DrHolm's "Dream Theater" - Planlegging er en dyd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer DrHolm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DrHolm's "Dream Theater" - Planlegging er en dyd!

Hei godtfolk!

Jeg og min forlovede (gifter oss til sommeren) kjøpte oss enebolig des.09,
    hvor vi allerede på visning så potensialet for en hjemmekino i kjelleren.
    Madammen, som også liker en god film, og jeg ble enige om at å ha et sted vi kan "rømme virkeligheten" passer oss perfekt!

Det skal gå i sitt tempo ang. bygging av rommet, og kjenner jeg meg sjøl rett så tar ting den tiden det tar...

Jeg er en som dagdrømmer rett som det er, og ønsker å planlegge såpass store prosjekter så jeg får alt som jeg vil ha det.
    Denne tråden ønsker jeg å bruke til nettopp dette, samt god gammaldags synsing og fjas.

EMNE

Selve rommet regner jeg meg til 28,8kvm. minus ei pipe på 0,22. La oss si 28kvm. så har vi litt og gå på?

Målene er som følger:
    7,5m. lengde.
    3,84m. bredde.
    2,12m høyde.
    -50x44cm. pipe.

Gulvet er i betong, uten nevneverdige sprekker, fukt eller skeivheter.
    Veggene er i Leca-blokker med noe saltflekker(?) som er vanlig i dette området.
    Det er ingen vinduer og rommet ligger under bakken, + - 10cm. over...
    Døra (89cm. brei ink. ramme) står høyt opp på den ène langveggen, og slå til høyre inn i rommet.
    Det finnes tre lufteluker, en nederst på langveggen og to på hver sin side på øverste kortvegg.
    På kort veggen, mot røra, går det et avløpsrør med stakeluke og to vannledninger rett fra tak til gulv.
    Taket er kledd med plank/bord(?) uten noen form for isolering.

Det er sikkert noe jeg har glemt, med det dukker nok opp etter hvert.

Bilder og tegninger av utgangspunktet:

Trappa ned til rommet/kjeller.

Sett fra dør.

Sett fra øverste kortvegg.

Sett fra nederste kortvegg.

Pipe med hjørne.

Sprekk inn til kjølerom/bod.

Vann og avløp.

Luke mot dør, kortside.

Motsatt side.

Nederst på langside.

Planer

Budsjett - 70-80'000,- "Rubbel & Bit"

* Romløsning - Rommet skal lydisoleres etter beste evne.
    Tak - Gips mellom takstolene, lydbøyler, Glava/RockWool, to lag gips. Moloton evt. mattsort Lady maling. Downlights eller spottere.
    Vegger - Skjulte K-rør "ferdig-dratt", Glava/RockWool, gips, moloton. Elko veggbokser og brytere. Evt. bassfeller/diffusjon/absorbsjon/akustikk-tiltak etter behov. Stil-rene veggflater, "falsk"-vegg i front med lydtransparent (buet) lerrett.
    Gulv - Varmematte(?), mørk lilla teppe/teppefliser. scene-trinn bak i rommet.
    Dør - Lydisolert, evt. i stål?
    Luft - Svært lite peiling. Gi råd!!
    Uttak - Blir lagt opp veggbokser til høyttalere, 11.3 Surround. 16A x 2, HDMI x 2, signal x 2.

* Elektrisk -
    Nytt sikringsskap med to nye 16A kurser (Nok??).
    Fjernstyring av lys og evt. varme.
    Lås/adgangskontroll. Ringeklokke med lys-signal.

* Møbler - Kino-style.
    To rader med sitteplasser. Sofa/stoler etter lommebok.
    Mest sansynlig et DIY AVrack.

* Komponenter - "Man tager hvad man haver" - Og øker etter hvert.
    Kontroll - Harmony 885 - Med sender.
    Receiver - Harman Kardon AVR 745 7.2 - Noe som støtter 3D og 11.x
    Forsterkere - Dayton SA1000 - SA1000 x 2, Emotiva XPA-3/Etter behov.
    Høytalere - Klipsch RF-52, holING DIY 001 + Div. - Klipsch THX Ultra2/JBL THX system, evt. noe annet? Gi tips!!!, holING DIY 002 & 003 , "Rumperistere"
    Projektor - Epson TW5500/Noe som støtter 3D? Gi tips!!!
    Lerret - Buet med ramme, lydtransparent. Gi tips!!!
    Konsoll - Xbox 360 Elite - PS3, Playseat med ratt&pedaler G27/Fanatech?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Steg..

..Isolering..

Må også nevne at jeg er helt fersk på snekring ol.

Det jeg hadde i planene først, var å isolere taket.
    Pdd. kan man stå nede og høre klart og tydelig hva som skjer i etg. over.
    Jeg ønsker først og fremst å holde lyden i kjelleren, så lydisolering er pri No.1!

Høyden på rommet er den største svakheten etter hva jeg kan se.
    Som nevnt så er det allerede bord i taket som skal rives ned, så å havne på 2,1m. til slutt håper jeg er mulig?

Jeg har sett noen sette opp bjelker som er mindre enn de som allerede er der (mener ikke å bytte dem ut) og setter opp lydbøyler i disse.
    Tenkte at dette sammen med f.eks GLAVA eller Rockwool og to lag gips er den beste løsninga?

Har vært i prat med noen som har gjort dette før og noen snekkere, men jeg har teflon-hjerne på emner jeg ikke eier peil. :-?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal bli spennende å følge med på. Rommet har jo et ganske greit utgangspunkt når det gjelder størrelse og fasong.
    Hva har du tenkt til å gjøre i forhold til pipa? Går det an å fjerne den? Du får oppdatere litt i første post om hvilke planer
    du har når det gjelder konstruksjon av rommet og løsninger osv

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Dette skal bli spennende å følge med på. Rommet har jo et ganske greit utgangspunkt når det gjelder størrelse og fasong.
    Hva har du tenkt til å gjøre i forhold til pipa? Går det an å fjerne den? Du får oppdatere litt i første post om hvilke planer
    du har når det gjelder konstruksjon av rommet og løsninger osv
    Takker.

Pipa har jeg tenkt mye på!
    Den går det desverre ikke å fjerne, har peis i stua over og inspeksjonsluke i rommet ved siden av.

Jeg tenkte et "rack" i hjørnet. Og lage en lettvegg i flukt med pipa framover mot døra, evt. lage en skapløsning bortover med uttrekkbare kassetter? Men dette stjeler jo + - 44cm. av bredden..
    Men det letteste er nok å la det være slik?

Har dette mye å si ang. lydproblemer?

Skal oppdatere 1. post når jeg kommer videre i hodet mitt med planer og slikt. Men jeg har ganske klart allerede hvordan det skal bli..sånn ca..

Bare fyr på med idéer!

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette opp en vegg rett utafor pipa og lage tenkisk rom som kan huse/skjule alt av komponenter (+ evt. NAS, router etc.)?

Ser ut som du har plass til en akustisk transparent vegg i front også. Fordelen blir da mulighet for større lerret og senterkanal som faktisk er bak bildet og ikke over eller under.

Tegna litt på tegninga di for å illustrere.

DrHolm's "Dream Theater" - Planlegging er en dyd!-theater-jpg

Rommet blir kanskje litt for lite, men man kan alltids dytte veggen til det tekniske rommet bak pipa og/eller fjerne det akustisk transparente veggen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert 1. post.

Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Hva med å sette opp en vegg rett utafor pipa og lage tenkisk rom som kan huse/skjule alt av komponenter (+ evt. NAS, router etc.)?

Ser ut som du har plass til en akustisk transparent vegg i front også. Fordelen blir da mulighet for større lerret og senterkanal som faktisk er bak bildet og ikke over eller under.

Rommet blir kanskje litt for lite, men man kan alltids dytte veggen til det tekniske rommet bak pipa og/eller fjerne det akustisk transparente veggen.
    Hmm.. Rommet blir da, sett bort ifra veggen i front, ca. 5,9m langt. Blir dette for kort?

Dette ligger i bakhodet. Hvis lengden holder, så ser jeg dette som optimalt.
    Eneste som er minus, er hvis en handler noen überfete høyttalere.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes jo spennende ut! :-D

du er sikkert enig med meg når jeg sier at hoved problemet dit blir tak høyde. jeg ser dør karmen din går helt opp til dagens tak, du sier jo at du skal fjerne dagens plate lag men tror alikevell at din plan med lydbøyler og dobbelt lag gips vil bygge mer. og den selv om du bygger lydbøylene slik du nevner, så vil de jo fortsatt minimum bygge 1cm ned og 2 x 13mm gipsplater så vil jo dette minimum bygge 36mm jeg vil vell tippe att dagens panel tak bygger ca 10-12mm?
    hvordan har du tenkt og løse dette? du kan jo muligens bygge noe ned på dør utforingen din? eller tenker du og gå ned i størrelse på døra?

Jeg tror også det kunne vært lurt og legge inn gips plater i mellom takstolene opp mot gulvet slik som "RuneW" gjorde.

Lykke til!!

Stian

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt og skisserte på et ark her i sta, men det jeg tenkte på kommer an på sitteavstand til lerret og størrelsen på lerretet. Jeg så for meg en lettvegg rett bak pipa istedetfor foran, med et buet lerret i. For å skjule pipa kunne du laget frontveggen som en bue ut mot sideveggene. Enten fra lerretet og ut mot pipa, eller helt ut mot sideveggen. Det måtte selvsagt blitt gjort likt på begge sider. Mulig rommet vil bli litt for smalt?

Skal prøve å lage en veldig enkel skisse.

DrHolm's "Dream Theater" - Planlegging er en dyd!-enkel_kino_skisse-jpg

Tar meg også friheten til å henvise til et bilde fra kinoen til mrcradock:

På bildet ser det her ut som at hele fronten har litt buet fasong.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var også god, Morten. Eneste grunnen til at jeg ikke snudde det den veien er et komponentene da blir synlige (noe jeg ikke liker i et kinorom).

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at en må finne en løsning for å skjule komponentene. Med den løsningen jeg foreslo så er jo et alternativ å lage en luke under lerretet. Hvis veggen er trukket med lydtransparent sort stoff så trenger den ikke bli så synlig, en vil kanskje ha subwooferen bak samme vegg og. Lerretet hans vil sannsynligvis ikke gå så langt ned mot gulvet som på eksempelbildet over her.

Hvor mange sitteplasser/rader skal det være i kinoen? Skal det være en bakre rad må en jo tenke på en forhøyning/platting også.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at en må finne en løsning for å skjule komponentene. Med den løsningen jeg foreslo så er jo et alternativ å lage en luke under lerretet. Hvis veggen er trukket med lydtransparent sort stoff så trenger den ikke bli så synlig, en vil kanskje ha subwooferen bak samme vegg og. Lerretet hans vil sannsynligvis ikke gå så langt ned mot gulvet som på eksempelbildet over her.
    Sant, sant. Har man dempa lampene på komponentene synes de jo ikke så godt gjennom stoff.

Tips: her hjemme har jeg merka at blå lys synes mye mindre enn røde.

Newcomer inglar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte MortenM sitt forslag.

Men hva med å snu alt 180 grader. Hvor mye plass blir det fra dørkarm til vegg? Hvor store høyttalere har du evt. plass til da? Hva skal du bruke av høyttalere. Kan evt ha bakre rad ved pipa. Burde funke bra med bak og sidesurrounden. Men er det ikke plass foran så kan en jo bare glemme mitt forslag med å snu alt 180grader.

Men jeg kjønner jeg må på med arbeisklær og ta med spikerpistoler og kappsag snart hehe.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser trådstarter har oppdattert litt om planer i første posten.

Fordeler med å ha lerretet på "høyre siden" er:
    - Større plass til to sitterader?
    - Bedre/enklere å bygge platting ved pipa (døra blir ikke i veien)
    - Enkelt å skjule rør som går ned langs veggen på høyre side (bak lettvegg)

Fordeler med lerret på "venstre side" mot pipa:
    - Mer estetisk å komme inn i rommet og se lerretet innerst i rommet
    - Fjerner forhåpentligvis "problemet" med pipa
    - Eventuelt bedre plass til å plassere høyttalere bak lerretet
    - Døra går ikke mot lerretet når den lukkes opp
    - En slipper å se døra fra sitteposisjon og evt behandle den mot gjenskinn
    - Døra er ikke i veien for dempeplate for førsterefleksjon (men mulig den
    ikke blir altfor mye i veien uansett hvilken vei lerretet står)
    - Skal en bygge skråplater eller firkanta bokser rundt taket blir det kanskje
    penere overgang til døra dersom lerretsveggen ikke er på samme side.

Taket:
    - Ettersom takhøyden er lav så vil problemer med gjenskinn fra lerretet være der,
    det er fordel med lysabsorberende stoff fremfor sort matt maling.
    - En bør ikke ha innfelte spotter i taket fordi det punkterer lydforseglingen, men et
    alternativ er å bygge skråplater med spotter, skråplater kan også virke positivt inn
    på akustikken. Alternativt firkanta bokser. Disse kan også skjule ventilasjonsrør.

Luft:
    - Ventilasjon er et must i et slikt rom, ellers vil det bli fort varmt og dårlig luft.
    Se bildene i de andre byggetrådene.

Lydisolering:
    - Døra er veldig viktig! Bør investere i en solid branndør/lyddør

Sikkerhet:
    Er det noen rømningsveier i kjelleren? Kanskje seriekoble røykvarsler mellom kjeller og etasjen over?

Edit: En ting til ang fukt i kjeller, hvis du har saltutslag så er det en indikasjon på at dreneringen kan
    være for dårlig. Isåfall må du jo muligens grave opp utvendig og drenere på nytt utvendig.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert 1.post.

Skal svare gode svar, råd og spm. asap.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Dette hørtes jo spennende ut! :-D

du er sikkert enig med meg når jeg sier at hoved problemet dit blir tak høyde. jeg ser dør karmen din går helt opp til dagens tak, du sier jo at du skal fjerne dagens plate lag men tror alikevell at din plan med lydbøyler og dobbelt lag gips vil bygge mer. og den selv om du bygger lydbøylene slik du nevner, så vil de jo fortsatt minimum bygge 1cm ned og 2 x 13mm gipsplater så vil jo dette minimum bygge 36mm jeg vil vell tippe att dagens panel tak bygger ca 10-12mm?
    hvordan har du tenkt og løse dette? du kan jo muligens bygge noe ned på dør utforingen din? eller tenker du og gå ned i størrelse på døra?

Jeg tror også det kunne vært lurt og legge inn gips plater i mellom takstolene opp mot gulvet slik som "RuneW" gjorde.

Lykke til!!

Stian
    Takker!

Jeg ønsker å sette inn ny dør, om det må andre mål til enn på den som er der så får det bli sånn.

Jeg har sett noen legge takstoler, i tillegg til de som er der, som er lavere og feste lydbøyler i disse?
    Skal nappe ned et bord eller to og måle når jeg får tid.

Har glana x-anntall timer på forskjellige byggetråder, og han er bla. en stor inspirasjon!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt og skisserte på et ark her i sta, men det jeg tenkte på kommer an på sitteavstand til lerret og størrelsen på lerretet. Jeg så for meg en lettvegg rett bak pipa istedetfor foran, med et buet lerret i. For å skjule pipa kunne du laget frontveggen som en bue ut mot sideveggene. Enten fra lerretet og ut mot pipa, eller helt ut mot sideveggen. Det måtte selvsagt blitt gjort likt på begge sider. Mulig rommet vil bli litt for smalt?
    Den løsninga er absolutt en god løsning!
    Sånn du tegner det gir en rundt omkring 2 meter bredde, dette blir vel i smaleste laget? Er klar over at dette var et meget raskt utkast.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av inglar
    Likte MortenM sitt forslag.

Men hva med å snu alt 180 grader. Hvor mye plass blir det fra dørkarm til vegg? Hvor store høyttalere har du evt. plass til da? Hva skal du bruke av høyttalere. Kan evt ha bakre rad ved pipa. Burde funke bra med bak og sidesurrounden. Men er det ikke plass foran så kan en jo bare glemme mitt forslag med å snu alt 180grader.

Men jeg kjønner jeg må på med arbeisklær og ta med spikerpistoler og kappsag snart hehe.
    Det er 77cm. fra dør til vegg.

Planen er å ha L+C+R bak lerret og en sub under hver av disse.

Hadde sett meg ut to rader, men hvis det er mulig med best mulig avstand til størst mulig (ikke større en hva som trengs..) lerret

Hehe klager ikke om jeg får hjelp nei Kim!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordeler med å ha lerretet på "høyre siden" er:
    - Større plass til to sitterader?
    - Bedre/enklere å bygge platting ved pipa (døra blir ikke i veien)
    - Enkelt å skjule rør som går ned langs veggen på høyre side (bak lettvegg)
    Var dette jeg så for meg fra dag en, tenkte også videre på i snu døra da den byttes ut uansett. Stakeluka burde jeg ha tilgang til og denne løsninga ser jeg på som best ang. dette.

Fordeler med lerret på "venstre side" mot pipa:
    - Mer estetisk å komme inn i rommet og se lerretet innerst i rommet
    - Fjerner forhåpentligvis "problemet" med pipa
    - Eventuelt bedre plass til å plassere høyttalere bak lerretet
    - Døra går ikke mot lerretet når den lukkes opp
    - En slipper å se døra fra sitteposisjon og evt behandle den mot gjenskinn
    - Døra er ikke i veien for dempeplate for førsterefleksjon (men mulig den
    ikke blir altfor mye i veien uansett hvilken vei lerretet står)
    - Skal en bygge skråplater eller firkanta bokser rundt taket blir det kanskje
    penere overgang til døra dersom lerretsveggen ikke er på samme side.
    Når jeg ser dette for meg, så er jeg enig i at 1.inntrykket blir mye bedre.
    Dette fjerner også mange minus med døra, som du nevner.

Taket:
    - Ettersom takhøyden er lav så vil problemer med gjenskinn fra lerretet være der,
    det er fordel med lysabsorberende stoff fremfor sort matt maling.
    - En bør ikke ha innfelte spotter i taket fordi det punkterer lydforseglingen, men et
    alternativ er å bygge skråplater med spotter, skråplater kan også virke positivt inn
    på akustikken. Alternativt firkanta bokser. Disse kan også skjule ventilasjonsrør.
    Moloton blir mest sansynlig brukt på vegger og i tak.
    Skråplater er en god ide! Hadde sett for meg bokser i utganspunktet.

Luft:
    - Ventilasjon er et must i et slikt rom, ellers vil det bli fort varmt og dårlig luft.
    Se bildene i de andre byggetrådene.

Lydisolering:
    - Døra er veldig viktig! Bør investere i en solid branndør/lyddør

Sikkerhet:
    Er det noen rømningsveier i kjelleren? Kanskje seriekoble røykvarsler mellom kjeller og etasjen over?
    Dette har jeg også tenkt mye på, og håper å kunne bruke en løsning som holder lyd inne og som ikke støyer for mye.

TomRon tror jeg bruker en ståldør-vri som jeg også hadde sett for meg.

Er kunn et vindu i rommet på andre siden av pipa. Har dette i resten av huset, så setter en lysegul en med rød diode midt i taket tenker jeg.

Edit: En ting til ang fukt i kjeller, hvis du har saltutslag så er det en indikasjon på at dreneringen kan
    være for dårlig. Isåfall må du jo muligens grave opp utvendig og drenere på nytt utvendig.
    Dette har jeg tatt opp med flere som jobber med bla. det, de sier at dette ikke er noe farlig og at jordsmonnet rundt her lar vann gå rett ned.
    Det er ingen fukt/lukt i kjelleren heller.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ingenting om piper, men hvorfor må du ha pipe i kjelleren? Kan den ikke tettes igjen ved taket?

Du får nesten regne ut hvor stort lerret du får plass til i det forslaget mitt, men burde bli minst 200 cm. Det kommer an på hvor mye en må bygge ut fra pipa (isolasjon - og om dette er et must?) osv. I tillegg må en jo tenke på at lerretet har ramme. Burde vel ha et lerret på 220-230 cm kanskje.

Hvis du har lerretet på den andre siden og avstanden er 77 cm mellom vegg og dørkarm nå. Du mister x cm etter isolering av vegg, også tar lettvegg til lerret opp x cm. Hvor mange cm har du igjen til høyttalere/sub da? Spørsmålet blir hvor stor avstand du må ha mellom elementene og lerretet for at ikke lerretet skal blafre. Ta i betraktning buet lerret. Ser du nevner THX-utlra2, disse er iallefall ganske smale og kan stå inntil bakveggen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ingenting om piper, men hvorfor må du ha pipe i kjelleren? Kan den ikke tettes igjen ved taket?

Du får nesten regne ut hvor stort lerret du får plass til i det forslaget mitt, men burde bli minst 200 cm. Det kommer an på hvor mye en må bygge ut fra pipa (isolasjon - og om dette er et must?) osv. I tillegg må en jo tenke på at lerretet har ramme. Burde vel ha et lerret på 220-230 cm kanskje.

Hvis du har lerretet på den andre siden og avstanden er 77 cm mellom vegg og dørkarm nå. Du mister x cm etter isolering av vegg, også tar lettvegg til lerret opp x cm. Hvor mange cm har du igjen til høyttalere/sub da? Spørsmålet blir hvor stor avstand du må ha mellom elementene og lerretet for at ikke lerretet skal blafre. Ta i betraktning buet lerret. Ser du nevner THX-utlra2, disse er iallefall ganske smale og kan stå inntil bakveggen.
    Ikke noen kløpper på piper sjøl, men tviler på at den kan fjernes.
    Branndøra som går inn i rommet ved siden av vil jeg ikke ha inn på soverommet.

Sånn jeg kan se det på tegninga så blir bredden, 3,84 - (2 x 0,44) = 2,96.
    Eller hvis du har samme profil fra pipa til lettveggen, 2,08.

77 cm. blir nok for lite ja, delen eks. pipa og bakover er rundt 1,06.

Nappa forresten ned et bord nå i stad, som for meg så ut som et panelbord.. Shait..
    Målte bjelkene til 19,5cm.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •