Baffel-vegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32

Tråd: Baffel-vegg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Mener å ha lest at det bør dempes for å unngå reflekser mellom vegg og lerret, altså i hulrommet mellom baksiden av duken og framsiden av veggen?
    Her er det jo avstanden mellom vegg/lerret og lerret type som bestemmer. I noen tilfeller må man bruke dempe materiell for å dempe uønsket refleksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal kjøpe meg noe billig sponplate eller noe slikt og prøve. Koster ikke all verdens for et par plater med veggspon. Det er fordelen med store høyttalere, det blir mindre flater mellom dem!

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Her er det jo avstanden mellom vegg/lerret og lerret type som bestemmer. I noen tilfeller må man bruke dempe materiell for å dempe uønsket refleksjon.
    Har du noen formening om dette er nødvendig med Dreamscreen dukene? Disse har vel ikke de problemer vanlige kinoduker har slik jeg har fotstått det. Det bør vel uansett være noe som absorberer lys bak lerretet?

Tror jeg skal kjøpe meg noe billig sponplate eller noe slikt og prøve. Koster ikke all verdens for et par plater med veggspon. Det er fordelen med store høyttalere, det blir mindre flater mellom dem!
    Jeg prøver meg med gulvspon i første omgang. Koster lite og er ganske stødig. Blir store høytalere her også så det er ikke mange m2 som trengs.
    Jeg er veldig spent på hvor mye vibrasjoner det blir i veggen. Har brukt 36x98mm reisverk og håper jeg slipper å stive av noe mer bakover.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen trenger ikke være veldig solid. Det holder med vanlig gips eller kryssfinner. Den må dekke minimum 2/3 av bredden på rommet, den kan å deles opp i 3 deler og da må summen totalt sett være over 2/3 av bredden på rommet. Det er viktig at den er "tett" og at det ikke er åpning mellom høyttaler kabinettet og baffelen, evt. glippe mellom baffel og kabinett kan tettes med skumgummi. Den trenger ingen demping for å gi effekt. Det kan i noen tilfeller være posestivt med demping bak baffelen slik at man unngår resonansen bak baffelen.
    Er også interessert i baffelveggens mysterier. Kan man bygge denne slik at den er tett rundt høyttalerne, men åpen på sidene? Da tenker jeg baffelveggen som en plate bak lerretet, og åpen på siden av lerret slik at man lett kommer til høyttalernes bakside. Baffelveggen vil allikevel dekke mer enn 2/3 av bredden på rommet.

Og en annen ting: baffelveggene jeg har sett på kinoer har et slags dempemateriale eller stoff kledt på siden som er mellom lerret og baffel. Hva er dette? Er klar over at det er fordeler med demping på andre siden for å unngå resonanser, men hvilke fordeler har dempingen mellom lerret og baffel?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har lest er at dempingen er for å hindre diskant å sprette frem og tilbake mellom lerretsduken og baffelveggen. Høres fornuftig ut, egentlig. Veggen må trekkes i noe svart uansett, kan liksågodt trekke den med noe som demper diskant også.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Er også interessert i baffelveggens mysterier. Kan man bygge denne slik at den er tett rundt høyttalerne, men åpen på sidene? Da tenker jeg baffelveggen som en plate bak lerretet, og åpen på siden av lerret slik at man lett kommer til høyttalernes bakside. Baffelveggen vil allikevel dekke mer enn 2/3 av bredden på rommet.
    Den løsningen hadde jeg en tanke om å bruke i min egen kino. Etter endel testing av høyttaler plassering har jeg gått bort fra den da jeg mister mye bredde i lydbilde vis jeg plasserer høyttalerne så tett i mitt rom. Jeg har en tanke om å prøve 3 vegger der de samlet er over 2/3 av rommets bredde.

Det jeg har lest er at dempingen er for å hindre diskant å sprette frem og tilbake mellom lerretsduken og baffelveggen. Høres fornuftig ut, egentlig. Veggen må trekkes i noe svart uansett, kan liksågodt trekke den med noe som demper diskant også.
    Ja er det som er poenget med en lett demping på baffelveggen,samt at den må sort maskeres. Er prinsipp som jeg så bilde av på THX kurset var at de bygget veggen og freste hull til høyttaler elementene i baffelveggen og trakk hele baffelveggen med 2cm skumgummi, så trakk de sort høyttaler stoff over hele veggen, skar ut hull til elementene og monterte elementene inn.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den løsningen hadde jeg en tanke om å bruke i min egen kino. Etter endel testing av høyttaler plassering har jeg gått bort fra den da jeg mister mye bredde i lydbilde vis jeg plasserer høyttalerne så tett i mitt rom. Jeg har en tanke om å prøve 3 vegger der de samlet er over 2/3 av rommets bredde.
    Forstår dette problemet, jeg synes også det blir tett mellom høyttalerne hvis de skal plasseres på en baffel som ikke er bredere enn lerretet. Ikke noe problem hvis lerretet er 4m bredt, men det finnes ikke projektorer i mitt prissegment som er i stand til å gi tilfresstillende kvalitet i den bredden...

Jeg vurderer å bygge samme høyttalere som deg, og da blir høyttalerne stående tett bak et 130" lerret. Kommer du til å trekke de utover sidene til lerretet, og da ha for eks en vegg bak lerret, og en på hver side?

Ja er det som er poenget med en lett demping på baffelveggen,samt at den må sort maskeres. Er prinsipp som jeg så bilde av på THX kurset var at de bygget veggen og freste hull til høyttaler elementene i baffelveggen og trakk hele baffelveggen med 2cm skumgummi, så trakk de sort høyttaler stoff over hele veggen, skar ut hull til elementene og monterte elementene inn.
    Ja, selvfølgelig! Det var nok en vegg trukket i skumgummi og stoff jeg så i en av salene i Bergen for noen år siden da vi var og sjekket Star Wars 1 digitalt kontra analogt. Baffelveggen i den salen (som forøvrig hadde en heftig 8 kanals Sony SDDS lyddekoding, med 5 kraftige separate frontkanaler) så akkurat slik ut, med skumgummistoppingen festet som i en gammel lenestol...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan funker en slik vegg for stereo\musikk? (for di som har kombinasjonsanlegg)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel de samme fordeler og ulemper som til film. Fysikken er den samme.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vill man få samme fordelene med en baffelvegg som man får med en open baffel løsning?

så hvis baffelveggen er 3 meter bred så virker den ned mot 40 hertz?
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Swans i baffelvegg???

Er det mulig å putte swans f2.2 i en baffelvegg? eller bør de stå fritt i et rom?
    +er og -er...

Erfaringer tas mot meg glede

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min nåværende kino er i en loftstue som er 3,2 * 5,5 meter og hvor det er skråvegger i kortsidene. I dette rommet passet det perfekt med et lydtransparent lerret med høyttalerne plassert bak dette (Kef IQ5 fronter og IQ60 senter). Jeg er fornøyd med denne løsningen da det gir et ryddig inntrykk i front og jeg liker at "lyden kommer fra bildet".

Til sommeren overtar vi et nytt hus og planleggingen av nytt kinorom er selvsagt allerede i gang :-)
    Vi har kommet til at vi ikke kan sette av mer en ca 14 kvadrat til kinorom i kjelleren. Rommet blir 3,9*3,6 meter.

For ikke å ta for mye av lengden av rommet hadde jeg egentlig slått fra meg tanken på lydtransparent lerret. Men nå har jeg begynt å fundere på om jeg kanskje skal satse på vegghøytalere, f. eks. Jamo D 500, og en baffelvegg i front. Disse bygger kun 13 centimeter i dybden så da regner med å kunne klare meg med en relativt grunn vegg.

Jeg finner ikke veldig mange oppskrifter på konstruksjon av baffelvegg. På denne videoen fra AVshop benytter de kun Glava mellom høyttalerne: AVshop viser hvordan - Baffelvegg - YouTube . BEF anbefaler gips eller kryssfiner og det ser også ut til å være den vanligste løsningen.

Avshop selger også ferdige baffelvegger: AVshop.no / DreamScreen BaffleWall 16:9 106" / 230cm. Jeg synes disse ser lovende ut og de passer bra for mitt bruk da de kun bygger 31 cm. Noen som har sett deres DreamScreen BaffleWall?

Ideelt sett skal vel også Subwofer plasseres i baffelvegg, men siden jeg må gå for en såpass grunn vegg blir det ikke enkelt å integrere denne.
    Jeg har i dag en SVS PC12-NSD tube som jeg regner med å beholde. Den blir da nødvendigvis plassert utenfor veggen. Vil det ha noen negativ innvirkning?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •