Vegg i hjemmekinoen med innbyggingshøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vegg i hjemmekinoen med innbyggingshøyttalere

Nå er det bestemt.

Lerretet er for lite.

Det må bli innbyggingshøyttalere.

Da har jeg satt i gang denne tråden. Håper noen har noen fornuftige tips og råd om hvordan jeg kan gjøre dette. Kinorommet mitt er egentlig bare et soverom i kjelleren. Jeg har laget lydhimling med lydbøyler og to lag gips (fungerer over all forventning), og brukt en MDF-plate på ca 150 cm som lerret i omtrent to år nå. Men jeg liker større lerret, og det har ikke vært mulig på grunn av høyttalerne. Men nå er de solgt, og jeg har kjøpt meg lydtransparent lerretsduk som jeg skal spenne opp. Dermed kan jeg få et bilde som strekker seg mot 200 cm. Dessuten har jeg bestilt Dali Ikon Phantom + Dali Phantom Vokal som ankommer neste uke.
    Veggene i rommet er i utgangspunktet leca, men de er lektet ut og kledd med panel.
    Det jeg har tenkt å gjøre er å bygge en vegg utenpå veggen i 2"4", men ellers så vet jeg ikke så mye, så jeg har noen spørsmål i utgangspunktet:
    - Må man lage en ramme til høyttalerne inne i veggen?
    - Bør jeg egentlig rive veggen bak slik at jeg kommer helt inn til lecaen?
    - I hvilken høyde skal høyttalerne henge i forhold til lerretet?
    - Er det noen klassiske feller man kan gå i i forbindelse med innbygging av høyttalere?
    - Vil ikke lydtrykket fra høyttalerne få lerretsduken til å vibrere?
    - Jeg har også bestilt Dali Ikon Sub MK2. I dag har jeg en 15" Klipsch stående bak sofaen. Den blir litt i drøyeste laget. Men: Bør jeg sette suben på midten av lerretet, eller kan den stå på en av sidene? Vil altså prøve den i front denne gangen.
    Håper noen kan hjelpe meg litt med dette. Bilder kommer snart.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke noe om in-wall høyttalere, men det første jeg lurer på er om ikke du har plass nok til å bygge en falsk vegg med høyttalere litt lenger bak selve lerretet? Jeg tror nok lydtrykket vil lage bevegelser på lerretet hvis det henger rett foran, men jeg har sett folk plassere høyttalere relativt nærme lerretet i en slik løsning jeg tenkte på. Hvis ikke noen andre kan gi bedre svar, får du nesten teste ut på forhånd.

In-wall høyttalere er dyrere i forhold til ytelse etter mitt inntrykk. Hvis du skal ha vanlige høyttalere så bør du ha en type som kan stå nærme/inntil veggen (bassport i front istedetfor bak). Såkalte screening høyttalere er ofte smalere og passer til det. Skal ikke påstå at jeg har sett så mye :P Men jeg de løsningene med in-wall høyttalere jeg har sett så har de vært utenfor lerretet, på siden samt under (eller over).

Hva er bredden på veggen? En avstand på under 200 cm fra L og R høres kanskje litt lite ut, med mindre de skal stå utenfor lerretet. Husk også at det optimale er at høyttalerene er vinklet mot sweetspot (hvis de står bredt).

Angående høyde så bør L, C, R optimalt sett være i samme høyde, og i øre-høyde, antakeligvis omtrent midt på lerretet. Om dette avviker så kan de tiltes opp eller ned mot sweetspot.

Plassering av sub kommer an på rommets utforming og akustikk, det finnes ikke en klar fasit på dette ettersom ingen rom er like, og en må derfor prøve seg fram med forskjellige plasseringer for å finne ut hvor den låter best i forhold til lytteposisjon. Noen generelle retningslinjer er likevel at den plasseres gjerne i front (men det er ikke et must), og off-center. Den kan stå på en av sidene, men da bør avstanden fra bakvegg være ulik avstanden til sidevegg. Har du to suber gir de generelt best ytelse plassert sammen, enn "spredt rundt i rommet".

Til slutt vil jeg si skål, det er jo lørdag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for skikkelig svar!
    Problemet mitt er at jeg ikke har mer enn 15 - 20 cm frem til døra. Med dagens løsning har jeg måttet smyge meg inn med halvåpen dør, ikke helt optimalt. Håper virkelig ikke at lydbølgene blir et problem, da er jeg skikkelig fu****. Får prøve meg frem med delingsfrekvens, håper at det går bra ved ca 80 Hz. Når det gjelder toe-in på høyttalerne er jeg egentlig enig.
    Men jeg bruker Mentor 6 i stua for musikklytting, og de skal stå rett fram, så jeg håper at det gjelder for Ikon også.....
    L og R blir uansett ikke mer enn 2 meter fra hverandre, det er nå en gang de rammebetingelsene (ordkongen!) jeg har frem til jeg får bygget ny garasje så den i kjelleren kan konverteres.
    Å gå ned på lerretsstørrelsen er ikke aktuelt, det må bli maks. Jeg er av de som helst sitter på en av de første radene på kino. Kino skal være KINO. (Størrelsen på lerretet syntes jeg forøvrig er litt rart i mange av hjemmekinoene som er presentert her. Hvis man ikke skal ha større bilde enn mange har, og sitte 2-3 x bredden av det fra, kan man ikke da bare sette seg nærmere flatskjermen? Kanskje en litt flåsete bemerkning fra en som ikke har peiling?)
    Hvis det ikke er så mange som har erfaring med dette skal jeg dele så godt jeg kan etterhvert som jeg kommer i gang med testing - og ja, med bilder!

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg fikk bygd hus for 3 år siden sjekket jeg litt om dette med innbygde høytalere i vegg. Fikk klar anbefaling om å ikke gjøre det av byggmesteren (dyktig kar som jeg stoler på), han henviste til at det ble problem med hull i fuktsperre osv.

Jeg hadde ikke noen aktuelle "indre vegger" og endte opp med vanlige høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurt tenkt, men dette er en innervegg, og jeg har sjekket: Ingen fuktsperre Nå har jeg lest en del om dette rundt omkring, og mange nevner antall liter som skal "graves" ut av isoleringsmateriale. Hva er dette? Skal det være et hulrom bak selve høyttaleren? Dali selv sier at Phantom er bygget opp med eget kabinett, slik at den ikke blir påvirket av veggen rundt, og bruksanvisningen sier ikke et ord om noen hulrom eller andre modifikasjoner som må gjøres. Tenker å bygge et ekstra kraftig reisverk med skruer og lim for å motvirke uønskede vibrasjoner. Noen tanker?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •