Spørsmål om lydisolering i vegg og tak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om lydisolering i vegg og tak

Jeg lurer litt på ett par ting ang lydisolering.
    Det er mulig jeg kan få laget meg kino rom i ett rom vi har etterhvert og lurer på hvordan best lydisolere det.

Det er 2 yttervegger i rommet så de regner jeg med at jeg ikke behøver å gjøre noe med.
    Så da blir problemet opp(stua ligger rett over) og de 2 restrerende veggene.De blir ut mot kjellergangen og ut mot ett bad.

Det jeg lurer på er om det vil bli best lyddemping ved å gjøre slik:
    Rive panel som er på vegger og tak i dag, fjerne isolasjon og skjære til gips plater og legge der isolasjonen lå, altså helt opp mot stua over og veggene ut mot gangen, for så å legge isolasjonen på plass gjen utenpå det første gips laget.

Så legge 2 lag med gips utenpå der igjen for så å panelere vegger og tak til slutt.
    Tror dere at dette vil dempe lyden ut av rommet godt? Eller er det noe dere vil gjøre annerledes for å dempe enda mer?

Og hvor får man kjøpt lyddører?Sitter vanlig tre dør i rommet pr dags dato.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker litt tid på å lese en del av trådene på denne delen av forumet vil du sikkert få de svarene du ønsker deg. Nok av folk her som kan masse. Lydbøyler, lim og fugemasse er vel stikkordene her.
    AVshop selger lyddører, men jeg skulle tro at de fleste byggevarekjeder også har en leverandør de kan bestille det fra. Men billig blir det nok ikke.....
    Så bra at du begynner i riktig ende! Spør først og bygg etterpå. Husk å legge nok kabler

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en del tråder og det virker som om gips er det som fungerer best. Og da kan det vel tenkes at 3 lag blir enda bedre?

Angående lydbøyler så er det bare takhøyde på 210cm der så da blr det kansje litt lavt under taket, kke helt sikker enda.

Regna nesten med at dør ikke blir billig nei...får se litt nærmere på det når det blir aktuelt.
    Kabler vil nok gå lister utenpå vegg regner jeg med, men det må vurderes når/hvis jeg begynner.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Har lest en del tråder og det virker som om gips er det som fungerer best. Og da kan det vel tenkes at 3 lag blir enda bedre?

Angående lydbøyler så er det bare takhøyde på 210cm der så da blr det kansje litt lavt under taket, kke helt sikker enda.

Regna nesten med at dør ikke blir billig nei...får se litt nærmere på det når det blir aktuelt.
    Kabler vil nok gå lister utenpå vegg regner jeg med, men det må vurderes når/hvis jeg begynner.
    Lyddør trenger ikke å være så dyrt, jeg betalte vel ca 4000 for min 90x200 lyddør. Ellers så er 2 lag gips med dempelim mellom en god løsning for lyddemping, men det viktigste er jo egentlig at ikke vegger og tak er i "kontakt" med resten av huset(rom i rom) for å få den beste lyddempingen. Siden du kun har 210 under taket er dette rimelig vanskelig å få til og da blir 2 lag gips med dempelim mellom og god isolering den beste løsningen eller selvfølgelig 3 lag gips...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er jo 4 lag enda bedre enn 3 igjen...
    Det du er ute etter er og få en real tyngde på veggen, dette vil gi mye dempning, men ikke ha for høye forventninger, lyd isolasjon er vanskelig!

Vis du leser RuneW sin fantastiske tråd så har han lagt gips plater imellom takstolene, slik du foreslår.

Lykke til!

Stian

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan tenke meg det er vanskelig ja.
    Målet er ikke å få det helt lydtett men såpass at jeg kan sitte under stua og se film/høre på musikk med litt høyde på volumet ihvertfall.

Jeg skal se på RuneW sin tråd og se hvordan han har gjort det.
    Ville det kansje vært bedre og lagt så mye gips det er plass til mellom takstolene istedenfor isolasjon? Da blir det jo fort en 5-6 lag med gips der.Og bruke dempelim imellom lagene?

Har null peil på dette men det er en stund frem i tid før muligheten evt kommer så da passer det fint å kunne lese seg opp litt på emnet før man begynner.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Ville det kansje vært bedre og lagt så mye gips det er plass til mellom takstolene istedenfor isolasjon? Da blir det jo fort en 5-6 lag med gips der.Og bruke dempelim imellom lagene?
    Ikke gjør det. Gips er veldig tungt og du vil overbelaste gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så kan du forøvrig prøve "fibergipsen". Som består av, som nevn, fiber og gips. Skal vistnok være dobbelt så effektiv som vanlig gips, og dobbelt så god bæreevne. Med 2 slike, i teorien, så vil det være som 4 lag med gips. Må ei glemme at det vil blokkere fleste frekvenser da det ikke er "like" materiale hele veien.

Er laget egen tråd om det.
    Jeg har tenkt til å gi den en sjanse, og prøve. Variende priser, men må nok ut med det dobbelte av gips. På en annen side, så sparer en ett lag gips, og mindre jobb, samt gode bæreegenskaper til å henge opp bilder, høytalere osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •