Lager "leke-kino" på gjesterommet :) "Trenger hjelp til valg av høytalere/løsninger! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Bare for å gjøre kryssreferansen om LEDer eksplisitt: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...aringer-7.html

Såvidt meg bekjent om dimmere (*disclaimer* jeg er ikke elektriker og har ikke kommet til dette punktet selv enda *disclaimer*) så fungerer vanlige dimmere (elko, xcomfort, osv?), men man må passe på å ha nok minimumslast.
    Jeg bruker foreløpig Elko sin GLE 315 dimmer samt har også micromatic på badet og vaskerommet. micromatic sine dimmere funker forsåvidt greit nok, men det flimrer litt i lyset mens du dimmer opp eller ned, egentlig usikker på om dette har med at lyset "hopper oppover i step" eller om det har med dimmingen generellt å gjøre... uansett så er lyset stabilt og greit når du er ferdig å "skru/trykke" på dimmeren...

Har hørt at Elko sin GLI 400 dimmer skal fungere bra på LED men har ikke testet dette ut selv, mulig dette blir gjort nå i veldig nær framtid da jeg ønsker dimmer i loftsgangen og på "kino'n" (GLI400 er også vistnok dem rimeligste dimmeren til Elko sies det trodde selv det var 315 som var det.. men men... )

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lie
    Kommer nok til å kjøre "enklest" mulig til sommer/høst selv.
    Må prioritere WC rommet først, eller for all del. Grønn servant,grønn do,grønne fliser og grønn plastikkgreier kommer sikkert tilbake om 10-15 år.
    Så må stua taes. Skal presse inn noe enkelt enn så lenge. Grunnjobben med kabler og spotter er like greit å gjøre det ordentlig, så kan en bytte så mye en vil i senere tid.

Kanskje jeg skal gi LED en sjanse. Som nevnt over her, GU10, så det er fullt mulig å bruke vanlig halogen enn så lenge. Trenger man å bytte dimmer hvis en ikke blir fornøyd med led?

Edit:
    Leste at det må være dimbare LED om en skal kjøre med dimmer
    Holder igrunn på med hele huset selv her, så "hopper litt hit og dit" etterhvert som jeg blir lei av en og en ting...
    Det går i flislegging, gulvlegging (flis og parkett) LISTING... Mosaikkfliser, fasadeskifer, fuging, skyvedørsgarderobe, montering av diverse elektroting, støping av gulv, legging av varmekabel, støvsuging, vasking osv osv osv... så kjenner til det der...

Men tar litt etter litt og da blir det nok bra til slutt

Greit å kjøre en enkel kinoløsning i første omgang da særlig om en har det en trenger av komponenter, prosjektor å alt liggendes bedre å bruke det enn å la det stå i garasjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

og den 3. dagen ble det lys :) ihvertfall litt...

Da var det videre i byggingen her da, og har fått gjort unna litt igjen... var så mørkt å trist å holde på, så lys ble prioritert... Er dessuten IHUGA lys-fanatiker, så dette kom kanskje ikke som en overraskelse på folket som kjenner meg at dette ble tidlig montert (må sikkert ned igjen flere ganger da i forbindelse med maling, sparkling etc... men det får gå.

Bilder is what we like

Som nevnt tidligere er dette budsjett kino så da falt valget på IKEA møbelspotter til belysning Kommer nok til å prøve meg fram med noe LED greier i disse også etterhvert, men litt skeptisk til G4 Led pærer... ser liksom sååååå jalla ut...
    Hadde jeg hatt bedre takhøyde og plass til downlight bokser så hadde jeg nok lagt opp skikkelige downlights isteden da.. men dette får duge til det kommer noe spennende på markedet som bygger veldig lite...
    Er bare montert opp i et panelbord, så er en smal sak å skru ned hele greia senere om det skulle være ønskelig...

Her ser en forresten litt av opplegget med det som skal bli plassen til å skjule lerretet "oppe" i kassa...

Ende tydeligere hvordan lerretet skal ha plass etterhvert...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha lerret så lavt? Må spørre om hvorfor? Er det ikke bedre å ha det litt høyere?

Ellers så syns jeg det ser bra ut, og gleder meg til å følge med videre

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Skal du ha lerret så lavt? Må spørre om hvorfor? Er det ikke bedre å ha det litt høyere?

Ellers så syns jeg det ser bra ut, og gleder meg til å følge med videre
    Jepp, lerretet blir lavt, men det er pga skråtaket og dette skal i all hovedsak benyttes som "ekstra stue/lekerom" og vil i stor grad bli benyttet til playstation 3 og GT5 kjøring, så en playseat i front der blir ikke helt feil...

Skikkelig kino får bli senere engang når påbygget er ferdig

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo bli bra =)
    Her må det følges med.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Jepp, lerretet blir lavt, men det er pga skråtaket og dette skal i all hovedsak benyttes som "ekstra stue/lekerom" og vil i stor grad bli benyttet til playstation 3 og GT5 kjøring, så en playseat i front der blir ikke helt feil...

Skikkelig kino får bli senere engang når påbygget er ferdig

Ahh, så du får mer følelsen av å "sitte" inni bilen Ikke dumt

Såg på den huset lerret skal få, var ikke dum løsning det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

plating...

Da var det plating som sto på programmet

Som tidligere nevnt så har hele oppsettet gått ut på å "gjenbruk" av tidligere materialer... så hadde endel brukte gipsplater i garasjen som jeg plukket ned tidligere i kjelleren. Disse passet nå fint inn i dette prosjektete her... ble litt mye deler kontra og hente seg noen nye gipsplater (som forsåvidt koster tilnærmet ingenting...) men er noe styr og stikke å låne henger osv osv osv... da går det fort noen timer igjen... Dere kjenner sikkert til det.. skal bare...

Har ihvertfall fått opp veggene nå i det store rommet og startet sparklingen... blir litt i overkant mye sparkling sidne det blir litt mye kapp av plater å sånt

For å si det sånn, sparkling ellers er rimelig kjedelig.. ihvertfall når du må fylle inn "groper" og større hakk å sånt... men det går nå framover dette her og

Noen bilder fra økten. Sikkert ikke så veldig spennende da, men får hele veien litt mer inntrykk av hvordan det blir seendes ut

Neste prosjekt nå blir å plate ferdig og montere opp lerretet for å se at dette går fint og etter planen. (har enda ikke målt lerretet da, så blir spennende å se om mine beregninger stemmer... *spoooky*

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer plater og mer sparkel :)

Da var det å få gjort litt igjen da
    Nesten litt kos å holde på med sånt putle arbeid og selv om jeg har inntrykk av at det aldri blir bra nok med sparklingen og pussingen... Men ihvertfall komt litt videre idag å.
    Funderer på hva jeg skal gjøre videre nå, men har en liten plan da, så får jeg se om det blir som jeg tror

Får hive ute noen bilder idag å, av hvordan det blir, har fått på "takplaten" nå og som sagt sparklet... igjen...

Samt har begynt på oppbygningen av gulvet

Litt usikker på hvor lang tid det tar før sparkelen tørker, så får bort å kjenne litt snart om det er mulig å få gjort noe mer spennende

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

maling :)

Da var det malt litt og gitt

I morgen blir det nok et nummer i "jeg gjør ting jeg ikke kan"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testing av lerret... damn...

Hmf...

Mine eminente beregninger ble ikke HELT som planlagt når det gjelder lerretet...

Åpningen i veggen er på 2 meter som også lerretet er (har til og med laget rommet "innvendig" 201 cm så jeg skulle ha litt å gå på der), så så langt er jeg i mål, kassetten som lerretet er i er 213 cm men dette var også tatt med i beregningen så denne er det plass til "over" skillene mellom rommene.

MEN!!! Det jeg IKKE hadde tatt med i beregningen var at i bunnen av lerretet er det en stang/skinne og denne stikker jo sikkert 2 cm utenfor på begge sidene...

så da var det fram med min kjære bosch multikutter eller hva det nå heter

også måtte jeg kutte i plastproppene slik at disse også glir inn over lerretet...

og da ble det sånn

Tror dette blir helt greit

slik blir lerretet når det er nede

Lerretet er egentlig litt i største laget for å være der det er nå, og får problemet med vekslende svarte og ikke svarte kanter (sider og oppe/nede)
    Kunne selvfølgelig malt veggene utvendig svarte... men i all hovedsak så skal dette rommet brukes til andre ting så WAF-faktoren er avgjørendes her...
    Uansett så skal dette ikke være noe kompromissløs kino, heller tvert imot

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg gjør ting jeg ikke kan... idag TAPET

Har faktisk aldri tapesert noe før, så dette kan jo spennende...
    men kan det være så vanskelig da??

Har nå gjort et forsøk nå og syns resultatet blir fint
    Tapeten kjøpte jeg som resterull til hele kroner 100,- og 79,- for en bøtte med tapetlim så om jeg skulle angre meg senere og eventuellt bytte ut til fasadeskifer igjen i tilfelle... gidda ikke å begynne med det nå i denne omgang ihvertfall
    Har MER enn nok prosjekter på huset ellers så må prioriterer tiden litt

Skal få lagt ut mer bilder senere om noen har interesse av det

Har gjort litt mer småplukk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

litt mer gjort innimellom alt det andre :)

Da var det gjort pittelitt til på "kino'n"

Fikk tapesert ferdig det største rommet og lagt gulv inni der, hadde til overs noe parkett som gjorde seg bra som gulv syns jeg.

Har også satt inn en tv inni der for å få et lite inntrykk av hvordan det blir med tv.. blir dog litt mer ombygning da

og her har sparkelbøtta komt på plass igjen...

Lite respons her på tråden, men syns uansett selv at det begynner å ta form da, skal bli et greit loftsrom dette her

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja.. Det begynner jo å ta form. Har ikke fått lest gjennom alt her enda skikkelig. Men hvilke høytalere skal du bruke? Hvilket forsterkeri. Og hvilken PJ?
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble tøft. Hadde ikke gjort slik løsning selv. Jeg hadde blitt sliten i øyne og i nakken av å ha tv'en så lavt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Ble tøft. Hadde ikke gjort slik løsning selv. Jeg hadde blitt sliten i øyne og i nakken av å ha tv'en så lavt.
    Tv'n skal ikke stå sånn da er bare for å se litt hvor høyt jeg kan bygge bord inni der
    Samt må jo se litt hvordan det blir

For tv'n sin del så tror jeg de skal bli supert.. for lerretet sin del, så blir det nok litt i laveste laget... men det får duge... blir i all hovedsak spilling her oppe for små'n og musikk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Se her ja.. Det begynner jo å ta form. Har ikke fått lest gjennom alt her enda skikkelig. Men hvilke høytalere skal du bruke? Hvilket forsterkeri. Og hvilken PJ?
    Her blir det gjenbruk for alle penga.

Høytalermessig er jeg faktisk ikke helt sikker enda.. rommet er i utgangspunktet bygd for Dali 909 i front og en Dali SC7 senter, og bak blir det Dali 606, sub blir en B&W ASW3000. (Men mulig jeg kommer til å kjøpe et billig surround oppsett av mindre høytalere i en overgangsperiode... alternativt begynne å handle inn høytalere til den skikkelige kino'n... men alt dette er veldig usikkert )
    Forsterkeren blir en Denon AVR3808A
    Så kommer det opp en PS3 regner jeg med, samt en satlitt mottaker.
    Resterendes anlegg blir foreløpig ståendes nedpakket.
    Data'n å sånt blir bak sofa'n og koblet opp så jeg har "nettet" tilgjengelig på anlegget både i lyd og bildeform...

Prosjektoren blir forresten en Benq P8720

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Tv'n skal ikke stå sånn da er bare for å se litt hvor høyt jeg kan bygge bord inni der
    Samt må jo se litt hvordan det blir
    Bare pass på at tv'n ikke kommer fornær spottene. Så ett bilde der tv'n hadde stått fornær en spott, og plastiken bak på det ene hjørne var begynt å smelte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

påbegynt smårommene

Da var det ferdig platet i de små rommene også samt begynt den herlige sparklinga igjen...
    Samt fått opp lys i småromma og lagt gulv "fundament"

Begynner å få litt mer inntrykk av hvordan det blir nå

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Satser på skikkelige lydforbedrende tiltak også i de små rommene
    Har lagt inn glava "demper-matte" så nå begynner det å gå seg til!

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •