Kjellarstove - JIPPII! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 403
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    No er endeleg kjellaren tømt for sand og rydda!

Skal sjå om eg får fjerna den fiseveggen ved trappa og satt opp ei søyla i helga.

Då er det kun avretting av golv som gjenstår før bygginga kan ta til...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen ved trappa er endeleg fjerna!
    1. bilete frå venstre hjørne når ein kjem ned trappa, mot vegg der anlegget skal stå. 2. bilete er tatt frå døråpning (opne døra på bilde 1). 3. bilete er frå tenkt sweetspot rett ved/under trappa.

Døra vert sikkert stiva av og malt svart evt. bygd ut til å gå i ett med veggen e.l. i første omgang. Må desverre ha ein HT foran den. Veggen er 2.9m frå pipa til motsatt vegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal setta opp stendera og isolera no i sommar. Blir vindsperra, 63mm? stendera og gipsplater.

Dempematte/isoleringsmatte (eller kva det heiter) på eit par mm på golv med svart laminat oppå.

13mm gipsplater i taket også.

Er det noko eg bør gjera når eg setter opp alt mtp. akustikk? Eller er det berre å søgja for at alt er festa godt nok og er stivt nok?

Skal skjula det eg kan av kablar og setta inn klipsch anlegget mitt, som skal oppgraderast etterkvart.

Flott viss nokon har nokon tips, så eg ikkje driter meg ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å ha bad i eit anna rom i kjellaren med HT i taket. Tenkte å driva desse som sone 2 på receiveren og legga opp skjulte kablar. Nokon som veit om det går an å få tak i sånn koblingsboks/veggboks med høgtalarterminalar?

Bør eg legga HDMI kabel skjult i røyr i taket mens eg er i gang?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Har tenkt å ha bad i eit anna rom i kjellaren med HT i taket. Tenkte å driva desse som sone 2 på receiveren og legga opp skjulte kablar. Nokon som veit om det går an å få tak i sånn koblingsboks/veggboks med høgtalarterminalar?

Bør eg legga HDMI kabel skjult i røyr i taket mens eg er i gang?
    Om du vil ha det veldig pent å rent, så kan iaf jeg annbefale å skjule alle kabler. I både vegger å tak =)

Skal vell ikke være så veldig vannskelig å finne tak i en koblingsboks på evt, Ebay? Er 110% sikker på att du kan få tak i det.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har tenkt at mens eg er i gang legg eg opp skjulte kablar til alt utanom senter og frontar.

Vert det veldig dyrt med ein sånn 8-10m hdmi? Har lest at jo lenger dei er, jo betre kvalitet bør det vera...

Nokon som veit kva sånn koplingsboks heiter, så eg kan søka etter sorten? Kunne tenkt meg med HT-terminalar, HDMI, antenna og evt anna nødvendig. Har frå før lagt klar boks til nettverk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i gang med å bestilla material til kjellarstova no, men har igjen blitt veldig usikker.

Hadde i utgangspunktet tenkt å ha 12mm gipsplater på veggane for å få nokonlunde akustikk. Men dette er mykje arbeid for å få fint. Samtidig er desse ferdige veggplatene finare og rimeligare. Vil eg merka stor forskjell i lyden om eg berre går for desse til veggane?

Taket hadde eg fortsatt tenkt å ha gips. Vurderer å bruka dobbelt lag gips på veggen bak anlegget.

Ser mange velger å ha doble gipsveggar og slikt, men veit ikkje kor mykje forskjell eg sjølv vil merka.

Fint viss nokon kunne komt med innspel, då eg snart skal handla material.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde i utgangspunktet tenkt å ha 12mm gipsplater på veggane for å få nokonlunde akustikk. Men dette er mykje arbeid for å få fint. Samtidig er desse ferdige veggplatene finare og rimeligare. Vil eg merka stor forskjell i lyden om eg berre går for desse til veggane?
    Gipsplater er ikke spesielt bra for akustikken. Jeg regner med du mener lyddemping her?
    Sant som du sier at det er litt arbeid med gipsplatene, de skal jo sparkles, pusses og males, evt. tapetseres. Men gipsplater er svært rimelige, og nok garantert ikke dyrere enn ferdigmalte plater. Ferdig sparklet og malte gipsplater blir litt dyrere, men ikke dyrere enn andre alternativer, etter min erfaring.

Det er ikke særlig stor forskjell på ett lag gips sammenliknet med andre veggplater, som MDF, spon eller huntonitt. Det er forskjell i egenresonansen, men dette er relativt lite. Det er tyngde og stivhet som avgjør forskjellen. Skal du oppnå god demping ut mot andre rom bør to lag plater benyttes, gjerne først ett lag gipsplater og så ett lag ferdigmalte veggplater. En del bruker også Greenglue eller tilsvarende for bedre demping mellom platelagene. Det er en mengde tråder her på forumet som beskriver og viser byggemåtene.

Taket hadde eg fortsatt tenkt å ha gips. Vurderer å bruka dobbelt lag gips på veggen bak anlegget.
    Hvis du ikke har et soverom bak denne veggen har det lite for seg å dempe bare en vegg med dobbel gips. Lyden fra anlegget finner bare andre vegger med dårligere demping og vil lett spres rundt i huset...

Ser mange velger å ha doble gipsveggar og slikt, men veit ikkje kor mykje forskjell eg sjølv vil merka.
    Med to lag gips vil du oppnå ca 3dB bedre demping kontra ett lag. Egentlig er det ikke så lett å beregne siden det vil være avhengig av veggtypen du har. 3dB er mye forskjell, men bruker du en sub vil alikevel en del bass lett gå rett igjennom veggen. Det er spesielt diskant og mellomtone som blir mye bedre dempet. Her er en link til Rockwool sine sider, som viser hvor mye forskjellige vegger demper: Lette skillevegger :: Skillevegger :: Konstruksjoner :: AS Rockwool
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for glimrande svar!

Ja, var lyddemping eg tenkte på når det gjeld taket og veggen bak anlegget (vurderer å laga eit soveromm der). Vil og sørga for at den veggen er stiv nok til at det ikkje vert ulydar i den på grunn av sub feks. Samtidig vil gips bli ein plan flata, som passar bra bak ramma til PJ.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vert lite aktivitet her i det siste. Dette er på grunn av ferie og utvendig arbeid med huset. Men om eit par veker er eg klar til å gå i gang igjen!

Har no funne ut korleis eg vil ha alt, og neesten funnet ut korleis eg skal gjera det.

Skal leggja alle kablar skjult og lurer derfor på om nokon veit kvar eg får tak i veggboksar? Treng terminalar til 6HT, HDMI og kabel for røyr, antenna og kat6. Har kikka på Stereovoss.no, men der var det jæv... dyrt. Fant veggboks 7ht, 1 rca og 1 hdmi i samme plata på ebay. Nokon som veit om den er brukande?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Sitter og venter på veggplater for skjultanlegg selv. Som du syntes jeg det var altfor dyrt på stereovoss. Bestilte kun veggplatene hos sagi.no,
    Sagi Webshop
    De er tilpasset elko sine veggbokser. Synes egentlig disse er altfor dyre også, men fant ikke noe billigere andre steder. Du får kjøpt slike uten hull også, bare platen, men da må du mekke noe selv..
    Veggbokser kjøpte jeg hos jula, men clas ohlson har også.
    Apparatboks, enkel-og dobbelgips - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe
    Denne passer med 16mm og 20mm fleksirør, som jeg mener jeg har sett i hyllene hos jula. Kjøpte mine hos en lokal elforhandler. Kjøpte også 32mm fleksirør for 2x hdmikabler.
    Hdmi, ethernet og høyttalerterminaler for platen bestilte jeg på ebay fra denne brukeren. Disse har jeg ikke fått ennå, så jeg noen anbefaling kan jeg ikke gi enda. Det ser ut som det er akkurat det samme som selges hos sagi og stereovoss, bare til en brøkdel av prisen.. Søk på 'keystone wallplate' gir mange treff.
    keystone | eBay

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Endeleg nokon som er inne på tråden min

Eg bestilte alt av koplingar frå utlandet. Kjøpte sjølve ramma frå ein elektrohandel, der eg kjøpte ein del anna, på nettet. No manglar eg berre desse 4 platene til kontaktane, som det ser ut som eg må bestilla frå Sagi eller Stereovoss.

Så no ventar eg på terminalane og HDMI kabel frå utlandet. Resten (koplingsboksar, stikkontaktar osv) har eg fått. Einaste eg fortsatt manglar då er desse platene og 8m 25mm røyr. Har kun funne 25m på nettet, så skal innom den lokale el-sjappa her og høyra.

Når dette er i boks har eg i alle fall alt elektrisk utstyr inkl. stikkontaktar, kablar, røyr, spotlights, koplingsboksar, brytarar, kontaktar og alt det der liggjande klart. Så no skal det skje noko

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva skal eg bruka under skibsgolvlaminaten eg skal ha?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som veit kva eg burde bruka under laminatgolvet eg skal ha?

Lurer og veldig på kva eg skal gjera med taket... Hadde vert fint å fått dempa lyden opp mest mogleg. Men sidan eg har ei pipa, ein bærevegg, spottar til taket og ei trapp som går opp til 1. etg, med trepp opp til 2. etg rett over, lurer eg på om lydisoleringstiltak vil ha noko forseg...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisoleringen blir jo aldri bedre enn det svakeste leddet, så jeg tror du kommer veldig langt med å gjøre en så god jobb som mulig med det du har. Det at du har pipe i rommet betyr ikke nødvendigvis at det blir et problem i resten av huset. Har vært hos flere som har det, uten at det påvirker de andre i husstanden nevneverdig. Det at du har åpen trapp derimot ser jeg på som spenstig utfordring. Regner med at du er god på å pleie madammen dersom du ikke har tenkt til å lukke igjen denne veggen! Det skal bli en glede å følge deg i tiden fremover, og håper du er flink til å legge ut bilder videre også. Kos deg med guttedrømmen så lenge!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkar for tilbakemelding. Skal leggja ut fleire bileter når eg kjem i gang med oppbygginga. Madammen vil nok kanskje setta pris på god lydisolering ja Trappa opp til første etg. ligg rett under trappa opp til 2. etg. Øverste del av trappa er berre skilt frå stova/gangen med ei enkel dør og ein enkel lettvegg. Trappa opp til 2. etg er ikkje rare greiene når det gjeld isolering den heller. Den vert liksom "taket" i kjellartrappa. Har absolutt ingen aning på korleis eg kan forbetra dette utan å mista all plassen eg har i nedgangspartiet. Kan ikkje akkurat setta opp uavhenging vegg der. Så alle forslag mottas med stooor takk!

Nær det gjeld resten av rommet er jo det relativt greit å lekta ned tak med lydbøylar og sørgja for at vegg og tak ikkje er borti kvarandre. Men vil spotkassane mine søgja for stort tap i lydisoleringa mi? vert berre ca. 10cm glava over spotkassane.

Bør eg bruka 2 lag gips i taket og 2 lag på veggen bak HT?

Er redd for å bruka mykje tid/energi/ressursar på lyddemping, dersom det ikkje vil gi store effekten likavel...

Og hadde vert topp med tips til kva eg bør bruka mellom laminatet og murgolvet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkar for tilbakemelding. Skal leggja ut fleire bileter når eg kjem i gang med oppbygginga. Madammen vil nok kanskje setta pris på god lydisolering ja Trappa opp til første etg. ligg rett under trappa opp til 2. etg. Øverste del av trappa er berre skilt frå stova/gangen med ei enkel dør og ein enkel lettvegg. Trappa opp til 2. etg er ikkje rare greiene når det gjeld isolering den heller. Den vert liksom "taket" i kjellartrappa. Har absolutt ingen aning på korleis eg kan forbetra dette utan å mista all plassen eg har i nedgangspartiet. Kan ikkje akkurat setta opp uavhenging vegg der. Så alle forslag mottas med stooor takk!
    Har du mulighet til å lydisolere den lettveggen og døra oppe i trappa? Det skulle ikke være så vanskelig å fore ut veggen med et par lag gips? Og døra fikses på samme måte: Lim/skru på lister på 24X20mm rund kantene. Skru fast to lag gips inni den nye karmen. Bruk tettelister (vinduslister) av gummi i dørkarmen. Til slutt må du forlenge firkantjernet til dørvrieren og muligens sette på en til dørhengsel fordi døra er litt tyngre nå. Ikke vanskelig å få til i det hele tatt, og lettdøra har blitt ei lyddør som virker veldig bra mot lydlekkasje oppover!

Nær det gjeld resten av rommet er jo det relativt greit å lekta ned tak med lydbøylar og sørgja for at vegg og tak ikkje er borti kvarandre. Men vil spotkassane mine søgja for stort tap i lydisoleringa mi? vert berre ca. 10cm glava over spotkassane.
    Spotkassene vil ikke lekke lyd hvis du bygger dem av små gipsplatebiter som du limer sammen til kasser over spottene. Husk å tette alle åpninger og skjøter med akryl. Også trekkerørene tettes, gjerne med litt silikon i endene.

Bør eg bruka 2 lag gips i taket og 2 lag på veggen bak HT?
    Ja, to lag er absolutt bedre enn ett lag. Og du vil ikke angre på det når det skal spilles over 100dB i kinoen!

Er redd for å bruka mykje tid/energi/ressursar på lyddemping, dersom det ikkje vil gi store effekten likavel...
    To lag gips, og tetting av alle sprekker og åpninger vil gi stor effekt. Som jeg har nevnt tidligere er den dypeste bassen vanskelig å gjøre så mye med, men noe demping er bedre enn ingenting. Og kan du gjøre mye selv trenger det heller ikke bli så dyrt. Gips, stendere og skruer koster ikke all verden.

Og hadde vert topp med tips til kva eg bør bruka mellom laminatet og murgolvet.
    Er murgulvet fuktsikret? Hvis det er det hadde jeg ikke vært redd for å legge laminaten oppå parkettunderlag rett på murgulvet. Jeg ville ikke brukt ullpapp, men istendenfor gått for en plastskumtype, gjerne rundt tre millimeter tykt. Dette føres normalt alle steder de selger parkett og laminat.

Parkettunderlaget fåes normalt på rull. Rulles ut fra vegg til vegg og teipes fast slik at det ikke ligger dobbelt. Regner med at gulvet ditt er beint...? Sjekk dette med ett rettholt minst to meter langt. Har gulvet svakker bør ikke disse være mer enn noen få millimeter over to meter. Litt vil kunne tas opp i parkettunderlaget, men blir svakkene for dype/høye må gulvet flytes på nytt.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dæven! Ser eg har mykje arbeid foran meg... Men veldig godt forklart Hunsbedt. Trur nok eg får prøva på detta. 2 lag gips på lettveggen og døra gir god effekt?

Det med å laga spotkassar av gipsplater virka veldig tungvint, men det er kanskje verdt eit forsøk. Kva bør eg bruka mellom gipslaga forresten?

Når det gjeld golvet, så må det avrettast først. Er ikkje noko fuktsikring, slig golvet er no. Har ikkje hatt problem med fukt i golvet heller. Men kva brukar eg som fuktsikring?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dæven! Ser eg har mykje arbeid foran meg... Men veldig godt forklart Hunsbedt. Trur nok eg får prøva på detta. 2 lag gips på lettveggen og døra gir god effekt?

Det med å laga spotkassar av gipsplater virka veldig tungvint, men det er kanskje verdt eit forsøk. Kva bør eg bruka mellom gipslaga forresten?

Når det gjeld golvet, så må det avrettast først. Er ikkje noko fuktsikring, slig golvet er no. Har ikkje hatt problem med fukt i golvet heller. Men kva brukar eg som fuktsikring?

Skal du legge flytende gulv? For å "sikre" mot fukt, så er vell det mest normale å bruke plast. Det får du kjøpt på rull.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det bør gi god effekt. Selv om du fester gipsen direkte på lettveggen vil det dempe en del. Men da bør lettvegggen være isolert. Hvis ikke må du ta ned de eksisterende veggplatene eller panelen, og isolere først. På døra kan du bare feste gipsen rett på dørplata. Du kan også lage dørrammen såpass bred at du får plass til 50mm Glava/Rockwool i mellom gipsen og dørplata. Da vil lydisoleringen totalt sett bli litt bedre. Det viktigste er at gummipakningene i i dørkarmen blir tette når døra er lukket.

Mange her inne som har laget spotkasser av gips. Kasser av plast eller papir er ikke gode nok om du skal redusere lydlekkasje gjennom hullene til spottene.
    Mellom gipslagene kan du bruke Green Glue. Det finnes også et annet produkt, DG A2. Saikopatt har brukt det: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1548824

Ser at HK_Xclio har rukket å svare før meg. Tror jeg også hadde lagt ut plast før du flyter gulvet med avrettingsmasse. Da blir det tett. Så legger du parkettunderlag av plastskumtypen rett på det nye gulvet.

Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •