Baffel-vegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32

Tråd: Baffel-vegg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Baffel-vegg

THX baffle wall

I korthet en falsk vegg som høyttalerne flushmonteres i, bak lerretet. Denne veggen dempes kraftig og i sin helhet. Også hulrommet bak denne veggen dempes kraftig.

I teorien oppnår man 6dB økt følsomhet og eliminert SBIR. Høres ut som en drømmesituasjon. Ikke at jeg trenger 6dB ekstra, men headroom er headroom. Eliminert/redusert SBIR er MYE viktigere for meg.

Noen som har prøvd? Noen som har innspill?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Rolf Hult sin kino, han har lenge hatt baffelvegg og THX høyttalere. Lyder bra det!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sbir?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Sbir?
    Speaker Boundary Interference

temaet dreier seg vel om dips/kansellering av de nedre frekvensene i rommet-

Tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt.

Speaker Boundary Interference Response

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så en god baffle-vegg vil redusere det betraktelig? Det er jo en ganske fin bi-effekt :-D

Edit: Åja, om høytalerene monteres 100% "flush" med veggen så ikke bare reduseres SBIR, det elimineres helt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tanken, ja.

Man vil jo ikke klare å dempe rommet bak 100%, så noe SBIR vil det bli, men forhåpentligvis mye mindre enn jeg har i dag.

6dB ekstra gain er jo ikke heller å forakte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt en tråd på et annet forum, der en kar i det siste har satt opp og eksperimentert litt med baffelvegg.

I've been doing some alterations and re-calibrations to the new speaker set up and I have to say the results were very surprising!
    For the first time I've been really able to hear the benefits of the baffle wall..

I first of all mounted the centre speaker on some of that rubbery mat material..It was thin enough to just fit under the speaker and still be able to slide the speaker in and out of the baffle..
    Doing this took out most of the hollowness I was hearing..and gave the centre more projection..
    I also moved the speakers back a little so they were absolutely flush with the baffle wall..They had previously been protruding slightly..

I then placed some of the car carpet under the subwoofer..I had previously been using a rubber backed carpet tile..It had been quite affective but I thought I would try the baffle wall carpet..

I re-calibrated the whole system..including room reverberations and standing waves using MCACC..and re-set the levels with the SPL meter..

I put on "2012" and the end result quite blew me away!!
    The projection of sound forward from the sides of the screen was very strong and the overall sound stage was very good..
    But what really got me was that for the first time the whole room was full of sound!! It really felt like I was there in the middle of all that chaos..
    The sound projection was that good that the fronts and the surrounds just blended together so there was sound all along the walls, overhead and in the middle of the room!
    That movie never sounded Sooo..good!..

The lower bass also sounded more defined as well, with a very smooth transition between the fronts and the sub..So the car carpet works well under a sub..

As you might have guessed, I'm very impressed with this baffle wall!!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man oppnå fordelene med baffelvegg også når man bare har denne bak lerretet? Altså at baffelveggen på ca 3m ikke går helt ut til sideveggene, bare dekker området bak lerret der tre høyttalere innmonteres? Baffelveggen blir da åpen på sidene og mot bakvegg.
    Lurer litt på dette fordi jeg får ca 90cm åpning på hver side av lerretet som skal brukes til stereo-oppsett (på sikt)...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, THX baffelveggene er bare bak lerretet. Vil anta at jo større jo bedre.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet bør vell alle høyttalerne (og da selvsagt også subene) monteres i flukt med veggen og den bør dekke hele veggen.

Her er godt eksempel på hvordan det kan gjøres:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var stilig, hvordan ser det ut bak den veggen?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaRLiBoY
    det var stilig, hvordan ser det ut bak den veggen?
    Ja det er råtøft, med skikkelig kremprodukter også Er den store drømmen det å få noe alla det

To bilder fra tidligere i prosessen hans:

Baffel-vegg-theaterspeakerlocations_sm-jpg

Baffel-vegg-thfrontrock-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde meg på noe ala baffelvegg helt i starten og merket at mellomtonen ble mye mere fremtredende. Dette ble litt feil for min del siden jbl oppsettet jeg bruker er ganske fremtredende i mellomtonen fra før. Brukte da kun rx-v1800 og den klarte ikke å dra alt med stålkontroll så syntes det ble litt for mye av det gode. Synes også lyden ble litt luftigere uten baffelveggen, men er jo ikke sikkert jeg gjorde det helt riktig. Vurderer å bygge nye høyttalere, så da må jeg nok teste baffelvegg på nytt
    syntes forøvrig det var lettere å plassere lyden fra frontene med baffelveggen.
    Og mener å huske at lyden fra centeren ble mere lik frontene, Hører litt forskjell nå uten baffelvegg selv om front rekken så og si er lik.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at noen skriver at de har åpning på sidene og at veggen kun er bak lerretet. Vil det være noe forskjell? Jeg har i dag høyttalere med port bak, vil det funke?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Porten bør nok helst være fremovervendt.

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har noen erfaring med avstand fra baffelvegg til lerret?
    Jeg fant en som hadde testet denne for en stund siden, men klarer ikke finne igjen testen. Mener han kom frem til at det burde enten være helt inntil eller forholdsvis langt unna. Hvis jeg vinkler veggen min slik jeg har tenkt til det blir ca 20cm fra senter til lerret. Noen som har noen formening om det vil skape problemer?
    Planen er uansett å ha rockwool lydplate på hele veggen så det er vel ikke sikkert det har så stor betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser denne tråden har falt litt bort.

Jeg har planer om å få til noe slikt i relativt nær fremtid. Vet flere har, og har lyst å prøve, en slik vegg.
    BEF har vært på THX-kurs, kanskje andre også sitter på god og solid info om emnet?
    F'eks, hvor tett må en slik vegg være? Hvor solid? Hvor mye demping?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ser denne tråden har falt litt bort.

Jeg har planer om å få til noe slikt i relativt nær fremtid. Vet flere har, og har lyst å prøve, en slik vegg.
    BEF har vært på THX-kurs, kanskje andre også sitter på god og solid info om emnet?
    F'eks, hvor tett må en slik vegg være? Hvor solid? Hvor mye demping?
    Veggen trenger ikke være veldig solid. Det holder med vanlig gips eller kryssfinner. Den må dekke minimum 2/3 av bredden på rommet, den kan å deles opp i 3 deler og da må summen totalt sett være over 2/3 av bredden på rommet. Det er viktig at den er "tett" og at det ikke er åpning mellom høyttaler kabinettet og baffelen, evt. glippe mellom baffel og kabinett kan tettes med skumgummi. Den trenger ingen demping for å gi effekt. Det kan i noen tilfeller være posestivt med demping bak baffelen slik at man unngår resonansen bak baffelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at det bør dempes for å unngå reflekser mellom vegg og lerret, altså i hulrommet mellom baksiden av duken og framsiden av veggen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •