Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig

Vel møtt!

Jeg har da endelig greid å sose meg til å legge ut dette byggeprosjektet til felles glede og bespottelse. Det siste året har jeg trollet rundt her inne og samlet inspirasjon og tips og trikks. Tråder det jeg spesiellt vil trekke frem er RuneW sitt pågående, magiske epos og TomRons kinobyggetråd.

Så, over til mitt lille prosjekt.

Huset ble ferdigstillt for 1,5 - 2 år siden og allerede i planleggingsfasen av det ble det satt av plass i kjelleren til 1stk serverrom og 1stk kino på henholdsvis 3 og 22m2. Serverrommet var et prosjekt i seg selv, og jeg skal etter hvert prøve å få lagt ut litt informasjon og bilder om hvordan det hele utartet seg. Kinodelen ble det derimot ikke gjort noe med under byggeprosessen, annet en oppstolping og delvis isolering. Dette ble gjort med vilje fordi jeg ikke hadde hverken tid eller energi til å gjøre skikkelig research før husbygging ble påbegynt.

Oversiktsbilde over hvordan dette er tenkt:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-top-png

Bilde fra siden:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-png

Jeg kjører på med standardløsningen med lydbøyler i taket og 2 lag med gips på både vegger og i tak. Det blir ingen ekstreme lyddempings tiltak, men jeg prøver å redusere lydlekasjen så godt det lar seg gjøre.

Planlagt teknisk oppsett er:

SMX CineWeave Lydtransparent rammelerret 2.35:1 300cm
    3 stk Klipsch KL-650 THX
    4 stk Klipsch KS-525 THX
    1 stk SVS PC12-Plus DSP
    ONKYO TX-NR3008B 9.2 AV-receiver

Disse er i utgangspunktet veiledene, men vi får se hva det blir når det nærmer seg.

Prosjektor er ikke bestemt enda. Får se hva som passer på pris og hva som er hippt og trendy når kinoen er klar for innflytting.

Rekner med at det blir X-comfort lysstyring.

Som man ser av bildene så har jeg lagt opp til 3 rader med til sammen 14 sitteplasser. For meg er film-titting en sosial ting, og jeg har derfor prioritert sitteplasser over den absolutte perfekte sweetspot. Dette betyr at ikke alle sitteplassene er 100% optimale, men man har en plass og sitte og slipper å stå.

Tenkt bilde fra bak bakerste rad:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-screen-png

For den observante leser så ser man et utkast til takkasser til venstre i bildet. Dette er bare en av flere mulige løsninger, jeg kommer tilbake til det når jeg blir nødt til å bestemme meg.

Til slutt vil jeg si at jeg jobber ut i fra en slags visjon om hvordan jeg vil ha det til slutt, men jeg har ikke laget svært detaljerte planer fordi jeg vet disse kommer til å forandre seg underveis i byggeprosessen. Likevel, bildene over er nok ikke dramatisk langt fra forventet resultat.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo ekstremt

Skal bli spennende å følge meg.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden skal virkelig bli artig og følge med Har du noe ca plan for ferdigstilling, eller ser du det litt ann?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser sinnsykt fett ut gleder meg masse

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da som seg hør og bør juksa noe og kommer derfor til å presentere prosessen frem til slik det ser ut i dag.

Jeg må også på forhånd beklage kvaliteten på bildene. Jeg hadde mer trua på mobil-kameraet enn det greide å levere. Har ikke sett på disse før i dag, så en del av de er ganske dårlige. Bilder fra og med i dag av kommer til å bli tatt på bedre vis.

Vi begynner med å montere lydbøyler. Nederst i bilde kan man også se gipsplatene som er montert over gesimsen i god RuneW-stil. Disse ble skrudd på plass og fuget rundt med acryl.
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0049-medium-jpg

Bakover med server-rommet til høgre:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0070-medium-jpg

Og så et lite hopp frem i tid. Er ferdig med å isolere og har begynt å gipse i taket. Her ser vi også trekkerørene til det nettverket som er trukket rundt i huset. Er så og si minst 1 cat 6 kontakt i hvert rom i hele huset. Alle disse går til server-rommet der alt blir organisert og, forhåpentligvis, etter hvert distribuert. Bildet er tatt i rettning lærret.
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0074-medium-jpg

Og her et bilde mot server-rommet:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0076-medium-jpg

Siste sving inn i server-rommet:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0078-medium-jpg

Det er allerede trukket 300m med cat-6 kabler, og jeg rekner med at det kommer til å gå med minst 100m til før alle punktene er trukket.

Vi hopper litt til frem i tid og vips:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0079-medium-jpg
    Der var taket nesten ferdig med første lag.

Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0081-medium-jpg

Her er bunnfyllingslist stappet og ferdig fuget med Sicacryl S. Jeg gikk for pølsevarianten til RuneW på denne.
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0083-medium-jpg

Jeg gikk for en manuell sprøyte:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-fugepistol-manuell-600ml-medium-jpg
    Kanskje ikke det lureste valget...men billig var den. Får satse på at jeg ikke blir seende ut som Skippern når jeg er ferdig.

Vi kjører på videre med vegg-gips, er i server-rom ende:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-imag0084-medium-jpg

Og da hadde vi tatt igjen tiden. Jeg er ca 3/4 ferdig med første lag med gips på veggene. Skal bli herlig å bli kvitt isolasjons-støvet. Skal jeg først ha støv alle steder foretrekker jeg gips any day.

Planen for uka er å få tatt noen bedre bilder med et skikkelig kamera. Dette blir forhåpentligvis både oversiktsbilder og bilder av diverse små-prosjekter som jeg har hoppet over i denne oppdateringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Denne tråden skal virkelig bli artig og følge med Har du noe ca plan for ferdigstilling, eller ser du det litt ann?
    Jeg har ikke satt noen dato nei. I utgangspunktet skal det være et koseprosjekt som tar den tiden det tar, men det er også noe som blir prioritert. Det vil si at jeg skal bli ferdig så fort som mulig, men ikke på bekostning av at det skal være gøy.

I beste fall til sommeren, i værste fall til høsten/vinteren. Kanskje...

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daiphon
    Jeg har ikke satt noen dato nei. I utgangspunktet skal det være et koseprosjekt som tar den tiden det tar, men det er også noe som blir prioritert. Det vil si at jeg skal bli ferdig så fort som mulig, men ikke på bekostning av at det skal være gøy.

I beste fall til sommeren, i værste fall til høsten/vinteren. Kanskje...

Liker progresjonen din Har du nettverkskontakt i hvert rom i huset om eg skjønte deg rett? det er jo veldig hendi

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt det samme selv. Man får mer nytte av det enn man tror.
    Trådløst fungerer det også, men så lenge en har mulighet for kabel, så er det langt mer stabilt og bedre respons/ping.
    Skal du ha en "hovedswitch" eller en RJ45 tilkobling i hvert rom ,med mindre switcher? Hvor mange CAT-6 Ledninger går det i 16 og 22 mm rør?

Hvor finner du billigst RJ45 kontakter? Ser det spriker veldig på prisene.
    Erfaring med biltema CAT-6 kabler? Bruker selv en gammel trommel cat5 fra biltema, og har så langt vært veldig fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lie
    Har tenkt det samme selv. Man får mer nytte av det enn man tror.
    Trådløst fungerer det også, men så lenge en har mulighet for kabel, så er det langt mer stabilt og bedre respons/ping.
    Det trådløse nettet er hovedsaklig bare tilstede for at det er praktisk + at jeg trenger det for å styre squeezeboxen. I tillegg kan jeg jo legge til at samme hvor godt trådløst utstyr man har så er det like humørsykt og uforutsigbart som en løve på syre.

Skal du ha en "hovedswitch" eller en RJ45 tilkobling i hvert rom ,med mindre switcher?
    Som du kan se på bildet under så har jeg en hovedswitch og et patchepanel der alle kablene går inn på (dette er de to øverste komponentene). Patchpanelet er et "Roline Patch Panel UTP CAT6 24P" fra komplett. Dette var i sin tid beige så det har fått smake malingsboksen.

Er ganske genialt, så kan jeg bare patche om dersom jeg vil kjøre noe annet inn på kablene, slik som feks lyse tv-signalene går innom patchepanelet og ut i det rommet jeg har tvn for tiden.

Resten av racket er noget rotete og langt fra presenterbart, så jeg velger å ikke kommentere det videre enda

Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-_dsc6049-medium-jpg

Hvor mange CAT-6 Ledninger går det i 16 og 22 mm rør?
    Jeg kjører 1stk i 16mm, men jeg kjører 2*16mm til de fleste punktene. Dette er redundancy dersom ett skulle ryke. Det er ingen problem å trekke 2 cat6 kabler gjennom 22mm rør, og det er kanskje mulig å gjøre det samme i 16mm. Dette har jeg ikke prøvd. [/QUOTE]

Mener du han eller hun kontakter. Jeg mekka veggkontaktene selv. Der kjøpte jeg selve kontaktene fra elfa.se og så fikk jeg laga noen plater hos Shaeffer (tenk koblingspanelet til RuneW). Totalprisen ble vel i underkant av halvparten av et dobbelt elko-stikk når disse ble bestillt. Arbeidstiden var derimot sikkert 10 ganger høyere, men det var et interessant prosjekt om ikke annet og nå stikker plata bare 2mm ut i fra veggen.

Slik ble det seende ut til slutt, før monteing på vegg:

Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-_dsc6061-medium-jpg

Når det gjelder hann-kontakter så undersøkte jeg litt priser og fant ut at det ikke lønte seg å mekke patche-kabler selv. Disse handler jeg nå i bulk fra elfa.se. Der kan man få de i alle mulige lengder og farger og kvalitetsinntrykket er generellt svært høyt. Dess flere du handler, dess billigere blir hver enkelt.

Erfaring med biltema CAT-6 kabler? Bruker selv en gammel trommel cat5 fra biltema, og har så langt vært veldig fornøyd.
    Jeg har ikke vært borti biltema sine. Min kabel var en 300m rull fra komplett. Funka godt den, og grei på pris var den også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daiphon
    Får satse på at jeg ikke blir seende ut som Skippern når jeg er ferdig.
    Hehe - du far ta det som sunn trening.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut, denne tråden følger vi med på

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ensom rotel ra1062 som står i racket.

Kan bli et morsomt rome dette :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    En ensom rotel ra1062 som står i racket.
    Stemmer det! Den forer noen Klipsch RB-61 som står oppe i stua. Rotelen får lyden sin fra squeezeboxen (denne skal etter planen byttes fra en SB Radio til en SB Receiver når jeg får fingen ut) som står oppå serveren i racket, som igjen er styrt via Andoid/iTouch.

Strøm til Rotelen skrus av og på med noen Waveman produkter fra Clasern. Greit å slippe å løpe ned i kjelleren hver gang jeg skal ha på noe musikk i stua.

Er særdeles godt fornøyd med dette oppsettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Massa inspiration att hämta här!

Vad är planerna för ljus och ventilation?
    14 sittplatser i 25 kvadrat gör antagligen sitt för växthuseffekten tippar jag?
    ///Edit//Läste nu att du skall ha kassar i taket så det löser nog det ena i vart fall.

Blir det vägg till vägg matta eller flis?

Kanske plasserar du "shakers" eller rentav en "Erna" i podiet under bakersta rad?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Massa inspiration att hämta här!

Vad är planerna för ljus och ventilation?
    14 sittplatser i 25 kvadrat gör antagligen sitt för växthuseffekten tippar jag?
    ///Edit//Läste nu att du skall ha kassar i taket så det löser nog det ena i vart fall.
    Ting havner i takbokser på et eller annet vis ja. Når det kommer til hvordan jeg skal løse ventilasjonsproblemet så er jeg litt i tenkeboksen. Jeg har i utganspunktet to behov som må løses med ventilasjon. Det ene er frisk tilluft og det andre er oppvarming. Det er ikke varmekabler i gulvet, og jeg kommer heller ikke til å legge dette inn, så oppvarming må skje på annet vis. Jeg har sett til på tilluftvifte med varmeelement slik som dwdbard har, men jeg har ikke funnet noen leverandør her i området enda.

En annen løsning er å vanlig kanalvifte til tilluft og oppvarming på annet vis. Her er jeg heller blank på hvilke løsninger som fins. Jeg er ikke interessert i å ha en panelovn eller varmepumpe på veggen, og det må holde seg innenfor rimelighetens grenser når det gjelder kostnader. Noen som har noen innspill til hvordan dette kan løses?

Innsug blir bak lerretet og luften vil gå gjennom plattingen og ut i ventilen som er i kroken bak ved server-rommet.

Blir det vägg till vägg matta eller flis?
    Det blir teppe på gulvet, mest sannsynlig teppefliser. Noe mer enn det har jeg ikke tenkt over annet enn at det blir en mørkaktig farge. Får se hva jeg finner på når jeg kommer så langt.

Kanske plasserar du "shakers" eller rentav en "Erna" i podiet under bakersta rad?
    Jeg kommer sannsynligvis til å gjøre klar for shakers, og det kan hende at de to viktigste setene får dette relativt tidlig. Det er ikke planlagt montert sånn i utgangspunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omsider er det på tide med en liten oppdatering.

Siden sist har det stort sett gått i gipsing og fuging, men la oss ta noe småsnæks først.

Jeg har to friskluft-ventiler i rommet, og disse stod selvfølgelig noe feil i forhold til der jeg helst ville hatt de. Vurderte lenge å bruke z-kassetter for å flytte de, men fant ut at det var like greit å bare mekke en egen versjon iom at avstanden de skulle flyttes ikke var allverden.

Man begynner med et emne:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-1-jpg

Deretter kapper man bort det som er til overs:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-2-jpg

Deretter kapper man et hull og stapper inn en 160mm røyr stubb som man beleilig har banket firkantet i den andre enden. Dette limes etter alle kunstens regler og slenges opp på veggen og inn i ventilen:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-5-jpg

Dersom dette funker, så fortsetter man med å montere resten av boksen in situ sammen med rikelige mengder isolasjon:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-6-jpg

Da er man i grunnen ferdig og kan klemme opp det man lyster av gips:
    Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-7-jpg

Jeg har laget to slike bokser, den i front flytter ventilen horisontalt slik at den akkurat går bak lerretsveggen. Den andre er helt bak i rommet og ble løftet vertikalt slik at den, i hvertfall i teorien, kan forsvinne i takboksen som kommer der.

Per dags dato er jeg da så og si ferdig med å gipse 2 lag i hele rommet. Det er bare noe detaljer rundt døra inn til server-rommet som ikke er gjort enda. Dette har jeg utsatt litt fordi jeg er litt usikker på hvordan jeg best skal feste dørkarmen slik at den tåler den ekstra belastningen som kommer etter at døra blir lydisolert, diy style. Dersom noen har noen gode tips om hvordan dette lar seg best gjøre slik at jeg unngår at døra siger for mye med den ekstra vekten, er det bare å slenge den hitover.

Fremover nå blir det å gå over og fuge ferdig i alle hulrom, før jeg kan gå i gang med å, eh, kose meg med å sparkle og pusse.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert veldig bra dette! Ser ut som du gjør en grundig og fin jobb med gipsingen!
    Men jeg lurer på en ting. De DIY Z-kassettene du lagde virker nok fint for å flytte luft. Men burde du ikke ha perforert de? Det er vel noe av vitsen med Z-kassetter at de nettopp er perforerte for å dempe lyden? Vurderte slike selv, men har brukt andre metoder for å dempe lyd inn og ut...
    Rappet et bilde av en slik sak fra RuneW sin tråd:

Daiphon's kjellerkino: rampe ferdig-pc291969-jpg

Mulig jeg har misforstått og du ikke har behov for den dempingen en Z-kassett gir...
    I såfall var det en grei måte å flytte ventilen på, og litt vil det sikkert dempe også, siden lufta må gå en omvei...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte perforering, men kom i grunnen frem til at den lille avstanden det er snakk om her (mener hele kassen er 50cm lang), så ville det ikke utgjøre noe særlig. Kommer heller til å fokusere på å dempe fra vegg og inn i rommet ved hjelp av lydfeller eller noe ala det du har gjort. Dette skal det i utgangspunktet være plass til.

Og som du sier, at lyden må gå en omvei merkes faktisk godt på lydnivå inn i rommet allerede nå. Skal sies at dette var prating/leking, men det har garantert ikke blitt verre

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir artig å følge med på dette! Jeg har av en eller annen grunn fått litt sansen for DIY ventilasjonsløsninger/demping, så jeg kommer nok til å knabbe ideer fra både deg og Hunsbedt til det (når jeg en gang endelig kommer igang med rommet mitt)... Deilig å bygge hus helt fra grunnen av mtp. nettverk. Jeg holder på å ettermontere/-trekke til de viktigste punkene nå, og det er noe herk, men det holder ikke med WiFi til videodistribusjon, så enkelt er det.

Lykke til videre, og fortsett å pøse på med bilder!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er inne på det med å stjele ideer.

Jeg vet jeg har lest om en kar her inne som modifiserte et vanlig dørblad slik at det ble en hjemmesnekkra lyddør. Mener han sleit med at døra seig noe pga vekta, og at han måtte gjøre noe for å fikse dette.

Noen som er gode i husken og kan vise vei til tråden den ble beskrevet i? Mine søk her på forumet gir meg ikken0.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •