Nytt hus, ny kino/kjellerstue - ønsker innspill på strømkurser (post #10)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus, ny kino/kjellerstue - ønsker innspill på strømkurser (post #10)

Heisann

Vi har funnet ut at vi skal bygge oss nytt hus.
    Jeg er vel litt over middels interessert i god lyd (stereo og film) og har tenkt å realisere noen drømmer når vi nå bygger nytt.
    I teorien så har jeg vel tenkt meg et dedikert "pappas kinorom", men nå når vi begynner å se på realitetene så tror jeg at målet blir noe annet.

Pr. i dag har vi "kinorom" på stua, til glede for hele familien (Vi har 3 jenter 1 1/2år, 5år, 8år)). Jeg ønsker egentlig å videreføre noe av den utbredte bruken av "kinomrommet" vi har i dag.

Det jeg ønsker er ett rom som kan fungere som:
    - Et kinorom hvor det er bra å se film for meg og familien, eller for jentene og vennene deres
    - En kjellerstue hvor jentene kan ta med vennen sine, høre på musikk, spille spill, kort osv.
    - Et kinorom hvor jeg kan se film eller høre på musikk for meg selv etter at ungene og fruen har krøpet til seng
    - Et kinorom hvor ungene kan se film (med bra trøkk) med venner mens vi voksne enten har lagt oss, eller sitter på stua og høyrer rolig musikk/ser tv/drikker kaffe
    - En kjellerstue hvor ungene kan se barnetv m.m. mens vi voksne sitter i fred og ro på stua og drikker kaffe eller hva det måtte være

Jeg ser altså for meg et kombirom som både er "huskino" og generelt oppholdsrom for ungene m/venner. Det er altså viktig for meg at dette er et rom for hele familien, ikke bare "mitt" rom, og dermed heller ikke en rendyrket kino som jeg ser en del har bygget seg.
    (for de som lurer så har jeg tenkt å sette opp et 2 kanals hifi-anlegg med rør forsterkere og lettdrevne HT'er, muligens i tillegg til en diskre flat-tv oppe på stua hvor "mor og far" kan kose seg med god musikk, rødvin osv.) Her skal jeg ta DIY hobbyen med 2-kanals musikk HELT ut ;-)

Så da er spørsmålet:
    Hva bør jeg tenkte på i forhold til et slikt rom?
    - Romstørrelse?
    - Romform?
    - Demping?
    - Akkustikk?
    - Dør/lukking?
    - Loft eller kjeller?, Mur eller tre
    - Innredning?
    - Lys?
    - Tak og takhøyde?
    - osv?

Kom med innspill!

-TEK

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være spennende å bygge nytt hus med mulighet for å planlegge et slikt prosjekt fra starten. Jeg synes du stiller mange spørsmål om grunnleggende ting som du med fordel kan tilegne deg mer kunskap om ved å lese enkle guider, samt se gjennom byggetrådene som ligger her på forumet. Det er greit fordi det ikke finnes et fasitsvar på alle ting, mye er avhengi av individuelle behov og meninger. Uansett hvilken løsning du velger så kan du vel gjøre mye likt som de som har bygget dedikerte kinorom.

Mine tanker om det du skriver er i første omgang at du må avgjøre behov for lydisolering, avgrense bruksområdet, finne ut hvor mye plass du har til rådighet, hva slags type utstyr skal du investere i osv.

Hvor stort behov er det egentlig for å ha ett rom som er både AV-rom og "lekerom"? Er det lurt å la små barn leke alene i et rom med mye dyrt AV-utstyr? Blir rommet unødvendig stort hvis det skal være plass nok til begge deler? Igjen, dette blir jo mest en personlig oppfatning.

Flere på forumet har inngått kompromiss og har en kino med bar eller "kosekrok". Det er jo individuelt, men jeg innbilder meg at dette ofte blir overflødig og mindre brukt enn planlagt. Selv så tenker jeg at det beste kan være, om det er plass, å dele opp f.eks en kjeller til en mindre, rendyrket kinodel med et slags tilhørende oppholdsrom utenfor (lekerom/bar/stue osv).

De fleste rom jeg har sett som er "altmuligrom" med kino er vel først og fremst ikke optimale i forhold til akustikk og plassering av høyttalere, fordi rommet er stort og har en fasong som ikke er akustisk optimal samt elementer i seg som er forstyrrende for filmopplevelsen.

Hvis det er projector/lerret du har tenkt deg, så kanskje det tilogmed er gunstig å ha et oppholdsrom utenfor kino-rom hvor du kan ha en tv? Til barne-TV og spilling som ikke krever stort lerret. Det kan vel være like stas for ungene med en dedikert kino, den trenger jo ikke være bare "pappa sin" selvom den ikke har barnlige elementer ved seg. Det vil jo være opplevelsen på lerretet som blir det vesentlige også for dem. En annen fordel med ekstra tv-stue er jo at det er flere muligheter fordelt på fem personer.

For å trekke dette enda litt lenger, siden det er snakk om et nybygg for en familie, så ville jeg tenkt på planløsning i kjeller i forhold til mulighet for å gjøre om rom til "bodel" for den eldste ungen når hun blir eldre (16+). Det kan være en fordel både for henne og dere foreldre

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode innspill.
    Har vel forsåvidt lest en del allerede, men jobber videre med det. Har fortsatt litt tid, første steg er å finne ut hvordan vi skal plassere huset på tomta.
    Når det gjelder utstyr så ser jeg for meg prosjektor ja. I første omgang så beholder jeg nok også anlegget jeg har nå (B&W803, B&W HTM2 og B&W bakhøytalere). Vil kanskje utvide til 7.1 istedenfor 5.1. Men blir sikkert endret på senere.
    Når det gjelder unger og hifi så har jeg testet det ut ganske lenge allerede og funnet ut at det går helt fint, etter at de første hakkene har kommet ;-) Ganske avslappet på den biten etter noen år med innkjøring. Betyr ikke at jeg har tenkt å la 3-åringen sitte alene med hifi'en og volumkontrollen...

Tanken rundt å todele rommet kan være en ide. Må tenke litt på den.
    Ditt siste poeng med planløsning er jeg helt enig i!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som familiemann og bruker av dedikert rom kommer jeg på tre ting jeg ville prioritert:
    - Lydisolering. Å ha muligheten til å låne bort eller bruke kinoen selv på sen kveldstid er gull!
    - Ventilasjon. Å ha et rom som lukter sure sokker etter et par timer med gutta er ikke tøft.
    - Rømningsvei. Å sette mitt barn i et rom de potensielt ikke kan komme ut av hvis uhellet er ute er ikke aktuelt.

Slike grunnleggende ting er jo det du ikke får gjort så mye med senere. Så kan du tenke på akustikk, kule møbler og utstyr senere. Du har jo forresten et kongeanlegg allerede, mann!

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man er inne på det, hvordan er det med vindu i lydrom?
    Er det et problem, noe spesielt en bør tenke på?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Når man er inne på det, hvordan er det med vindu i lydrom?
    Er det et problem, noe spesielt en bør tenke på?
    Tror det kan være en god ide å tenke gjennom følgende:

1. Du bør sørge for at det er godt lydisolerende.
    2. Du bør sørge for at du på en eller annen måte kan gjøre det lystett.
    3. Du bør unngå å plassere det der du skal gjøre akustiske tiltak (som f.eks. i et førsterefleksjons-punkt)

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiden går og innimellom slagene fortsetter jeg å fundere litt rundt hvordan jeg skal legge opp dette.
    Etter å ha pratet litt med fruen har vi kommet fram til at vi tror det er en god ide å ha et "kinoen" i nær tilknytning til stuen og ha kjellerstue/loftstue som blir et oppholdsrom uten "kino".

I et slikt scenario ser vi for oss at "kinoen" blir et tv/medie/kino-rom hvor for eks. ungene vil kunne se tv mens vi voksne har kaffebesøk, eller mor og far kan se film etter at ungene har lagt seg, eller far kan lytte til musikk på godt volum.

Samtidig kan ungene bruke kjellerstuen til spill og samvær med venner.

Ut fra "kinoen" blir det brede dører slik at rommet kan åpnes mot stuen. Tenker det må bli god lydisolering mot "uteverden" og under/overetasje. Stua vil fungere som buffersone (ser det som usannsynlig at det blir "real life" kinolyd samtidig som stua er i bruk.
    Rommet vil nok i all hovedsak bli brukt til tv/kino/lytte-rom.

Men til saken.
    Skulle selvsagt gjerne hatt dette rommet så stort som mulig, men etterhvert som ting konkretiseres begynner det også å vises at kvadratmetrene koster, og det er mange rom som slåss om plass.

Noen som kan hjelpe meg med å tenke ut hvor stort et slikt litt "uformelt" tv/kino/lytteromkinorom bør være?
    Det skal være plass til 5 stykker samtidig, men alle trenger ikke å sitte i sweet-spot. Det skal minimum kunne være en 50" tv, men jeg vil nok ønske å ha et lerret der etterhvert.

Vedlagt er en kjapp skisse over hvordan rominndelingen kan tenkes å bli
    (ikke se på dimensjonene).

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra "kinoen" blir det brede dører slik at rommet kan åpnes mot stuen. Tenker det må bli god lydisolering mot "uteverden" og under/overetasje.

Noen som kan hjelpe meg med å tenke ut hvor stort et slikt litt "uformelt" tv/kino/lytteromkinorom bør være?
    Det skal være plass til 5 stykker samtidig, men alle trenger ikke å sitte i sweet-spot.
    Ut av Sketchupskissen din ser det ut som du vil gå for dobble dører ut mot stuen. Vet ikke om dette er mulig å få tak i, men har du et godt budsjett kan noe slikt sikkert spesiallages etter dine krav. Vanlige dobble dører med glass fungerer elendig som et lydisolerende tiltak. Har dette selv i stua, men det er mest for pynt samt at det gir mulighet til å åpne opp huset litt bedre enn en enkel dør.

Til fem sitteplasser med hver sin stol bør ikke rommet være mindre enn ca 18-20 kvadratmeter. Du kan sikkert klemme inn like mange på 12-15 kvadrat, men etter min mening blir det trangt.
    Satser du litt på dette bør du opp i minst 25 kvadrat. Da får du godt med luft mellom deg og alle høyttalerne, og ingen sitter med øret rett inn i bakre surroundkanaler...:wink:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ut av Sketchupskissen din ser det ut som du vil gå for dobble dører ut mot stuen. Vet ikke om dette er mulig å få tak i, men har du et godt budsjett kan noe slikt sikkert spesiallages etter dine krav. Vanlige dobble dører med glass fungerer elendig som et lydisolerende tiltak. Har dette selv i stua, men det er mest for pynt samt at det gir mulighet til å åpne opp huset litt bedre enn en enkel dør.

Til fem sitteplasser med hver sin stol bør ikke rommet være mindre enn ca 18-20 kvadratmeter. Du kan sikkert klemme inn like mange på 12-15 kvadrat, men etter min mening blir det trangt.
    Satser du litt på dette bør du opp i minst 25 kvadrat. Da får du godt med luft mellom deg og alle høyttalerne, og ingen sitter med øret rett inn i bakre surroundkanaler...:wink:
    Det er riktig at det er dobbeltdør der. Tanken er å "til vanlig" kunne åpne opp rommet slik at det blir tilgjengelig som ett tillegg til stua. Må nok være en dobbeltdør med litt størrelse for at det skal fungere som tiltenkt. Å få den tilpasset med litt mer tyngde enn en vanlig dør kan jo være en ide ja.

Jeg leste og forsøkte meg litt fram og havnet også på at man nok bør komme opp i rundt 20-25m2. Forsøkte meg også litt mer i SketchUp og kom fram til tegningene under.
    "Veggen" er tenkt å være et rammeverk trukket i HT-stoff for å skjule elektronikk og HT'er (spesielt sub'er). Ikke 100% sikkert at det blir noen vegg.
    Lerretet er tenkt nedfellbart. Sittegruppen er basert på ting vi har pr. i dag. Fruen truer med at hun vil ha inn noen bokhyller (ok, gode absorbenter tenkte jeg da ;-) slik at vi får utnyttet rommet litt mer.
    Døren er bare for å illustrere at det skal være en dør der, ikke type dør.

Tror nok det gjenstår relativt mye finpuss, men det er i alle fall en ide, og det ser ut til at fruen kan være villig til å gå med på denne løsningen. Samtidig tror jeg den i praksis kommer til å fungere kjempemessig.
    Tror jeg er relativt fornøyd inntil videre. Vil tro det blir en periode nå for å se om vi klarer å finne ut hvordan resten av huset skal bli før jeg går mer i detaljer rundt dette rommet.

Kom gjerne med kommentarer og innspill!

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja.
    Fort går det ikke, men nå begynner det å skje ting.
    Nytt rom er tegnet inn på tegning, sammen med resten av huset.

Nå sitter vi og spesifiserer opp strøm.
    Noen anbefaleringer til strømtilførsel? Lurer på å legge inn 2 16amp kurser. Men kanksje jeg bør holde disse kursene separat slik at eventuelle lys m.m. ligger på en egen kurs?
    Eller er det bare tøv og 1x 16amp kurs burde holde?
    (erfaringsmessig drar effektforsterker og sub relativt mye, er derfor jeg tenker på å ha to kurser)

Noen innspill?

(tegning kommer etterhvert, har den ikke elektronisk akkurat nå. Kan nevne at rommet ser ut til å bli litt over 25m2 og avlangt. Anlegget planlegges plassert i ene kort-enden)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja.
    Fort går det ikke, men nå begynner det å skje ting.
    Nytt rom er tegnet inn på tegning, sammen med resten av huset.

Nå sitter vi og spesifiserer opp strøm.
    Noen anbefaleringer til strømtilførsel? Lurer på å legge inn 2 16amp kurser. Men kanksje jeg bør holde disse kursene separat slik at eventuelle lys m.m. ligger på en egen kurs?
    Eller er det bare tøv og 1x 16amp kurs burde holde?
    (erfaringsmessig drar effektforsterker og sub relativt mye, er derfor jeg tenker på å ha to kurser)

Noen innspill?

(tegning kommer etterhvert, har den ikke elektronisk akkurat nå. Kan nevne at rommet ser ut til å bli litt over 25m2 og avlangt. Anlegget planlegges plassert i ene kort-enden)
    Jeg ville anbefalt og legge inn en 15A kurs til lys, div stikk og varmekabler. Og en egen 15A Kurs til kompoentene. altså 2 kurser. Pass også på at det er C karakteristikk på automatene. Pga nye regler så er det ikke lov til og ha 16A på PN forlagt skjult som jeg regner med du skal legge opp derfor 15A
    Men det er jo bare og lese på merkelappen på komponentene dine, og se hvor mange Watt de drar. med en 15A automat har du 3450W til rådighet så da er det bare å regne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Schneider har sikkring på 16A er er termisk justert etter NEK 400:2010

16A: I2 = 1,2

Beskrivelse Typenr. El-nr.
    10A/B-2P MGN19762 1605079
    13A/B-2P MGN19763 1605095
    16A/B-2P MGN19764 1605080
    20A/B-2P MGN19765 1605081
    25A/B-2P MGN19766 1605082
    32A/B-2P MGN19767 1605083
    10A/C-2P MGN19752 1605074
    13A/C-2P MGN19753 1605094
    16A/C-2P MGN19754 1605075
    20A/C-2P MGN19755 1605076
    25A/C-2P MGN19756 1605077
    32A/C-2P MGN19757 1605078

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garo også.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, nye regler på strøm ja.
    Det haddn jeg ikke fått med meg. Får la elektrikeren gjøre vurderinger for hva det betyr.
    Synes det var et Godt innspill i forhold til å sjekke hvor mye hvert apparat trekker. Spesifiseringen i neste post forstod jeg ikke helt.

Får inntrykk av at det folk anbefaler er en kurs til anlegget og en annen til lys osv.
    Jeg lurte på om det kunne vært lurt med to kurser for anlegget, spesielt for å være bedre sikret mot brum problematikk (fra sub for eks.).
    Noen som har erfaringer i så måte?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tegning

Heisann

Da har jeg fått tatt et bilde av sokkelen i huset, der kjellerstua (som blir kinorommet) er tegnet inn.
    Som dere ser er det kun en vegg som er delt med resten av huset. Denne vil bli en lydvegg (dobbel). I tillegg blir det lydhimling mellom etasjene, det vil det forresten bli for hele huset, ikke bare i kjellerstua.
    Det blir en dør til resten av huset på langsiden av rommet. I tillegg blir det ett vindu og en dør på kortveggen som går ut (motsatt kortvegg av der lerretet kommer til å bli).

Skal etterhvert få tegnet en 3D modell og begynne å få plassert inn ting og tang i den.
    Det blir nok ikke et "ekstremt" kinorom med vegg til vegg teppe og filt på veggene, men tror nok det skal bli rimelig bra allikevel :-)
    Blir nok noen runder med fruen for å lande noen detaljer.

Dersom noen legger merke til at det også er dobbel vegg mellom badet og wc/trappeoppgang er dette pga. at underetasjen er forberedt for å dele av en leilighet i underetasjen. Dette er da brannvegg, slik at vi ikke må bygge om badet for å dele av en leilighet.
    Kjellerstuen og soverom 1 beholder vi da i "vår" del, mens resten kan bygges om til utleiedel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •