikke store forskjellen på
    Benq w5000 og w6500 ? Har ikke sett noen av di så har ikke så mye å gå etter

Takk for svar
    En skikkelig kalibrert W5000 er godt nokk i massevis, i tilleg så er det generelt en sinnsykt god PJ. Du kommer ikke til å angre om du kjøper en slik. Har selv w5000, og kommer ikke til å kjøpe ny før 3D pj'er er bedre og billigere. RF-82 RC-64 (kunne kanskje klart deg med en center som er hakket mindre) og RS-52 virker fornuftig i mine øyne iaf =)
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, klipsch er jo et veldig rimelig og samtidig veldig bra alternativ putte i en hjemmekino, ville dog godt for RF 82 og RC 64 minimum her. Ser du har ganske så stort rom trenger jo noe fylle dette. Personlig hadde jeg gått for RS-42 til alle surround kanalene og heller bygget de inn i veggen i kasser istedenfor in wall HT, RS 42 er en svinebra surround HT til en veldig billig penge og den henger lett med på de fleste store systemer. Ville du nok aldri trengt å oppgradere disse med tanke på rommet ditt.

Om du syns in wall ser penere ut går du heller for dette, er nok ikke de tyngste HT som trengs som surround så trenger ikke legge mye penger i de, ville heller brukt mere på front og center. Swans har noen in wall løsninger. Sjekk soundwave.no, men da ville jeg også gått for swans fronter, Diva serien spiller veldig bra, veldig god og fin filmlyd.

Oppsumert:
    - Personlig ville jeg gått for klipsch RS-42 som surround kanaler bygget inn.
    - Tror min. RF-82 med RC 64 hadde gjort susen. (stort rom)
    - Andre merker, Swans Diva serien og in wall HT. soundwave.no
    - ja benq5000 holder i masse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut som folk har god erfaring med klipsch da, derfor så greit å mase litt på dere her som har virkelig peiling og er ærlige, iforhold til selgere som kanskje ikke har så mye og bare skal "selge" Dreier seg jo fort om litt penger, å da er det jo viktig å forhøre seg litt for å kjøpe det "riktige"..
    Føler mange bare tenker "stort og dyrt", men slettes ikke behov?
    Da må jeg jo begynne å leie ut kjerringa

Men stort rom ? det er ca 20kvm, og føler ikke det er så fryktelig stort?
    Disse RF-82 høytalerene er ikke litt store til dette rommet? er det mye merkbar forskjell på RF-62 og RF-82?
    Så er det jo kommet RF-62 II og RF-82II, noe som er bedre ved den utgaven?

Å hvordan er plasseringsvennligheten til disse høytalerene?
    Høytalerene vil komme litt nærme veggen om jeg skal ha lerrete sånn som jeg har planlagt.. (Veggen er 3.70 og lerrete blir 3.00 x 1.70)
    Vet det blir litt liten plass til høytalerene, men håpet kanskje det gikk og høytalerene som er mellom 20-25 cm brede..
    Men blir det helt krise? da må jeg jo eventuelt korte inn lerrete litt :|

RS-42 virket veldig store og klumpete og ihvertfall vanskelig å få det bra med å felle disse inn i og med at dem er triangel-formet..
    Vet lissom ikke hvor mye som må kreves at surround HT for at det skal bli bra?
    Hadde håpet på en snerten inwall-løsning ihvertfall bak, men blir det ikke bra, så gjør jeg jo ikke det..

kommer nok til å gå for den Benq W5000, bare litt synd dem har sluttet å selge dem, men får vel prøve å sjekke bruktmarkede

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ditt er ca like stort som mitt, jeg har RF-63 og er storfornøyd. RF 82 bør holde. MkII modellene har forbedrede diskanter og mellomtone/basser samt delefilter. En "dipol" bakhøytaler skal ikke felles inn, og den er laget slik for å spre lyden mere. I tilleg så kommer den ikke til å være i veien da den fungerer best lengere opp på veggen å ikke i ørehøyde som frontrekka. En slik høytaler sammenlignet med en vanlig eller innwall er som natt å dag, jeg fikk sjokk første gangen jeg koblet opp mine. Ennbefaler sterkt å innvistere i RS-42 eller 52... Å når det gjelder frontene så har jeg funnet ut att di funker best når di står litt fra bakvegg, men det kommet helt ann på rommet. Har mine 30-40cm fra bakvegg.

Å sjekk avstandscalc til benq før du handler lerret, sånn att du får optimalt bilde i forhold til avstans fra linse til lerret. Jeg har 92" lerret med +- 4m avstand som i følge calcen til benq skal være optimalt. å om du sitter 4m fra lerret så er 92" stort nokk etter min mening.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil dette bli med forsterkeren jeg har, Yamaha RX-V663 ?
    Hadde håpet på å slippe å kjøpe ny forsterker i tillegg til dette.. Ser bare for meg at RF-82 krever litt krutt..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump )

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har Pre-Out på denne (i følge bilde på google :P) Så da skal det ikke være noe problem å fore den med mere watt i ettertid. Du kan jo starte med bare recieveren, å øse på med effekttrinn senere? Du må jo seff være forsiktig med volumet i mellomtiden.. En plass må man jo starte.

Emotiva Xpa-5? Billig og bra og med mere enn nokk krutt til å drive alle høytalerne

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bruker Emotiva selv, veldig bra til klipsch, og billig.

Benq 6500 koster jo bare 10 lapper på avshop nå, er jo ikke så ille.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig itvil på om jeg skal gå for RF-62 eller RF-82..

Får RF-62 til 4.998,- Nytt (forhandler)
    Får RF-82 til 5.995, - Litt brukt (Privatperson)

Dem var tom for nye RF-82 hos forhandleren..
    De hadde bare RF-82 MKII til 10.000

Men lurer voldsomt på hva jeg har bruk for?

Får jeg behov for en RF-82? og er det mer enn nok krutt i RF-62?

Hadde satt stor pris på om noen ville dele litt erfaring angående dette..
    Er jammen ikke bare bare å være i tvil

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6k for RF-82?:s disse ble vell solgt for 6000 NYE for ikke lenge sia.

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg også sa, men viss ikke han fikk det, hadde han dem bare selv..

Føler kanskje 10k for den nye typen RF-82 er litt mye ?

ingen formeninger?.. er det heller verdt å spinke å spare litt til man kan ivestere i RF-82 MK2 ?

Eller er RF-62 gode nok for di fleste ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jallasame
    Var det jeg også sa, men viss ikke han fikk det, hadde han dem bare selv..

Føler kanskje 10k for den nye typen RF-82 er litt mye ?

ingen formeninger?.. er det heller verdt å spinke å spare litt til man kan ivestere i RF-82 MK2 ?

Eller er RF-62 gode nok for di fleste ?
    Det kommer jo igrunn helt ann på hva du egentlig vil bruke av penger. For 10k så kan du kjøpe brukte RF-63 igrunn. Men MKII modellen skal jo være ganske forbedret sier di. RF-62 syntest jeg personlig blir for simpelt og smått. Hva med å legge ut en anonnse på forumet om att du ønsker å kjøpe RF-82 til riktig pris? Og.. Har du ingen mulighet til å dra å høre på Klipsch hos noen du kjenner, evt forhandler? Kanskje du finner noen i nærområdet hos deg som har(forum medlemmer)..Skader ikke spørre i Klipsch tråden. Kanskje du får deg en demo

Mvh
    Svein S

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •