Lager "leke-kino" på gjesterommet :) "Trenger hjelp til valg av høytalere/løsninger!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 85
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lager "leke-kino" på gjesterommet :) "Trenger hjelp til valg av høytalere/løsninger!

Flytta for en stund siden over i "nytt" hus og da ble det ikke plass/valgte å ikke ha lerret/prosjektor i stua slik jeg hadde tidligere
    Utstyret har derfor bare stått i garasjen nå et halvt år ca og syns igrunn dette var for ille, så fant ut at jeg kunne bygge om litt på gjesterommet/kontoret på loftet og ihvertfall lage til en liten "leke-kino" mens jeg venter på at påbygget til kino og diverse skal påbegynnes...

Dette blir LANGT ifra noe high-end prosjekt, men kan nå legge ut litt bilder her uansett mulig folk syns det er greit å følge med på et sånt prosjekt også.

Planen er egentlig bare å få benyttet prosjektor og anlegget generellt sett og samtidlig lage til et litt koseligere kontor/gjesterom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan det så ut :)

Rommet er som sagt oppe på loftet og har et vindu og selvfølgelig en dør videre er det skråvegger på to sider, på ene siden har det vært laget til noen boder inn i kneveggen, og på andre siden er hele kneveggen trekt litt inn slik at høyden på denne er på ca 140 mener jeg på det var

Slik så det ihvertfall ut før jeg begynte med noe som helst

Bildet viser forsåvidt den kneveggen som er trekt lengst inn og som har et "kott" på hver side.

Denne siden av rommet blir del to da planen er å bygge om litt der for å få det litt "greiere" og med litt mer lagringsplass til kontor greien...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Rommet er vel forsåvidt ca 330 cm bredt og 4.5-5 meter langt...

Har gjort diverse oppgraderinger før prosjektet i det hele tatt ble startet opp. Dvs teppet ble fjernet og erstattet med en rimelig laminat og veggene og taket ble malt i henholdsvis "eggehvit" som de så fint kalte den på butikken. Personlig kaller jeg en spade for en spade og kaller det hvitt (taket er dog litt "hvitere" igjen så det er vel en liten fargetone i det...)
    Syns forsåvidt at siden fargene heter fersken, plomme osv... at også pensjonistblå burde bli en farge på fargekartet... dvs pensjonistblå er en litt "gjennomsiktig" blåtone slik som gamle mennekser har...

Tilbake til "kino" rommet...

Alt ble som sagt malt og døren inn ble byttet ut fra 1968 modell til en vanlig hvit dør med 3 "speil" på... billig og grei sak.

Videre monterte jeg opp 4 stk ledspotter i taket (og har også etterisolert over der igjen med 10 cm glava... skal opp å legge på 10 cm til når jeg får ånden over meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ledspotter.

spottene ble montert inn i kasser og ihht alle lover og regler

til dere som er skeptiske til LED-spotter så vil jeg på det varmeste anbefale Phillips sine 7w powerled.
    Bakgrunnen for at jeg valgte LED-spotter er egentlig at jeg ønsket at det skulle bli minst mulig varme opp imot det kalde loftet. Samt at jeg anser det som mer brannsikkert når det ikke er hverken store strømmer eller ekstreme temperaturer ute å går. At de trekker mindre strøm er jo også en fin ting, men vil tro at pga STIV pris (kjøpte de for 200,- pluss moms) noe som er BILLIG for disse pærene... kampaje greier... så uansett så kunne de nok trekt MYE strøm LENGE før det blir lønnsomt...

Bilder er alltid kjekt

Her ser er litt forskjeller på vanlig halogen og poweled'ene

som en kan se er de betraktelig lengre enn vanlige halogen pærer... dette skapte problemer når jeg skulle montere samme pærene i noen utelamper... ble rett og slett ikke plass til pærene... men det er en annet prosjekt

De er også pittelitt større i diameter, eller dvs diameter er vel den samme, men de er tykkere lenger oppover så sånn sett gikk det AKKURAT å presse dem inn i noen SG jupiter armaturer

Har enda ikke helt bestemt meg for om jeg syns de er penere eller styggere enn vanlige halogen å se på når de er slukket.

lysmessig syns jeg ihvertfall at de er tilnærmet identiske. (den som er til venstre er LED og den til høyre er halogen..)
    Bildet lyver ellers litt og siden de første jeg kjøpte bare hadde en spredning på 25 grader (mot normale LED som har 36 grader) de neste jeg bestillte har en spredning på 40 grader og jeg syns dette er superdupert gir også samme mønsteret (lyskjegle) på veggen som vanlige halogen

Her er de to til venstre LED og den til høyre halogen
    (som nevnt er det litt liten spredning på disse spottene, samt en blir litt lurt av refleksjonen av den hvite døren)

Alle bildene i denne tråden her er forresten tatt med min kjære iphone.. (da speilrefleksen har forsvunnet i flytteprosjektet... hmf... canon canon kom til pappa...)

Halogen

LED

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skjære hull i veggen... skummelt...

Etter mye tenking, grubling på løsninger osv, så ble det til slutt merket opp på kneveggen hvordan jeg har tenkt dette skulle bli når det blir ferdig

Var litt ivrig her så har ikke fått tatt noen bilder før jeg begynte å kappe hull... men skal prøve å være flinkere i fortsettelsen. Shame on me...

Forresten så var jo oppussingen oppe her et godt påskudd til å få kjøpt inn litt mer verktøy

Stikksag Bosch GST 135 CE

Må si at denne saga har virkelig imponert meg og har allerede blitt brukt MYE og kommer til å bli brukt MYE framover

Bordsag (var veldig usikker på hvor mye jeg skulle koste på meg her, men fikk en VELDIG god pris på denne her... så da ble det den )

Bosch

Har enda ikke brukt denne til noe da jeg faktisk bare har benyttet meg av håndsag og min kjære stikksag så langt... Har og en sammenheng med at det regner HEEEEEEEEEEEELE tiden og garasjen er fyllt opp med "flytteting og rot" så kan ikke la ting stå ute i regnet... (sagen har forresten med seg et bord også kom jeg på... så vil tro dette funker fint... har savnet å ha den oppe da med tanke på å kappe ting på langs... men men.. med litt tolmodighet så går det meste med andre redskaper...)
    Hadde forresten det kraftmagasinet lagt her på vestlandet så hadde nok staten ringt rundt til folk å bedt de skru på litt ekstra varme bare for å få brukt opp noe strøm... **** så det regner HELE tiden...

Kom på denne her i farten

YouTube - Uti Vår Hage - Norsk Sluttstrøm

Forsåvidt fint vær å bygge kino i da... med unntak av at det ikke går å holde på ute å kappe men må være inne med tilhørendes rot...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kapping av vegg...

Back to the cinema...

planen er altså å lage til et koselig rom oppe på loftet der jeg vil ha både TV og mulighet for lerret i samme oppsettet.

Tanken var da å felle inn i kneveggen 3 små rom (bare fordi jeg tror dette blir "tøffere" enn å ha bare ett stort... gir sikkert MYE ekstra jobb å da.. men men...

Det blir da et stort "stort" rom med en tv-benk med TV på, og under denne blir det senterhøytaler (senter kommer nok til å bli et problem i dette oppsettet da denne blir bak lerretet og har ikke planer om å bytte lerret til akustikk lerret nå... så mulig dette må omarbeides litt senere) ved siden av senter blir det reciever og en satelittmottaker, samt en PS3
    Halve grunnen til rommet var at jeg fikk Gran Turismo 5 til jul av min kjære samboer og vil spille dette med skikkelig lyd og på litt større enn 37"'ern i stua...
    Over TV'n og "inn i veggen" er det planen at lerretet skal være slik at når dette er oppe så er det "borte vekk"

I de to ytterste rommene skal det stå fronthøytalere.

Kappingen har startet... tegnet på veggen og har målt MYEEEE før jeg boret hull og startet med stikksaga... point of no return...

første plate er ute av veggen...

og her har jeg kappet rundt det "store hullet" også

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dobbeltvegg?

Ble litt overrasket når jeg fant ut at det var dobble vegger inni der når jeg kappa ut, så ble en liten stund litt usikker på om det kunne være noen form for "bæring" inne i veggen, men slo det raskt fra meg... er jo hanebjelker lenger oppe her, og var ikke noe "ståendes" i bæreveggen...
    Veggen fra loftsiden besto av 3-4 mm "kinapanel eller hva det nå heter, 13-15 mm huntonitt plate, 13 mm rupanel noen tverrgående lekter og et nytt lag mot boden med 13 mm rupanel igjen mot boden...

Her er de to første platene komt ut

Begynner jo ihvertfall å ligne litt på det jeg har sett for meg da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Grunnen til at åpningene ikke går lenger opp imot himlingen er todelt.

Den første grunnen er at det jo er skråtak på baksiden, så hullene er egentlig tilpasset Dali 909 høytalerne mine som skal inn i sidefeltene. De er 107 cm høye og bygger ca 40 cm bakover... Åpningen i veggene nå er nå 115 cm og ca 40 cm til skråtaket på 107 meter høyde "inne" i veggen...
    Usikker på om jeg kommer til å bruke Dali'ene da, men er nå bl.a de som står i garasjen nå da.... er faktisk godt mulig jeg kommer til å kjøpe noen mindre høytalere som er både nyere og bedre senere... og bare bruke opp igjen de andre komponentene...

Den andre grunnen til at jeg ikke kapper mer er at jeg ønsker at lerretet skal være gjemt over åpningen (sammens med lys) og syns igrunn også at det blir penere om den biten som står igjen over ikke er for "tynn" liksom...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hullene er ferdige :)

Da var det ferdig med kutting av hull i veggen og det er på tide med oppbygning igjen

Er ihvertfall DEFINITIVT ingen vei tilbake

men men...

Må si at å måle i skråtak er noe dritt... er vanskelig å finne ut nøyaktige mål... noen som har gode tips å komme med her?! når en skal måle seg fra gulvet og opp f.eks eller fra veggen og inn til skråtaket!? Finnes det noen superdupre smarte ting å gjøre som jeg ikke har tenkt på??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo ikke mye respons i denne tråden. Dette kan jo bli riktig flott kino

Interessant den sammenligningen av LED og vanlig halogen. Jeg har 9 stk. spotter i kjelleren, og de går i ett kjør. Det har gått 3 pærer den siste uka. Antagelig pga. at inngangspartiet er rett over spottene, og hver gang noen går inn eller ut smelles det i inngangs/utgangsdøra og det oppstår vibrasjoner (i hele huset faktisk, særlig når ungene passerer...). Men 200,- + mva. var jo en stiv pris

Måling på skråvegg er vrient, men det hjelper å ha to tommestokker.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke helt utifra bildene hva som egentlig er planen for rommet TWG, men kjenner deg vell såpass fra tiden i VACN at jeg vet resultatet til slutt blir bra

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det var jo ikke mye respons i denne tråden. Dette kan jo bli riktig flott kino

Interessant den sammenligningen av LED og vanlig halogen. Jeg har 9 stk. spotter i kjelleren, og de går i ett kjør. Det har gått 3 pærer den siste uka. Antagelig pga. at inngangspartiet er rett over spottene, og hver gang noen går inn eller ut smelles det i inngangs/utgangsdøra og det oppstår vibrasjoner (i hele huset faktisk, særlig når ungene passerer...). Men 200,- + mva. var jo en stiv pris

Måling på skråvegg er vrient, men det hjelper å ha to tommestokker.
    Vedr. spotter.

12v pærene har jeg byttet 1 gang på 3 år. Vanlig "4" spots lampe, bytter jeg pærer 1-2 ganger i mnd. Tjener fort inn på 12v og led vil jeg tro. Og det er gørr kjedelig å høre: Du , pærene har gått igjen...
    Så når jeg flytter inn i hus, skal jeg absolutt gå for 12v trafo.
    Hvordan er det med "LED" lys, krever de også spotkasser pga varme?
    Har inntrykk av LED lysene er nokså mindre varmegivende enn halogen.

Spennende prosjekt, selv om det har vært liten respons, så kan du trøste deg med det er rolig periode på AV-rom. (Slikt jeg ser det) Tror det er godt hjulpet av forsikring,tvlisens og veiavgift.. Dumt å sitte her inne og bli fristet når man ikke har råd

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder også på å prøve ut dimmbare GU10 leds, og har kjøpt philips master til en enda stivere pris. Men jeg er overasket over hvor godt lyset er. Har prøvd diverse fra Clas Ohlson med skralt resultat.

Ang spotkasser så er det vanlig GU10 sokkel, og da må du vel sørge for at opplegget er sikkert også til neste huskjøper som kan finne på å sette inn 50w halogen der istednfor (LED er jo så dyrt...) Men de er mye mindre varme. Jeg har LED i leselampa ved senga, og det er veldig deilig å kunne snu på den uten å svi fingrene når jeg skal lese. Og skifte pærer uten å vente en time.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppbygning av den største åpningen

Satte opp "reisverk" av 48*48

og fant ut at jeg kunne bruke opp igjen rupanelen som var der fra før sånn at veggene ble litt mer solide, foreløpig usikker på hva jeg skal ha på veggene, men står mellom maling, tapet, eller at jeg kler bakveggen med fasadeskifer som jeg allerede har gjort flere andre plasser i huset... time will show...
    anyway, ferdig kledd reisverket med rupanel... tørt og sprøtt som fy... men fikk nå til slutt opp alt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lie
    Vedr. spotter.

12v pærene har jeg byttet 1 gang på 3 år. Vanlig "4" spots lampe, bytter jeg pærer 1-2 ganger i mnd. Tjener fort inn på 12v og led vil jeg tro. Og det er gørr kjedelig å høre: Du , pærene har gått igjen...
    Så når jeg flytter inn i hus, skal jeg absolutt gå for 12v trafo.
    Hvordan er det med "LED" lys, krever de også spotkasser pga varme?
    Har inntrykk av LED lysene er nokså mindre varmegivende enn halogen.

Spennende prosjekt, selv om det har vært liten respons, så kan du trøste deg med det er rolig periode på AV-rom. (Slikt jeg ser det) Tror det er godt hjulpet av forsikring,tvlisens og veiavgift.. Dumt å sitte her inne og bli fristet når man ikke har råd
    masterled'n er 220v opplegg så slipper du unna trafo
    Liker personlig best 220v opplegg.

Som andre her nevnte så må du ha spot-kasser på lik linje med halogen med tanke på hva andre kan finne på å gjøre senere... GU10 er jo sokkeltypen

Masterled'n syns jeg personlig gir helt likt lys som halogen, ihvertfall ikke slik at jeg tenker på at det er forskjell, og som tidligere nevnt angående bildene i gangen, så var disse første jeg kjøpte med 25 graders spredning som mest er beregnet på punktbelysning av f.eks bilder å sånt... de resterendes jeg har kjøpt inn har 40 grader spredning (mot normalt 36 på halogen)

Jeg ønsket som sagt ikke å ha sånne syke temperaturer oppe i taket så da er det deilig med LED som du faktisk kan ta på glasset og knapt nok kjenne en liten lunk i...

Har også testet ut noen fra elby, husker ikke i farten hva de heter, men de kostet 119,- pr stk men er da også bare på 3w, har de i endel utelys (som jeg ikke gidder å slå av) og der funker de SUPERT, fargetemp i dem er også helt grei men masterled'n er finere Hørte forresten at det var komt enda en ny type av phillips pærene som heter masterled soft eller noe sånt

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra arbeid, forresten (glemte detops. Litt deilig at ikke alt skal være rom-i-rom og totalt kompromissløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Forstår ikke helt utifra bildene hva som egentlig er planen for rommet TWG, men kjenner deg vell såpass fra tiden i VACN at jeg vet resultatet til slutt blir bra
    Takker for det det blir som regel bra når en bare tar seg litt tid. Og skal prøve å ikke gjøre skam på min fortid i VACN

Satser på at dette skal bli et super dupert rom til slutt... har ikke helt klart for meg selv heller hvordan det skal bli da det er endel løse tråder enda. men skal ihvertfall bli "kino-rom" for meg samt mulighet for å høre litt musikk uten å plage leieboer'n i kjeller'n. (fordel at det er mitt eget soverom som er under her)

Blir som sagt kino i ene enden av rommet, pc-pult i andre enden og skal lage til noe hyllegreier å diverse i andre enden...

I motsetning til de fleste her inne så har jeg ikke målt noe lyd og kommer heller ikke til å gjøre det, det blir heller ikke lyddemping "fra helvette" osv osv.

Dette blir kort og godt som det blir og det er helt sikkert mer enn bra nok som lekerom

Driver for tiden å tegner litt på påbygg av huset og da er planen foreløpig kino på 5*7 meter i bakkant av stue/gang. Avventer litt med anbud å sånt på råbygg, samt ikke helt fornøyd med tegningene enda, men satser på at det også blir etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Bra arbeid, forresten (glemte detops. Litt deilig at ikke alt skal være rom-i-rom og totalt kompromissløst.
    Hehe

takk for det du.

Litt enig med deg at dette skal bli en "kino" som blir som den blir
    All ære til de som virkelig kan sånne ting og som legger sjela si i å få ting 110% og bruker bare det "værste" utstyrert og komponentene. (skulle vel gjerne vært der selv også, men prioriterer litt annerledes nå foreløpig ihvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å kjøre "enklest" mulig til sommer/høst selv.
    Må prioritere WC rommet først, eller for all del. Grønn servant,grønn do,grønne fliser og grønn plastikkgreier kommer sikkert tilbake om 10-15 år.
    Så må stua taes. Skal presse inn noe enkelt enn så lenge. Grunnjobben med kabler og spotter er like greit å gjøre det ordentlig, så kan en bytte så mye en vil i senere tid.

Kanskje jeg skal gi LED en sjanse. Som nevnt over her, GU10, så det er fullt mulig å bruke vanlig halogen enn så lenge. Trenger man å bytte dimmer hvis en ikke blir fornøyd med led?

Edit:
    Leste at det må være dimbare LED om en skal kjøre med dimmer

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gjøre kryssreferansen om LEDer eksplisitt: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...aringer-7.html

Såvidt meg bekjent om dimmere (*disclaimer* jeg er ikke elektriker og har ikke kommet til dette punktet selv enda *disclaimer*) så fungerer vanlige dimmere (elko, xcomfort, osv?), men man må passe på å ha nok minimumslast.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •