Trenger jeg å lydisolere leiligheten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg å lydisolere leiligheten?

Har nettopp kjøpt meg leilighet i en lavblokk, leiligheten er nr2 fra høyre og i øverste etasje.

Byggemåten er følgende (sakset fra prospektet): Betonggulv i grunn. Etasjeskille i betong. Yttervegger er oppført i betongkonstruksjoner med utvendige plater. Flatt tak, antatt tekket med papp. Isolerglassvinduer.

Er det noe behov for å isolere dette? Har en 7.1 hjemmekino (xtz 12" sub) og et anlegg som generelt kan spille høy lyd. Har ingen planer om å sprenge trommehinnene mine, men ønsker å spille litt høy musikk/film, men ønsker selvsagt ikke å komme i krig med naboene av den grunn.

Er det noen enkle kjerringråd som gjør at bassen vibrerer mindre/gir mindre støy til dem under meg?

Er det behov for å isolere en slik leilighet, basert på informasjonen jeg har gitt her? Regner med det er en fordel å ha en toppleilighet?

Takker på forhånd for alle svar!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke at det er noen snarveier eller enkle kjerringråd mot lydpredning i blokka der du bor. Skal du dra på med litt høy lyd vil nok subben din høres godt nedover. Kjenner du naboen din under? Du kan jo spørre om å få teste litt hvor høyt du kan ha det før han hører noe.

Det "enkleste" du kan gjøre er å lydisolere gulvet med ett eller to lag GLAVA trinnlydplater under gulvspon og parkett/teppe. Dette vil bygge opp noen cm, men Hunton har også et alternativ, sjekk AK's byggeblogg:http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-kino-17.html

Det beste er naturligvis å bygge "rom i rom"-løsning. Søker du på dette får du sikkert opp mange bra alternativer. Men dette blir altså en dyr og komplisert affære...

Det absolutt enkleste du kan gjøre er å isolere subben din mot gulvet. Bruk gummilosser beregnet på vekta av subben. Du kan også sette subben med gummiklossene oppå en skiferplate eller betongplate, dette vil muligens også hjelpe.
    Men drar du på litt vil nok naboene dine høre deg allikevel. Skal du få det helt stille under deg må du nok grave dypt i lommeboka (og banken)...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Gratulerer med leilighet. Du er sikkert like spent som jeg var når jeg kjøpte leiligheten her.

Som nevnt over her, subwoofer med spikes, på skifeplate,på gummiknotter gjorde kjempemye. Bodd her i 3 år, og gjorde det selfølgelig siste mnd jeg bor her. Hehe.

Ellers om du skal legge nytt gulv, så finnes det en masse flotte gulvisolering/lydempende tiltak. (søk på gulv her inn f.eks)

Anbefaler å få en hyggelig tone med naboen under fra dag en.
    Det forenkler veldig mye. Si at du har anlegg med litt fart i, og kunne veldig gjerne tenke deg å teste det ut. Sett på full guffe, og ta en tur inn i naboleilighetene, og hør etter. Så vil du merke fort hvor høyt du kan dra.
    Gjorde det samme selv, og satte innstilligene deretter. Juster subben etter behov. Blir gjerne 2-3 turer frem og tilbake, men det er verdt det. Så slipper du å lure på om du spiller høyt nok eller for lavt.

Lykke til med flytting og ny bolig

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for gode tilbakemeldinger.

Så det er de lave frekvensen fra subben som ødelegger? Får i første omgang sette dem på noe gummi greier + skifer, håper det hjelper litt.
    Er det de som bor under meg som får lide ( ) i første omgang?

Virker som en veldig god ide å oppsøke naboene, slik at jeg kan tune absolutt max jeg kan sette anlegget på.
    Ønsker absolutt ikke å ødelegge nattesøvnen til folk

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i betongleilighet selv. Har bla 2 xtz 12 ere. Blaster på rimelig bra til tider, aldri fått noen klager. Men etter kl 23 stiller jeg alltid ned lyden. Tror ikke betong er det værste selvom mange føler det slik, men komme på godt med naboen hørtes ikke dumt ut.

Det som jeg ville gjort er å kjøpe noen akustikk plater for å dempe refleksjonene. Da det blir mye etterklangstid(og støy) i betongrom. men dette er sner for din egen del, ikke naboens.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding!
    Har vurdert å kjøpe noen akustikkplater, må bare få det godkjent av kjæresten (hun nektet meg 7.1, måtte redusere til i dag 5.1 =( )
    Har kjøpt noen outriggers til front høyttalerne fra fynda, får noen skifer plater av faren min håper jeg. Forventer at jeg kan spille litt høyere, samt lyden blir bedre?

Ellers: Er det nødvendig å ha spikes til XTz? Virker som det er noen gummi-plugger på bunnen av mine. Har ikke hørt noe vibrering og lyden har vært rimelig bra...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spelly
    Takk for tilbakemelding!
    Har vurdert å kjøpe noen akustikkplater, må bare få det godkjent av kjæresten (hun nektet meg 7.1, måtte redusere til i dag 5.1 =( )
    Har kjøpt noen outriggers til front høyttalerne fra fynda, får noen skifer plater av faren min håper jeg. Forventer at jeg kan spille litt høyere, samt lyden blir bedre?

Ellers: Er det nødvendig å ha spikes til XTz? Virker som det er noen gummi-plugger på bunnen av mine. Har ikke hørt noe vibrering og lyden har vært rimelig bra...
    Hehe får ikke ha akustikk plater selv, tenkt på å gjøre et kompromiss med å bare ha de oppe når man ser på film :P

Er vel allerede noen gummplugger på xtz tror rett på skifer holder jeg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •