Størrelse på kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på kinorom

Hei,

vi har kjøpt nytt hus og i den forbindelse har jeg fått "tildelt" et rom til kinobygging.. Det er (ca.mål, da jeg frem til innflytting tar utg.pkt i en gammel byggetegning, men det skal være temmelig nøyaktig). 4,19 m langt og 2,57 m bredt. Er dette for lite for å få til et ok kinorom? Bredden på rommet lar seg ikke endre, men det kan i prinsippet bli lengre ved å ta litt av gangen og en bod... det medfører imidlertid flytting av flere vegger og dermed en ny forhandlingsrunde..

I første omgang var planen å plassere lerretet på den korteste veggen, men det er kanskje like lurt å plassere det på "langveggen" og heller ha flere stoler i bredde? Blir stolene da for nært lerretet? Hvor stort lerret kan en ha i et rom på denne størrelsen? Døren er forøvrig på ene kortveggen.

Det er et annet rom som lar seg bruke, det er samme lengde på rommet, men bredden er 3,69 m. Dette skal imidlertid være soverom også (gjesterom foreløpig) så jeg vil foretrekke å lage et dedikert kinorom.

Ethvert innspill mottas med takk! :-D

Vh Ingvild

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut tråden til Marsboer på forumet her.
    Han har lerrete på "langveggen"

Blir nok en bra kino etterhvert dette.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes akkurat ut som huset jeg har kjøpt meg
    Får nøkkelen 26.februar. Så gleder meg som en unge.
    Så er like greit å sette igang med planleggingsfasen.

Har omtrent samme størrelse, og i forhold til leiligheten pr idag, så har jeg 4,2 mellom prosjektor og lerret. Kan ikke gå så mye mer ned i lengden.

Eneste som blir det største hinderet, det står en stor skyvedørsgarderobe der.
    Får svar på søknaden etterhvert, men håper og vil tro jeg kan fjerne denne.

Hvordan har du tenkt i forhold til lyd og naboer? Ettersom vi har begrenset med plass, så er rom-i-rom uaktuelt. Blir her i såfall snakk om en yttervegg, da ellers av rommet er midt i huset. Da får heller fruen lide noen timer i uken.
    Litt usikker på hvor godt "øst" veggen vil dempe for lyden, da den er under bakkenivå. (ingen vinduer).

Sorry for å kuppe tråden, men skal følge med på prosjektet ditt fremover.
    Mulig jeg kupper noen ideer fra deg også

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 4.50 * 2,60 ( ca mål ) og med litt tilplassning er det mulig og få noe ut av det.

Alt etter som hvor døren er... er det mulig og få inn en 3 seter til nød.

Velge høytalere med litt omhu så blir det også bra lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 seters med en vinkel ville jeg brukt. Kanskje en puff som du kan ta frem og sette foran døra. Slikt jeg har tenkt. Lerret foran døren kan bli fort irritasjonsmoment. *erfaring fra tidligere stue* .

Pass på om du skal utvide rommet, at det ikke er bærebjelker du fjerner

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill!

lie: vi overtar den 25. februar, så jeg kjenner til følelsen ja.. Greit å komme i gang med planleggingen tidlig fordi midt i flyttinga så blir ting satt på hold, og tror jeg kommer igang igjen kjappere dersom noen ideer er klare. Det blir interessant å se hva du finner ut ang. ditt rom, det er alltid praktisk når andre har ca samme romforhold å arbeide ut i fra.. :-D

Ifh til lyd og naboer så tror jeg det skal gå greit. To av veggene er yttervegger, men det er greit med avstand til nærmeste nabo så mener det skal gå fint. Må fintenke på det når vi er på plass.

Blir å unngå bæreveggene ja.. Tipper en utvidelse av rommet blir løsningen. Gubben er bilinteressert (og av en eller annen grunn klarer han ikke å engasjere seg i film, lyd og elektronikk.. merkverdig) og et sentralt moment i valg av hus var at det fulgte med en dobbelgarasje der det var plass til et verksted... så byttehandelen var garasje mot at jeg fikk annektere en del av kjelleren til kinorom (og at jeg må gjøre arbeidet selv.. :-D . Sånn som jeg ser det medfører dette en viss frihet til nødvendig ombygging og flytting av vegger..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0