sozo1976: min byggetråd for rom-i-rom hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post sozo1976: min byggetråd for rom-i-rom hjemmekino

Da starter jeg like godt en byggetråd i håp om å få noen tips her og der. Tidligere leieboer er flytta ut og vi tar stua i kjelleren til hjemmekino. Må flytte en liten del av en bærevegg men regner med at det skal gå greit og at jeg ender opp med et rektangulært skall/rom på 427 x 507 å sette et rom inni.

Gulvet regner jeg med å ta opp og legge på nytt. Delvis pga bæreveggen som flyttes for å gjøre rommet rektangulært. Har ikke sjekket 100% hva som er under men det ser ut som om det nå er 2"x2" oppå murgulv med isopor mellom lektene og sponplater på toppen. Må få inn noe gulvvarme i dette rommet og et par andre steder i kjelleren til en fornuftig penge.

Det er 245cm fra nåværende gulv og opp til takbjelker. Husets stue ligger over - med ny parkett oppå gammel parkett.

Ytterveggene er 25cm Leca mens innvendig bærevegger er 15cm Leca.

Noen utfordringer som vi funderer på for tiden:
    * Hvilken vegg skal vi ha lerret på? kort og hel yttervegg eller lang yttervegg med vindusåpning? Vi vil gjerne ha 4 plasser i bredden om mulig.

* Pipe - tenker enn så lenge å sette en hengslet vegg foran den slik at man kan åpne for inspeksjon om nødvendig.

* Stor åpning for 2 vinduer på 140x120 (total lysåpning 290 i bredden!)
    Hvordan støydempe disse vinduene? Vinduene skal forøvrig byttes ut i 2 mindre vinduer. ytterpunktene blir de sammen men jeg satser på å lage litt større mellomrom mellom vinduene. Dersom vi skal bruke kortveggen til lerret så kan jeg da greit henge høyre surround høytaler mellom vinduene.

* Har huntonitt på veggene i resten av huset. Har svært lite lyst til å ha gips på veggene - men er det uproblematisk å f.eks. ha et lag gips innenfor et lag huntonitt?

* Skal taket hvile på de nye veggene eller henge i lydbøyler på gamle takbjelker? Er usikker på gulvet i 2. etasje. Det er mulig at det er flytende - og da blir det vel problematisk å ikke ha noe "ordentlig" kubbing mellom bjelkene slik f.eks. RuneW har gjort?

Fruen sier at dette BØR være ferdig i år (aller helst neste måned...) ;-)

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen på AVForum!
    Rommet ditt har brukbare mål, så dette kan nok bli bra.

Sitat Opprinnelig postet av sozo1976
    * Hvilken vegg skal vi ha lerret på? kort og hel yttervegg eller lang yttervegg med vindusåpning? Vi vil gjerne ha 4 plasser i bredden om mulig.
    Tror jeg ville hatt det på kort og hel vegg siden det gir mest avstand i lengderetningen. Hvis du kun vil ha en rekke med sitteplasser, så kan du forsåvidt også velge å ha det på vindusveggen, men hvis du ønsker to rekker er det nok best å maksimere rommet i lengderetningen.

* Stor åpning for 2 vinduer på 140x120 (total lysåpning 290 i bredden!)
    Hvordan støydempe disse vinduene? Vinduene skal forøvrig byttes ut i 2 mindre vinduer. ytterpunktene blir de sammen men jeg satser på å lage litt større mellomrom mellom vinduene. Dersom vi skal bruke kortveggen til lerret så kan jeg da greit henge høyre surround høytaler mellom vinduene.
    Hvis rommet skal være helt dedikert til hjemmekino så kan du jo velge samme løsning som BEF, og bare blende vinduene helt av før du bygger det indre rommet. Hvis du må/vil ha mulighet til å bruke vinduene, så må du bare bygge en blendingsløsning. Hvsi du ønsker å prøve å dempe litt støy kan du jo lage deg noen kassetter (med isolasjon/akustikkplater inni) som du setter inni karmene, men det er jo litt mer jobb på den måten. Alternativet er blendingsgardiner, men det demper jo ikke støy. Hvorfor må du egentlig ha støydemping der?

* Har huntonitt på veggene i resten av huset. Har svært lite lyst til å ha gips på veggene - men er det uproblematisk å f.eks. ha et lag gips innenfor et lag huntonitt?
    Ja, det er helt kurant og en vanlig løsning som mange velger. Da er det jo enklere når man skal henge opp ting.

* Skal taket hvile på de nye veggene eller henge i lydbøyler på gamle takbjelker? Er usikker på gulvet i 2. etasje. Det er mulig at det er flytende - og da blir det vel problematisk å ikke ha noe "ordentlig" kubbing mellom bjelkene slik f.eks. RuneW har gjort?
    Et ekte rom-i-rom er frikoblet helt, og du har da et eget bjelkelag til dette, som du setter forskjøvet mellom de gamle bjelkene. Det er det RuneW har, og slik er det også hos meg. Du kan se i tråden min hvordan jeg gjorde det. Om det blir så veldig mye bedre med eget bjelkelag kontra lydbøyler er jeg mer usikker på, men ingen får jo testet begge deler, man må ta et valg.

Fruen sier at dette BØR være ferdig i år (aller helst neste måned...) ;-)
    Da sier jeg bare lykke til, jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @oyvindk: Takk for tilbakemelding. Har lest endel rundt på forumet her selv om dette er mine første poster :-)

Det blir nok til at vi bruker kortveggen da. Fant ut at 4-seters Stressless klarer seg med 316cm i bredden. Hvis noen har testet ut de forskjellige Stresslessene og har noen innspill om hvilken som er best så hadde det vært flott!

Har forhåpning om å lage til et (hengslet?) bord som kan henge på vegg bak Stressless og brukes til brettspill og lignende mens man nyter god musikk. Stolene til dette kan være ekstra-stoler for større kinokvelder med venneflokken. I tillegg blir det vel endel PS3/XBOX360/WII-spilling på ungene etter hvert.

Når det gjelder vinduene så er det for en stor del den direkte reflekterte lyden jeg vil til livs, men det er bare det ene vinduet som er problematisk. Kan ikke tette igjen vinduene permanent men godt mulig jeg lager en sånn kassett som kan settes inn i vinduskarmen da. Er det evt noen som har erfaring med gardiner til slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snart ferdig...

Må nesten få inn en liten oppdatering her før hele greia er ferdig :-)

Har nå et rom-i-rom som innenfor 2-lags gips (m/GG) er 405x497cm med takhøyde 239cm. Brukte 2x3-toms på veggene, noe som var noe dritt fordi mange var krumme. I taket brukte jeg 2x6.

Her er veggene før gipsen ble lagt på:
    -img_1139-jpg

-img_1140-jpg

-img_1141-edit-jpg

-img_1142-jpg

Etter gipsing, sparkling, maling (mørk aubergine, Jotun Pure Color) og insetting av 40db lyddører ser det nå sånn ut:
    -img_1912-jpg

-img_1915-jpg

-img_1935-jpg

Mens jeg venter på snekkere så driver jeg å bygger en QRD... "N53+17"-diffuser på ca 60x158 (innenfor ramma) som jeg skal sette rett under høyttalerne på bakveggen.
    -img_1983-jpg

... og ellers sørger for at hvite ting blir sortemalte/lakkerte:
    -img_1985-jpg

Et par snekkere kommer og bygger downlightkasser rundt hele rommet (ca 50x23cm), samt bassfeller og frontvegg sammen med meg til helga. Hele frontveggen skal dresses opp med scenemolton med litt isolasjon bak. Kommer til å lage det sånn at molton-kledde rammer kan fjernes sånn at isolasjon kan justeres på.

Downlightkasser skal fylles med isolasjon og kles med scenemolton. På undersiden av downlightkassene kommer jeg til å ha MDF til å feste spotter i, samtidig som jeg lar store områder mellom spottene være åpne slik at downlightkassene også fungerer greit som bassfeller. Vurderer også å lage en leppe på denne MDF'en som stikker litt utenfor kassen slik at jeg kan legge en LED-stripe oppå den.

Førsterefleksjonspunktene er kjipt plassert i området rundt vinduskarm på den ene side og dørkarm på andre side... Forslag til materiale for dette mottas med takk. Regner med å måtte kle i hvertfall den ene døra med absorbsjon samt sette inn en kassett i vindu med absorberende materiale.

På gulvet blir det et sort/antrasit vegg-til-vegg-teppe.
    1+2+1 seter Divani WM325DS ankommer over helga, så da må teppet være lagt

Utstyr som skal inn i kino:

Projector: Sony VPL-50ES kalibrert

Lerret: DreamScreen V4 xWideFrame Basic DynaGrey D65 16:9 200cm/92"

Høyttalere i front: JBL Studio 580 + 520 + 530 (kjøpte pakka på januarsalget sammen med subwoofer). Kommer til å bruke 530-paret til presence enten i høyde eller bredde.

Høyttalere side og bak: Jamo D600 SUR

Subwoofere: Regner med å bestille et par Ken Kreisel DXD-12012 snart

Receiver: Denon 4520... en gang uti mars :-(. Blir jeg ikke fornøyd med resultatene av romkorreksjonen er jeg instillt på å kjøpe Audyssey Pro-kit'et for å justere etter smak og behag)

BD-spiller: Sony BDP-S590

Høyttalerkabler: RKUB 4mm2 fra Clas Ohlson m/Nakamichi bananplugger kjøpt billig på ebay.

Diverse annet; sat-tuner, spillkonsoller, htpc/popcorn hour/xbmc-maskin

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj aj :-)

Dette ser jo meget bra ut...
    Og potensialet er stort :-)

Følger spent med videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag kommer sent in i matchen men men ... bättre sent än aldrig
    Jag stöttar också idéen att ha lerret på kortväggen. Då hamnar sweetspot längre från bakväggen och det blir bättre diffusion från bakväggen helt enkelt på grund av det längre avståndet.
    Sidoväggarna kommer på motsvarande sätt lite närmare sweet spot men här kan du enkelt behandla väggarna med absorbenter.
    Lycka till vidare!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir jo topp! har du flere bilder av dendiffusoren? så litt artig ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygger videre på diffuseren i kveld. Kommer til å legge ut bilder litt mer fortløpende både av diffuser og andre ting nå som det skjer ting nesten hver dag.

Bakplaten er en glatt kryssfinerplate på rundt 1cm tykkelse som jeg hadde liggende.
    Rammen rundt er glattkant.
    Finnene er 4mm kryssfinner
    Fordypningene er 25mm MDF

Se vedlegg for diffuser-data. Bakplata har feil mål i PDF'en min. Den ble vel rundt 64,8cm høy og laget den 170 bred til å begynne med (kutter den av i ene enden når jeg finner ut hvor bredt opplegget blir til slutt når man tar unøyaktigheter og lim med i bildet.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli virkelig bra. Fin jobbing til nå, ser ryddig og greit ut! Den QRD-diffuseren så også veldig spennende ut! Er ikke så mange her på berget som har sånne greier, morsomt at noen prøver ut dette. Det hadde vært spennende med et besøk hos deg når du får dette på plass, er jo ikke lange bilturen over heia...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette ser ut til å bli virkelig bra. Fin jobbing til nå, ser ryddig og greit ut! Den QRD-diffuseren så også veldig spennende ut! Er ikke så mange her på berget som har sånne greier, morsomt at noen prøver ut dette. Det hadde vært spennende med et besøk hos deg når du får dette på plass, er jo ikke lange bilturen over heia...
    +1

Se det ja,her er en som tar sin hjemmekino seriøst.

Ser ut til å bli meget bra dette er. Og pøs på med bilder av diffuseren.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt litt mindre tid til jobbing i kjelleren siste par dagene. Diffuseren har fått noen flere kolonner, men det tar tid fordi høydeforskjellen på brønnene krever litt spesiell oppmerksomhet mht liming. Har begynt å stappe ned foreløpig ubrukte MDF-plater i de dype brønnene for å unngå at de blir klemt sammen. Skrur i tillegg MDF-platene på de grunne brønnene (fra topp/bunn) så det er litt støtte etter at mellomleggene fjernes.

-img_1989-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det nermer seg

Jeg har hatt snekkerhjelp siden lørdag, og i dag kom elektriker og koblet opp alle stikk'ene + varmekabel etc. LED-spotter monterer jeg stort sett selv så fort downlight-kassene er ferdig.

Sånn så det ut på lørdag:
    -img_1991-jpg

... og i kveld:
    -img_1993-jpg

-img_1997-jpg

Har ikke fått jobbet så mye med diffuseren men er nå rundt 60% ferdig:
    -img_1998-jpg
    Her har jeg malt bakplata på den ene av 2 brønner som har max dybde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt. Liker at du velger en farge litt utenom det vanlige

Hvilket materiale er det du bruker mellom platene på diffusoren din? ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Spennende prosjekt. Liker at du velger en farge litt utenom det vanlige

Hvilket materiale er det du bruker mellom platene på diffusoren din? ops:
    Jeg tok kryssfiner fordi den er seig og tåler en trøkk. Orka ikke tenke så mye på utseende. Kunne valgt MDF men den blir jo litt skjør på så tynne plater. Angrer ikke på valget (tenker egentlig ikke så mye på det) men mulig jeg hadde forsøkt meg på 4mm MDF også på de tynne platene neste gang.

Må gi hele greia en god dose trykkluft og så gå over med maling noen steder (piplet litt lim ut her og der). Matt maling suger til seg støv og fingermerker...

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow,tror jeg må forandre planene for mitt eget rom for ikke å bli anklaget for plagiat. :shock:

Mye av oppbyggingen av kasser og bassfeller er veldig likt det jeg selv hadde tenkt,så dette blir vist en utmerket tråd å finne løsningene jeg trenger.

I tillegg så er selv rommet veldig likt,har litt lengre mellom vinduene + at mitt rom er litt smalere. Døren kommer også likt,bare på motsatt side.Men den største forskjellen er vel takhøyden.Du har 20cm mer enn meg,noe jeg misunner deg veldig akkurat nå.

Følger med i spenning her ja!
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok kryssfiner fordi den er seig og tåler en trøkk. Orka ikke tenke så mye på utseende. Kunne valgt MDF men den blir jo litt skjør på så tynne plater. Angrer ikke på valget (tenker egentlig ikke så mye på det) men mulig jeg hadde forsøkt meg på 4mm MDF også på de tynne platene neste gang.

Må gi hele greia en god dose trykkluft og så gå over med maling noen steder (piplet litt lim ut her og der). Matt maling suger til seg støv og fingermerker...
    Ja MDF blir skjørt når det er for tynt. Men er det akustikkplater eller isolasjon du har mellom platene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Ja MDF blir skjørt når det er for tynt. Men er det akustikkplater eller isolasjon du har mellom platene?
    Det er 25mm MDF... den blir TUNG! Definitivt 2-mannsjobb å få den opp på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det tviler jeg ikke på. Spesiell grunn til at du gikk for denne typen kontra "pinnetypen"?

Maser fælt nå, men ble virkelig nysjerrig på disse

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona likte ikke 2D-diffusere pga støvansamling på pinnene...

I tillegg har jeg gått for en antakelse om at 2D-diffuser ville være litt for effektiv/diffuserende når jeg velger dipol surround-høyttalere på sider og bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdaterte bilder

Spotter er montert og koblet opp bortsett fra 3 stk i front (manglet kabel samt at en av GU10-soklene hadde en produksjonsfeil). Kjøpte LED Downlight Rund IP24 230V/GU10 5W XXL som jeg er veldig fornøyd med mht fargetemperatur og fargerenhet (RA=90%). Eneste negative er at minimumsnivået for dimming er for høyt. Spottene er koblet opp mot Fibaro FGD-211 z-wave basert trådløse dimmere. Driver og tester på å seriekoble/paralellkoble spottene. Det blir lavere effekt ved seriekobling = lavere minimumsdimming men også lavere maksnivå. Det ender nok opp med at jeg bruker vanlig 35W halogen i de 2 downlightene som er rett over stolene for å kunne dimme dem helt fra 0 til 100% uten problemer. Det er ikke mye lys som skal til for å finne fram til snop/drikke mens man ser film Til og med 4 LED-spotter seriekoblet ble for mye lys.

Vi holder på å lage pene MDF-rammer til bassfelle/downlight-kassene nå. Bunnen av kassene har jeg tenkt å ha molton-trukket på permanent basis.

MDF'en skrus fast og males før molton stiftes og limes på. Skal trekke molton rundt og over leppa som stikker ut i rommet.

På de vertikale flatene så lager vi MDF-rammer som trekkes med molton og så skrus fast. Dette for at de enkelt skal kunne fjernes for senere vedlikehold eller endring av rør/kabler der oppe.

-img_2013-jpg

-img_2014-jpg

Og til slutt et bilde som viser at jeg har kommet et lite stykke lenger på diffuseren:
    -img_2015-jpg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •